کره جنوبی ۱۳۴ هزار بشکه در روز نفت از ایران وارد کرد

کره جنوبی 134 هزار بشکه در روز نفت از ایران وارد کرد

خبرگزاری تسنیم: گمرک کره جنوبی اعلام کرد واردات نفت این کشور از ایران در سال ۲۰۱۳ با کاهش ۱۴ درصدی نسبت به سال قبل از آن به ۱۳۴ هزار بشکه در روز رسید.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، واردات نفت کره جنوبی از ایران در ماه دسامبر در مقایسه با ماه قبل حدود 5 درصد افزایش یافت و با توجه به اجرایی شدن مفاد توافق ژنو، احتمالا در طی شش ماه بعدی در همین سطح باقی خواهد ماند.
توافق ژنو در ماه نوامبر به دست آمد و به موجب آن بخشی از تحریم ها علیه ایران کاهش خواهد یافت و ایران می تواند میزان صادرات نفت خود را در سطح فعلی حفظ کند. این توافق از 20 ژانویه اجرایی خواهد شد و مدت کوتاهی پس از آن تاریخ، ایران و 6 قدرت جهانی مذاکرات برای رسیدن به توافق نهایی را آغاز خواهند کرد.
بر اساس این گزارش تا رسیدن به توافق نهایی، عمده خریداران نفت ایران شامل هند، ژاپن، کره جنوبی بعید است افزایش قابل توجهی در واردات خود از این کشور صورت دهند. تنها چین، پس از توافق ژنو، برای افزایش واردات نفت از ایران اقدام کرده است و یک تاجر دولتی این کشور تلاش دارد یک قرارداد جدید خرید نفت سبک از ایران برای سال 2014 را منعقد کند.
آمارهای اولیه گمرکی کره جنوبی روز چهارشنبه نشان داد، کره جنوبی ماه گذشته 557 هزار و 836 تن معادل 131 هزار و 901 بشکه در روز نفت خام از ایران وارد کرد که تقریبا 5 درصد بیشتر از ماه نوامبر بود، اما حدود 29.7 درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل بود.
کره جنوبی با کاهش 15 درصدی خرید نفت خود از ایران در بازه زمانی ژوئن تا نوامبر، در پایان ماه نوامبر برای مدت شش ماه از تحریم های ایران معاف شد.
بر اساس آمارهای گمرکی کره جنوبی، پنجمین وارد کننده بزرگ نفت جهان در کل سال 2013 روزانه 134 هزار و 8 بشکه نفت خام از ایران خریداری کرد که 14.3 درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته است.
از آنجایی که یکی از دو پالایشگاه کره ای خریدار نفت ایران هر دو ماه یک بار از ایران نفت وارد می کند، آمارهای ماهیانه واردات نفت این کشور از ایران تفاوت چشم گیری با ماه قبل خود دارد.
اس کی انرژی و هیوندای اویل بانک تنها پالایشگاه های کره ای خریدار نفت ایران به صورت منظم هستند.
انتهای پیام/50 

 

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه