«دیودونه»؛ دردسر ِفرانسویِ اسرائیل

«دیودونه»؛ دردسر ِفرانسویِ اسرائیل

خبرگزاری تسنیم: دیودونه یک کمدین فرانسوی است. نمایش‌های او درون‌مایه‌های طنز دارد. دیودونه،هنرمند تئاتر با ژست مخصوص خود یک نهضت اعتراضی در برابر اسرائیل به راه انداخته است. او هفته گذشته در فرانسه بازداشت شد.

خبرگزاری تسنیم: دیودونه یک هنرمند تئاتر و کمدین فرانسه است. تئاترهای او به دلیل مواضع ضد اسرائیلیش در سرتاسر جهان مشهور شده است. اسکار ویژه دیودونه مجسمه مخصوص اوست که بر روی صحنه نمایش با دعوت از افرادی که مواضع ضد اسرائیلی دارند به آنان هدیه می‌شود. دیودونه تنها فردی نیست که با زبان هنر به نقد سیاست‌های رژیم صهیونیستی و کشتار این رژیم اعتراض می‌کند. پیش از او، راجر واترز موزیسین عضو گروه پینک فلوید هم به دلیل اجراهای خود در اعتراض به دیوار حائل در صدر اخبرا جهان قرار گرفته بود. واترز معتقد است تحریم فرهنگی اسرائیل جدی‌ترین تحریم برای این رژیم است.

1- سیاستمداران و رسانه های جریان اصلی فرانسه، سال نو خود را با به اشتراک گذاشتن قطعنامه‌ای برای سال 2014، آغاز کردند: ممانعت از فعالیت کمدین فرانسوی- آفریقایی که مورد علاقه جوانان است. در فاصله زمانی کریسمس و شب سال نو بود که فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه، زمانی که برای انجام یک تجارت مشترک به عربستان سفر کرده بود، دستور ممنوعیت کاری کمدینی به نام «دیودونه» را به مانوئل والز، وزیر کشور فرانسه، ابلاغ کرد.

ژان فرانسوا کوپه، رهبر اتحادیه جنبش‌های مردمی،  بلافاصله حمایت همه جانبه خود را از ممنوعیت هنرمند غیر قابل کنترل، «دیودونه»، اعلام کرد. مجله خبری هفتگی «نوول آبسرواتور» Nouvel Observateur، در مقاله‌ای اظهار داشت که «دیودونه، به آخر راه خود رسیده است.» دبیران این مجله مطرح کردند که بهترین تاکتیک توقف فعالیت‌های هنری دیودونه، زندانی کردن دیودونه به جرم تحریک نفرت نژادی، جلوگیری از نمایش آثار او به جرم اختلال در نظم عمومی و تحت فشار قرار دادن شهرداری‌ها و تهدید به قطع یارانه فرهنگی آن‌ها، است. اقداماتی که همگی در قبال دیودونه اجرایی شد.

2- کلیشه‌هایی، کراراً به گوش رسید که کسی، دیگر، از بازی دیودونه، به خنده نمی‌آید. صف طولانی مردم و جوانان فرانسوی برای تماشای نمایش‌های او نتیجه‌ای عکس این حرف‌هاست. ویدئوی سفر هنری اخیر دیودونه به شهرهای فرانسه، حاکی از استقبال عظیم مردم از کمدین محبوبشان است. دیودونه ژست ساده‌ای را اختراع کرد، که  آن‌را " کِنِل" می‌نامد.

کنل؛ ژست نمادین دیودونه

ژست دیودونه، مورد تقلید جوانان فرانسه است. معنای واضح و آشکار آن، «انزجار و نارضایتی» است. سازمان‌های برجسته یهود (شورای نماینده موسسات یهودی در فرانسه CRIF ، کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل در فرانسه French AIPAC  و کمیته بین المللی مبارزه با نژادپرستی و یهود ستیزی LICRA، که بر اساس قواین فرانسه از حقوق ویژه‌ای برخوردار است) تمایلات مشترکی مبنی بر «نازی» خطاب قرار دادن دیودونه و پیروانش دارند.

استقبال جوانان فرانسوی از ژست دیودونه

اگرچه کِنِل؛ با قرار گرفتن یک دست بر روی شانه، در حالی‌که اشاره دست دیگر رو به پائین است؛ ژستی نشان دهنده «میزان انزجار مردم از تفاوت‌ها و تبعیضات» است، ولی از نظر شورای نماینده موسسات یهودی در فرانسه CRIF  و کمیته بین المللی مبارزه با نژادپرستی و یهود ستیزی LICRA، کِنِل «سلام معکوس نازی» محسوب می‌شود. از نظر برخی افراد، سلام معکوس نازی، ژستی «ضد نازی» محسوب می‌شود. کسانی که این ژست را به کار می‌برند، معنای آنرا می‌دانند، «لعنت به سیستم». 

3- صنعت فرانسه، رو به نابودی است، کارخانه‌ها، یکی پس از دیگری، تعطیل می‌شوند. برای نجات بانک‌ها و یورو، مالیات حقوق‌های پائین شهروندان فرانسوی، افزایش می‌یابد. قوانین اتحادیه اروپا از پیشرفت اوضاع اقتصادی فرانسه ممانعت به عمل می‌آورد. در ضمن، سیاستمداران راستگرا و چپگرا، به جبران جنگ‌های خاورمیانه و بیهوده گویی‌هایی که علیه چین و روسیه به میان آورده اند، به سخنرانی های کلیشه ای و حقوق بشر مآبانه خود ادامه می دهند. علاقه به اولاند، %15 کاهش یافته است.
اگرچه مردم رای می دهند، سیاست‌ها را اتحادیه اروپا تعیین می‌کند. چرا «مستعدترین کمدین حال حاضر فرانسه» مورد خشم سیاستمداران قرار گرفته است؟ کوتاه ترین پاسخ این است که شهرت روبه افزایش دیودونه در میان جوانان، نشان از بزرگتر شدن شکاف نسل‌هاست.

دیودونه موجبات مورد تمسخر قرار گرفتن تاسیسات سیاسی را فراهم آورده است. بنابراین، آن‌ها تصمیم به ممانعت شغلی و حتی زندانی کردن او گرفته اند. چند روز قبل، جکی سیژوکس، دستیار دیودونه، در مقابل سالن شهر ناحیه 19 فرانسه، درست کنار پارک باتس شومون، مورد حمله فیزیکی افراد ناشناسی قرار گرفت. سیژوکس، شکایتی را تسلیم دادگاه کرده است. ولی آیا از دولتی که وزیر کشورش، مانوئل والز، به عنوان رئیس پلیس فرانسه، متعهد به ساکت کردن دیودونه شده است، می توان انتظار حمایت داشت؟ ممانعت شغلی دیودونه، موضوع مهم و قابل توجهی است، ولی مطمئنا در رسانه‌ها خارجی، همچون رسانه‌های فرانسوی، اطلاعات کذبی از آن منتشر می‌شود. 

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران