نوبری: بی‌سوادان هم متوجه اشتباهات دیکته پر اشتباه می‌شوند

نوبری: بی‌سوادان هم متوجه اشتباهات دیکته پر اشتباه می‌شوند

خبرگزاری تسنیم: مناظره بررسی کیفیت توافقنامه ژنو در اصفهان با حضور کامبیز شیخ‌حسنی مشاور وزیر امور خارجه و جواد کچوئیان دستیار ویژه وزیر امور خارجه به‌عنوان موافقان این توافقنامه و ناصر نوبری سفیر سابق ایران در شوروی به‌عنوان مخالف برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، مناظره بررسی کیفیت توافقنامه ژنو در سالن شهید آوینی دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد.

طرفین این مناظره کامبیز شیخ‌حسنی مشاور وزیر امور خارجه و جواد کچوئیان دستیار ویژه وزیر امور خارجه به‌عنوان موافقان این توافقنامه و ناصر نوبری سفیر سابق ایران در شوروی مخالف این توافقنامه بودند.

ناصر نوبری سفیر سابق ایران در شوروی با بیان اینکه تنها از جایگاه یک کارشناس مسائل بین‌الملل سخن می‌گویم و تا قبل از توافقنامه و زمانی که جو این بود که مذاکرات غلط است من مخالفت می‌کردم، بیان کرد: من با این کار موافق بودم و از ظریف و انجام مذاکره حمایت کردم.

**بی‌سوادان هم متوجه اشتباهات دیکته پر اشتباه می‌شوند

وی با بیان اینکه من نیز پس از امضای توافقنامه خوشحال شدم اما فردای آن از امضای چنین توافقی هاج و واج ماندم، گفت: اگر رئیس‌جمهور می‌گوید بی‌سوادان در مورد توافق ژنو اظهار نظر نکنند، باید بگویم این توافقنامه پر از مشکلات است، اگر کسانی که این اشتباهات را می‌گیرند بی‌سواد هستند و من نیز بی‌سواد هستم و زمانی که یک دیکته اشتباهاتش زیاد باشد، بی‌سوادانی چون من نیز این اشتباهات را کشف می‌کنند.

**حمایت رهبر معظم انقلاب برای ما مسئولیت می آورد نه مصونیت

پس از آن، نوبری با بیان اینکه حمایت رهبر معظم انقلاب برای ما مسئولیت می آورد نه مصونیت، تصریح کرد: جامعه اطلاعاتی آمریکا در گزارش سالانه خود به کنگره آمریکا درباره توافقنامه هسته‌ای ژنو معتقد است که بنابر ارزیابی ما اگر ایران این توافقنامه را اجرائی کند، توسعه برنامه غنی‌سازی خود را متوقف کرده و ذخایر اورانیوم 20 درصد خود را تبدیل و دسترسی‌های اضافی به تأسیسات موجود و آینده هسته‌ای خود را فراهم می‌کند و این شفافیت امکان هشدار اولیه در صورت خیز ایران به سمت سلاح هسته‌ای در تأسیسات موجود را فراهم می‌کند.

**نگرانی اصلی غرب، پیشرفت با سرعت هسته‌ای ما است

وی با اشاره به اینکه این یعنی اهرم اصلی ما و نگرانی اصلی غرب پیشرفت با سرعت هسته‌ای ما است که به آستانه هسته‌ای می‌رود، بیان کرد: جامعه اطلاعاتی آمریکا می‌گوید که این توافقنامه این مشکل ما را حل کرده و آن حدی که ایران اضافه رفته بود را برگردانده است، با سیستم اطلاعاتی که از بازرسی‌ها به دست آوردیم، نگرانی اصلی آن‌ها یعنی مهار کردن برنامه هسته‌ای را تحقق دادیم.

منتقد توافقنامه ژنو با بیان اینکه در هر معامله‌ای باید میان طرفین و آنچه گرفته می‌شود و ستانده می‌شود، تعادل برقرار باشد، بیان کرد: در طرف دیگر تحریم‌های اصلی بانکی و نفتی آمریکایی‌ها و به رسمیت شناختن حقوق هسته‌ای ما از خواسته‌های ما بود.

**با متوقف کردن پیشرفت هسته‌ای ما، نگرانی غرب برطرف شد

وی با اشاره به اینکه پیش از توافق ژنو، خواسته‌های طرفین با هم معادل بودند، اظهار کرد: با متوقف کردن پیشرفت هسته‌ای ما، نگرانی اصلی آن‌ها برطرف شد و جان کری هم با بیان اینکه "از این به بعد اسرائیل در منطقه امن‌تر شده و دیگر نگران طولانی شدن مذاکرات نیستیم چراکه مهار لازم را بر برنامه هسته‌ای ایران زده‌ایم" نیز به این مطلب اذعان کرد، در این توازن استراتژیکی این نگرانی اصلی طرف مقابل برطرف شد.

نوبری با بیان اینکه از سوی دیگر اهرم اصلی آن‌ها تحریم‌ها بانکی و نفتی و به رسمیت نشناختن حقوق هسته‌ای ملت ایران بود، عنوان کرد: حق برطرف کردن هر 3 این مسائل در توافق ژنو را انکار می‌کنند و همچنان می‌گویند ساختار اصلی تحریم‌ها پابرجا بوده و حقوق هسته ایران را به رسمیت نشناخته‌ایم.

**قبول کردید که نامه رئیس‌جمهور غلط بود

نوبری در ادامه با اشاره به اظهارات کچوئیان درباره صحبت‌های جان‌کری و قبول اشتباهات رئیس جمهور تصریح کرد: پس قبول کردید نامه رئیس‌جمهور غلط بود و چیزی به نام حق غنی‌سازی را نگرفتیم.

وی بیان کرد: نکته دیگر این است که وقتی به توافقنامه ژنو ایراد می‌گیریم، ما را به بمب متصل می‌کند، من چنین حرفی نزدم اما برعکس من دنبال بمب نبودم و اتفاقاً به دنبال نونی برای مردم هستم، درواقع به تناسب به من جواب داده نشد.

منتقد توافقنامه ژنو در نقد اظهارات شیخ حسنی مبنی بر اینکه با این توافقنامه به عنوان قدرت نخست منطقه شناخته شدیم، خاطرنشان کرد: ما را در ژنو 2 راه ندادند و توافقنامه ژنو قرار بود ما را قدرتمند کند اما ما را به ژنو 2 راه ندادند و این‌ها برای ما علامت است.

نوبری با بیان اینکه مذاکرات بعدی بر سر 5 درصد غنی‌سازی بوده و احتمالاً در آینده برای پس دادن 100 میلیارد دلار دیگر از ما می‌خواهند که باقی‌مانده فعالیت هسته‌ای خود را متوقف کرده و اراک را متوقف کنیم، اظهار کرد: این تناسب جواب داده نشد که 100 میلیارد را با چه می خواهیم بگیریم.

**آمریکائی‌ها دارند درخت هسته‌ای کشور را خشک می‌کنند

منتقد توافقنامه ژنو با بیان اینکه آمریکائی‌ها نمی‌توانستند درخت هسته‌ای ما را قطع کنند اما دارند آن را خشک می‌کنند، تصریح کرد: چرا باید تعهدات مربوط به ما ظرف مدت 6 ماهه باشد اما آن‌ها باید در مدت 5 ساله این تعهدات را محقق کنند و این توازن را به هم زده، اگر ما در 6 ماهه نگرانی آن‌ها را برطرف می‌کنیم، چرا باید آن‌ها در 5 سال نگرانی ما را برطرف کنند؟

**اصل را دادیم اما اصل را نگرفتیم

وی با اعتقاد بر اینکه وقتی ما تولید صنعتی نکنیم، خود به خود راضی به کم کردن فعالیت‌های هسته‌ای خود می‌شویم و خود به خود درخت هسته‌ای ما خشک می‌شود، بیان کرد: باید توجه داشت اگر با این توافقنامه 100 میلیارد دلار پول خود را می‌ستاندیم، چقدر تحول اقتصادی در کشور می‌شد در حالی که ما اکنون اصل را داده‌ایم اما اصل را نگرفته‌ایم.

نوبری گفت: در آن طرف تناسب، در مذاکرات بعدی سوریه، حزب‌الله لبنان و موارد دیگر را می‌آورند و بر سر آنها معامله می‌کنند.

نوبری در ادامه سخنانش اظهار کرد: گفته شد من شبیه احمدی‌نژاد هستم؛ نمی دانم شاید او باید شبیه من حرف می‌زد چراکه من در مسائل سیاست خارجی و دیپلماتیک از او قدیمی‌ترم.

‌منتقد توافقنامه ژنو بیان کرد: من تنها نظریه کارشناسی دادم و دیپلمات تنها یک دلال است، ایراد من ساده است که جنسی که به ما داده‌ایم قیمتش بیشتر بود و زیر قیمت فروختیم و در آن طرف ماجرا، آمریکائی‌ها نیز بیشتر به ما نیاز داشتند و این مسئله مشکلات ما را بدتر کرد و برای اینکه مشکلات خود را حل کنیم، با این توافق 10 مشکل به مشکلات خود اضافه کردیم.

**نباید همه چیز را به آمریکائی‌ها می‌دادیم

نوبری با بیان اینکه مدل امروز جهان اعتماد سازی نیست، اظهار کرد: قرآن می‌گوید ای کسانی که می‌خواهید به دشمنان اعتماد کنید، آنها قابل اعتماد نیستند و به خانه عنکبوت اعتماد می‌کنید و اوباما می‌گوید ما برای ایران مکانیزمی تعبیه کردیم تا مهار کنیم و به ایرانی که اسرائیل را قبول ندارد و حامی حزب‌الله است، اعتماد نمی‌کنیم.

وی با بیان اینکه ما منتقدان مانند کنگره آمریکا و لابی صهیونیست ها‌که فشار به اوباما می‌آورند، عمل می‌کنیم و به تیم خود برای امتیازگیری فشار می‌آوریم، اظهار کرد: اگر پیچیده نگاه کنیم، انتقاد‌ها موتور امتیازگیری ما است.

**آمریکا اگر از ما نقطه ضعف ببیند، تحقیرمان می‌کند

وی با بیان اینکه اگر آمریکائی‌ها ضعف ببینند نابود می‌کنند و این توافقنامه چون ضعیف است ما را تحقیر می‌کنند، افزود: این تحریم برای نمایش وجود ساختار تحریم‌ها است.

نوبری با بیان اینکه دوستان بدانند همه ما در یک کشتی نشسته‌ایم و به‌جای صف‌بندی در برابر هم باید همپوشانی کرده و انتقاد کنیم تا مردم هوشیارتر شوند، بیان کرد: آمریکائی‌ها بدانند ما هوشیاریم و آنچه که وظیفه ما است بالا بردن هوشیاری ملت است و امسال بیشتر از هر موقع ضرورت دارد در راهپیمائی جشن پیروزی انقلاب در 22 بهمن شرکت کنیم.

انتهای پیام/ آ

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon