تأکید شرفخانی بر لزوم اصلاح نگاه مسئولان نسبت به حافظان قرآن

تأکید شرفخانی بر لزوم اصلاح نگاه مسئولان نسبت به حافظان قرآن

خبرگزاری تسنیم: معاون فرهنگی‌‌اجتماعی اوقاف گفت: دولت نباید با نگاه تنگ‌نظرانه در برخی شوراها نسبت به حافظان قرآن کریم تصمیم‌گیری کند. نخبگان قرآنی کشور که برخی از ایشان در جهان حرف اول را می‌زنند، مغفول واقع شده از نگاه‌ها جا می‌مانند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست خبری آزمون دومین مرحله تربیت حافظان قرآن کریم با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین احمد شرفخانی امروز شنبه 19 بهمن‌ماه با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

حجت‌الاسلام شرفخانی، معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در ابتدای این نشست خبری گفت: حفظ قرآن کریم یکی از امور مورد تأکید دین اسلام است که باعث ارتقای اخلاق فردی و اجتماعی می‌شود. فرد علاوه بر انس با قرآن کریم می‌تواند رفتار و منش اجتماعی خود را با دستورات قرآن تطبیق دهد، وقتی در جامعه‌ای حافظان قرآن کریم افزایش یابند الگوها و مربیان قرآنی در جهت تحقق جامعه قرآنی عمل خواهند کرد. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی قرائت قرآن کریم بیشترین حرکت قرآنی در کشور بود.

وی ادامه داد: در سال 90 با توجه به دستورات و تدبیرات مقام معظم رهبری حفظ قرآن نیز به‌عنوان استراتژی مهم قرآنی در دستور کار قرار گرفت. اوقاف در راستای اجرایی ساختن منویات رهبری با برنامه‌ریزی جهت تحقق 10 میلیون حافظ سازمان اوقاف برنامه ریزی‌های مربوطه را در سال 91 به انجام رساند و با برنامه ریزی چهارساله تربیت یک میلیون حافظ قرآن را در دستور کار خود قرار داد.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور تصریح کرد: سال گذشته بیش از 220 هزار نفر در طرح ملی حافظان قرآن کریم ثبت‌نام کردند، نزدیک به 100 هزار نفر در آزمون مرحله اول سازمان اوقاف شرکت کردند. برای اینکه بتوانیم تدبیر رهبری را محقق کنیم در سه مقطع آموزشی هفت تا 12 سال، 12 تا 18 سال و 18 سال به بالا آزمون حفظ برگزار کردیم. 525 هزار نفر در کل کشور و امسال 305 هزار نفر در طرح تربیت حافظان شرکت کردند.

حجت‌الاسلام شرفخانی افزود: بیش از 181 هزار نفر در مقطع سنی هفت تا 12 سال، 134 هزار نفر در مقطع سنی 12 تا 18 سال و 154 هزار نفر در مقطع سنی 18 سال به بالا در این طرح شرکت کردند. در بخش حفظ موضوعی نیز در تمام مقاطع سنی 54 هزار نفر ثبت‌نام کردند. حفظ موضوعی نیز یکی از رشته‌هایی بود که به دیگر رشته‌های حفظ اضافه شد. برای اینکه طرح با استاندارد لازم و پشتیبانی علمی انجام شود «مرکز راهبردی حفظ قرآن کریم» راه‌اندازی شد.

وی در ادامه سخنانش اظهار داشت: اساتید شاخص کشوری در مرکز راهبردی حفظ حضور داشته و اتاق فکر و برنامه‌ریزی را ترتیب داده‌اند و در حال سیاست‌گذاری هستند. یکی از بخش‌های این مرکز «مرکز تربیت مربی حفظ قرآن کریم» است که تاکنون 65 دوره متمرکز در قم برگزار کرده و دو هزار و 470 نفر از کل کشور در این دوره‌های یک‌هفته‌ای شرکت و با طی دوره گواهینامه دریافت کرده‌اند.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با اشاره به اینکه آموزش مجازی حفظ قرآن کریم نیز در سایت جامعی راه‌اندازی شد، ادامه داد: 11 هزار نفر تحت پوشش آموزش مجازی قرآن کریم بوده بیش از 6 هزار و 500 نفر از بانوان و 4 هزار و 500 نفر از آقایان از ساعت 7 صبح تا 10 شب در این مرکز مجازی آموزش می‌بینند. برخی توانسته‌اند طی این دوره‌های مجازی تا حفظ 15 جزء از کل قرآن کریم نیز پیشروی کنند.

حجت‌الاسلام شرفخانی با بیان اینکه مرحله شفاهی آزمون طرح ملی حفظ قرآن کریم از 23 بهمن تا 8 اسفندماه برگزار می‌شود، افزود: این آزمون شامل رشته‌های حفظ ترتیبی و حفظ موضوعی است. برای آزمون شفاهی دستور و آئین‌نامه اجرایی تخصصی در نظر گرفته شده  است. این آزمون توسط مربیان سراسر کشور برگزار می‌شود، سال گذشته در 3 رشته برگزار می‌شد اما امسال به 10 رشته افزایش یافته است. این رشته‌ها متشکل از حفظ 30 جزء، جزء اول و 30، جزء 30، جزء 2، جزء یک، 5 جزء اول، 10 جزء  اول، 15 جزء، 20 جزء، حفظ کل، حفظ 150 موضوع و حفظ 300 موضوع از کل قرآن کریم است.

وی با تأکید بر اینکه آزمون شامل 80 امتیاز برای حسن حفظ و 20 امتیاز برای تجوید، صوت و لحن دارد، تصریح کرد: افرادی که از این 100 امتیاز بتوانند 70 امتیاز را کسب کرده می‌توانند در آزمون کتبی نیز شرکت کنند. آزمون کتبی از 9 اسفند ماه ساعت 9 صبح به‌صورت سراسری در کل کشور برگزار می‌شود و 2 هزار و 500 پایگاه در کشور میزبان شرکت‌کنندگان خواهد بود.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با اشاره به اینکه استادانی نظیر استاد پرهیزگار و شهیدی‌پور طراحی سؤالات را عهده‌دار بوده‌اند، بیان کرد: بانک سؤالات بعد از آزمون در اختیار تمام حفاظ قرار می‌گیرد. جوائز این آزمون 40 کمک‌هزینه سفر عمره، 50 کمک‌هزینه عتبات عالیات، 80 کمک‌هزینه مشهد مقدس و هزاران جوائز نفیس دیگر خواهد بود. گواهینامه نیز که در دوره‌های قبل با کمی تأخیر اعطا می‌شد، امسال بعد از تصحیح اوراق بدون اتلاف وقت تقدیم شرکت‌کنندگان می‌شود.

حجت‌الاسلام شرفخانی در ادامه سخنانش گفت: دولت باید بخشی از امتیازات را برای حفاظ قرآن کریم در نظر بگیرد. نباید با نگاه تنگ‌نظرانه در برخی شوراها تصمیم گیری شود. الآن برای حفاظ تحصیل رایگان قرار داده شده است اما آن‌قدر برای این مصوبه قید و بند می‌آورند که تعداد حفاظی که قرار است شامل این مصوبه شوند کاهش یافته فقط تعداد محدودی را در بر می‌گیرد، مثلاً برای بیمه اگر شامل هنرمندان و نویسندگان و... باشد به همه تعلق می‌گیرد اما وقتی برای مربیان حفظ حرفی می‌شود سخت‌گیری‌ها را زیاد کرده مثلاً تعدادی زیر 200 نفر از آن بهره‌مند می‌شوند.

وی در پایان سخنانش افزود: تنگ‌نظری برای تسهیلات قرآنی باید اصلاح شود، شأن حافظان قرآن کریم در جایگاه‌های مختلف دانشگاهی، اجتماعی، اعزام به خارج از کشور، رتبه‌بندی و... حفظ شود. هرروز هنرمندان به عرصه‌های مختلف جامعه معرفی می‌شوند اما نخبگان قرآنی کشور که برخی از ایشان در جهان حرف اول را می‌زنند، مغفول واقع شده از نگاه‌ها جا می‌مانند.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران