"جماران" سه ساله شد


ناوشکن جماران

خبرگزاری تسنیم : سه سال از ساخت و به آب‌اندازی ناوشکن جماران گذشت و جماران امروز به عنوان یکی از مهمترین دستاوردهای صنایع دفاعی جمهوری اسلامی شناخته می‌شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، جماران نخستین نمونه از کشتی‌های جنگی کلاس موج ساخت ایران است که به موشک‌های هدایت شونده دریا به‌ دریا و دریا به‌ هوا، اژدر انداز، توپ پدافندی، ابزار ناوبری الکترونیکی نوین و امکانات جنگ الکترونیک مجهز است.

ناوشکن جماران در 30 بهمن 1388 با فرمان مستقیم فرمانده معظم کل قوا، به ناوگان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران پیوست و با عملیاتی‌شدن این ناوشکن، عظیم‌ترین پروژه دفاعی کشور عملیاتی شد.

ماموریت ناوشکن جماران پاسداری از مرزهای آب‌های جنوب کشور (خلیج فارس و دریای عمان ) است.


قابلیت حمل بالگرد یکی از ویژگی‌های "جماران" است

با ساخت "جماران"، صنایع دفاعی و دریایی ایران به دانش ساخت ناوشکن‌ها و بومی‌سازی این دانش دست یافته و کشورمان به جمع تولید کنندگان ناوشکن‌های پیشرفته در دنیا پیوست.

از مهمترین ویژگی‌های جماران می‌توان به توانایی نبرد همزمان با اهداف سطحی، زیر سطحی و هوایی اشاره کرد؛ جماران جزو ناوشکن‌هایی است که توانایی حمل بالگرد را نیز داراست.

جماران با طول 94 متر، ظرفیت 1420 تن و سرعت 30 گره دریایی (56 کیلومتر بر ساعت)، توانایی حمل 140 تفنگدار دریایی و نیروی نظامی را دارد.

حالا، ناوشکن جماران به نمادی از اقتدار نیروی دریایی راهبردی جمهوری اسلامی ایران تبدیل شده و به ماموریت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای هم اعزام می‌شود. از حضور در اقیانوس هند و مقابله با دزدان دریایی در خلیج عدن می‌توان به عنوان مهمترین مأموریت‌های منطقه‌ای جماران نام برد.

ناوشکن جماران در رزمایش دریایی ولایت 91 در عرصه تمرینات نظامی دریایی حضور چشمگیر و موفق داشت. این ناوشکن در رزمایش ولایت91 به عنوان یگان سرفرماندهی رزمایش عمل کرد تا برای اولین بار در رزمایش‌های نیروی دریایی یک ناو بومی و ساخته شده به دست جمهوری اسلامی ایران سرفرماندهی رزمایش را بر عهده داشته باشد.

در سال 90، ناوشکن جماران در قالب شانزدهمین ناوگروه اعزامی نیروی دریایی ارتش از اسکله منطقه یکم نیروی دریایی ارتش با حضور دریادار حبیب الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش و دریادار "اشکان" فرمانده ناوگان جنوب شرق کشور راهی خلیج عدن شد تا به همراه "ناوچه بندرعباس" با دزدان دریایی مستقر در خلیج عدن مقابله و کشتی‌های باری ایران و حتی سایر کشورها را اسکورت کنند.

در اولین ماموریت برون‌مرزی ناوشکن جماران، این ناوشکن درگیری سنگینی با دزدان دریایی داشت. ماجرا از این قرار بود که یک نفتکش ایرانی که از دریای سرخ به سمت خلیج عدن در حرکت بود، مورد حمله 15 فروند قایق تندرو دزدان دریایی قرار گرفت اما با رشادت و هوشیاری ناوگروه رزمی و تیم محافظ نیروی دریایی، تفنگداران نیروی دریایی توانستند با حفاظت کامل و به موقع، نفتکش ایرانی را نجات و دزدان دریایی را ناکام گذارند.


ناوشکن جماران

در این نبرد، دریادلان نیروی دریایی ارتش توانستند با اجرای آتش به موقع و پر حجم، قایق دزدان دریایی را متواری کرده و نفتکش ایرانی را بدون هیچ آسیبی نجات دهند.

ناوشکن جماران، حاصل تلاش بی‌وقفه و سنگین علمی، تحقیقاتی و تخصصی است و بیش از یک میلیون و چهار صد هزار انواع قطعه دستگاه و سامانه‌های پیچیده که همگی ساخت داخل هستند در مراحل مختلف ساخت این ناوشکن مورد استفاده قرار گرفته است. تولید و ساخت "جماران"، جمهوری اسلامی ایران را به جمع معدود کشورهایی ملحق کرد که از قابلیت طراحی، ساخت و تجهیز رزم‌ناوها و ناوشکن‌های پیچیده برخوردارند.

امروز جماران سه ساله شده و ایران در حال تولید و ساخت یک ناوشکن دیگر از کلاس جماران است که "سهند" نام دارد. سازه این ناوشکن در شهریور ماه سال 1391 رونمایی شد.

فرماندهان نیروی دریایی از ناوشکن سهند به عنوان نمونه پیشرفته‌تر جماران نام می‌برند، ناوشکنی که احتمالاً سال آینده به ناوگان نیروی دریایی می‌پیوندد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon