ظرفیت تولید فولاد خام ایران باید به ۵۵ میلیون تن برسد

ظرفیت تولید فولاد خام ایران باید به 55 میلیون تن برسد

خبرگزاری تسنیم: وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه درحال حاضر ۸۰ درصد تجهیزات کارخانه‌های فولادی درایران طراحی و تولید می‌شودگفت:بااجرایی شدن طرح‌های نیمه تمام فولادی حجم زیادی از نیروی انسانی به صورت مستقیم و غیرمستقیم مشغول به کار خواهند شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمدرضا نعمت‌زاده امروز در سخنرانی خود در چهارمین همایش چشم انداز صنعت فولاد و معدن ایران با اشاره به اینکه ایران کشوری صد درصد صنعتی نیست اما می‌تواند 80 درصد تجهیزات صنعت فولاد را در داخل کشور تولید کند اظهار داشت: فروش دانش فنی و کالا از گذشته از سوی کشورهای دیگر به کشور ما وجود داشت اما هم اکنون باید در این راه ابتکار جدیدی را انجام دهیم. به نحوی که با ایجاد بسترسازی حضور سایر کشور‌ها را در بخش تجهیزات صنعت فولاد به منظور سرمایه گذاری افزایش دهیم. 
 
وی با بیان این که در برنامه چشم انداز توسعه باید ظرفیت تولید فولاد خام در ایران به 55 میلیون تن برسد تصریح کرد: در حال حاضر ظرفیت تولید کشور 24 میلیون تن است اما فقط حدود 15 میلیون تن مورد بهره برداری قرار می‌گیرد که این نشان از فاصله 8 تا 9 میلیون تنی دارد. 
 
نعمت‌زاده با اشاره به اینکه ظرفیت 25 میلیون تنی فرصت مناسبی برای سرمایه گذاری خارجی در کشور به شمار می‌آید اظهار داشت: باید توازن در زنجیره فولاد کشور ایجاد شود که این امر در چندین فاز صورت خواهد گرفت. البته متأسفانه در دولت گذشته کارخانه‌های فولاد در مناطقی احداث شده که از امکانات لازم از جمله، آب، گاز و برق برخوردار نیستند. 
 
وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید براینکه در حال حاضر اغلب واحدهای فولادی به خصوص واحدهایی که از طریق احیای مستقیم فعالیت می‌کنند با مشکل گاز روبرو هستند اظهار داشت: امیدواریم در سال آینده این مشکلات تا حدودی برطرف گردد. 
 
نعمت‌زاده در ادامه سخنرانی خود ضمن بیان این که 80 درصد تجهیزات کارخانه‌های فولادی را در داخل کشور طراحی و تولید می‌کنیم افزود: بنابراین در این مسیر می‌توانیم از شرکت‌های خارجی درخواست کنیم تا در ایران اقدام به احداث کارخانه و تولید تجهیزات کنند. وگرنه فروش صرف تجهیزات کاری می‌شود که از گذشته نیز وجود داشته و ادامه دارد. 
 
وی با اشاره به اجرای سه طرح فولادی در خرمشهر که هنوز به بهره برداری نرسیده است گفت: این طرح‌ها در منطقه‌ای ایجاد شده است که بیشترین نرخ بیکاری را در کشور دارند. از سوی دیگر اغلب کشورهای اطراف ایران حداقل یک میلیون تن تولید آلومینیوم دارند اما کشور برای اجرای این طرح 300 هزار تنی هنوز با مشکلاتی روبرو است. 
 
نعمت‌زاده اضافه کرد: با اجرایی شدن طرح‌های نیمه تمام فولادی برای 90 هزار نفر به صورت مستقیم و برای 800 هزار نفر به صورت غیرمستقیم شغل ایجاد خواهد شد. 
 
انتهای پیام/
پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه