مستندی درباره مشاهدات نورمن فینکلشتاین از ایران ساخته می‌شود

مستندی درباره مشاهدات نورمن فینکلشتاین از ایران ساخته می‌شود

خبرگزاری تسنیم: به گفته طالب‌زاده قرار است مستندی درباره مشاهدات و تجربیات جالب نورمن فینکلشتاین، استاد علوم سیاسی دانشگاه‌های آمریکا از مدت چندروزه حضورش در ایران ساخته شود.

نادر طالب‌زاده، تهیه‌کننده «راز» در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم از ساخت مستند حضور چند روزه نورمن فینکلشتاین، روشنفکر و استاد علوم سیاسی دانشگاه‌های آمریکا در ایران خبر داد.

به گفته طالب‌زاده این مستند جذاب توسط مهدی منتظمی، مستندساز جوان تولید خواهد شد. فینکلشتاین در سفر خود تجربه‌های جدید و بدیعی از ایران داشته است؛ وی در برنامه «راز» حضور یافت و فؤاد ایزدی، از استاد و آمریکاشناس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران با موضوع صنعت هولوکاست و آزادی بیان در غرب به گفت‌وگو نشست. او همچنین سفری به مشهد مقدس داشت و در کنار برخی برنامه‌ها در حرم حضرت امام رضا(ع) حضور یافت که از تمام این صحنه‌ها تصویربرداری شده است.

فینکلشتاین همچنین سفری به قم داشت که از کل مکالمه او در داخل خودرو در مسافت تهران تا قم فیلم‌برداری شده شده است. او که در قم برخوردهایی با برخی از طلاب ایرانی داشت و به جامعة المصفی(ص) نیز رفت، می‌گوید که در سفرش به آنجا روحانیون ایران را بسیار باهوش دیده است که به خلاف تصورات ذهنی او، صحبت کردن با آنان فوق‌العاده آسان است.

استاد علوم سیاسی دانشگاه‌های آمریکا که به‌دلیل مواضع ضدصهیونیستی خود از دانشگاه اخراج‌ شده، حرف‌های گفتنی بسیاری از مشاهداتش در ایران دارد که با شنیده‌هایش بسیار متفاوت است. می‌گوید دیدن زندگی عادی مردم در ایران هیجان‌زده‌ام کرد و عجیب‌ترین چیزی که می‌توان درباره ایران گفت آن است که ایران به‌خلاف تبلیغات وحشتناک غربی‌ها، کشوری بسیار عادی است و زندگی در آن جریان دارد. ایرانی‌ها باادب‌اند و نسبت به مردمان سایر دنیا خشونت کمتری دارند. سفرهای متعددی به شرق اروپا و کشورهایی چون چین داشته‌ام که اصطلاحاً گفته می‌‌شود پشت پرده آهنی قرار داشتند و دارند، اما ایران چنان که تبلیغات صرفاً غربی می‌گویند اصلا پشت پرده آهنین نیست.

صحنه‌های بسیاری در ایران شگفتی فینکلشتاین را برانگیخته است. مثلا او می‌گوید: در ایران به انسان‌های باادب و صاحب‌فضیلت بسیاری برخوردم. به فردی 26ساله برخوردم که تلفن همراه نداشت و سخنش این بود: وقتی می‌توان با کتاب ارتباط عمودی با خدا و آسمان برقرار کرد، چرا به‌سراغ گوشی موبایل و ارتباط افقی با افراد برویم.

وی معتقد است که واقعا دلیل منفی‌بافی و واهمه‌افکنی رسانه‌های غربی را درباره ایران درک نمی‌کند. می‌گوید: سال‌ها قبل در زمان حسنی مبارک در خیابان‌های قاهره راه می‌رفتم و شاهد ترس و دلهره شدید مردم بودم، اما در ایران اوضاع کاملاً عادی است و راحت اجازه می‌دهند که آدم صحبت کند. چندی پیش در برنامه‌ هاردتاک در شبکه بی‌بی‌سی شرکت کرده بودم که مجری آن اصلاً اجازه صحبت نمی‌داد، در حالی که در ایران هرجا رفتم راحت صحبت کردم...

***

فینکلشتاین استاد یهودی‌زاده علوم سیاسی دانشگاه‌های آمریکاست که به‌دلیل مواضع ضدصهیونیستی خود از دانشگاه اخراج‌ شده است. این استاد علوم سیاسی با اینکه چندین سال طرفدار و موافق رژیم آمریکا بوده، اما چند وقتی است که به ماهیت واقعی سیاست‌های آمریکایی و صهیونیستی پی برده و با عقاید ضدصهیونیستی و روشنگری درباره عواقب سیاست‌های آمریکایی ــ صهیونیستی و قلم زدن در این زمینه هزینه‌های بسیاری را متحمل شده است. او در میان روشنفکران مبارز آمریکایی جایگاه خاصی دارد و مورد تأیید اندیشمندان و روشنفکرانی از جمله نوام‌چامسکی است.

پدر و مادر فینکلشتاین در جنگ جهانی دوم از دست نازی‌ها جان سالم به در برده‌اند و به ایالات متحده پناهنده شده‌اند. او در کتاب موج‌ساز و چالش‌برانگیز خود با نام (صنعت هولوکاست) بسیاری از رهبران برجسته یهودی را متهم به سوء استفاده از قربانیان هولوکاست کرده است.

او در مقطعی در جنگ 33روزه از حزب‌الله حمایت کرد و مورد نقد شدید دولت‌مردان آمریکایی قرار گرفت. در سال 2007 استادتمامی ایشان در دانشگاه‌های آمریکا، به‌خاطر حق‌گویی و حق‌طلبی با لابی‌گری و فشار گروه‌های متخاصم از جمله نیوکان‌ها پس گرفته شد و او از کار برکنار شد. معتقد است که اسرائیل روی خاکستر هولوکاست بنا شده، در حالی که خودش در حال ارتکاب یک هولوکاست در غزه و در حق فلسطینیان است. اسرائیل را دولتی تروریستی می‌داند که به‌وسیله تطهیر و پاک‌سازی قومی در منطقه به وجود آمده است. 

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران