ایران ۱.۵ میلیارد دلار طلب نفتی خود را از هند مطالبه کرد

ایران 1.5 میلیارد دلار طلب نفتی خود را از هند مطالبه کرد

خبرگزاری تسنیم: منابع هندی اعلام کردند ایران خواستار دریافت ۱.۵ میلیارد دلار طلب نفتی خود از هند درچارچوب توافق ژنو شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه اینترنتی ایندیا تایمز، منابع هندی گفتند، ایران از هند خواسته است در قالب توافق هسته‌ای ژنو، 1.5 میلیارد دلار از طلب نفتی این کشور را پرداخت نماید.

در صورت موافقت با این درخواست، هند سومین خریدار نفت ایران پس از ژاپن و کره جنوبی خواهد بود که آزادسازی بخشی از پول نفت بلوکه شده این کشور را آغاز می‌کند.

به‌گفته یک منبع آگاه، پالایشگاه‌های هندی حدود 3 میلیارد دلار به ایران بدهکارند. مابقی پول نفت ایران به روپیه پرداخت شده و در یکی از بانک‌های هندی سپرده گذاری شده است.

بر اساس توافق 24 نوامبر سال گذشته، 6 قدرت جهانی با دسترسی ایران به 4.2 میلیارد دلار از درآمدهای نفتی بلوکه شده‌اش موافقت کردند. این مبلغ در 8 قسط پرداخت خواهد شد. اولین قسط 550 میلیون دلاری در روز اول فوریه توسط ژاپن پرداخت شد.

به‌گفته منابع مطلع، کره جنوبی نیز قرار است دو قسط از این مبلغ را در ماه مارس به‌ارزش مجموع یک میلیارد دلار به ایران بپردازد. موعد پرداخت قسط بعدی نیز 10 آوریل خواهد بود.

یک منبع مطلع هندی گفت: «از مجموع 4.2 میلیارد دلار ایرانی‌ها می‌خواهند 1.5 میلیارد دلار از ما دریافت کنند».

وی گفت هنوز اطلاعی از زمان‌بندی و مکانیسم بانکی مورد استفاده برای این پرداخت ندارد. اما این پرداخت‌ها به دلار خواهد بود.

یک منبع صنعتی هند گفت: ممکن است ایران از هند بخواهد تا این مبلغ به حساب بانک مرکزی ایران در سوئیس یا آلمان واریز شود. این در حالی است که پالایشگاه‌های هندی، قبلاً اقداماتی را برای احیای روش پرداخت قبلی از طریق هالک بانک ترکیه انجام داده‌اند.

انتهای پیام/52*

اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه