راه اقتصاد مقاومتی از مردمی کردن اقتصاد می‌گذرد

راه اقتصاد مقاومتی از مردمی کردن اقتصاد می‌گذرد

خبرگزاری تسنیم: یک کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی نیازمند برنامه ریزی بلند مدت است و راهش از مردمی کردن اقتصاد می گذرد، گفت: برنامه‌ریزی‌ها نباید به گونه ای باشد که پس از تغییر یک مدیر توسط مدیر بعدی مورد نقد قرار گیرد.

آلبرت بغزیان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم, درباره راهکارهای رسیدن به اقتصاد مقاومتی گفت: راهکار اقتصاد مقاومتی مردمی کردن اقتصاد و واگذاری امور اقتصادی به مردم به معنی خصوصی‌سازی است.

 وی ادامه داد:واگذاری منظور خصوصی سازی است که می ‌تواند از مردم ساده شروع شود تا به کارمند و صاحبان سرمایه برسد. اگر بحث خصوصی سازی در رده‌های بالاتر دنبال شود, بحث واگذاری بنگاه‌های دولتی به خصوصی و آزاد کردن وقت دولت برای اینکه به سیاست‌گذاری و نظارت بپردازد و بخش خصوصی هم به دنبال ماموریت‌های خود و رعایت قوانین دولت برود.

 بغزیان تاکید کرد: اما  نکته مهم این است که دولت پس از واگذاری باید واقعا نظارت صحیح داشته باشد. سازمان نظارتی دولت باید نظارت دقیق داشته باشند تا این بازار انحصاری نشود و اگر موانعی وجود دارد برطرف شود.

 این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه اقدامات بسیاری برای رفع موانع خصوصی سازی صورت گرفته است گفت: باید بپذیریم بخش خصوصی قوی نداریم که بتواند این همه واگذاری را بپذیرد. البته تمام این موارد نیازمند حمایت دولت در قالب تسهیلات بانکی است تا بازار انحصاری نشود. البته بانک مرکزی نیز باید نظارت داشته باشد.

 وی در پاسخ به اینکه چرا طی سی و چند سال گذشته نرخ رشد بهره‌وری سرمایه و نیروی کار به ارقام قابل قبولی نرسیده است گفت:عمده مشکلات در بخش دولتی است که بحث نیروی کار باید در بحث اشتغال زایی بررسی شود که همواره با تورم نیروی انسانی مواجه هستیم.

 بغزیان بیان کرد: یکی از علت‌های پایین بودن بهره‌وری سرمایه عدم استفاده کامل از تمام امکانات موجود است,یعنی از تمام ظرفیت‌ها استفاده نکرده ایم یا کمبود مواد اولیه و ارز یا منابع اعتباری برای خرید مواد اولیه داشته ایم.

 این کارشناس اقتصادی افزود: سیستم نظام مالیاتی و گمرکی باید در کنار این مباحث در نظر گرفته شود.توان تولید برخی کالاها مانند پوشاک در کشور بالاست اما فقط برخی کالاها تبلیغ می‌شود. باید اقدامات علمی اقتصاد مقاومتی در بلند مدت مد نظر قرار گرفته و از انجام اقدامات کوتاه مدت بپرهیزیم.

 وی افزود: برنامه‌ریزی‌ها نباید به گونه ای باشد که پس از تغییر یک مدیر توسط مدیر بعدی مورد نقد قرار گیرد. بلکه باید در جهت رسیدن به هدف پیگیری شود.

این استاد اقتصاد با تأکید بر اینکه در جریان رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی چالش‌هایی هم وجود دارد، گفت: ابتدا باید نگرش مسئولین اقتصادی تغییر یابد و برنامه‌های پژوهشی در دستگاه‌ها و برنامه‌ریزی‌های راهبردی در تصمیم‌گیری‌ها گنجانده شود.

 وی درباره بحث هدفمندی یارانه ها گفت: منظور از اقتصاد مقاومتی این است که به گونه ای عمل کنیم که اگر یک شرایط بحرانی ایجاد شد اقتصاد بتواند از پس آن بر بیاید و هیجانی و مسکنی عمل نکند که در بحث هدفمندی گاهی دولت با بی پولی مواجه می‌شود که در اینجا لازم است اقتصاد مقاومتی وارد شود.

بغزیان نبود فرهنگ‌سازی در استفاده از کالاهای داخلی را از دیگر چالش‌های اقتصاد مقاومتی دانست و تصریح کرد: نیاز به استفاده از فناوری‌های نوین و بومی‌سازی فناوری در داخل کشور هم‌اکنون بیش از پیش احساس می‌شود، مردم باید به گونه ای عمل کنند که انگار هر لحظه درانتظار یک بحران اقتصادی هستند.

وی با اشاره به اینکه تبلیغ کالاهای خارجی تأثیر زیادی بر روند فرهنگ‌سازی مصرف در کشور دارد، گفت: کاهش تبلیغات کالاهای خارجی از دیگر مواردی است که باید در روند اقتصاد مقاومتی مورد توجه قرار گیرد.اقتصاد مقاومتی بهترین ضمانت برای تحمل مشکلات اقتصادی در برابر فشارها و تهاجم‌های خارجی است.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه