سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، نقطه عطفی در کشور است

سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، نقطه عطفی در کشور است

خبرگزاری تسنیم: نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: ما در بحث اقتصادی نیازمند یک نظریه جامع و الزام آور اقتصادی هستیم و سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی توسط رهبری معظم ابلاغ شده است که نقطه عطف بسیار بزرگی در تحولات اقتصادی کشور است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، آیت الله عباس کعبی ظهر امروز در کتابخانه مرکزی دانشگاه اصفهان در جمع دانشجویان اظهار کرد: فرصت گران سنگی که در قالب اجلاس استانی‌ چهارمین دوره مجلس خبرگان رهبری امروز در اصفهان در خدمت برادران و خواهران دانشجو هستند،‌جلسات استانی مجلس خبرگان رهبری در جهت تبیین و ارتباط بیشتر با نخبگان و عموم مردم و تبیین و معرفی مجلس خبرگان بین اعضا و آحاد مردم و بهره‌مندی از نقطه نظرات است که در  بهره‌گیری از این نقطه نظرات، تقویت نظام ،پیشرفت کار، تحقیق  وانجام وظایف مجلس خبرگان رهبری استفاده می‌شود.

وی افزود: مجلس خبرگان رهبری جایگاه منحصربفرد و بی‌بدیلی در قوای عمومی کشور دارد و حتی در مقایسه با نهادهای مشابه در نظام‌های حقوقی جهان نبوده و این مجلس متشکل از کارشناسان برتر و زبده منتخب ملت در شناسایی و معرفی رهبری جمهوری اسلامی است.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: مجلس خبرگان بر دو پایه موازین فقهی و اتکای به رای عمومی مردم تشکیل شده است و همین امر باعث نماد بارز مردم‌سالاری اسلامی در این نظام مقدس است که در کارکرد این مجلس محقق می‌شود.

آیت الله کعبی با اشاره به ویژگی‌های نمایندگن اعضای مجلس خبرگان رهبری از جهت جایگاه حقوقی و ویژگی فردی بیان کرد: اجتهاد و تحصیلات علوم اسلامی، عدالت و تقوا،‌ بینش سیاسی و اجتماعی، انتخاب مردمی که از طریق رای ملت در قالب یک نهاد عمومی به نام مجلس خبرگان رهبری  کارکرد ویژه در نظام جمهوری اسلامی دارد که تنها در ایران اجرا شده است. 

وی افزود: نفوذ و ظرفیت اجتماعی که روحانیت دارد ناشی از نفوذ دین است زیرا دین در اعماق فطرت آدمیت است و روحانیت زبان دین است،‌ نفوذ و مردمی بودن اعضای خبرگان رهبری از دیگر ویژگی‌های آنان است و همچنین تاثیر دینی از لحاظ حوزوی بر مردم به دلیل ائمه جمعه بودن و سخن گفتن به نام دین در کارکرد اجتماعی مردم تاثیر ویژه‌ای دارد.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری افزود: تعسیر دینی از لحاظ جایگاه دینی و معنویت و صیانت نظام و مردم،‌ تعسیر دینی به لحاظ حفظ و تداوم نظام مقدس جمهوری اسلامی از دیگر ویژگی‌های نمایندگان است.

آیت الله کعبی با بیان اینکه نظام ما برپایه نظام دینی، حضور مردمی و رهبری الهی شکل گرفته خاطر نشان کرد: نقش کلیدی جایگاه خبرگان رهبری در تبیین نظام سیاسی و نیز در معرفی ولایت فقیه از جهت تئوری و عملی است و ویژگی دیگر اعضا پشتیبانی ولایت فقیه و تقویت رهبری است.

وی افزود: در دوران امام راحل به خاطر شخصیت جامع علی رغم اینکه مجلس خبرگان رهبری پیش‌بینی شده بود اما به احترام امام راحل کسی حاضر به انتخابات مجلس خبرگان نبود که امام راحل فرمودند مجلس خبرگان سبب بینایی رهبری می‌شود.که در حمایت و اسراف بر کلیت نظام موثر است و یکی از ویژگی ‌های این مجلس شناسایی و معرفی الطاف الهی،‌ حضرت آیت الله خامنه‌ای است. 

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه آگاهی مردم در زمینه مجلس خبرگان رهبری بالا نیست و رسانه‌ها باید بیشتر در این زمینه فعالیت کنند اظهار کرد: به موجب اصل 108 قانون اساسی در دوره اول فقهای مجلس خبرگان بر طبق قانون اساسی، هرگونه تغییر و تجدیدنظر در قانون که مرتبط با تعداد ، شرایط ، کیفیت و آیین نامه داخلی جلسات آنان است را در صلاحیت خود اعضا قرارداده به این معنی که هرگونه قانونی که مجلس خبرگان بخواهد، بنویسد .

آیت الله کعبی با بیان اینکه مجلس خبرگان رهبری پارلمان نیست و کارکرد پارلمانی ندارد و قابل مقایسه با مجلس دوم دیگر کشورها نیز نیست،  افزود: مجلس خبرگان را نباید با مجلس سنا مقایسه کرد، زیرا مجلس سنا به شکل مجلس قانون گذاری است اما مجلس خبرگان رهبری نظارتی بر قوای عمومی ندارد و یک مجلس کارشناسی ارشد است و نظام ما یک مجلسی و دورکنی است به این معنی که قانون گذاری در مجلس شورای اسلامی انجام و بعد دو رکن مجلس شورا و مجلس خبرگان رهبری است.

وی  افزود: در مجلس علمای خبرگان رهبری مدل تذکر ، سوال ،‌استیضاع و رای عدم اعتماد وجود ندارد،‌ اما قوانین مربوط به انجام وظایف خود را خودش می‌نویسد و قوای دیگر نمی‌تواند به مجلس خبرگان دستور دهد و این مجلس به طور ذاتی و به لحاظ اصطلاح حقوقی ، قوانین ارگانیک است که نحوی تحقق قانون اساسی از قوانین ارگانیک می‌گذرد. 

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه مصوبات مجلس خبرگان به شورای نگهبان نمی‌اید،‌ اما مجلس خبرگان نمی‌تواند مصوبات خود را فراتر از قانون اساسی تعیین کند، افزود: به سبب قوانین و مقررات مجلس خبرگان ائین نامه‌ای تصویب شده که در مجموع متشکل از 93 ماده است که قوانین مختلفی را تصویب کرده است، این مجلس متشکل ازهیئت رئیسه،‌ دو نایب رئیس ، دو منشی و دو کارپرداز است که در حال حاضر ریاست آن با ایت الله مهدوی کنی است. 

آیت الله کعبی با اشاره به کمیسیون‌های مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: کمیسیون تحقیق ،‌کمیسیون آیین نامه‌ای،‌موضوع 108 قانون اساسی،‌ کمیسیون اصل 107 و 109 قانون اساسی، کمیسیون بررسی  و حراست از ولایت فقیه، کمیسیون سیاسی و اجتماعی و کمیسیون امور مالی و اداری تشکیل شده است که کمیسیون امور مالی و اداری کم فعالیترین کمیسیون است و بودجه آن به اندازه برگزاری این همایش‌ها نمی‌رسد.

وی با بیان اینکه هیچ یک از اعضای مجلس خبرگان رهبری حقوق دریافت نمی‌کنند، افزود: مجلس خبرگان رهبری هیچ ساختمانی را از آن خود ندارد و با توجه به بودجه اندک تنها یک دبیرخانه کوچک در قم دارد، اما مرکز و پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام در قم فعال است و همچنین دبیرخانه فعال برای ارتباط اعضای خبرگان وجود داردکه جلسات عادی مجلس خبرگان هر 6 ماه یکبار و کمیسیون‌ها ماهی یکبار تشکیل می‌شود.

آیت الله کعبی با اشاره به استقبال رهبری از دیدار با مجلس خبرگان رهبری افزود:محتوای کار مجلس خبرگان شناسایی و معرفی رهبری ،‌تداوم و اهتراز تداوم ستاد رهبری است که به اشتباه در میان مردم معروف شده اینکه مجلس خبرگان بر عملکرد رهبری نظارت دارد، واژه نظارت نه در قانون اساسی است و نه به لحاظ فقهی صحیح است و در مجلس خبرگان تنها مراقبت، حراست و پاسداری از مقام معظم رهبری مطرح است.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری افزود: خبرگان رهبری باید دقت کند که رهبری، اجتهاد،‌ بینش سیاسی و اجتماعی و مدیریت نظام را از دست ندهد و نظارت عالیه بر حکومت بر عهده ولی فقیه است و مجلس خبرگان مواظبت می‌کند که ولی فقیه براساس شرایط شکل بگیرد. 

وی افزود: کمیسیون  حراست و  پاسداری، آسیب‌های نظری و افت‌های عملی را بررسی می‌کند و برای رفع آنها تلاش می‌کند و کمیسیون تحقیق و بررسی نیز بر این کار نظارت دارد.

آیت الله کعبی با اشاره به مکانیزم‌های مجلس خبرگان رهبری افزود: بررسی سیاست های کلی نظام،‌عزل و نصب های رهبری، بررسی مواضع کلان و هدایت‌های رهبری از جمله نکاتی است که در کمیسیون تحقیق در جلسات با رهبری بیان می‌شود و مقام معظم رهبری از این کمیسیون استقبال می‌کند.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری جلوتر از حد تصور مجلس خبرگان است خاطر نشان کرد: وجود یک رهبر مقتدر، روحانی ، با معنویت ، هوشمند ،‌با بصیرت ، حاضر در صحنه و مردمی کار مجلس خبرگان را اسان کرده است. 

وی با اشاره به سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی که امروز توسط رهبری ابلاغ شده بیان کرد: این ابلاغ توسط مقام معظم رهبری بیانگر اشراف بالای کارشناسانه رهبری معظم انقلاب بر نقاط قوت نقاط ضعف،‌اسیب‌ها، چالش‌ها و راهبردهایی است که کشور را پیش می‌برد.

آیت الله کعبی افزود: رهبری در بخش هدایت فکری نظام اسلامی، تولید فکر  و محتوا برای نظام اسلامی فوق العاده بوده است و اقتصاد مقاومتی را بر اساس اقتصاد اسلامی مطرح کرده است. 

وی بیان کرد: اقتصاد مقاومتی اقتصاد ریاضتی نیست بلکه اقتصاد مقاومتی به معنی ساخت کشور بر پایه تولید ، خودکفایی ، استفاده از منابع انسانی ، استفاده از علوم دانش بنیان است. 

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر ایران توسعه یافته با هویت اسلامی و انقلابی اظهار کرد: انقلاب اگر محافظه کارانه عمل کند از اهداف و وظایف خود باز می‌ماند و انقلابی عمل کردند سبب تحقق و پیشرفت دائمی کشور می‌شود که برخی می‌گویند انقلاب برای دورانی است که رژیم عوض شده و در این دوران دولت یک اقتضائات و شرایطی دارد و می‌خواهند روحیه انقلابی‌گری را بگیرند، در حالی که رهبری در سند چشم انداز توسعه بر فرهنگ انقلابی و اسلامی تاکید دارد.

آیت الله کعبی با بیان اینکه  اقتصاد مقاومتی ریشه در اقتصاد اسلامی دارد و رهبری معظم بر نقش آفرینی مردم ،‌توسعه و کارافرینی،‌ تحصیل و تشویق، تاکید دارد: متاسفانه یکی از آسیب‌هایی که در 35 سال گذشته از انقلاب اسلامی در کشور ما وجود دارد سیاست های متغیر اقتصادی است که هر  دولت با یک تیم و یک اقتصاد وارد عرصه می‌شود بعد از دفاع مقدس محور اقتصادی بعد از آن توسعه سیاسی و جامعه مدنی و بعد سیاستها با مدل های دیگر و امروز با رویکرد عدالت مطرح می‌شود،‌ما در بحث اقتصادی نیازمند یک نظریه جامع و الزام آور اقتصادی هستیم و سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی توسط رهبری معظم ابلاغ شده است که نقطه عطف بسیار بزرگی در تحولات اقتصادی کشور است.

وی افزود: رهبری در بعد جنبش نرم افزاری ، تولید فکر دینی ،  هدایت ، حمایت و نظارت بر کلان کشور بسیار مطلوب عمل کرده و یکی از مطابات رهبری اجرای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است که مدیران ارشد کشور از دیدگاه رهبری عقب تر هستند و مدیران باید خود را به افق‌های رهبری نزدیک کنند و امروز این مطالبه از مسئولان عالی نظام است.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به بحث دین و کارآمدی دین با تاکید بر جایگاه رهبری اظهار کرد: نگاه جامعیت به دین ، ارتباط منظومه‌ای دین ، تاثیر بخش های مختلف دین بر یکدیگر ، پیشرفت در برخی ساحات دین نشانه عدم توازن و پیشرفت جامعه خواهد بود و عدم امکان تفکیک مسئله کارآمدی دین را زیر سوال می‌برد. 

ایت الله کعبی با اشاره به آیه ثقلین بیان کرد : قران و سنت پیامبر به مصائب تئوری دین و امام به مصائب مجری دین در زندگی است که مقدمه و شرایط ، آثار و آرمان‌ها را با توجه به دین در جامعه ترسیم می‌کند و این بدون ثقلین ناقص است. 

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران مصداق بارز تبیین دین جامع، مبارزه با بدعت ها و فتنه‌ها، مبارزه با دشمنان دین، هدایت نفود به سمت مسیر مطلوب زمینه ساز ظهور و تحقق امامت در زمان غیبت در جامعه است که وظیفه رهبری در زمان غیبت استراتژی،‌برنامه ریزی و مدیریت نظام اسلامی است که ولی امر از طریق حمایت و هدایت و نظارت عالیه خود بر تدوین انحرافات و مشخص کردن مسیر اصلی اسلام پیش می‌رود که فراتر از انتظار مجلس خبرگان رهبری است.

انتهای پیام/ ق

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon