افت‌وخیز شاخص واقعیت بورس را نشان نمی‌دهد

افت‌وخیز شاخص واقعیت بورس را نشان نمی‌دهد

خبرگزاری تسنیم: یک کارشناس بازار سرمایه گفت: در چند هفته گذشته شاهد افت بیش از ۳۰ درصدی برخی صنایع و شرکتها در بورس هستیم اما شاخص کل کمتر از ۱۰ درصد افت داشته است و افت و خیز شاخص واقعیت بازار سهام را نشان نمی‌دهد.

علی قلی پور در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم گفت: به دلیل رکود بازارهای رقیب در چند ماه گذشته، نقدینگی جامعه به سمت بورس سرازیر شد که تازه واردها با رفتار هیجانی باعث بالا رفتن کاذب قیمت سهام برخی از شرکتها شدند.
وی اضافه کرد: یکی از دلایل نوسانات این روزهای بورس، اصلاح قیمت سهام این شرکتهاست و افت بازار سهام، باعث عدم اطمینان دوباره این افراد به بازار سرمایه شده است که بدون محاسبه و کارشناسی وارد بورس شدند.
قلی پور تصریح کرد: تلاشها و حمایتهایی که از بورس در این مقطع شده است ناکارآمده بوده و صورتی مصنوعی دارد.
این کارشناس بازار سرمایه در خصوص عدم اطمینان به بورس در حال حاضر گفت: شایعاتی در مورد تغییر مدیران بورسی شرایط روانی نامطلوبی را برای بازار فراهم کرده است.
وی با اشاره به رشد و افتهای شدید شاخص بورس در مقاطع مختلف گفت: فرمول و نحوه محاسبه شاخص بورس ایراد دارد؛ مثلا سود تقسیمی شرکتها نیز در شاخص اثرگذار است.
قلی پور اضافه کرد: در چند هفته گذشته شاهد افت بیش از 30 درصدی برخی صنایع و شرکتها در بورس هستیم اما شاخص کل کمتر از 10 درصد افت داشته است و افت و خیز شاخص واقعیت بازار سهام را نشان نمی‌دهد.
این کارشناس بازار سرمایه از بودجه نیز به عنوان یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در افت بازار سرمایه نام برد و افزود: نحوه تعیین نرخ خوراک پتروشیمی ها و بهره مالکانه از جمله مواردی است که با تصویب در بودجه سال آینده، بورس را تحت تاثیر قرار داده است.
وی با اشاره به این که در کل ابهامات بودجه ای تاثیر زیادی در افت بازار ندارد گفت: موضوع بودجه و مصوبات آن تنها بهانه ای برای توجیه افت شاخص بازار سرمایه است.
این کارشناس بازار سرمایه گفت: به دلیل EPS مناسب شرکتها و نیز اخبار منتشر شده در مورد شرایط خوب سیاسی در سالجاری و سال آینده، بازار سهام در میان و بلند مدت سود خوبی را نصیب سهامداران می کند.
قلی پور در پایان سال آینده را سال خوبی برای بازار سرمایه پیش بینی و به سهامداران توصیه کرد: دچار هیجانات ناشی از صف‌های خرید و فروش سهام نشوند و با تحلیل و استفاده از مشاوره اقدام به معامله در بورس کنند.
انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه