افزایش سطح سواد آموزی زندانیان همدان


افزایش سطح سواد آموزی زندانیان همدان

خبرگزاری تسنیم: مدیرکل زندان‌های همدان گفت: از فعالیت های شاخص زندان های همدان تلاش برای سواد آموزی و ارتقا ء سطح دانش و آگاهی زندانیان است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان و به نقل از روابط عمومی اداره کل زندان های همدان، محمد یاری اظهار کرد: همان گونه که در دستور العمل ها و قوانین آمده است تکلیف ذاتی و قانونی زندان ها نگهداری ،تامین امنیت و اصلاح و تربیت محکومان  می باشد.

مدیرکل زندان های همدان گفت:سازمان زندان ها به منظور بازگشت سعادتمندانه برای افرادی که مدتی به هر دلیل در زندان ها به سر می برند برنامه های متنوع علمی ،آموزشی ،فرهنگی و ورزشی تدوین  و به صورت روزانه در برنامه زندگی زندانیان گنجانده است.

یاری یک از فعالیت های شاخص در زندانهای استان را ،تشکیل کار گروه و کمیته تخصصی در مجموعه زندانهای استان برای بررسی وضعیت محکومین جرائم غیر عمد و ایجاد همکاری های بخشی و فرا بخشی بخصوص با سازمان ها و نهادهای حمایتی به منظور مساعدت در زمینه نجات محکومین جرایم غیر عمدبرشمرد و افزود : ستاددیه استان  که نهادی است مردم محور و تحت پوشش سازمان زندانها ،مصوبات قانونی مفید و قابل قبولی را برای مرتکبین جرائم غیر عمد داشته است.

وی  بیان کرد:  این مصوبات شامل اعطای وام های بلا عوض ،معرفی به مراکز بانکی و پولی به منظور اخذ وام های قرض الحسنه و وام های با کارمزد3% را می توان اشاره  کرد.

یاری تصریح کرد : در این راستا همچنین تمهیداتی اندیشیده شده است که به محض ورود جرایم غیر عمد به زندان برای آنها پرونده ستاد دیه تشکیل می گردد.

وی اظهارکرد: از ابتدای سال  جاری تاکنون تعداد 244نفر زندانی از زندان های استان آزاد و به آغوش گرم خانواده بازگشتند.

مدیر کل زندانهای همدان گفت:با کمال تاسف تعداد قابل توجهی از هموطنان ما بنا به دلایل مختلف که البته ممکن است ناشی از سهل انگاری یا عدم توانایی در تصمیم گیری های صحیح ویا به علت عوامل محیطی و اجتماعی ،مشکلات اقتصادی وآشفتگی های خانوادگی رفتارهایی را مرتکب می شوند و یا دچار حوادثی می گردند که قهرا مستوجب تحمل کیفر و یا اعمال مجازات قانونی زندان می باشند که مجموعه زندان های همدان نیز از این قاعده مستثنی نبوده است.

یاری تصریح کرد : در خصوص روشهای کاهش جمعیت کیفری بخصوص در بخش جرایم غیر عمد خوشبختانه هم قانون، هم دستگاه قضا و هم سازمان زندان ها تلاش های زیادی را انجام داده است ،که از تصویب قوانین بازدارنده تا دستور العمل ها و بخشنامه های تسهیل کننده در این راستا می باشد.

یاری ارتقاء سطح سلامت و بهداشت را نیز یکی دیگر از  فعالیتهای شاخص زندان های استان عنوان کرد و افزود :در حوزه سلامت و بهداشت ،یکی از مهم ترین فعالیتها، غربالگری افراد برای بیمار یابی و ارزیابی سطح سلامت زندانیان می باشد.

وی ارائه خدمات کلینیک های مثلثی رااز دیگر  خدمات بخش بهداشت و درمان برشمرد و گفت: ضمن شناخت بیماری ها، فعالیتهای درمانی و توانبخشی نیز در این حوزه صورت می پذیرد.

مدیرکل زندانهای همدان ارتقا ء سطح سلامت روانی زندانیان، با راه اندازی  بندهای مشاوره وروان درمانی را  از دیگر فعالیتهای حوزه بهداشت و درمان بیان کرد.

وی تصریح کرد:بازتوانی و توانبخشی حرفه ای در قالب تولید فرصت های شغلی و حرفه آموزی نیز ازدیگر فعالیتهای زندان های استان می باشد که با کمال تاسف درصد زیادی از محکومین به علت فقدان مهارتهای شغلی ممکن است مرتکب رفتارهای مجرمانه شده باشند که این فعالیت ها در زندان ها می تواند تاثیر شغلی و حرفه ای زندانیان را افزایش دهد.

یاری سواد آموزی و ارتقا ء سطح  دانش و آگاهی زندانیان نیز از دیگر فعالیتهای زندان های همدان برشمرد و گفت: به لطف خدای متعال ، با تلاش های صورت گرفته درزندانهای استان همدان، از سواد آموزی تا دانشگاه مقاطع را تعریف و امکانات لازم برای ادامه تحصیل زندانیان فراهم شده است .

وی  استفاده از ظرفیتها ، آموزه های دینی ، مولفه های قرآنی ، فرهنگی و هنری رانیز از دیگر فعالیتهای زندان ها برای احیا ء شخصیت و اصلاح روشهای نگرش و شیوه های زندگی زندانیان عنوان کرد وگفت: به حمد خدا در این حوزه نیز به توفیقات قابل توجه ای دست پیدا کرده ایم که در این راستا می توان به کسب مقام دوم اذان کشوری ،کسب مقام سوم حفظ کشوری و کسب مقام چهارم قرائت کشوری توسط سربازان وظیفه در سال جاری اشاره کرد.

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon