بودجه ناکافی برای حمایت از ۲ میلیون هنرمند صنایع دستی کشور/تعطیلی ۲۰ نمایشگاه

بودجه ناکافی برای حمایت از 2 میلیون هنرمند صنایع دستی کشور/تعطیلی 20 نمایشگاه

خبرگزاری تسنیم: یک کارشناس صنایع دستی گفت: متأسفانه بودجه جمعیت ۲ میلیون نفری هنرمندان تحت نظر معاونت صنایع دستی کشور برای حمایت از هنرمندان یک شهر هم کافی نیست.

نیما سعیدذاکری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، اظهار داشت:‌ متاسفانه مشکل اول صنایع دستی کشور در حال حاضر این است که زیرساختی برای معاونت صنایع دستی فراهم نکرده‌اند، چرا که در حال حاضر این معاونت زیرمجموعه سازمان میراث فرهنگی است و هنوز تعریف نشده است که چه کاری باید برای هنرمندان انجام دهند.

وی اضافه کرد: معاونت صنایع دستی و هنرمندان آن هنوز با وجود جمعیت 2 میلیون نفری در کشور یک نماینده در مجلس ندارند که حق آنها را پیگیری کند. هم اکنون کمیسیون فرهنگی مجلس بیشتر به موضوعات میراث فرهنگی و فراکسیون گردشگری و تاریخ بیشتر به مباحث گردشگری می‌پردازد اما سوال اینجاست که کدام کمیسیون و نماینده پیگیر مطالبات جمعیت دو میلیونی صنایع دستی در کشور است. 

سعید ذاکری تصریح کرد: لذا می‌بینیم وقتی در تصمیم‌گیری‌های مهم مانند بودجه فردی باید از بودجه معاونت صنایع دستی دفاع کند این اتفاق نمی‌افتد. متاسفانه امسال بزرگترین ضعف این معاونت کمبود بودجه بود به طوری که در طول سال گذشته 30 نمایشگاه صنایع دستی برگزار شد در حالی که در سال جاری فقط 15 نمایشگاه برگزار شده است و حدود 20 نمایشگاه به علت نبود بودجه به تعطیلی کشیده است، همچنین سال گذشته برای هر نمایشگاه از هر استان 5 نفر شرکت می‌کردند اما در حال حاضر این تعداد به 3 نفر رسیده است. 

این کارشناس صنایع دستی با بیان اینکه این بودجه کفاف حمایت از صنایع دستی یک شهر را هم نمی‌دهد، تصریح کرد: در حال حاضر غیر از رشته‌های منسوخ شده،  250 رشته در صنایع دستی داریم. با دست خالی نمی‌توان کار کرد، متاسفانه بودجه مستقل معاونت صنایع دستی پایین آمده و مسئولان فقط حرف می‌زنند که حمایت می‌کنند. 

سعیدذاکری با بیان اینکه کارگاه‌های صنایع دستی با وام‌های 5 میلیونی راه نمی‌افتد، یادآور شد: صنایع دستی درآمدزایی بالای دارد اگر به آن رسیدگی و از آن حمایت شود، در این صورت می‌تواند همپای صادرات نفت حرکت کند اما باید کارگاه‌ها حمایت شوند که در حال حاضر مهمترین مشکل عدم حمایت کارگاه‌ها کمبود بودجه است چگونه می‌توان 2 میلیون هنرمند را با این بودجه کم حمایت کرد؟

وی اضافه کرد: هم اکنون حدود 5 درصد از بودجه سازمان میراث فرهنگی به معاونت صنایع دستی اختصاص می‌یابد که این بسیار کم است. خوشبختانه تیمی که سر کار این معاونت آمده است هم متخصص هستند و هم قصد کار دارند، اما با این پول کار به جایی نمی‌رسد. 

این کارشناس صنایع دستی یادآور شد: متاسفانه موازی‌کاری در صنایع دستی وجود دارد که شهرداری، وزارت ارشاد و سازما‌نهای دیگر هر کدام برای خودشان کارهای پراکنده‌ای در صنایع دستی انجام می‌دهند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon