۱۲ میلیون حواله سبدکالا بین ۸ اتحادیه توزیع شد/روغن هنوز به فروشگاه‌ها نرسید

12 میلیون حواله سبدکالا بین 8 اتحادیه توزیع شد/روغن هنوز به فروشگاه‌ها نرسید

خبرگزاری تسنیم:درحالی که مشمولان سبد کالا هنوز نهایی نشده و دستگاه‌های پوز فروشگاه‌ها هم فعال نشده، تاکنون حدود ۱۲میلیون حواله سبدکالا بین اتحادیه فرهنگیان،امکان، اسکاد و فروشگاه‌های اتکا،سپه، شهروند،رفاه و سازمان میادین توزیع شد ولی روغن هنوز نرسید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، پس از آنکه پنجم آذرماه حسن روحانی رئیس دولت یازدهم از ارائه دو سبد کالایی برای اقشار نیازمند جامعه خبر داد و پس از آن هم محمدباقر نوبخت معاون برنامه ریزی رئیس جمهور از تأمین ریالی این سبد کالایی و همچنین ارائه آن در بهمن ماه و اسفند ماه گفت، مردم در تلاطم این بودند که مشمولین این سبد کالا چه کسانی هستند؟ تکلیف کارگران روزمزد، غیر بیمه‌ای و بدون قرارداد کار که بخش عظیمی در طرح حمایتی دولت تدبیر از اقشار کم درآمد را شامل می‌شوند, چیست؟ آیا خبرنگاران و طلاب نیز سبد کالا می‌گیرند؟ تمام افراد تحت پوشش تامین اجتماعی سبد کالا دریافت می‌کنند؟ آیا تمام بازنشستگان مشمول سبد کالای دولت می‌شوند؟ این سوالات پس از اعلام خبر رئیس جمهور,  فضای کشور را نیازمند کسب اطلاعات بیشتری از جزییات طرح  کرد که متاسفانه تا کنون به جز یکی دو مورد اظهارات کلی از سوی مسئولان رده بالا اظهار نظر شفافی از این طرح ارائه نشده‌ است.

وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزرات تعاون,کار و رفاه اجتماعی به عنوان مجریان اصلی این طرح تاکنون اعلام نظر صریحی درباره زمان دقیق توزیع سبد کالا و مشمولین این طرح نداشته اند.

 به گزارش تسنیم، با وجود اینکه مشمولین این سبد در ابلاغیه معاون اول رئیس جمهور کلیه شاغلان و بازنشستگان دولت و نیروهای مسلح اعم از کارکنان رسمی، پیمانی و قراردادی و کلیه کارگران مشمول قانون کار و قانون تأمین اجتماعی, روزنامه‌نگاران، خبرنگاران و هنرمندان (به تشخیص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) و دانشجویان متأهل (به تشخیص وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی) و طلاب (به تشخیص مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه), سرپرستان خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور اعلام شد، طی این مدت اخباری از سوی برخی مسئولان به صورت مستقیم و غیر مستقیم حکایت از چیز دیگری داشت. روایت‌ها درباره ارائه سبد کالا به کارگران از 3.5میلیون کارگر به یک میلیون و 800 هزار کارگر تغییر کرد، همچنین در دوره ای بیان شد تمام بازنشستگان تامین اجتماعی مشمول سبد کالا نمی‌شوند و همچنین خبرنگاران به دلیل عدم ارائه لیست دقیق از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نمی‌توانند سبد کالا دریافت کنند. از طرفی با وجود اینکه قرار بود این سبد در بهمن‌ماه توزیع شود, اما اکنون چند روزی از آغاز ماه بهمن می‌گذرد و علاوه بر اینکه مسئولان در این زمینه شفاف سازی نکرده اند مردم نیز همچنان در انتظار تصمیم وزارت صنعت و تجارت و وزارت تعاون, کار و رفاه اجتماعی هستند.

بنابر این گزارش, طی چند روز گذشته اخبار غیر رسمی بیانگر این موضوع بود که تا کنون تمام حواله‌های اقلام سبد کالا به اتحادیه‌ها رسیده است اما از آنجایی که جامعه هدف به آنها  ابلاغ نشده و از آنجایی که  براساس طرح دولت قرار بود کالاهای مشخص شده در سبد کالا از طریق کارت الکترونیکی یا بن‌های الکترونیکی توزیع شود, اتحادیه‌ها اسامی فروشگاه‌هایی که مجهز به دستگاه‌های کارتخوان(pos) بودند را اعلام کردند اما مطابق اظهارات اتحادیه‌ها تا کنون هیچ کدام از دستگاه‌ها پز برای ارائه سبد کالا فعال نشده اند به همین دلیل توزیع سبد کالا از اول بهمن ماه در فروشگاه‌ها به تعویق افتاده است. پس از این خبر بود که بهمن حاجعلی مدیر اجرایی طرح سبد کالای دولت در گفت‌وگو با تسنیم در تشریح آخرین اخبار، از توزیع سبد کالا تا امروز در سراسر کشور، پرداخت سبد تا قبل از 15 بهمن با همراه داشتن کارت یارانه، اطلاع رسانی به مشمولان با پیامک و راه‌اندازی سامانه خبری سبد کالا از اول بهمن‌ ماه خبر داده بود.

به گزارش تسنیم,در راستای توزیع این سبد اتحادیه مرکزی فرهنگیان در 31 استان مسئول توزیع سبد بین جامعه فرهنگیان  ، اتحادیه مرکزی کارگران (امکان) برای توزیع سبد کالایی کارگران و فروشگاه‌های اتکا برای توزیع سبد کالایی بین نیروهای مسلح انتخاب شده‌اند. اخبارهای رسیده از سوی این اتحادیه‌ها درباره آخرین وضعیت سبد کالا به این صورت است که جامعه هدف 15 میلیون نفری که از سوی حاجعلی بیان شد در این مراکز توزیع دیده نمی‌شود.

 تاکنون اتحادیه فرهنگیان 1میلیون و 840 هزار حواله کالا و اتحادیه مرکزی کارگران(امکان) حواله 2 میلیون کارگر را دریافت کرد. همچنین اتحادیه اسکاد حواله 2میلیو ن و 300 هزار مشمول و اتحادیه اتکا حواله 2 میلیون و 400 هزار مشمول سبد کالا و فروشگاه‌های شهروند، رفاه، سپه و سازمان میادین در تهران حدود 3میلیون حواله در حوزه کاری خود را  دریافت کرده اما به دلیل اینکه هنوز دستگاه‌های کارتخوان(pos) فروشگاه‌ها به درستی فعال نشده است زمان توزیع آن به طور دقیق مشخص نیست.

به گزارش تسنیم, محتوای این سبد کالا شامل 10 کیلو برنج، 4 کیلو گوشت مرغ، 1.8 کیلو روغن، 800 گرم پنیر و 1.8 کیلو تخم‌مرغ است که طبق مصوبه دولت در دو نوبت به اقشار هدف اعطا خواهد شد. اما واکاوی خبرنگار تسنیم بیانگر این موضوع است که تاکنون روغن به هیچ اتحادیه ای نرسیده است و قرار است اوایل هفته آینده نیز تامین شود.

اتحادیه‌ها معتقدند که هنوز وزارت صنعت, معدن و تجارت اطلاعات دقیقی از کارگران فصلی, غیر بیمه‌ای و روزمزد ندارد و به دنبال یافتن راه‌کار برای شناسایی این کارگران است به همین دلیل به طور دقیق اطلاع رسانی از سوی مسئولان ذی ربط ارائه نمی‌شود. با توجه به اینکه هدف دولت در ارائه این سبد حمایت از اقشار کم درآمد جامعه است مسئولان در تلاشند تا جامعه هدف را گسترش دهند و نیازمندان واقعی از قلم نیفتند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه