امروز تجهیزات فوق پیشرفته نظامی در داخل کشور تولید می‌شود


امروز تجهیزات فوق پیشرفته نظامی در داخل کشور تولید می‌شود

خبرگزاری تسنیم: فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در یزد گفت: امروز ما شاهدیم در بخش دفاعی هزاران قلم کالا و تجهیزات فوق پشرفته در داخل کشور تولید می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسینم از یزد، سردار امیرعلی حاجی زاده دقایقی پیش در نشست اعضای جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه‌های کشور که با موضوع تقابل نظام سلطه، اصلی ترین چالش انقلاب اسلامی در محل دانشگاه یزد برگزار شد، اظهار کرد: مسئله استحکام ساخت درونی نظام، بی‌اعتمادی به دشمنان و قبول نداشتن صداقت آن‌ها مطلبی بوده که مقام معظم رهبری مدتی است بیان می‌کنند.

سردار حاجی‌زاده گفت: این مسئله برای کشور ما مسئله‌ای کلیدی است، ما برای اینکه هم خودمان خوب توجیه شویم و هم مصادیقی برای دیگران داشته باشیم، خوب است به تجربه دیگران و هم به مسائل اتفاق افتاده در کشورمان رجوع کنیم.

**آمریکا به تعهداتش در برابر هیچ کشور مخالفی عمل نکرده است

وی خاطرنشان کرد: ما تا الان موردی نداشتیم که آمریکایی‌ها در مسئله اختلافی با یک کشوری توافق کرده و به توافق عمل کنند، مثال این موضوع کشور لیبی است، اختلاف آمریکا و لیبی بسیار کمتر از ما بود.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصریح کرد: این موارد در لیبی بیشتر در ارتباط با اقدام‌های نظامی و یا بعضا انرژی هسته‌ای بود، در مقابل هم لیبی خواست خروج از تحریم‌ها را داشت، لیبی پهناورتر از ایران و متکی به نفت بود و به دلیل تحریم با مشکل زیادی برخورده کرده بودند به همین دلیل خواست خروج از تحریم را داشتند.

سردار حاجی زاده افزود: قرار بود لیبی از تحریم خارج شود و در مقابل تمام انرژی هسته‌ای را واگذار کرده و موشک‌های بالستیک را از لیبی خارج کنند که البته لیبی هم تمام خواسته‌های آمریکا را انجام داد، بعد از مدتی دوباره به لیبی گفته شد که باید بیشتر از این همکاری کنید، حتی نیروهای امنیتی لیبی را تحویل آمریکا دهید و لیبی هم این کار را کرد اما در ارتباط با خروج از تحریم لیبی و رای گیری در این رابطه، آمریکا رای ممتنع داد.

وی با اشاره به اینکه اختلاف ما با آمریکا اختلاف راهبردی و اختلاف لیبی اختلاف کاربردی و در یک سری موارد خاص بوده است، عنوان کرد: بعد از انقلاب لیبی آمریکا 280 موشک به سمت لیبی شلیک کرد.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: این موضوع در ارتباط با کره‌شمالی هم به همین صورت اتفاق افتاد و با وجود اختلاف کم و موردی کره با آمریکا، باز هم آمریکا به تعهداتش عمل نکرد، البته نمونه این موارد در ارتباط با ایران هم بسیار زیاد بوده است، در زمینه افغانستان ما برای حل معضل این کشور به آمریکا کمک کردیم اما همان زمان ما را محور شرارت مطرح کردند.

وی افزود: در ارتباط با عراق هم این اتفاق افتاد و ایران دوباره برای حل مشکلات منطقه به آمریکا کمک کرد اما آن‌ها نیروهای ما را در عراق دستگیر کردند.

**هر قدم به سمت آمریکا برویم آن‌ها بیشتر تهاجم می‌کنند

فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: هر موقع ما یک قدم به سمت آمریکا رفتیم، آن‌ها دشمنی‌شان را با ما بیشتر کردند، در همین مدت 5 ماهه، ما هفت بار تهدید نظامی شدیم، این نشان می‌دهد که ما هر موقع خواستیم از آن‌ها امتیازی بگیریم و به سمت آن‌ها برویم، آن‌ها به ما تهاجم کردند.

سردار حاجی‌زاده افزود: از روز اول جنگ به این طرف هرچه که گذشته تجربه و توانمندی ما زیادتر شده و هر روز یک دستاورد جدیدی داشته و داریم،‌ در دوره بوش، که واقعا هم آ‌ن‌ها در اوج قدرت بودند و هم وضعیت ما مثل امروز نبود، آن‌ها جرات نمی‌کردند به ما حمله کنند چه برسد به اینکه الان جرات کنند به ما حمله کنند.

وی خاطرنشان کرد: آن‌ها این امید بد را در ارتباط با ما پیدا کرده‌‌اند که تحریم‌ها و مشکلات بر ما اثر گذاشته و ما ضعیف شده‌ایم.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بیان کرد: واقعیت این نیست، قوای نظامی ما و ملت ما، همه و همه پای کار هستند و از انقلاب دفاع می‌کنند، مگر ما می‌توانیم این انقلاب که ثمره خون صدها هزار شهید است را حمایت نکنیم و آن‌ها بتوانند انقلاب را با مشکل مواجه کنند.

وی اضافه کرد: ما در بخشی که خیلی سخت و پیچیده بود و معضل وابستگی داشتیم، توانستیم تولید قدرت را با تکیه بر توانایی‌های داخلی کشور انجام دهیم و به استحکام داخلی دست پیدا کنیم.

سردار حاجی‌زاده با طرح این سئوال که چطور ما در بحث اقتصادی نتوانستیم این استحکام را ایجاد کنیم، گفت: جواب این موضوع خیلی ساده است‌، ما در این موضوع اراده کامل نداشتیم، اگر تکیه به توانایی‌های داخلی شده بود، همان مهندسان و جوانانی که در پهپاد و موشک و هزاران مورد دیگر ما را خودکفا کردند، مثل دیگر جوانان هستند که می‌توانند ما را در اقتصاد و موارد از این قبیل با کار جهادی خود کفا کنند.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: این موارد را حضرت آقا از گذشته در بحث استحکام درونی مطرح کردند اما چون در بخش دفاع باور وجود داشت و افراد از جنس شهید تهرانی‌مقدم‌ها بودند، ما خودکفا شدیم،‌ در سال 57 ما 50 هزار خارجی در اداره امور ایران داشتیم، در آن زمان ما انقلاب کردیم، تحریم شدیم و وابستگی مالی ما کم شد و به ما هم کمک نکردند.

وی عنوان کرد: مصر در آن دوران همطراز ما بود و بعد از انقلاب نه تنها آن‌ها را تحریم نکردند بلکه میلیاردها دلار به آنها کمک کردند اما الان ما را با آن‌ها مقایسه کنید و ببینید چه وضعیتی دارد.

**امروز تجهیزات فوق پیشرفته نظامی در داخل کشور تولید می‌شود

سردار حاجی‌زاده تصریح کرد: در زمان جنگ هم سپاه ما هیچ چیزی در اختیار نداشت و با تجهیزات و عدوات غنیمتی عراق خودمان را تجهیز کردیم، درحالی که امروز ما شاهدیم در بخش دفاعی هزاران قلم کالا و تجهیزات فوق پشرفته در داخل کشور تولید می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: الان موشک خلیج‌فارس ضد ناو، ناو جماران، هواپیماهای پهپاد، تولید تانک، توپ، و غیره مواردی از این هزاران مورد است که در ایران و توسط کارشناسان داخلی ایجاد شدند.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ‌افزود: در آن زمان ما برای خرید هفت رادار با یکی از کشورها قرارداد بستیم اما این رادار‌ها را به ما ندادند و بچه‌های ما فقط با همان بازدید و تصاویری که گرفته بودند، این رادارها را در داخل کشور تولید کردند، همچنین پهپاد را هم کشوری به ایران نداده است، الان کشوری چون روسیه با تمام قدرتش پهپاد ندارد اما با همین غنیمت‌هایی که گرفتیم ساختیم و الان به یک قدرت در این زمینه تبدیل شده‌ایم.

**امروز کشور‌های پیشرفته جهان با توجه به عدم توانایی در ساخت پهپاد‌ها، به سراغ ایران می‌آیند

وی بیان کرد: امروز کشورهای پیشرفته جهان با توجه به عدم توانایی در ساخت این پهپاد‌ها، به سراغ ایران می‌آیند تا از ایران بتوانند خریداری کنند.

سردار حاجی‌زاده اضافه کرد: ما زمانی که می‌خواستیم موشک‌ها را در ایران تولید کنیم، به هر قطعه‌اش که دست می‌زدیم، می‌دیدیم زیرساخت‌های آن در ایران وجود ندارد، درحالی که رزمندگان عرصه علمی ما، این جهادگران با تمام سختی‌ها ایستادگی کردند و نتیجه هم گرفتند و ما خودکفا شدیم.

وی در ادامه با بیان اینکه در بحث هسته‌ای هم این استحکام درونی ایجاد شده که آن‌ها می‌گویند اگر ما می‌توانستیم پیچ و مهره انرژی هسته‌ای ایران را از هم باز می‌کردیم، تاکید کرد: این خواسته مقام معظم رهبری را گوش‌های شنوا نیرو‌ها در مسائل دفاعی شنیدند و آن را عملی کردند اما در بحث‌های دیگر این گوش وجود ندارد.

**کسانی‌که تصور‌ می‌کنند با کمک غرب مشکلات حل می‌شود به بسیاری از مسائل اعتقاد ندارند

سردار حاجی‌زاده گفت: در موضوع اقتصاد کار بسیار ساده‌تر است، چراکه کشور ما بسیار غنی بوده و ما نیاز به واردات انرژی و نیروی کار و متخصص نداریم،‌ آنهایی که تصور می‌کنند با کمک غرب می‌توانند مشکلات کشور را حل کنند، معلوم است که قائل به خیلی از مسائل نیستند و اعتقاد ندارند.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: ما اگر به جوانانمان اعتماد کنیم و بپذیریم همه چیز قابل دسترسی است، آن موقع مشکلات حل می‌شود، ما چون از اول محروم بودیم توانستیم این توانایی را به دست بیاوریم، اگر به ما موشک و سایر موارد را می‌دادند، شاید ما امروز آن را در کشور تولید نمی‌کردیم، ازین رو اعتقاد داریم که این استحکام در تمام موارد با زمان‌های مختلف اتفاق می‌افتد، تهدید‌هایی هم که انجام می‌شود، برای ارعاب و ایجاد وحشت در بین جوانان ماست.

وی اظهار کرد: زمانی که عراق و سوریه و کشورهایی از این قبیل توانایی نظامی داشتند، آمریکا جرات حمله به آن‌ها را نداشت.

**ایران سر سوزنی حق خود کوتاه نمی‌آید/ از قبل آمریکا برای ما هیچ چیزی به دست نمی‌آید

سردار حاجی‌زاده تصریح کرد: ایران پشتوانه‌ای قوی انسانی و معنوی دارد و به سر سوزنی از حق خود کوتاه نمی‌آیند و بهتر است که همه این سرنوشت دیگران و تجربه خودمان را بررسی کنند و بدانند که از قبل آمریکا برای ما هیچ چیزی به دست نمی‌آید.

وی در پاسخ به سئوالی در ارتباط با پهپاد ایوب، گفت: این پهپاد بیش از 400 کیلومتر وارد رژیم صهیونیستی شده و آن‌ها نتوانستند در این مسیر آن را شناسایی کنند، بعد از عبور این مسیر، توسط یک دوربین به صورت اتفاقی دیده شد و آن را زدند.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ‌در ارتباط با توسعه کشور و کسب استحکام درونی نظام، گفت: باید به یک توافق و باور جمعی برسیم تا بتوانیم این موضوع را محقق کنیم، ما اگر بخواهیم کار بزرگی از این جنس داشته باشیم، نیاز به یک حرکت جهادی و فراگیر داریم.

وی افزود: پیشرفت ما در بحث دفاعی بسیار بیشتر از خیلی از کشورها است، ما باید متوجه باشیم که گرگ‌ها ما را تعقیب می‌کنند، اگر این باور را در تمام موارد داشته باشیم، می‌توانیم به این استحکام در زمینه‌های مختلف از جمله صنعت هم دست پیدا کنیم.

**تیم مذاکره کننده اطمینان داشته باشد که توان دفاع همه جانبه از ایران را داریم

سردار حاجی‌‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود در ارتباط با مذاکرات ژنو، خاطرنشان کرد: توصیه‌های مقام معظم رهبری در جلسه‌های خصوصی را تیم مذاکره کننده باید در دستور کار خود قرار دهند، در زمینه نظامی هم ما باید این اطمینان را به آن‌ها بدهیم و می‌دهیم که سر سوزنی شما ترسی از این زمینه نداشته باشید و با استحکام وارد مذاکرات شوید، ما توانایی کامل دفاع از ایران را داریم.

**مذاکره تن‌دادن به خواسته‌های آمریکا نیست

وی در پاسخ به این سئوال که ما وقتی می‌‌دانیم آمریکا به وعده خود عمل نمی‌کند، چرا اصرار بر خروج از تحریم داریم و به خواسته‌های آن‌ها تن می‌دهیم، اضافه کرد: مذاکره کردن تن دادن به خواسته‌های آمریکا نیست، کسی مذاکره را بد نمی‌داند، ولی باید پشت میز مذاکره توجه داشته باشیم که طرف مقابل دشمن است و بنابراین زود دچار اشتباه نشویم.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تاکید کرد: در کنار این حرکت کار درونی را هم باید ادامه بدهیم، بحث من الان بیشتر متوجه این مسئله است که کار از درون را نباید متوقف کرد، بلکه باید به آن سرعت داد.

**نمونه اولیه RQ170 در دست ساخت است

وی در ارتباط با آر کیو 170، گفت: هواپیمای آر کیو 170 یک هواپیمای بسیار پیشرفته آمریکایی بود و به دست آوردن آن کار ساده‌ای نبود، طبیعتا ساخت و مهندسی معکوس آن از همان روزهای اول شروع شد و دستاوردهای زیادی برای ما به ارمغان آورد.

سردار حاجی‌زاده خاطرنشان کرد: یکی از این دستاوردها این است که نمونه اولیه آن را دردست ساخت داریم و تا حد بسیار زیادی در این زمینه پیشرفت کرده‌ایم.

وی گفت: این هواپیما از لحاظ صوت و حرارت به گونه‌ای تولید شده که به راحتی نمی‌توان آن را رهگیری کرد و واقعا کار بزرگی انجام شده است.

**توانایی و امکان صادرات رادار به دیگر‌ کشور‌ها را داریم

فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصریح کرد: ما الان به هیچ عنوان رادار از هیچ کشوری وارد نمی‌کنیم و حتی به دیگر کشورها هم توانایی و امکان صادرات رادار را داریم.

سردار حاجی‌زاده افزود: اراده در بحث تولید در خیلی از موارد در مسئولان وجود دارد، این که ما اراده داشته باشیم طبیعتا از ویژگی‌های و ظرفیت های خود استفاده می‌کنیم، این موارد کارهای تیمی است، همه باید بخواهند، نگاه بدبینانه هم نمی‌خواهیم داشته باشیم، به هرحال وضعیت ما با خیلی از کشورها قابل مقایسه نیست.

**وحشت رژیم صهیونیستی از توانایی‌های ایران/ صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند آن‌ها را می‌زنیم

فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ارتباط با اینکه اگر آمریکا به ایران حمله کند، سپاه چه توانایی در این زمینه دارد، اضافه کرد: همه پایگاه‌های آمریکا در منطقه وجود دارد و این‌ها قابل برخورد هستند، بیان حضرت آقا در ارتباط با رژیم صهیونیستی قطعا قابل تحقق است و اگر صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند، قطعا این اتفاق می‌افتد و اگر تا به الان این کار را نکرده‌اند به دلیل وحشتی بوده که از توانایی ایران دارند.

وی تصریح کرد: ما امری که مقام معظم رهبری داشته‌اند را اطاعت می‌کنیم و در زمانی که لازم باشد، این اقدام را انجام می‌دهیم.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عنوان کرد: اینکه غرب زیاده خواه است را ما شکی در آن نداریم، ما با دشمن مذاکره می‌کنیم، البته روحیه استکباری آن‌ها از بین نرفته است.

وی تصریح کرد: نگاه ما اگر به یک کشور دوست باشد می‌توان انتظار مخالفت نداشت اما چون با دشمن صحبت می‌کنیم، نباید انتظاری در این حد داشته باشیم.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران افزود: هواپیماهای شناسایی آمریکا از جمله آر کیو 170 آن‌ها، از آسمان همه کشورها عبور می‌کند و فقط در ارتباط با ایران است که این اقدام را انجام نمی‌دهند چراکه از توانایی ایران وحشت دارند.

سردار حاجی‌زاده اضافه کرد: در جنگ 33 روزه، رژیم صهیونیستی حمله کرد که شکست بدهد اما نتیجه را دیدیم، علت این بود که توانایی حزب الله فقط یک بخشش رو بود و صهیونیست‌ها می‌دیدند اما بخش زیاد این توانایی مشخص نبود، ایران هم به همین صورت است.

**بستر‌های لازم برای حضور دانشگاه‌ها فراهم است

وی بیان کرد: در حوزه نظامی بستر‌های لازم برای حضور دانشگاه‌ها فراهم است، مراکز تحقیقاتی، صنایع مرتبط با بخش دفاع بیشتر توسط دانشجویان انجام شده است، بسیاری از این‌ها در مراکز جهادی حضور دارند و خیلی جاها دانشگاه‌ها، قطب صنعت مشخصی شده‌اند.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تاکید کرد: منتهی باید این را اقرار کنیم که نمی‌توانیم همه توانایی‌های موجود در دانشگاه‌ها را در زمینه صعنت دفاعی استفاده کنیم و باید ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های لازم ایجاد شود.

وی با تاکید بر ظرفیت موجود در دانشگاه‌های ایران، تصریح کرد: آنچه که امروز ما توانستیم به آن برسیم، بخش عمده‌ آن مدیون دانشگاه‌ها است.

**در تولید هواپیمای مسافربری می‌توانیم خودکفا شویم/ اقدامات مشترک با دولت در زمینه هواپیما‌های مسافربری

فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ‌در ادامه افزود: در بخش هواپیماهای مسافربری هم اقداماتی در صنایع هوایی وزارت دفاع و به صورت مشترک با دولت در حال انجام است، انشاالله در این زمینه هم خودکفا می‌شویم.

سردار حاجی‌زاده اضافه کرد: این که امروز می‌شود از بمب‌های هسته‌ای استفاده کرد یا نه یک مسئله پیچیدهای است، شاید یک زمانی می‌شد از این بمب‌ها به عنوان یک بازدارنده استفاده کرد، الان این ظرفیت هم در این رابطه وجود ندارد، این گونه نیست که آن‌ها بخواهند فکری بکنند و با استفاده از این سلاح‌ها اقدامی انجام دهند، چراکه هزینه و خسارت‌های زیاد آن دامن‌گیر همه می‌شود، همچنین شیوه جنگیدن ما این‌گونه نیست که بخواهیم با روش‌ها و شیوه‌ها با آن‌ها بجنگیم.

**شیوه جنگ ما عاشورایی است

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در جنگ عراق شرایط به گونه‌ای بود که همه دنیا از عراق حمایت می‌کردند و همه گونه کمکی به این کشور شد اما نتوانستند کاری انجام بدهند، خاطرنشان کرد: شیوه جنگ ما جنگ عاشورایی است، جنگی نیست که فقط بتوان تجهیزات را در یک ترازو ارزیابی کرد که چقدر نسبت به آن‌ها توانایی داریم.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ‌تاکید کرد:  بعضی مواقع ما با یک سری ادوات ساده کاری انجام می‌دهیم که ادوات پیشرفته آن‌ها را به مشکل می‌اندازد و عملیات‌های مختلف آن‌ها را با شکست مواجه می‌کنیم.

**2 نفر بسیجی برای شکست ناو هواپیمابر با 5 هزار نیروی آن‌ها کافی‌ است

سردار حاجی‌زاده با تاکید بر اینکه قرار نیست تجهیزات نظامی خودمان را با آن‌ها مقایسه کنیم، گفت: وقتی آن‌ها یک ناو هواپیما‌بر با 5 هزار نیرو و تعداد زیادی هواپیما می‌آورند که نباید ما دو عدد ناو برای مقابله ببریم، 2 نفر بسیجی برای شکست این ناو کافی هستند.

وی بیان کرد: ضمن اینکه تجهیزات مهم است و وضعیت بدی نداریم و امکانات خوبی در اختیار داریم، باز هم تمام تکیه و امید ما به تجهیزات نیست.

**تکفیری‌ها گریبان اروپا را می‌گیرند

فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ‌در ارتباط با فعالیت تکفیری‌ها در منطقه، گفت: با پول عربستان سعودی جریانات فکری خطرناکی ایجاد شده و جوانان کشورهای مختلف را آموزش داده و وادار به عملیات‌های تروریستی می‌کنند و مثل قارچ در حال رشد هستند، امروز در سوریه، لبنان و عراق و دیگر کشورها این موضوع ایجاد شده و بسیار زود نیز گریبان کشورهای اروپایی را می‌گیرد.

وی تصریح کرد: خوشبختانه در کشور ما خوب مدیریت شده است، این ها به دنبال این هستند که انفجار‌های دیگر کشورها را در ایران هم انجام دهند اما تا به الان نتوانسته‌اند و انشاالله نمی‌توانند، اما باید آمادگی لازم را برای مقابله با این تهدید داشته باشیم.

سردار حاجی‌زاده عنوان کرد: ما نیاز به بصیرت و آگاه‌سازی داریم، اگر این‌ها تبیین و گفته شود، ما آینده روشنی را پیش‌رو داریم.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود درباره رابطه ایران و روسیه، گفت: با روسیه ما از گذشته و بعد از فروپاشی شوروی تبادل‌هایی داشتیم، نیاز به قطع رابطه نیست بلکه با تنظیم سطح روابط این تبادل‌ها صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: وضعیت ما با روسیه خیلی حاد نیست که بخواهیم همه کارها و روابط را به دلیل یک اتفاقی که در برخی مواقع می‌افتد، قطع کنیم.

**استکبار از روی زیاده‌خواهی بحث موشک‌های بالستیک در مذاکرات را مطرح کرد

فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بخش پایانی سخنان خود با تاکید براینکه خواسته غرب است که بحث موشک‌های بالستیک به مذاکرات کشیده شود، خاطرنشان کرد: دولت ما هم به دنبال این نیست که بخواهد این بحث را به مذاکرات وارد کند، تنها استکبار از روی زیاده‌خواهی این موضوع را مطرح کرده‌ است.

انتهای پیام/ آ

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon