قیمت واقعی بنزین ۲۸۰۰ تومان است/بنزین را ۱۸۰۰ تومان به دولت می‌فروشیم

قیمت واقعی بنزین 2800 تومان است/بنزین را 1800 تومان به دولت می‌فروشیم

خبرگزاری تسنیم: مدیرعامل پالایشگاه لاوان گفت: دولت بنزین را از این پالایشگاه ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان در هر لیتر می خرد اما قیمت واقعی بنزین با نرخ فعلی ارز ۲۸۰۰ تومان در لیتر است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، پالایشگاه لاوان یکی از 9 پالایشگاه بزرگ پالایش نفت خام و میعانات گازی کشور است که در دو سال گذشته با بهره برداری از واحدهای جدید فرآیندی توانسته پرونده زیان ده بودنش را ببندد. با توجه به قرارگیری این پالایشگاه در جزیره لاوان و نقش تولیدات آن برای صادرات، تأمین سوخت کشتی های عبوری و همچنین تأمین فرآورده های مورد نیاز استانهای جنوبی، خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با محمدعلی دادور مدیرعامل شرکت پالایش نفت لاوان گفتگویی تفصیلی داشته است که مشروح آن در ادامه آمده است.

*افزایش 43هزار بشکه‌ای ظرفیت پالایشگاه لاوان در 37 سال

تسنیم: شرکت پالایش نفت لاوان از چه سالی با چه ظرفیتی شروع به کار کرد و هم اکنون ظرفیت پالایشی آن چه مقدار است؟

دادور: این شرکت در سال 1355 به منظور سوخت رسانی به کشتی هایی که برای صادرات نفت ایران به منطقه اعزام می شدند با ظرفیت پالایشی 20 هزار بشکه در روز احداث شد. پس از آن در طول سالهای گذشته با افزایش ظرفیت پالایشی در این پالایشگاه، تولید و عرضه داخلی و صادرات فرآورده های نفتی آن آغاز شد به طوری که دو سال پیش با بهره برداری از فاز اول پروژه بهبود فرآیند و بهینه سازی ظرفیت تولید، ظرفیت پالایشی پالایشگاه به 50 هزار بشکه در روز رسید.

این ظرفیت در سال گذشته با تکمیل برخی از واحدهای فرآیندی، ظرفیت پالایشی این پالایشگاه به 58 هزار بشکه در روز رسید و اکنون که در حال انجام اقداماتی هستیم تا بتوانیم استاندارد فرآورده های تولیدی پالایشگاه را بیش از پیش بالا ببریم، این ظرفیت به 63 هزار بشکه در روز رسیده است.

تسنیم: این ظرفیت فعلی پالایش 63 هزار بشکه ای تماما پالایش نفت خام است؟

دادور: نه مجموع ظرفیت پالایش نفت خام و میعانات گازی است.

تسنیم: چقدر نفت خام و چقدر میعانات است؟

دادور: 43 هزار بشکه در روز نفت خام و 20 تا 21 هزار بشکه در روز میعانات گازی را پالایش می کنیم. از این میزان چیزی حدود 15 تا 20 تن بیشتر گاز مایع نداریم چون هنوز نتوانستیم از گازهای موجود در منطقه استفاده کنیم.

*گاز فلات قاره هنور نرسید

تسنیم: شرکت فلات قاره هنوز این گاز را در اختیار شما قرار نداده است؟

دادور: هنوز نه، اما داریم مقدمات کار را انجام می دهیم و گاز ترش را ظرف یک هفته آینده خواهیم گرفت.

تسنیم: از میادین منطقه؟

دادور: نه این گاز ترش حاصل استحصال نفت خام و شیرینی سازی نفت خام است. برای استفاده از گاز شیرین در حال نصب یک سری دیتیل های خاص هستیم تا بتوانیم سر راه گاز ترش نصب کنیم که فکر می کنم ظرف یک ماه یا دو ماه آینده گاز شیرین هم دریافت می کنیم. البته خط آن آماده است.

تسنیم: گاز شیرین را از کجا می گیرید؟

دادور: گاز شیرین از همان منطقه لاوان است. اگر شرکت نفت فلات قاره موافقت کند مثل همین گاز ترش با میترهای موقت فعلا آنرا بگیریم که در این زمینه در حال رایزنی و مکاتبه با شرکت نفت فلات قاره و شرکت ملی نفت از طریق شرکت پالایش و پخش فرآوده های نفتی هستیم که بتوانیم گاز شیرین را هم بگیریم که در این صورت تولید فرآورده گاز مایع ما به بیش از 200 تن در روز خواهد رسید.

تسنیم: در حال حاضر چقدر نفت گاز تولید می کنید؟

دادور: در حال حاضر نزدیک به 4 میلیون لیتر تولید گازوئیل داریم.

تسنیم: میزان گوگرد آن چقدر است؟

دادور: درصد گوگردش بالاست. نزدیک به 7500 پی پی ام گوگرد دارد که واحد مربوطه برای این گوگرد زدایی تکمیل شده اما منتظر دو دستگاه پمپ هستیم که آنها را راه اندازی کنیم، پمپ های مشابه را گیر آوردیم و به زودی جایگزین می شوند.

تسنیم: مشکل پمپ ها چیست؟

دادور: سازنده این پمپ ها در حال ساخت دچار مشکل شده و با توجه به اینکه این نوع پمپ ها چند مرحله ای با فشار بالاست، می بایست تأمین آنها مطمئن و بدون مشکل صورت گیرد که در این زمینه در حال تهیه آنها از خارج از کشور هستیم.

تسنیم: با نصب این پمپ ها و به مدار سرویس آمدن واحد گوگرد زدایی مربوطه، مقدار گوگرد نفت گاز (گازوئیل) تولیدی پالایش به چه میزان می رسد؟

دادور: به زیر 50 پی پی ام می رسد و گازوئیل تولیدی به استاندارد یورو 4 می رسد.

تسنیم: چقدر تولید بنزین دارید؟

دادور: درحال حاضر حدود 2 میلیون و 400 هزار لیتر در روز بنزین تولید می کنیم. 600 میلیون لیتر در روز نفتای سبک و 40 تا 50 مترمکعب در روز هم نفتای سنگین تولید می کنیم.

تسنیم: هنوز در پالایشگاه لاوان تولید گوگرد به عنوان یک محصول ندارید

دادور: نه، هنوز تولید گوگرد را شروع نکردیم. ولی بعد از اینکه واحد شیرین سازی نفت گاز را راه اندازی کنیم. تولید گوگرد هم آغاز می شود.

*لاوان دیگر زیان‌ده نیست

تسنیم: پالایشگاه لاوان در سالهای نه چندان دور پالایشگاهی زیان ده بود، عنوان شد که دو سالی است از زیان دهی خارج شده، در حال حاضر درآمد این پالایشگاه چقدر است؟

دادور: امسال پیش بینی کردیم برای هر سهم، چیزی نزدیک به 305 تومان تا 310 تومان سود داشته باشیم. در سال گذشته 3 هزار میلیارد تومان هزینه خرید نفت خام پالایشگاه با نرخ ارز 1226 تومان بود و فروش سال گذشته ما نیز با تولید 58 هزار بشکه در روز به 3200 میلیارد تومان رسید. اکنون که ظرفیت به 63 هزار بشکه در روز رسیده و با تفاوتی که در قیمت ها داشته ایم که نرخ ارز نسبت به سال گذشته دو برابر شده، حدود 400 میلیون تومان سود خواهیم داشت.

 

 

*بنزین و گازوئیل را لیتری 1800 تا 2000 تومان به دولت می فروشیم

تسنیم: بنزین را هر لیتر چقدر از شما می خرند؟

دادور: بنزین را هر لیتر حدود 1800 تا 2 هزار تومان از ما می خرند.

تسنیم: گازوئیل را همین قیمت می خرند؟

دادور: بله ، گازویل هم همین حدود است.

تسنیم: قیمت محصولی که صادر می کنید چقدر است؟

دادور: نفتای سنگینی که صادر کنیم به ازای هر تن نزدیک به 1080 دلار است که در مقایسه با قیمت بنزین حدود 200 تا 300 دلار کمتر داریم می فروشیم که البته به مسائل تحریم و مشکلات موجود برمی گردد.

تسنیم: قیمت واقعی بنزین با نرخ فعلی ارز باید چقدر باشد؟

دادور: اگر بخواهیم هزینه تمام شده تولید بنزین را در نظر بگیریم، می شود 2800 تومان در هر لیتر.

گفت وگو از محمدرضا کیاشمشکی

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه