ایران نخستین کشور جامعه ساز در منطقه خاورمیانه است


ایران نخستین کشور جامعه ساز در منطقه خاورمیانه است

خبرگزاری تسنیم: رئیس اندیشکده یقین با بیان اینکه تنها ۸ کشور در دنیا موفق به جامعه سازی شده‌اند، افزود: کشور ایران نخستین کشور در خاورمیانه است که مرحله جامعه سازی را آغاز کرده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، حسن عباسی در سخنرانی چالش‌های استراتژیک جمهوری اسلامی در دانشگاه شیراز خطاب به دانشجویان اظهار کرد: از آنجا که اصلاح امور جامعه با داشتن افق‌های دور دست محقق است پس باید نسل بعد از شما چشم‌انداز روشن برای آینده  داشته باشد.

وی با بیان اینکه انقلاب ما دوره نوجوانی خود را گذرانده و به جوانی رسیده است، افزود: انقلاب ما دوران آزمون و خطا را گذرانده و اکنون باید از دستاوردهای خود استفاده کرده و با قدم‌های محکم گام بردارد.

 عباسی با بیان اینکه ملت ما باید طرح‌های دراز مدت داشته و فضایی برای بحث و گفت‌وگوی جوانان داشته باشد، خاطر نشان کرد: ملتی موفق است که افق‌های فردا را ببیند و قدم‌های بعدی خود را با آگاهی بردارد.

رئیس اندیشکده یقین با بیان اینکه به برکت خون شهدا و پایداری مردم می‌توانیم طرح‌های درازمدت و افق‌های بلند داشته باشیم، افزود: در بسیاری از کشورهای اطراف ما به سبب ناامنی و عدم ثبات جامعه طرح‌های دراز مدت امکان‌پذیر نیست.

وی خطاب به دانشجویان تاکید کرد: نسل شما با افق‌های روشن پیش رو نباید دچار روزمرگی شده و باید نسل بعد از خود را صاحب چشم انداز کند.

دهه چهارم انقلاب دهه پیشرفت و عدالت

وی با بیان اینکه دهه چهارم انقلاب دهه پیشرفت و عدالت است، افزود:  این عنوان  تنها یک عنوان شعاری نیست و باید پایه‌های عدالت در جامعه بنا و برای رسیدن به پیشرفت تلاش شود.

عباسی با بیان اینکه پیشرفت حکومت در گرو حرکت مردم است، افزود: حرکت انقلاب ما هرچند حرکتی رو به جلو بوده، اما با توجه به منابع زیادی که در اختیار داریم انتظارات بیشتر بوده و این مقدار از پیشرفت کافی نیست.

 وی با بیان اینکه نقص در پیشرفت و تحقق اهداف در درجه اول از مخدوش بودن الگوهای نظری ما سرچشمه می‌گیرد و در مرحله بعد باید عوامل اجرایی را به حساب آورد، گفت: نظام برنامه‌ریزی ما  برای رسیدن به پیشرفت مخدوش بوده است.

 رئیس مرکز بررسی های دکترینال امنیت بدون مرز خاطر نشان کرد: جهان بینی دارای سه سرمشق تفکر تثلیثی، ثنویت و توحیدی است.

رئیس اندیشکده یقین با بیان اینکه پایه تفکر غرب تثلیثی و پایه تفکر شرقی‌ها ثنویت است، تصریح کرد: در مرکز زمین به خصوص در دنیای اسلام پایه تفکر معرفت توحیدی است.

وی با بیان اینکه عمده نظریات در دوران رنسانس ماهیتی تثلیثی داشته است، خاطر نشان کرد: انسان شرقی به جای تثلیث به ثنویت پرداخت و نظام معرفتی او به جای سه ریشه، دو ریشه داشت.

عباسی با اشاره به اینکه در معرفت ثنویتی همه چیز ضروری همدیگر هستند، گفت: این ایراد تفکر ثنویت است چون وقتی پای خیر و شر به میان می‌آید این دو را نیز ضروری هم می‌داند.

شاهکار قرآن ثنویت توحیدی است

وی با بیان اینکه معرفت توحیدی ساز و کار ویژه‌ای دارد، تصریح کرد: در نظام توحیدی نیز نوعی ثنویت دیده می‌شود اما این ثنویت با آن ثنویت مطلق شرقی کاملا فرق می‌کند.

رئیس اندیشکده یقین گفت: ما چهار نوع دوگانگی را در قرآن مشاهده می‌کنیم که شامل ثنویت متباین، متضاد،  مترادف و توحیدی است.

وی شاهکار قرآن را در ثنویت توحیدی دانست و خاطر نشان کرد: در این ثنویت حد وسطی وجود نداشته و  همه چیز مطلق است مثل حق و باطل، شک و یقین، کفر و ایمان، نور و ظلمت.

عباسی تصریح کرد: ثنویت توحیدی به ما آموزش می‌دهد که دوگانه‌ها را تفکیک کرده و بر یکی از آنها اصرار بورزیم.

معرفت توحیدی لزوم ساخت جامعه آرمانی

وی با بیان اینکه عقب ماندگی اندیشه چینی‌ها به سبب اساس تفکر ثنویت است، افزود: اگر معرفت ما توحیدی نشود امکان ساخت جامعه آرمانی وجود ندارد.

عباسی با بیان اینکه حجم بزرگی از گرایش‌های علم ما براساس معرفت تثلیثی شکل گرفته، گفت: نتیجه‌ این  امر در جامعه نسلی است که نه مدرن محسوب می‌شود و نه سنت را محترم می‌شمارد.

 رئیس اندیشکده یقین خاطر نشان کرد: چون جهان بینی ما براساس این سه نوع تفکر شکل می‌گیرد پس ما اول باید تکلیف خود را با این سه نوع نظام تفکر مشخص کنیم.

وی افزود: ما نمی‌گوییم تفکر ثنویت به طور مطلق منفی است یا  اینکه نظام تثلیثی اصلا در دنیای ماده وجود ندارد.

رئیس اندیشکده یقین با اشاره به اینکه نظام توحیدی نظامی کامل است، افزود: حرف ما این است که با توجه به اینکه دو نظام تثلیثی و ثنویت به بن بست رسیده‌اند تنها در زیر لوای نظام توحیدی تصحیح می‌شوند.

هجمه رسانه‌ها برای تبلیغ ثنویت چینی

وی با بیان اینکه امروزه رسانه‌ها مصرانه با ساخت انیمیشن‌های گوناگون درصدد گسترش اندیشه ثنویت چینی در میان کودکان هستند، خاطر نشان کرد: کودک جامعه ما با دیدن این برنامه‌ها به سادگی اندیشه غلط ثنویت چینی را باور می‌کند.

عباسی با هشدار اینکه در چند سال آینده با نسلی با تفکر ثنویتی و ظاهری مسلمان رو‌به‌رو خواهیم شد، تصریح کرد: جامعه ما همین الان درگیر مشکلات فراوانی است و ادامه این روند در تربیت کودکان و نسل بعد تاثیر بسزایی دارد.

رئیس اندیشکده یقین گفت: وقتی ما صحبت از الگوی پیشرفت و عدالت می‌کنیم باید ثنویت را در لوای توحید برده و بر سه معرفت اشراف کامل داشته باشیم.

وی با اشاره به مشکلات جامعه فرانسه و انگلیس و غیره افزود: بن‌مایه نظام تفکر غلط سبب مشکلات فراوان در جامعه و اصلاح پایه‌های معرفتی خود به خود سبب اصلاح جامعه می‌شود.

عباسی خطاب به دانشجویان گفت: نسل قبل از شما بن مایه تفکر توحیدی را در جامعه پایه‌گذاری کرد و پیشرفت‌های به دست آمده در حوزه علم به دلیل همین امر بوده است.

ساخت جامعه در طول 100 سال

عباسی با بیان اینکه تنها 8 کشور در دنیا موفق به جامعه سازی شده‌اند و هیچ کدام آسیایی نیستند، افزود: کشور ایران نخستین کشور در خاورمیانه است که جامعه سازی را آغاز کرده است. 

وی جامعه را به یک هرم 4 لایه متشکل از ساخت دولت، ملت سازی، نظام سازی و ملک تشبیه کرد و خاطر نشان کرد: برای ساخت هر لایه 25 سال وقت لازم است و در کل فرایند جامعه سازی 100 سال به طول می‌انجامد.

رئیس اندیشکده یقین با اشاره به کشورهای آلمان، فرانسه، انگلیس و آمریکا گفت: این کشورها تجربه سختی را برای تشکیل جامعه گذراندند و ما باید به روش خود از تجربه آنها استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه کشور ما از رفتار توده‌ای خارج و در حال ملت چینی است، افزود: منظور از ملت سازی تنظیم اقشار مختلف در جامعه و ایجاد صنف‌های مختلف است.

عباسی تصریح کرد: بخش اعظم مشکلات جامعه ما به این خاطر است که هر سازمانی برای جدا کردن خود از جامعه اقدام به شهرک سازی کرده است.

وی با اشاره به اینکه قبل از انقلاب نیز در جامعه شهرک‌سازی شده بود، گفت: بعد از انقلاب این روند شهرک‌سازی ادامه یافت.

عباسی خاطر نشان کرد: این روند شهرک‌سازی‌ سبب دوری عنصرهای حساس و فرهنگ ساز جامعه از متن جامعه شده است.

وی با بیان اینکه کشور ما از  مرحله دولت سازی گذر کرده و در مرحله ملت سازی پیشرفت زیاد داشته است، افزود: اکنون کشور ما در حال فعالیت برای نظام سازی است.

 عباسی با تاکید بر اینکه باید در سی سال آینده روند جامعه سازی ایران تمام شده باشد، خطاب به جوانان گفت: افق‌های دور دست را همواره مدنظر قرار دهید تا هرم جامعه پابرجا باشد.

وی با اشاره به توطئه دشمن برای بهم زدن هرم جامعه ایران، افزود: دشمن از هر چیزی  به ویژه اختلاف قوم و قبیله‌ای استفاده می‌کند تا اجازه جامعه‌سازی به ما ندهد.

لزوم پالایش جامعه از پایین‌ترین سطح

رئیس اندیشکده یقین با تاکید به اینکه برای داشتن جوانان با معرفت باید سطح جامعه را از پایین‌ترین درجه پالایش کرد، تصریح کرد: ایران اولین کشوری است که  استراتژی را در مدارس به کودکان آموزش می‌دهد.

وی خطاب به دانشجویان مبنی بر حفظ درخت انقلاب و جامعه در طوفان حوادث، گفت: منظور از حفظ انقلاب فقط بحث رشد اقتصادی و علمی نیست بلکه حفظ انقلاب یعنی دریافتن زمان و جامعه سازی در مدت کوتاه باقی مانده.

رئیس اندیشکده یقین خطاب به دانشجویان گفت: شما نه نسل دوران انقلاب و نه نسل دوران جنگ هستید بلکه شما نسلی هستید که باید از گردنه سخت عبور کرده و جایگاه خود را در این جامعه نشان دهید.

عباسی تصریح کرد: وظیفه شما جوانان  این است که ابتدا نظام معرفتی را درست کرده و سپس هرم جامعه را تبیین کنید.

وی با بیان اینکه دو الگو اداره جهان یعنی لیبرالیسم و مارکسیسم هر دو به بن بست رسیده، افزود: نظام جمهوری اسلامی ایران می‌تواند الگوی صحیح اداره جهان را ارائه کند.

رئیس اندیشکده یقین با بیان اینکه دیگر زمان ازمون و خطا گذشته و اکنون نوبت گذر از گردنه‌های سخت با گام‌های محکم و مطمئن است، خاطر نشان کرد: شما جوانان باید افق‌های دور دست ببینید تا با عملکرد خوب امروز برای آیندگان و نسل بعدی گذشته خوبی رقم زده باشید.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon