حجت‌الاسلام شرفخانی: به اعتبارات قرآنی نگاه سرمایه‌گذاری داشته باشیم

حجت‌الاسلام شرفخانی: به اعتبارات قرآنی نگاه سرمایه‌گذاری داشته باشیم

خبرگزاری تسنیم: معاون فرهنگی سازمان اوقاف گفت: با وجود کمبود بودجه قرآنی و تأخیر در پرداخت، به فعالیت‌ها ادامه دادیم و اگر بودجه تعلق می‌گرفت، قطعاً سازمان اوقاف امسال در رتبه بالاتری از فعالیت‌های قرآنی قرار می‌گرفت و ریزش حفظ کمترمی‌شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، بحث اعتبارات قرآنی مهم‌‌ترین حامی فعالیت‌های قرآنی در سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف است که در سال 90 و با تصویب بودجه نیم‌درصد قرآنی برای نخستین‌بار با توجه ویژه‌ای روبه‌رو شد؛ اما این اهتمام نه تنها در سال‌های بعدی ادامه پیدا نکرد، بلکه با افول و محدودیت بسیاری مواجه شد. به گفته مسئولان تأخیر در پرداخت اعتبارات، دستگاه‌ها را در انجام فعالیت‌های قرآنی با مشکلات جدی روبه‌رو کرده است. با توجه به اینکه لایحه بودجه 93 طی این روزها به عنوان اولین لایحه دولت یازدهم در مجلس مورد بررسی قرار دارد، قرآنیان معتقدند که باید بحث اعتبارات قرآنی و پرداخت بدهی‌ بودجه 92 در نگاه مسئولان از اولویت‌های اصلی قرار گرفته و دولت به سمتی قدم بردارد که وضعیت فعالیت‌ها و اعتبارات قرآنی رونقی اساسی بگیرد.

به اعتبارات قرآنی نگاه سرمایه‌گذاری داشته باشیم نه مصرفی

حجت‌الاسلام احمد شرفخانی، معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم گفت: کشور نباید به بودجه‌های قرآنی و فرهنگی نگاه مصرفی داشته باشد؛ بلکه بودجه‌های قرآنی و اعتبارات فرهنگی بودجه‌های سرمایه‌گذاری است. چرا که اگر بخواهیم در جامعه آسیب‌های اجتماعی و اخلاقی کمتر شود، جامعه فضایی سالم و قرآنی بر اساس سبک زندگی قرآنی اسلامی باشد، باید در اولویت‌های تقسیم بودجه به بحث موضوع قرآنی توجه ویژه‌‌ای شود.

وی ادامه داد: یکی از تدابیر و دستورات مقام معظم رهبری تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم است که بر تحقق این دستور و تدبیر ایشان باید پشتیبانی‌های بودجه‌ای هم انجام شود. این‌ها جزء برنامه‌های مستحبی و جنبی نباید در نظر گرفته شود. بلکه باید جزء برنامه‌های اصلی نظام دیده شود به خاطر اینکه تربیت حافظان قرآن کریم مقدمه‌ای برای تحقق جامعه قرآنی است اخلاق و منش فردی و اجتماعی آن موقع قرآنی خواهد شد. برای رفع آسیب‌های اجتماعی باید در این بخش سرمایه‌گذاری کنیم.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در ادامه سخنانش افزود: ضرورت دارد که در مجموعه تخصیص، بودجه‌ای که جهت تحقق تربیت 10 میلیون حافظ تصویب شده است در رده اولویت‌های تخصیص در نظر گرفته شود.

بودجه خوبی برای سال 93 در نظر گرفته شده

حجت‌الاسلام شرفخانی تصریح کرد: منشور توسعه قرآنی هم بر اساس عملکرد و خروجی نهادها و سازمان‌ها که در عرصه حفظ قرآن تلاش کردند، بودجه را تقسیم می‌کند، نه بر اساس تعداد جمعیت مخاطبین که شاید کاری که در آن مجموعه اتفاق افتاده اثربخش هم نبوده باشد. مسئولان مربوطه بیایند خروجی‌ها را ببینند و نسبت به کارکردها بر اساس استاندارها بودجه را تخصیص دهند تا انشاءالله بتوانیم تدبیر مقام معظم رهبری را اجرایی کنیم.

وی با اعلام اینکه برای سال 93 بودجه خوبی تصویب شده است، اظهار داشت: مشکل ما اما همیشه در بحث پرداخت است. نسبت به بودجه‌های کل کشور که می‌دانیم این رقم، خوب در نظر گرفته شده است. برای سال 92 هم هیچ رقمی دریافت نکرده‌ایم.

عدم پرداخت بودجه 92؛ عامل ریزش تربیت حافظان قرآن سازمان اوقاف

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در پایان سخنانش بیان کرد: با وجود کمبود بودجه و تأخیر در پرداخت، به فعالیت‌های خود ادامه دادیم و تلاش کردیم با حفظ روحیه جهاد و ارزشی و نگاه قرآنی را حاکم کنیم. بخشی از مشکلاتی که مجموعه با آن مواجه شد با این رویه گذشت، اما اگر بودجه تعلق می‌گرفت قطعاً سازمان اوقاف امسال در رتبه بالاتری از فعالیت‌های قرآنی قرار می‌گرفت و عملکردش وضعیت کنونی نبود. ریزش حفظ ما در صورت تخصیص بودجه کمتر می‌شد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران