جزئیات لغو تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران/ سقف انتقال پول به ایران ۱۰ برابر می‌شود

جزئیات لغو تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران/ سقف انتقال پول به ایران 10 برابر می‌شود

خبرگزاری تسنیم: وال استریت ژورنال طی گزارشی از جزئیات لغو تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران که قرار است از دوشنبه عملیاتی شود نوشت آزاد شدن ارائه خدمات بیمه ای برای ارسال محموله های نفتی ایران و ۱۰ برابر شدن سقف انتقال پول به ایران از این جمله است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از وال استریت ژورنال، بر اساس توضیحات ارائه شده از سوی مقامات اتحادیه اروپا،کاهش تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران که از روز دوشنبه به اجرا گذاشته می شود، گروه کوچکی از صنایع اروپایی از جمله صنعت بیمه و صنعت فلزات گرانبها را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
شرکت های اروپایی اکنون اجازه خواهند داشت خدمات حمل و نقل و بیمه ای برای محموله های نفتی ایران به مقصد 6 کشور مشتری نفت این کشور یعنی هند، چین، ژاپن، کره جنوبی، ترکیه و تایوان، ارائه کنند.
بر اساس توافق ژنو، این کشورها اجازه یافته اند، میزان خرید نفت خود از ایران را در همین سطح فعلی حفظ کنند.
در صورتی که آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید کند که ایران طبق توافق اقدام به محدود کردن برخی از ابعاد برنامه هسته ای خود کرده، توافق منعقده بین ایران و شش قدرت جهانی از روز دوشنبه اجرایی خواهد شد. دیپلمات های غربی می گویند، انتظار دارند آژانس صبح دوشنبه اقدامات انجام شده از سوی ایران را تایید کند.
در این صورت، وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل رسما مجوز کاهش تحریم ها را امضا خواهند کرد. دو طرف امیدوارند در طی دوره شش ماهه اجرای این توافق، بتوانند مذاکرات برای رسیدن به توافق نهایی را پیش ببرند.
به گفته مقامات اتحادیه اروپا، توافق موقت فعلی همچنین به شرکت های اروپایی اجازه می دهد، محموله های پتروشیمی از ایران بخرند، وارد کنند، بیمه نمایند و انتقال دهند، اقداماتی که تا کنون ممنوع بود. تحریم تجارت طلا و فلزات گرانبها علیه ایران نیز به حالت تعلیق در خواهد آمد.
مقامات اروپایی گفتند، قصد دارند تحریم ها در زمینه کالاهایی را که مستلزم انجام تراکنشن های مستقیم می باشد کاهش دهند. اما بطور مثال، تکمیل عملیات خرید تجهیزات سنگین ممکن است ماه ها به طول بینجامد و چنین معاملاتی در توافق ژنو قید نشده اند.
تحریم ها در زمینه انتقال پول به ایران نیز کاهش خواهد یافت. انتقال پول برای اهداف بشردوستانه بدون کسب مجوز در حال حاضر به 100 هزار یورو محدود شده است و افراد نیز می توانند تنها مبلغ 40 هزار یورو به ایران پول ارسال کنند. این تراکنش ها نمی توانند از طریق بانک های تحت تحریم انجام بگیرند.
بر اساس توافق ژنو رقم مجاز برای این انتقال ها و انتقال های مشابه 10 برابر خواهد شد.
همچنین، ایران اجازه خواهد داشت به 4.2 میلیارد دلار از دارایی هایش که پیش از این در بانک های خارجی بلوکه شده بود، دسترسی پیدا کند و تا زمانی که تحریم های دیگر را نقض نکرده است، از این پول در داخل سیستم مالی اتحادیه اروپا استفاده نماید.
مقامات اتحادیه اروپا می گویند، با صنایع مرتبط در ارتباط اند تا آنها را در مورد مقررات جدید و مجازات های سختگیرانه نقض تحریم های پابرجا توجیه کنند.
مقامات اروپایی همچنین گفتند، اگر توافق ژنو به به دلیل نقض عهد ایران زیرپا گذاشته شود، رژیم تحریم های قبلی مجددا فعال خواهد شد.
انتهای پیام/ 60
 

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه