موج بیداری اسلامی در بحرین همچنان در جریان است

موج بیداری اسلامی در بحرین همچنان در جریان است

خبرگزاری تسنیم: ویلیام بیمن، نویسنده معروف آمریکایی معتقد است با وجود سرکوب شدید اعتراضات در بحرین توسط رژیم آل‌خلیفه که نیروهای امنیتی سعودی را با هزینه‌های هنگفت در تمام شهرها مستقر کرده است، موج بیداری اسلامی در این کشور همچنان در جریان است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، ویلیام بیمن، نویسنده معروف و تحلیلگر سیاسی آمریکایی و همچنین استاد دانشگاه مینه‌سوتا در مصاحبه اختصاصی خود با تسنیم می‌گوید با وجود سرکوب اعتراضات مسالمت آمیز مردم بحرین توسط رژیم آل‌خلیفه که نیروهای امنیتی سعودی را با هزینه‌های هنگفت در تمام شهرها مستقر کرده است، موج بیداری اسلامی در این کشور همچنان در جریان است.

مشروح این مصاحبه را در ادامه می‌خوانیم:

تسنیم: می‌دانید که در چند دهه گذشته ‌اوضاع بحرین چندان آرام نبوده ‌است و رخدادهای زیادی تنش را در این کشور گاهی کم و گاهی زیاد کرده‌ است و به هر حال بر انقلاب و مردمی‌ که سرکوب می‌شوند تأثیر گذاشته است. به نظر شما اوضاع این کشور چگونه‌ است، نقاط عطف تاریخ معاصر بحرین را چه می‌دانید و به نظرتان اوضاع فعلی چه سرانجامی خواهد داشت؟

بیمن: مشخصاً از سال 2011 شاهد اثرگذاری چشم‌گیر بیداری اسلامی‌ در بحرین بوده‌ایم، گویی ریشه‌های آن کهنتر از این‌هاست. در این سال بود که مردم بحرین به‌نشانه اعتراض به خیابان‌ها ریختند، مطالبات خود را مطرح نمودند و در برابر رژیم آل‌خلیفه زبان به ‌اعتراض گشودند.

رژیم هم در پاسخ از خشونت بسیاری برای سرکوب معترضین استفاده کرد. رژیم حاکم بر این کشور اقلیت ناخواسته‌ای است که همیشه در پاسخ به ‌اعتراضات مردمی ‌از مقاطعه کارانی استفاده کرده که با دریافت هزینه بسیار، حد اعلای خشونت را بر ضد غیرنظامیان استفاده کرده‌ است.

غیرنظامیانی که با وجود خشونتی که می‌بینند بر مسالمت آمیز بودن انقلابشان تأکید کرده‌اند و هرگز رو به خراب‌کاری و خشونت متقابل نیاورده‌اند.

علاوه بر سرکوب خشونت‌باری که رژیم آل‌خلفیه در حق خلق معترض غیرنظامی ‌روا می‌دارد نیروهای ارتش سعودی هم در ماه مارس سال 2011 به حمایت از وضع موجود دولت و طبق خواسته او وارد این کشور شدند.

این حرکت در قالب نیروهای سپر جزیره صورت گرفت که شورای همکاری کشورهای خلیج فارس مجوز آن را به‌شکل مداخله‌ نظامی‌ به‌خلاف قوانین بین الملل صادر می‌کرد و می‌توانست علاوه بر نقض تمامیت سرزمینی حتی نقض حاکمیت این کشور تلقی شود.

دولت تا پیش از آن ادعا می‌کرد مایل است با معترضین گفت‌وگو کند و فرمی از آشتی ملی در این میان صورت دهد ولی عملکرد نیروهای سعودی باعث افزایش خشونت در مواجهه با انقلابیون غیرنظامی‌ شد که در خیابان‌ها حضور پیدا کرده بودند.

این رفتار دوگانه در حالی تداوم پیدا می‌کند که دولت هرگز نتوانسته با مخالفینش به نتیجه‌ای برسد و به همین دلیل انقلابیون تأکید می‌کنند مادام که درخواستشان برای استقرار یک حکومت دموکراتیک پاسخ نگرفته‌ است همچنان به ‌اعتراضاتشان در خیابان‌های پایتخت و شهرهای مهم دیگر این کشور ادامه خواهند داد.

بحرین امروزه‌ آبستن رخدادهای بسیاری است و انقلابیون در مخالفتی که با عملکرد دولت دارند حرکات متعددی تاکنون از خود ظاهر ساخته‌اند.

یکی از این رخدادها که به آن معنا می‌توان آن را نقطه عطفی در تاریخ مبارزات در نظر گرفت یکی شکل‌گیری جنبش تمرد است که پس از عزل محمد مرسی، رئیس جمهور پیشین مصر دو سال پس از انقلاب ضدسلطنتی در بحرین و به‌تقلید از آن رخ داد و دیگری تلاش دولت برای لغو تابعیت کسانی که به‌نشانه اعتراض در تمام این مدت کنار سایر آحاد ملت در برابر عملکرد دولت به خیابان‌ها ریختند.

دست آخر این‌که به‌تازگی دوازده نفر از این فعالان اجتماعی سیاسی را به‌جرم اعتراض به عملکرد دولت به زندان‌ها انداختند.

تسنیم: ابتدای عمل‌گرایی در جریانات سیاسی این کشور را متعلق به کدام گروه می‌دانید؟

بیمن: نخستین جرقه‌های عمل‌گرایی سیاسی اجتماعی مردم از سوی طرفداران نافرمانی مدنی در همان تاریخ 14 آگوست کلید خورد که معترضین به عملکرد رژیم آل‌خلیفه به خیابان‌ها ریختند و جریانی به‌نام توفان تمرد را در شهرهای مختلف کشور بحرین شکل دادند و این با فاصله کمی از روز استقلالشان اتفاق می‌افتاد که چهره‌های مدنی علاقه‌مند به مسائل سیاسی سعی می‌کردند حرکتی را در راستای مطالباتشان از دولت شکل بدهند و بتوانند همراهان خود را حول آن موضوع دور هم جمع کنند. 

پس از اعلام حضور عملی مخالفین دولت در خیابان‌ها و تلاش آن‌ها برای ایجاد همبستگی بین حلقه‌های مختلف ضددولتی، نیروهای ارتش آل‌خلیفه برای حمایت از دولت، سرکوب خونبار و سختی را علیه معترضین سیاسی و فعالان اجتماعی آغاز کردند و به همین دلیل است که می‌بینیم مدت‌هاست نیروهای امنیتی با هزینه‌های هنگفت در تمام نقاط و شهرهای بحرین حضور دارند و کسی که جریان حرکت مردم در خیابان‌ها را در نظر داشته باشد امکان ندارد شاهد حضور سنگین نیروهای نظامی ‌نباشد.

این نیروها از تمام انوع سلاح‌ها بر ضد مردم بی‌دفاعی که در خیابان‌ها برای اعتراض به عملکرد دولت گرد هم آمده‌اند استفاده می‌کنند و بنابر گزارشاتی که مخالفین دولت تاکنون ارائه داده‌اند از ابتدای درگیری‌هایی که در نتیجه تظاهرات مسالمات آمیز مردم معترض به دولت شکل گرفت تاکنون صد و سی نفر کشته شده‌اند، ده هزار نفر زخمی شده‌اند، دو هزار و نهصد نفر زندانی شده‌اند و هشتصد نفر شغلشان را به‌خاطر اهداف سیاسی که در خیابان‌ها اعلام کرده‌اند از دست داده‌اند.

عملکرد ضدمردمی ‌دولت به‌ترتیبی است که جان تازه‌ای به مخالفین معترض داده است و اعلام کرده‌اند علی‌رغم این‌همه سرکوب سخت تا محقق شدن تمام خواسته‌های سیاسی اجتماعی‌شان از پا نمی‌نشینند تا این‌که حکومت ساقط شود و شکل‌گیری یک نظام سیاسی مدون مردمی‌ بتواند کسانی را که در تمام این مدت با پرداخت هزینه‌های سنگین بر سر خواسته‌های‌شان باقی مانده‌اند به مطالباتشان برساند.

معترضین یک ماه فرصت داده‌اند تا پیش از اعلام مخالفت‌های تازه و دور جدید حضور مردم در خیابان‌ها، دولت نشان بدهد تا چه‌میزان مایل است بکوشد این مسئله حل شود و در عین حال تا جایی که لازم است بتوانند نیروهایی را جمع کنند تا هر زمان که لازم است در خیابان‌ها بمانند و به اعتراض خود ادامه بدهند.

تسنیم: پارلمان چگونه می‌تواند برای لغو تابعیت شهروندان معترض تلاش کند؟

بیمن: آن‌ها در تاریخ هفتم جولای قوانین تابعیت و نیز برگزاری اجتماعات اعتراضی را تغییر دادند به ‌ترتیبی که برگزاری هرگونه تجمع اعتراضی در منامه پایتخت بحرین ممنوع شد و فقط در برابر سازمان‌های دولتی تجمع آزاد بود که آن هم با اجازه رسمی ‌نهادهای مسئول یا نمایندگانشان ممکن است. این قوانین هم برای تمام اتباع این کشور یکسان است.

نمایندگان خواسته‌های خود را در بیست و دو بند به‌این‌ترتیب طرح کردند که‌ انقلاب مسالمت آمیز مردم را اقدام جمعیت‌های پراکنده و شورشی جهت تشویش اذهان و برهم زدن نظم عمومی ‌قلمداد کنند و برای مقابله با آن‌ها راهکارهای قانونی را خواستار شدند.

همچنین علیه تمام کاربرانی که ‌این دست اطلاعات را در شبکه‌های اجتماعی دست به دست یا تولید می‌کنند اعلام جرم کردند چرا که با مطرح کردن خواسته‌های خود از دولت به‌زبان ملی «اطلاعات نادرستی به دست دشمنان می‌دهند».

جدا از خواست مجلس نمایندگان دایر بر لغو تابعیت مردمی که دست به این کار می‌زنند و نیز مصادره اموالشان، طبق موادی، سفرا نیز متعهد شدند به این‌که در باب مسائل داخلی هیچ‌گونه مداخله دیپلماتیکی نکنند.

مجلس همچنین خواستار شد مواد درسی و محتوای آموزشی که در مدارس به کودکان درس داده می‌شود تغییر کند و در راستای آموزه‌های مطلوب دولت قرار بگیرد و مردم از زمانی که وارد نظام آموزشی می‌شوند در پوشش حمایتی که قانون گذاران کشور تعیین کرده‌اند قرار بگیرند.

پس از امضای این قوانین دیده‌بان حقوق بشر در این کشور به‌اعتراض درآمد و چنین اعلام کرد که مواد قانونی که به ‌این‌ ترتیب بر ضد جرایم اینترنتی اعلام می‌شود و تلاش دولت برای گنجاندن محتوای دست‌کاری شده آموزشی در دروس مدارس، نقض آشکار حقوق بشر است و در پوششی از حفاظت از امنیت ملی حقوق فردی و شهروندی اتباع، در راستای عملی کردن این قوانین زیر پا گذاشته می‌شود چرا که‌این‌ها مشخصاً خواسته‌های دولت برای ماندن در رأس حکومت است و کاری به حفاظت از ملت در برابر تهدیدهای بالقوه که در متن قوانین پیشنهاد شده‌ از سوی نمایندگان مردم به چشم می‌خورد، ندارد.

این حرکت، یعنی لغو تابعیت معترضین، سیاستی است که این کشور از مدت‌ها قبل پس از استقلال در راستای محو سابقه غیرعرب اتباع خودش به جریان انداخته است تا هویت ایرانی مردمی‌ را که در این کشور زندگی می‌کنند به‌ترتیبی حقوقی محو و زایل کند و البته امروزه با جدیت بسیار بیشتری از سوی دولت آل‌خلیفه‌ اعمال می‌شود.

با ورود جمع کثیری از مردم مصر، عربستان سعودی، مصر، اردن و لبنان به خاک بحرین‌ ترکیب جمعیتی مردم این کشور به‌فرم چشم‌گیری تغییر کرده است و اکثریت هشتاد و شش درصدی شیعه کشور در سال 1971 امروز به هفتاد درصد کاهش پیدا کرده است.

نیز می‌دانیم قوه قضائیه این کشور به‌جرم حضور در خیابان و طرح مسالمت آمیز مسائل شهروندی میان سایر آحاد ملت دوازده نفر از سران معترضین را به دو سال حبس محکوم کرده است و جمع دیگری را که موفق به دستگیری‌شان نشده است به‌صورت غیابی متهم نموده است تا سال‌هایی را در زندان‌ها بگذرانند.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان