پیش‌بینی افزایش ۸۵درصدی متوسط قیمت سوخت در سال ۹۳

پیش‌بینی افزایش 85درصدی متوسط قیمت سوخت در سال 93

خبرگزاری تسنیم: عضو کمیسیون تلفیق گفت: با درآمد ۵۱۹۰۰ میلیارد تومانی که دولت برای هدفمندی یارانه ها از محل افزایش قیمت سوخت در سال ۹۳ دیده است، متوسط قیمت حاملهای انرژی در سال آینده باید ۸۵ درصد افزایش یابد.

جعفر قادری در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، درباره واکنش ها به تبصره هدفمندی یارانه ها در سال 93 که ساعتی پیش از سوی دولت یازدهم به کمیسیون تلفیق آمده است، گفت: دولت در این تبصره 51900 میلیارد تومان درآمد از محل افزایش قیمت حاملهای انرژی پیش بینی کرده است که این رقم در مقایسه با درآمد 28 هزار میلیارد تومانی سال قبل، بیش از 85 درصد افزایش نشان می دهد، به این معنی باید قیمت حاملهای انرژی در سال آینده به طور متوسط 85 درصد افزایش پیدا کند.

* مقایسه هدفمندی یارانه‌ها در سال 92و93
مقایسه تبصره هدفمندی یارانه‌ها در سال 92 و 93 حاکی است، دولت برای فاز دوم هدفمندی 13 هزار و 200 میلیارد تومان درآمد بیشتر در نظر گرفته که باید منتظر ماند و دید، برای این میزان افزایش درآمد، قیمت حاملهای انرژی چقدر باید افزایش پیدا کند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، مقایسه تبصره هدفمندی یارانه ها در قانون بودجه 92 و لایحه بودجه 93 حاکی است، در حالی درآمد حاصل از اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها در سال 1392 تا مبلغ 500 هزار میلیارد ریال تعیین شده بود که دولت یازدهم در تبصره لایحه بودجه 93 این رقم را 632 هزار میلیارد ریال درنظر گرفت که نشان می دهد، فاز دوم هدفمندی با رشد 13200 میلیارد تومانی درآمد یارانه ها کلید می خورد.
در قانون بودجه 92، تا مبلغ388 هزار میلیارد ریال به‌صورت ماهانه و متوازن از محل اصلاح قیمتهای مواد(1) و (3) قانون هدفمندکردن یارانه‌ها یعنی افزایش قیمت حاملهای انرژی درآمد کسب می شد که دولت یازدهم درآمد افزایش قیمت حاملهای انرژی در سال 93 را 519 هزار میلیارد ریال درنظر گرفت که حدود 13 هزار میلیارد تومان افزایش دارد.با این حساب باید منتظر ماند و دید که برای کسب این میزان درآمد در سال 93 متوسط قیمت حاملهای انرژی چقدر باید افزایش پیدا کند.
نکته مهم اینکه درآمد 388 هزار میلیارد ریالی از محل افزایش قیمت سوخت در سال 92 با احتساب رشد 38 درصدی متوسط قیمت حاملهای انرژی محاسبه شده است.
به گزارش تسنیم، در قانون بودجه 92 همچنین تا مبلغ 112 هزار میلیارد ریال یارانه‌های نان، برق و سایر کالاها و خدمات مندرج در این قانون در نظر گرفته شده بود که این رقم در تبصره لایحه بودجه 93 به 113 هزار میلیارد ریال افزایش یافت که تغییر قابل توجهی ندارد.
در بخش بازتوزیع درآمد یارانه ها نیز، در قانون بودجه 92 تا مبلغ 410 هزار میلیارد ریال به منظور اجرای ماده (7) قانون هدفمندکردن یارانه‌ها یعنی توزیع نقدی یارانه ها در نظر گرفته شده بود که این رقم در تبصره لایحه بودجه 93 به 532 هزار میلیارد ریال برای بازتوزیع نقدی و غیر نقدی افزایش یافته است.
یارانه سهم تولید هم از 4000 میلیارد تومان در بودجه 92 به 10 هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه 93 افزایش پیدا کرده است.
انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه