نخستین کنگره بین المللی سیره نبوی در طب


نخستین کنگره بین المللی سیره نبوی در طب

خبرگزاری تسنیم: نخستین کنگره بین المللی سیره نبوی در طب در شیراز به مدت ۲ روز با حضور اندیشمندانی از سراسر جهان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، نخستین کنگره بین المللی سیره نبوی در طب  به مدت 2 روز با حضور اندیشمندانی  از سراسر جهان به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در 2 بخش اساتید و دانشجویی برگزار شد.

به دنبال اهانت‌ به پیامبر اکرم(ص) در سال گذشته دانشگاه علوم پزشکی شیراز تصمیم گرفت که برخورد منطقی با این اهانت کنندگان داشته باشد و به همین دلیل این کنگره را برای نشان دادن عظمت مقام پیامبر برگزار کرد.

در این کنگره بزرگان بسیاری چون آیت الله بهشتی،  آیت الله مصطفوی، دکتر غلامعلی حداد عادل، احمدی استاندار فارس، دکتر مهدی محقق، دکتر گرجی از آلمان و ائمه جمعه اهل سنت خنج و اوز شرکت داشته و سخنرانی کردند.

روح بدن را تدبیر می‌کند، همان گونه که خدا مدبر عالم است

در روز نخست این کنگره آیت الله مصطفوی، مدیر گروه فلسفه و کلام دانشکده الهیات امام صادق(ع)، به تشریح و اهمیت طب سنتی پرداخت و اظهار کرد: طب سنتی دو اصل را مد نظر قرار دارد،  اصل اول وابستگی روح و جسم و تسلط روح بر جسم و اصل دیگر، آن که در طب سنتی حیات آدمی با قلب است و حتی مغز هم از قلب دستور می‌گیرد.

وی گفت: در طب سنتی فقط مرگ قلبی داریم و اگر این موضوع اثبات شود باید در فتاوای مربوط به اهدا عضو در اثر مرگ مغزی تجدید نظر شود.

آیت الله مصطفوی با بیان اینکه طب جدید و طب سنتی باید با هم تعامل داشته باشند، افزود: بسیاری از موارد در طب جدید برای درمان بیماری دارو تجویز می‌شود، در صورتی که آن بیماری مربوط به روح است و روح باید درمان شود.

توصیه‌های پزشکی پیامبر (ص) بخشی از سبک زندگی اسلامی است

غلامعلی حداد عادل اظهار کرد: توصیه‌های پزشکی پیامبر (ص) بخشی از سبک زندگی اسلامی و بعثت پیامبر (ص) برای دعوت انسان‌ها به حیات طیبه و زنده کردن زندگی انسان بوده است.

وی با بیان اینکه سلامت از امور مربوط به حیات انسان است، خاطرنشان کرد: نتیجه پیروی از دستورات پیامبر (ص) داشتن زندگی سالم است و عدم پیروی از دستورات ایشان سبب بیماری روحی و جسمی می‌شود.

90 درصد بیماری‌ها منشأ هیجانی دارد و درمان آن تقوا است

سید ضیاء الدین تابعی، مدیر گروه اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با بیان اینکه 90 درصد بیماری‌ها منشأ هیجانی دارد و درمان آن تقوا است، اظهار کرد: در بدن ما ساعتی با نام ساعت بیولوژیکی قرار دارد و اگر بخواهیم به سلامت جسم و روان برسیم باید مطابق این ساعت بیولوژیکی رفتار کنیم.

وی گفت: ساعاتی که خداوند برای اقامه نماز قرار داده ساعاتی است که انسان دچار افسردگی می‌شود و نماز خواندن در آن ساعات سبب فرح و شادی در انسان می‌شود.

طب اسلامی بسیار جامع است و تقسیم بندی آن درست نیست

مهدی محقق، رئیس موسسه مطالعات اسلامی مک گیل کانادا، با بیان اینکه تقسیم بندی‌های مختلف در طب سنتی پذیرفته شده نیست و باید همه را با عنوان طب اسلامی به کار برد، اظهار کرد: طب اسلامی بسیار جامع است، به گونه‌ای که برای هر دوره از زندگی انسان مسائل پزشکی خاص همان دوره را ذکر کرده است.

وی با اشاره به ترجمه‌های فراوانی که از آثار طب اسلامی در اروپا شده، گفت: متاسفانه آثار طب اسلامی در داخل ایران مهجور مانده، در حالی که ترجمه و استفاده از این آثار می‌تواند سبب پیشرفت بیش‌تر جامعه در همه عرصه‌ها شود.

روزه سکته مغزی را کاهش می‌دهد

علی گرجی، متخصص طب سنتی از آلمان، اظهار کرد: استفاده از طب سنتی باید هدفمند باشد و پذیرفتن همه مباحث طب سنتی بدون تحقیقات علمی سبب رکود علمی می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت توصیه‌های پیامبر در امور پزشکی گفت: اثبات علمی توصیه‌های پیامبر کمک به بشریت است، به طور مثال تحقیقات علمی ثابت کرده است که روزه خطر بروز سکته مغزی را کاهش می‌دهد.

بیش از 500 مقاله به دبیر خانه این کنگره ارسال شده بود که 230 مقاله پذیرفته و به شکل پوستر و  سخنرانی اجرا شد.

رونمایی از تمبر یادبود کنگره، قرائت پیام آیت الله حسن زاده آملی و آیت الله مکارم شیرازی، برگزاری نشست‌های دانشجویی و تقدیر و اهدای لوح یادبود به برگزیدگان از برنامه‌های جانبی این کنگره بود.

انتهای پیام/ ق

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon