آعاز نافرمانی مدنی در بحرین

آعاز نافرمانی مدنی در بحرین

خبرگزاری تسنیم: روزنامه نگار بحرینی با اشاره به اهمیت نافرمانی مدنی به عنوان یکی از ابزارهای ابراز مخالفت مردم با رژیم منامه گفت؛ سرآغاز این نافرمانی ۱۴ فوریه است و به تمام اشکال آن مثل برپایی اعتصابات و راه اندازی تظاهرات خیابانی ادامه خواهد یافت.

"احمد رضی" درگفت وگو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری تسنیم با اشاره به فرارسیدن 14 فوریه (25 بهمن) سومین سالگرد انقلاب مردم بحرین گفت: نیروهای انقلابی و گروه های سیاسی مخالف رژیم منامه به مناسبت فرارسیدن همین روز برنامه های متنوعی برای انجام اقدامات اعتراض آمیز در نظر گرفته‌اند. ازجمله آنها می توان به برپایی تظاهرات درخیابان‌ها و نافرمانی مدنی اشاره کرد. مردم بحرین از تمام ابزارهای مسالمت آمیز برای نشان دادن مخالفت خود با رژیم آل خلیفه استفاده خواهند کرد تا به خواسته های به حق خود دست یابند.

برقراری حالت فوق العاده

این روزنامه نگار بحرینی درباره تدابیر امنیتی رژیم منامه گفت: اکنون در بحرین یک حالت فوق العاده امنیتی برقرار است و نیروهای انتظامی و امنیتی در نقاط مختلف شهرها و روستاهای مستقر بوده و ایستگاه های ایست وبارزسی دایر کرده اند.

این تدابیرامنیتی از چند روز قبل به مرحله اجرا درآمده و نیروهای امنیتی  به بازداشت گسترده مخالفان اقدام کرده است که دراین موج بازداشت، خبرنگاران، عکاسان، روزنامه نگاران نیز دستگیرشده اند. هدف رژیم منامه از این اقدامات، کنترل موج مخالفت های مردمی در سومین سالگرد انقلاب بحرین است.

توافق آمریکا با عربستان

وی درباره سکوت مجامع بین المللی مدافع حقوق بشر درقبال انقلاب مردم بحرین گفت: یک توافق بین المللی دراین خصوص وجود دارد کشورهای همسایه، آمریکا و عربستان سعودی توافق کرده اند هیچ گونه تغییری درساختاری سیاسی کشورهای این منطقه بوجود نیاید. به رغم این توافق مردم بحرین به قیام خود ادامه خواهند داد تا به پیروزی دست یابند. به عقیده من این انقلاب پیروزخواهد شد زیرا که براساس حق و حقیقت شکل گرفته است.

دعوت گروه های سیاسی

این تحلیلگر مسائل سیاسی  درباره برنامه های اعتراض آمیز سومین سالگرد انقلاب مردم بحرین گفت: مردم بحرین درخیابان های این کشور تظاهرات می کنند تا خشم خود را نسبت به اقدامات رژیم منامه نشان دهند. احزاب و گروه ها و جمعیت های سیاسی مخالف رژیم آ ل خلیفه اعلام کرده اند، درسالگرد انقلاب مردم شرکت خواهند کرد. مجلس علماء در بیانیه ها و سخنرانی های اعضای آن، از مردم دعوت کرده تا در تظاهرات مسالمت آمیزی که به مناسبت فرارسیدن سومین سالگرد انقلاب برپا می شود؛ شرکت کنند. همچنین ائتلاف 14 فوریه، "جریان تمرد و نافرمانی"، گروه های سیاسی معارض منامه در خارج از بحرین با صدور اعلامیه ها و بیانیه ها مردم را دعوت به شرکت در تظاهرات علیه رژیم منامه کرده اند.

نافرمانی مدنی

این رونامه نگار درباره تاثیرات نافرمانی مدنی بر ساختار رژیم منامه گفت: سرآغاز این نافرمانی 14 فوریه است و به تمام اشکال آن مثل برپایی اعتصابات و راه اندازی تظاهرات خیابانی ادامه خواهد یافت. نافرمانی مدنی یکی از ابزارها و مهم بیان مخالفت با رژیم است. به منظور موفقیت این راهکار بزرگ باید تمام رسانه ها، فعالان عرصه اقتصادی و اجتماعی دست در دست یکدیگر دهند و در راستای هدف مشترک گام بردارند و کامیاب شوند. این خواسته تمام معارضان است و ما امیدواریم ملت از تمام راهکارهای خود ازجمله نافرمانی مدنی برای مخالفت با رژیم آل خلیفه استفاده کنند تا این رژیم مجبور شود از سیاست های امنیتی، قتل، کشتار، بازداشت های خودسرانه و شکنجه زندانیان دست بردارد.

محاصره رسانه ای انقلاب بحرین

این فعال رسانه ای درباره علت پیروزی انقلاب دربرخی کشورهای عربی و عدم پیروزی انقلاب بحرین گفت: پیروزی انقلاب در دیگر کشورهای عربی دارای علل و اسباب خاص خودش است. وضعیت این کشورها با بحرین بسیار متفاوت است. ویژگی های جغرافیایی، سیاسی و امنیتی مانع انجام تغییرات سیاسی درمنطقه خلیج فارس می شود. از آنجایی که بحرین دوازه این منطقه محسوب می شود. به همین دلیل، ما شاهد مانع تراشی هایی از سوی آمریکا و به ویژه عربستان سعودی هستیم. درحقیقت ریاض، مخالف این تغییرات است به‌طوریکه به بحرین نیروی نظامی و امنیتی اعزام کرد تا انقلاب مردم این کشور سرکوب شود. به علاوه یک توافق رسانه ای و امنیتی بین المللی  برای محاصره انقلاب بحرین وجود دارد.
ضرورت تغییر نظام سیاسی

وی درباره دیدگاه برخی از تحلیلگران مبنی بر اینکه در بین گروه های سیاسی و مردم بحرین درخصوص سرنگونی رژیم منامه یا اصلاح آن شکاف و دودستگی وجود دارد و به همین دلیل انقلاب بحرین تاکنون به پیروزی نرسیده است، گفت: بنده فکر نمی کنم این اختلاف دیدگاه سیاسی درباره ساختار نظام سیاسی آینده بحرین سبب شود تا مردم بحرین نظرخود را درخصوص ضرورت ایجاد تغییرات بنیادین در این کشور را تغییر دهند. کسانی که خواستار سرنگونی رژیم منامه هستند و چه کسانی که خواهان اصلاح آن، هر دو گروه در این موضوع اتفاق نظر دارند که استبداد و نقض حقوق بشر به صورت گسترده وجود دارد و بیشترمردم معتقدند این نظامی سیاسی باید تغییر کند و حکومت  با شهروندان خود بطور یکسان و براساس قانون برخورد کند. ما سرنگونی یا اصلاح نظام حاکم بر بحرین و تمام خواسته های مردم این کشور را تائید می کنیم.  در نهایت این اراده مردم است که تعیین می کند، ساختار سیاسی بحرین باید چگونه باشد. یعنی رژیم منامه باید سرنگون شود یا اصلاحات سیاسی و قانونی در آن صورت بگیرد.

درس انقلاب اسلامی ایران برای بحرین

این تحلیلگر سیاسی درپایان در ارتباط با تأثیرات انقلاب اسلامی ایران بر قیام مردم بحرین گفت: انقلاب اسلامی ایران نقش برجسته ای در احیا و بازگشت ارزش ها و نگاه دینی به عرصه زندگی مسلمانان ایفا کرد. مردم بحرین از این انقلاب درس عزم و اراده و مبارزه با رژیم طاغوت و رویارویی با آمریکا را فرا گرفت. ما از انقلاب اسلامی ایران درس عزم ملی گرفتیم که می توان در سایه آن تغییرات مورد نظرمردم را اجرا کرد تا اینکه خون شهدا به هدر نرود. بنابراین ملت بحرین، انقلاب اسلامی ایران را همچون مدرسه‌ای برای خود می‌داند که در آن درس های عزم و اراده و پیروزی فراگرفته می‌شود، همانطوری‌که امام حسین (ع) به ما یاده است که خون بر شمشیر پیروز است.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان