سیدقطب جامعه وهابیت را به هم ریخته است

سیدقطب جامعه وهابیت را به هم ریخته است

خبرگزاری تسنیم: امروز نه وهابیت که وهابیت‌ها داریم؛ وهابیتی که سیدقطب را قبول دارد، غیر از وهابیت آمریکایی است. تا پیش از آشنایی عربستانی‌ها با سیدقطب، کسی با اسلام آمریکایی مشکلی نداشت. شیوخ وهابی برآنند که سیدقطب جامعه عربستان را به هم ریخته است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، دکتر عصام علی العماد الیمنی، شیعه‌شناس، متخصص در علم رجال و حدیث و تاریخ، مدرس مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) و فارغ‌التحصیل مدرسه امام محمد سعود عربستان سعودی است. وی که خود زمانی پیرو وهابیت بوده و به مذهب تشیع گرویده، در گفت‌وگویی مفصل با تسنیم به بررسی مهم‌ترین چالش‌های پیشِ‌روی گفتمان تقریب در جهان اسلام پرداخته و معتقد است وهابیت و جریان تکفیری مهم‌ترین مهم‌ترین مانع وحدت اسلامی است که همواره و به‌ویژه طی دو سه دهه اخیر کوشیده است تا با انواع شگردها بین مذاهب اسلامی اختلاف‌انگیزی کند.

عصام العماد معتقد است که وهابیت از ترفندها و شگردهای متعددی برای تقرقه‌افکنی و فتنه مذهبی در بین مسلمانان استفاده می‌کند که از جمله آنها تخریب چهره‌های برجسته و تأثیرگذار تقریبی دنیای اسلام در میان اهل‌سنت و شیعه،‌ تحریف آرا و افکار بزرگان اهل سنت حتی آثار ابن‌تیمیه برای تکفیر شیعیان و نسبت‌های دروغ به علمای طراز اول اهل تسنن است. وی می‌گوید: از جمله مسائلی که امروز وهابیت به شدت روی آن کار می‌کنند آن است که محتوای توحید تکفیری وهابی را در قالب توحید بزرگان و ائمه اهل سنت مانند امام شافعی، امام فخر رازی و... چاپ کرده و در کشورهای سنی‌مذهب توزیع کرده‌اند.

وی معتقد است همه ظهور وهابیت ریشه در مخالفت ابن‌تیمیه با عالم برجسته اهل سنت بازمی‌گردد: ابوحامد غزالی و امام فخر رازی؛ و به جرأت می‌توان گفت که 99 درصد آثار ابن‌تیمیه در رد این دو شخصیت بزرگ است و با رد کردن این شخصیت بزرگ جهان اهل تسنن در حقیقت به مبارزه با عقل و علم کلام (و خداشناسی) برخاسته است. عصام همچنین معتقد است از دیگر شگردهای وهابیت برای ایجاد شکاف میان تسنن و تشیع تضعیف حوزه‌های علمیه اهل تسنن و تزریق شخصیت‌های وهابی به حوزه‌های علمیه اهل سنت است.

به عقیده این اسلام‌شناس یمنی‌الاصل حمایت از وزرای فرهنگ کشورهای مختلف برای بایکوت کردن و در تنگنا قرار دادن شیعه از دیگر شگردهای وهابیت است. آنان همچنین کتاب‌های متعددی با موضوع روش تبلیغ در مناطق مختلف جهان اهل تسنن توزیع کرده‌اند و پایان‌نامه‌های دانشگاهی متعددی در حوزه روش تبلیغ در مقاطع دکتری در دانشگاه‌های عربستان دفاع شده است. آنان به هر سرزمینی وارد می‌شوند، ابتدا در ظاهر با اعتقاد مردم همراهی کنند تا بتوانند آرام‌آرام آن ها را جذب و برای خود تربیت کنند و مهم‌ترین زمینه‌ و بستر برای تبلیغات انحرافی آنها، بی‌اطلاعی و بی‌سوادی اغلب مسلمانان است.

عصام تصریح می‌کند که «سلفی» در جهان اهل تسنن مفهومی مقدس است و سلفیون از همان قرون اولیه در جهان اسلام حضور داشتند، اما هیچگاه شیعه‌کشی و دیگرکشی نداشتند. ما اشتباه کرده‌ایم که وهابی را مترادف با سلفی گرفته‌ایم. وهابیت با یک مغلطه و تحریف بزرگ تاریخی با نام «سلفی» به خود مشروعیت دادند و با یک تغییر اسم توانستند شیعه و سنی را به جان هم بیندازند.

تاکنون چند بخش از این گفت‌وگو در تسنیم منتشر شده است:

دشمنی وهابیت با سیدجمال، محمد عبده و سیدقطب از زبان عصام‌العماد
«توحید» وهابی، ریشه همه فتنه‌ها/ برای تکفیر شیعه حتی ابن‌تیمیه را هم تحریف کردند
اگر بزرگان اهل‌تسنن زنده شوند، وهابیون آنان را به‌جرم شرک و ارتداد می‌کشند
وهابیون حوزه‌های اهل‌تسنن را تضعیف کردند/ نامه‌‌های سعودی‌ به وهابی‌های اعزامی به افغانستان
یک فریب و تحریف بزرگ: «وهابی»ها خود را «سلفی» جا زدند

بخش ششم:

عصام العماد معتقد است وهابیت امروز به وهابیت‌ها تبدیل شده و ما در واقع امروز با پدیده تعدد وهابیت روبه‌رو هستیم. از زمان محمدعبدالوهاب تا اوایل قرن 20 یک وهابیت داشتیم و از آن به بعد تا امروز چندین وهابیت شکل گرفته است. اکنون به علت انقلاب رسانه‌ای و سرازیر شدن کتاب‌های متعدد از سراسر جهان به میان جامعه بسته عربستان که تا چندی پیش تنها به کتاب‌های وهابیت دسترسی داشتند و همچنین ایجاد چاپخانه و نیز ظهور پدیده‌های ارتباطی نویی مانند اینترنت و شبکه‌های مجازی اجتماعی، تفکر ساده وهابی تحت تاثیر قرار گرفت. در واقع با ورود و حضور قلم‌ها و اندیشه‌های تازه در میان وهابیت انشعاب ایجاد شد و وهابیانی که تا یکی دو سده پیش تنها کتاب محمد عبدالوهاب می‌خواندند، اکنون می‌توانند آثار شهید مطهری، سیدقطب، شیخ محمد غزالی و... را مطالعه کنند. هرچند دولت عربستان سعی دارد با ممنوع کردن این کتاب‌ها مانع رواج اندیشه‌های جدید شود، اما جوانان این کشور دیگر مانند گذشته نیستند.

«القاعده»یا «القواعد»/ وهابیت یا وهابیت‌ها

او می‌گوید: به اعتقاد من در دوران معاصر ما نه «القاعده» بلکه «القواعد» داریم و نه یک وهابیت، بلکه صدها وهابیت داریم. مثلا کسانی که در اروپا زندگی می‌کنند وهابیت اروپایی دارند و آن‌ها که در کوه‌های افغانستان و یمن توسط آمریکایی‌ها کشته می‌شوند وهابی ضدامریکایی هستند. شاید عجیب به نظر بیاید که وهابیتی که در طول تاریخ همواره هم‌ساز و موافق انگلستان و امریکا بوده، حالا فرقه‌های ضدآمریکایی دارد و این به اعتقاد من، به برکت کتب سیدقطب است. من خودم مقاله‌ای با موضوع نقش سیدقطب در ایجاد دشمن آمریکا در درون وهابیت نوشته‌ام. در حقیقت نخستین کسی که موضوع «اسلام امریکایی» را حتی قبل از امام خمینی(ره) مطرح کرده شهید سیدقطب بوده و او را 60 سال پیش به دلیل همین کتاب «اسلام آمریکایی»اش اعدام کردند.

سیدقطب همه جامعه عربستان را به هم ریخته است

این اسلام‌شناس یمنی با استناد به سخنان شیوخ تندرو وهابی از جمله شیخ ربیع المدخلی که اثری پنج جلدی در رد سیدقطب نگاشته است، می‌گوید: شیخ ربیع المدخلی معتقد است تا پیش از آشنایی عربستانی‌ها با سیدقطب و ورود اندیشه‌های او به آن دیار، کسی با اسلام آمریکایی و غربی عربستان مشکلی نداشت، و وهابیت کلاسیک به غربی‌ها و سفارت‌های آمریکا و غرب احترام می گذاشت، اما با آمدن تفکرات سیدقطب به عربستان و رواج کتب او کم‌کم شاهد بودیم که این سفارت‌خانه‌ها در مناطق وهابی‌نشین بمباران شدند. ربیع المدخلی معتقد بود سیدقطب همه جامعه عربستان را به هم ریخت و واقعا درست هم می‌گفت.

از وهابی محمد عبدالوهابی تا وهابی سیدقطبی

وی تصریح کرد: آمریکا از طرفی یک دانشگاه بزرگ برای وهابیت در واشنگتن ایجاد می‌کند و از طرف دیگر برخی از اعضای القاعده را در وسط کوه‌های یمن و افغانستان می‌کشند. چون او وهابی سیدقطب است، نه وهابی محمدعبدالوهاب و باید کشته بشود. در حقیقت آمریکا وهابی‌های سیدقطبی را دشمن خودش می‌داند نه وهابی‌های محمد عبدالوهابی را، چون سیدقطب معتقد بود شیعه مسلمان است و آمریکا را به عنوان دشمن شماره یک اسلام معرفی می‌کرد.

عصام العماد اضافه کرد: جالب است که سیدقطب رهبر کمونیست‌های عرب در مصر بود و کتابی بر ضد خدا هم نوشته بود. او را اکثر خواننده‌های مبتذل عرب می‌شناختند و او اشعار بیشتر خواننده‌های جهان عرب از جمله ام‌کلثوم را سروده بود. سیدقطب کارگردانی و نویسندگی هم کرده بود. در سال‌های آخر زندگی‌اش در سن 47 سالگی به اسلام گروید و پس از گرایش به اسلام کتاب «اسلام آمریکایی» و تفسیر درس‌های قرآن را می‌نویسد و جالب است آیت‌الله خامنه‌ای کتاب تفسیر و نیز «آینده قلمرو اسلام» او را برای اولین بار ترجمه کرد و به ایرانیان شناساند. در واقع نخستین کسی که کتاب‌های این اندیشمند را در ایران معرفی کردند، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و سپس حجج اسلام خسروشاهی و هادی خامنه‌ای بودند.

ربیع المدخلی: «اگر وهابیت نابود شود، به علت تفکرات سیدقطب ملعون است»

وی می‌گوید: ایشان حتی دوبار به دلیل ترجمه این کتاب بازداشت و زندانی می‌شود، حتی ترجمه رهبر انقلاب از آثار سیدقطب آن هم پس از اعدام ایشان، مورد اعتراض هم مورد اعتراض زمامداران وقت مصر واقع می‌شود و این اتفاق حتی باعث کمرنگ شدن رابطه ایران و مصر می‌شود. به همین دلایل است که امروز نزدیک به 40 پایان‌نامه در عربستان در دانشگاه‌های امام سعود و مدینه در تکفیر این شخصیت شناخته شده وجود دارد. حتی شیخ ربیع المدخلی صراحتا گفته است که «اگر وهابیت نابود شود، به علت تفکرات سیدقطب ملعون است». چون کسانی چون بن‌لادن تا پیش از مطالعه کتب سیدقطب علیه آمریکا نبودند. وی شاگرد بن‌باز بوده و همیشه با آمریکا همکاری می‌کرد تا روزی که کتاب درس‌های قرآن سیدقطب را خواند و علیه آمریکا قیام کرد.

وهابیت آمریکایی و وهابیت ضدآمریکایی

این اسلام‌شناس یمنی عنوان کرد: شاگردان‌ شیوخ وهابی تحت تاثیر اندیشه‌‌های سیدقطب قرار گرفتند و سیدقطب به آن می‌گفت که دشمن شما شیعه نیست و آمریکاست و به جای شیعه‌کشی، با آمریکا بجنگید. این موضوع برای برخی که راه نجات خود را در شیعه‌کشی می‌دیدند و نه در مبارزه با آمریکا، خوشایند نبود. آن‌ها می‌گفتند سیدقطب اسلام را گمراه کرده است! من معتقدم امروز حتی در عربستان وهابیت منشعب شده و قرائت‌های بسیاری دارد. شما اگر زمانی دیدید که یک نفر در عربستان کشته شد و بر او فاتحه خواندند باید بدانید این وهابیت آمریکایی است و اگر بفهمید کسی کشته شد و جشن گرفتند، این وهابیت ضدامریکایی است.

تراز ساده‌ای برای شناخت وهابی آمریکایی و سیدقطبی

وی تصریح کرد: ما امروز نه وهابیت که وهابیت‌ها داریم. وهابیتی که کتب سیدقطب را قبول دارد، غیر از وهابی‌های آمریکایی هستند. تراز خیلی ساده‌ای درباره شناخت وهابی‌ها وجود دارد و آن این است که نظرش را درباره سیدقطب بپرسیم. اگر گفت کافر است پس بدون شک او وهابی شیعه‌کش است و اگر او را مسلمان می‌دانست بی‌شک او برای شیعیان بی‌خطر و کم‌خطر است. این یک علامت همیشگی است. جالب است که همه کسانی که علیه شیعه کتاب نوشته‌اند همه از وهابی‌های غیر سیدقطبی هستند. شیخ ربیع المدخلی به بن‌لادن انتقاد می‌کند که به سایت‌های شما مراجعه کردم دیدم که حتی یک کتاب هم علیه شیعه ننوشته‌اید. بن‌لادن به این انتقاد اینگونه پاسخ داد که ما به نتیجه رسیدیم که دشمن ما نه شیعه، بلکه آمریکا و غرب است.

چرا آمریکا با بن‌لادن و عبدالله عزام مشکل داشت؟

عصام العماد با تأکید دوباره بر اینکه امروز ما وهابیت‌های متعدد داریم، تصریح کرد: من معتقدم یکی از دلایل کشتن بن‌لادن توسط آمریکا هم همین مسئله بود. درست است که بن‌لادن در آغاز زندگیش ضد شیعه بود، اما در اواخر عمرش رجعت کرد. به همین دلیل آنها سعی کردند این خط وهابیت سیدقطبی را نابود کنند. در همین راستاست که به کشتن شیخ بن‌لادن در افغانستان و شیخ عبدالله عزام در یمن اقدام کردند. آنها معتقدند وهابیت ضدآمریکایی ایرانی است، چون بن‌لادن هم به فرزندانش وصیت کرده بود که اگر من به مشکل برخوردم شما به جمهوری اسلامی ایران پناه ببرید. آنجا برای شما امنیت وجود دارد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران