صفار: شنیدن، روایت مواضع امام از زبان دشمنانش خنده‌دار است/انتقادروزی‌طلب از حذف نقش رهبری در تاریخ‌نگاری‌ انقلاب

صفار: شنیدن، روایت مواضع امام از زبان دشمنانش خنده‌دار است/انتقادروزی‌طلب از حذف نقش رهبری در تاریخ‌نگاری‌ انقلاب

خبرگزاری تسنیم: هرندی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در مراسم رونمایی از کتاب صخره سخت گفت: روا نیست در نگارش تاریخ انقلاب آنهم از زبان خودش قصور کنیم و دشمنان انقلاب بخواهند به معرفی انقلاب بپردازند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مراسم رونمایی از کتاب «صخره سخت» بررسی پرونده‌های امنیتی جمهوری اسلامی ایران (1359-1357) با حضور محمدحسن روزی‌طلب نویسنده کتاب و محمدحسین صفارهرندی عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام در فرهنگسرای رسانه عصر امروز سه‌شنبه 8 بهمن‌ برگزار شد.

در ابتدای این مراسم مهدی رمضانی معاون مرکز اسناد انقلاب اسلامی و مدیرعامل انتشارات این مرکز در سخنانی با اشاره به اهمیت کتاب و فرآیندی که مرکز برای ادامه تدوین تاریخ انقلاب در پیش گرفته، گفت: خوشبختانه طرح 10 ساله تدوین تاریخ انقلاب رو به اتمام است. ریشه‌ها و چگونگی شکل‌گیری تاریخ انقلاب در حوزه‌های مختلف در مرکز اسناد انجام شده و در گام جدید مرکز در نظر دارد تاریخ جمهوری اسلامی را به عنوان فاز بعدی تدوین کند. وقایع حساس و تاثیرگذار تاریخ جمهوری اسلامی ایران تدوین خواهد شد و اثری که امروز رونمایی می‌شود نیز در راستای این هدف است.

وی با اشاره به اسناد مورد استفاده در این کتاب گفت: اسناد دسته اولی که در این اثر استفاده شده است شاید تاکنون در قالب هیچ کتاب دیگری مورد استفاده قرار نگرفته باشد. در این کتاب به موضوعاتی پرداخته شده که تاکنون به آن اشاره نشده و انصافا نویسنده زحمت زیادی برای تهیه کتاب کشیده است چرا که فراز حساسی از تاریخ پیروزی انقلاب را زیر ذره‌بین قرار داده.

معاون مرکز اسناد انقلاب اسلامی تصریح کرد: این کتاب می‌تواند کمک بزرگی به شناسایی وقایع حساس تاریخ انقلاب توسط مخاطبان جوان کند. من مطمئن هستم این اثر جزو آثار پرفروش و تاثیرگذار تاریخ انقلاب خواهد بود. اینکه این اثر سالهای پس از پیروزی انقلاب را در بر می‌گیرد قابل اهمیت است.

محمدحسین روزی‌طلب نویسنده کتاب نیز در سخنانی ضمن قدردانی از روح‌الله حسینیان رئیس مرکز اسناد که چند ده برگ از اسناد منتشر نشده انقلاب را برای نگارش این کتاب در اختیار او قرار داده بود، گفت:‌ من از سال 87 به صورت جدی مطالعاتی در زمینه تاریخ انقلاب را آغاز کردم که منجر به تولید ویژه‌نامه‌های «رمز عبور یک تا 5» شد که در سالهای 88 تا 89 منتشر شد. پس از آن در سال 90 تصمیم گرفتم این گزارش‌ها را تدوین کنم اما مواجهه من با مجموعه مرکز اسناد کار را دگرگون کرد و آن گزارش‌ها تبدیل به یک پروژه بزرگ شد که اولین آن در این کتاب منتشر شده است.

وی ادامه داد: امروز بخش بزرگی از این پروژه در قالب کتاب صخره سخت رونمایی می‌شود که ترکیبی از 2 بخش سندنگاری و تاریخ شفاهی است. من برای تدوین این کتاب نزدیک به 25 هزار برگ سند را مطالعه کرده و با 30 نفر از شخصیت‌های انقلاب که تاکنون با آنها صحبتی نشده گفت‌وگو گرفتم.

روزی‌طلب با اشاره به وجه تسمیه کتاب گفت: چند سال پیش وقتی ویژه‌نامه «رمز عبور 2» منتشر می‌شد فصلی را که مربوط به 2 تا 3 سال اول انقلاب بود «صخره سخت» نام گذاشتیم چون من اعتقاد داشتم جمهوری اسلامی ایران همچون صخره‌ای بود که امواج مختلفی به آن برخورد می‌کرد اما به دلیل همراهی مردم یکدستی مردم و رهبری امام خمینی (ره) این صخره مستحکم و پابرجا بود بعدها دیدم رهبر انقلاب نیز در اولین سخنرانی عمومی خود در جمع مردم پس از اینکه به رهبری انقلاب منصوب شدند همین تعبیر را به کار برده‌اند.

وی با اشاره به دلیل نگارش کتاب گفت: اگر ما تاریخ انقلاب را ننویسیم دشمنان انقلاب آن را خواهند نوشت. سی و چند سال دیگر دشمنان انقلاب به سالهای اولیه انقلاب ما خواهد گفت «هولوکاست» و جمهوری اسلامی را جمهوری کشتار لقب خواهند داد. همین‌گونه که اکنون نیز از حلقوم برخی زشت‌کلام‌ها این واژه‌ها بیان می‌شود. متاسفانه باید بگویم حجم تاریخ‌نگاری و کتبی که در این زمینه در خارج از ایران و به زبان انگلیسی و یا زبان‌هایی غیر از فارسی منتشر شده است از حجم تاریخ‌نگاری‌هایی که ما در ایران توسط موسسات دولتی انجام داده‌ایم خیلی بیشتر است. ما به نوعی از تاریخ‌نگاری انقلاب غفلت کرده‌ایم که در جامعه‌شناسی انقلاب و در بررسی وقایع ما هنوز، تنها یک روزشمار تاریخ انقلاب و جنگ هستیم. بنابراین تلاش کردیم در قالب این پروژه بخشی از این غفلت‌ها را جبران کنیم. 

روزی‌طلب: می‌خواستیم با اسرائیلیات در تاریخ نگاری انقلاب مبارزه کنیم

نویسنده کتاب صخره سخت ادامه داد: وقتی ما مسائل مربوط به یک روایت را در کتابها ذکر نکنیم واقعیت روایت به راحتی توسط مخالفان نظام جمهوری اسلامی ایران قیچی می‌شود. من تلاش کردم در کنار اینکه عمق توطئه‌ها را نشان دهم علیرغم همه اختلاف سلیقه‌ها حجم تلاش‌ نیروهای انقلابی برای مقابله با نیروهای منافقین را نیز نشان دهم. برای نمونه در کشور ما هزاران مقاله نوشته شده که ایران امام و نهادهای انقلابی را به نوعی مورد هجمه قرار داده است. این به دلیل این است که ما حتی نیامدیم منطق امام را تشریح کنیم. یکی از غفلت‌های ما در تاریخ انقلاب این است که یکی از مهمترین شخصیت‌های انقلاب یعنی آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای را تاریخ انقلاب حذف کرده‌ایم نه در تاریخ‌نگاری‌ها و نه در هیچ کجای دیگر به نقش ایشان در انقلاب اشاره نکردیم.

وی افزود: برای نمونه من در این کتاب بود که فهمیدم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای یکی از مؤسسان  دستگاه اطلاعاتی کشور بوده‌اند و در ماجرای تشکیل ستاد جنگهای نامنظم در اهواز و مسائل اول انقلاب نقش ایشان بسیار درخشان بوده است. 

وی با اشاره به دلیل پرداختن به مسائل امنیتی و اطلاعاتی گفت: ما می‌خواستیم با اسرائیلیات در تاریخ انقلاب مبارزه کنیم. دشمنان و حتی دوستان نادان مقرض جمهوری اسلامی تصویری مخدوش و پر از جاسوس‌بازی و باندبازی از سازمان اطلاعاتی ایران در سالهای اول انقلاب بوجود آورده‌اند. خدماتی که سازمان اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران در سالهای اول انقلاب انجام داده است چندان نمایان نیست اگر یک به یک این خدمات را فهرست کنیم آنگاه به نقشه سازمان پی خواهیم برد. برای نمونه نقش سازمان اطلاعاتی ایران در ماجرای اشغال سفارت آمریکا و حمایتی که از دانشجویان انجام شد و یا نقشی که در ماجرای کودتای نوژه بر عهده داشت چندان دیده نشده است. سازمان اطلاعات جمهوری اسلامی ایران وسیع‌ترین سازمان ترور دنیا را به فنا برد. بزرگترین توطئه‌های قومی را منکوب کرد بنابراین من در این کتاب تلاش کردم ادای دینی کنم به شهدای بی‌نام و نشان انقلاب. مانند شهید کاظم کاظمی، قرنی و ...

روزی‌طلب تصریح کرد: من در این کتاب تلاش کردم بر مبنای اسناد عمل کنم آنچه را که می‌بینم بیان کرده و قضاوت منصفانه داشته باشم. قصد دارم این مسیر را ادامه دهم و در همین موضوع پرونده‌های امنیتی جلوتر رفته و به ماجرای مهدی هاشمی معدوم  -نه آنانی که به اندازه 2 برابر این سالن پرونده دارند اما زیر سایه پدر و مادرشان به راحتی زندگی می‌کنند- برسم.

صفارهرندی: شنیدن مواضع امام از زبان دشمنانش خنده‌دار است

محمدحسین صفارهرندی عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام در این نشست در سخنانی گفت: مرکز اسناد انقلاب اسلامی در دوره فعالیت خود بیش فعال بوده است. تحرک فوق‌العاده‌ای که برای استفاده از منابع مغفول مانده و در حال خاک خوردن در این مرکز مشاهده می‌شود، قابل تقدیر است. البته شاید در قیاس با آنچه باید انجام می‌شده این حرکتها کم باشد و ما حق مطالبه داشته باشیم از کسانی که این منابع را در اختیار داشتند اما تلاش برای انتشار آنها نکردند اما باید بگویم مرکز اسناد در غیاث با سایر مراکز بسیار خوب عمل کرده است.

وی افزود: اهمیت اینگونه اقدامات به این بر می‌گردد انقلابی که از ابتدای شکل‌گیری انواع مظلومیت‌ها و محرومیتها را تجربه کرده است محاصره اقتصادی، جنگ نظامی، ترور شخصیتها، تحریمهای پرحجم و ظالمانه اخیر، بایکوت رسانه‌ای و فشار در مجامع جهانی و بین‌المللی را پشت سر گذاشته است روا نیست که در معرفی آن، آن هم از زبان خودش قصور کنیم. نباید معرفی انقلاب نیز به زبان دشمنان انقلاب صورت گیرد.

صفارهرندی تصریح کرد: خوشبختانه چند سالی است که این پرده‌ها دریده شده و سدها شکسته شده‌اند و ما وارد یک دوره‌ای از سخن گفتن شده‌ایم در مقطعی میدان‌دار اصلی برای آنچه که در انقلاب گذشت دشمن انقلاب بود تا اینکه دوستان انقلاب به زبان آمده و آنچه پنهان شده بود بیرون آمد و دیدیم که برخی دشمنان انقلاب چگونه در سوراخ‌های خود فرو رفتند.

وی گفت: آیا ما باید از زبان دشمنان امام، روایت مواضع امام را بشنویم؟ خنده دار است. تحریف‌های آشکار واقعا مضحک است.

این عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام با اشاره به کتاب صخره سخت گفت: محتوای این کتاب و یا مضامینی که در قالبهای مختلف چه در مطبوعات و رسانه‌ها و چه در قالب کتاب و مقاله منتشر می‌شود همت والایی است و این حرکت پیام بلیغ و بلندی دارد که رندان کمین‌ کرده در حول و حوش انقلاب بدانند این عرصه خالی از شیران نر و جوانمردانی که اگر چه از نسل چندم انقلابند اما خود را وارث میراثی می‌دانند که متعلق به همه است، نیست. میراث اختصاصی گروه، خانواده، نهاد و سازمان نیست که اگر آنها قصور کردند همه مسیر از دست برود بلکه میراث داران واقعی انقلاب فرزندان معنوی امام هستند که تعدادشان قابل شمارش نیست. 

پس از پایان سخنان صفارهرندی با حضور وی و نویسنده کتاب از کتاب صخره سخت رونمایی شد.

این کتاب با نگاهی دقیق به دغدغه‌های انقلابی‌ها از فردای پیروزی انقلاب، درصدد ترسیم فضا و شرایط بوجود آمدن نهادهای امنیتی انقلاب و چگونگی عملکرد آنها در آن شرایط دشوار تاریخی است.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران