معوقات بودجه؛ عامل بحران‌زای توسعه فعالیت‌های قرآنی

معوقات بودجه؛ عامل بحران‌زای توسعه فعالیت‌های قرآنی

خبرگزاری تسنیم: مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآنی کشور گفت: قطعا بودجه‌ اندک فعالیت‌های قرآنی، کفاف چشم انداز و نقشه ترسیم شده توسط مقام معظم رهبری را نمی‌دهد، اما همین رقم برای تثبیت ساختار قرآنی با شیب ملایم باید ثابت مانده و هدفمند تخصیص داده شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، بحث اعتبارات قرآنی مهم‌‌ترین حامی فعالیت‌های قرآنی در سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف است که در سال 90 و با تصویب بودجه نیم‌درصد قرآنی برای نخستین‌بار با توجه ویژه‌ای روبه‌رو شد؛ اما این اهتمام نه تنها در سال‌های بعدی ادامه پیدا نکرد، بلکه با افول و محدودیت بسیاری مواجه شد. به گفته مسئولان تأخیر در پرداخت اعتبارات، دستگاه‌ها را در انجام فعالیت‌های قرآنی با مشکلات جدی روبه‌رو کرده است. با توجه به اینکه لایحه بودجه 93 طی این روزها به عنوان اولین لایحه دولت یازدهم در مجلس مورد بررسی قرار دارد، قرآنیان معتقدند که باید بحث اعتبارات قرآنی و پرداخت بدهی‌ بودجه 92 در نگاه مسئولان از اولویت‌های اصلی قرار گرفته و دولت به سمتی قدم بردارد که وضعیت فعالیت‌ها و اعتبارات قرآنی رونقی اساسی بگیرد.

حسن محمدی، مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم گفت: سال‌های اخیر با تصویب بودجه و ایجاد ساختارهای جدید قرآنی مانند شورای توسعه و معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد حرکت‌های خوبی در حوزه قرآن اتفاق افتاد و موجی در حوزه قرآن و رشد فعالیت‌های قرآنی شکل گرفت و قطار توسعه قرآنی حرکت کرد. قطعا نیروی انسانی و اعتبارات خوراک این رشد و موتور محرک است. مخصوصا اینکه توسعه فعالیت‌های قرآنی در مراحل ابتدایی حیات خود به سر می‌برد و به حمایت، قوام ساختار و جایگاه‌یابی نیاز دارد. اتحادیه‌های تشکل‌های قرآن و عترت، معاونت قرآن و شورای توسعه در مراحل رشد و تثبیت خود هستند پس به اعتبارات قابل توجه نیاز دارند همچنین مؤسسات مردمی هم رشد جهش‌گونه‌ای در سال‌های اخیر داشته‌اند که برای برنامه‌ریزی، توسعه و قوام باید پشتیبانی شود.

وی ادامه داد: قطعاً عدم تخصیص اعتبارات قرآنی در سال جاری به صورت کامل، همچون دست اندازی در مقابل قطار حرکت توسعه‌ای مشکل ایجاد کرده و بحران‌های بسیاری را برای دستگاه‌های مختلف مردمی، حاکمیتی و سیاست‌گذار رقم زده است. قطعا شورای توسعه هنوز به جایگاهی که باید، نرسیده و برخی از موسسات قرآنی وضعیت اسف‌باری دارند.

مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور تصریح کرد: بودجه از دو جهت حائز اهمیت است، یکی از لحاظ تخصیص و ایجاد اعتبار، اهمیت دارد و از نظر دیگر نحوه تخصیص و هدف‌گذاری بودجه مورد اهمیت است. بحث ما فعلا در مرحله اول و تخصیص بودجه است، این عدم تخصیص برای همه حوزه‌ها مشکلات مختلفی ایجاد کرده است، سیاست‌گذاری‌ها نیاز به جلسات و کارشناسی‌های متعدد و زیر ساختارهای پژوهشی دارد، همچنین توسعه فضاهای مردمی و آموزشی، به زیرساخت، تجهیزات، ترم افزار و سخت‌افزار نیاز دارد که فراهم آوردن این‌ موارد اعتبار می‌خواهد.

محمدی افزود: عدم تخصیص اعتبار کافی در اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور دست اندازی را در مقابل توسعه قرآنی ایجاد کرده است، امیدواریم این مشکل هرچه سریع‌تر حل شود. نمود این تأخیر در مواردی همچون قطع شدن بیمه فعالان قرآنی، توقف صندوق قرض الحسنه که به موسسات وام می‌داد و... مشهود است. امیدواریم در سال 93 با لایحه جدید و پیگیری مجلس، بودجه‌ای تصویب و محقق شود. نباید فراموش کرد که تحقق هدفمند بودجه از تصویب آن مهم‌تر است که باید بر اساس طرح، برنامه‌ریزی و راهبردهای استراتژیک باشد. قطعا بودجه‌های اندکی که به حوزه فعالیت‌های قرآنی تعلق می‌گیرد کفاف چشم انداز و نقشه ترسیم شده توسط مقام معظم رهبری را نخواهد داد اما همین رقم برای تثبیت ساختار قرآنی با شیب ملایم باید ثابت بماند و هدفمند تخصیص داده شود.

وی با بیان اینکه اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور بودجه مصوبی ندارد، اظهار داشت: اتحادیه از طریق بودجه‌های حمایتی که از سوی ارگان‌های مختلف دریافت می‌شود به فعالیت می‌پردازد. از آنجایی که اتحادیه تشکل‌ها نقطه اتصال مردم با حاکمیت و دستگاه‌های مردمی است باید در حوزه تخصیص بودجه مورد توجه قرار گیرد تا بتوان اولویت‌های مؤسسات مردمی رادر حوزه فعالیت‌های قرآنی تأمین کرد.

مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور با تأکید بر اینکه شعار دولت یازدهم شعار مناسبی است که حوزه فرهنگ باید به اهلش سپرده شود، عنوان کرد: ما هم اعتقادمان این است که دولت نباید تصدی‌گری امور اجرایی را داشته باشد، دولت باید  سیاست‌گذار باشد اجرا را به حوزه مردمی بسپارد. درخواست ما از مسئولان این است که به حوزه مردمی توجهی ویژه‌تر و کارهای اجرایی با سیاست‌گذاری دولت، به بخش مردمی واگذار شود.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران