«عیار» در راستای شفاف‌سازی برنامه نامزدهای ریاست جمهوری رونمایی شد


عیار

خبرگزاری تسنیم : سایت عیار با شعار "محکی بر عیار برنامة‌های نامزدهای ریاست جمهوری" عصر روز گذشته با حضور فعالان اقتصادی و سیاسی و جمعی از صاحب‌نظران رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم ، سایت عیار در راستای طرح عیار با رسالت تبیین ابعاد مسائل اصلی کشور در عرصه علم و فناوری، صنعت و اقتصاد با حمایت فکری شبکه تحلیلگران فناوری ایران (ایتان) با هدف کمک به نخبگان و کارشناسان، جهت ارزیابی دقیق برنامه‌های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری با شعار "محکی بر عیار برنامة‌های نامزدهای ریاست جمهوری" روز گذشته رونمایی شد.
عیار که قرار است به دور از جهت‌گیری‌های سیاسی و با رعات اصول علمی چنین امر خطیری را پیگیری کند در آدرس www.ayaronline.ir قابل دسترس است.

رسانه‌ها را پشتیبانی محتوایی می‌کنیم

روح‌الله ایزدخواه دبیر عیار با اشاره به اینکه تا حال حاضر فضای انتخاباتی ما به نوعی سیاست‌زده بوده است، درباره این طرح اظهار کرد: معمولا تجربه نشان داده که کاندیدها تنها در حد شعارهای‌شان باقی مانده‌اند و تعهدی برای مطرح کردن برنامه از سوی کاندیدها وجود نداشته است.
وی عنوان کرد: عیار فرصتی را فراهم کرده تا در شرایطی که رسانه‌ها فعال‌تر و شاخک آن‌ها تیزتر می‌شود و همچنین خبرگان هوشمندانه به موضوعات می‌نگرند، تدوین و طرح برنامه‌ها از جایگاه بالاتری از شعارها باشد.
وی افزود: در راستای این شعار پشتیبانی محتوایی از رسانه‌ها و در نظر گرفتن مجموعه‌ای از گفتمان‌ها برای تحول در فضای انتخاباتی از جمله برنامه‌های مدنظر عیار است و قطعا خود کاندیدها اولین مخاطبان ما خواهند بود و در وهله بعدی تمرکزمان بر اصحاب رسانه، اتاق‌های فکر و اساتید دانشگاه است.
دبیر عیار درباره محورهای در نظر گرفته شده برای عیار در راستای تحقق برنامه محوری ابراز کرد: هشت محور تولید ملی، اقتصاد مقاومتی، انرژی و نفت، مسکن، علم و فناوری، فضای مجازی، نظام تأمین اجتماعی و آموزش و پرورش برای عیار با عناوین خاص برای هر محور در نظر گرفته شده است.

عیار در راستای گفتمان انقلاب است

مرتضی فیروزآبادی مدیر شبکه تحلیلگران تکنولوژی ایران با اشاره به اینکه عیار به دنبال ریشه یابی و شفاف سازی مشکلات در کشور است، گفت: به واسطه این طرح می‌توان مواضع کاندیدها را مشخص، جریانات فکری کشور و مسائل پژوهشی را از نقش منفعلانه خارج کرد و همچنین می‌توان کاندیدها را به سمت شعارها و حرف‌های دقیق‌تری سوق داد تا فضای سیاسی کشور به سمت موضوعات اساسی کشیده شود.
وی گفت: باید در نظر داشت که کلیه محورهای در نظر گرفته شده برای عیار در راستای گفتمان رهبر معظم انقلاب است که می‌تواند بسیار راهگشا باشد.

گفتمان و عمل در ضابطه‌ای دو سویه قرار دارند

احسان خاندوزی مدیر دفتر اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه وضعیت کشور از منظر گفتمان اسلامی در جایگاه قابل قبول‌تری به نسبت گذشته قرار دارد، اذعان کرد: از لحاظ گفتمان اسلامی ثبات خوبی داریم اما موضوعی که هست رابطه عمل و گفتمان انقلاب است.
وی ادامه داد: نوع گفتمان در چگونگی عمل تأثیرگذار است. البته خود گفتمان در عرصه نظری برجسته‌تر است و در عمل به مانند مقدمه‌ای برای اهداف اصلی، تحول جامعه و عینیت بخشیدن به آن است.
وی گفت: بنابراین در این راستا نیاز به یک عنصر مکمل "تدبیر کارآمد و نظام سازی" داریم تا بتوانیم اهداف را محقق ساخته و در راستای این گفتمان حرکت کنیم.
مدیر دفتر اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس با تأکید بر اینکه ضعف در عمل و نظام سازی هم می‌تواند گفتمان را دچار آسیب کند، تصریح کرد: این موضوعی بوده که تا حال حاضر به آن دقت نشده است و از انحراف‌های در عمل اغماض کردیم اما در حال حاضر دیگر شرایطی نیست که با غفلت نسبت به یکی، موضوع دیگر را پیگیری کنیم در حالیکه باید سعی شود با حفظ چارچوب‌های گفتمانی به سمتی حرکت کنیم که کارآمدی بیشتری داشته باشیم.
وی با بیان اینکه تا حال حاضر برخی تدابیر و سیاست‌های ما هم‌سو با گفتمان‌های رقبا بوده است، گفت: در برخی حوزه‌ها همچون اقتصادی و فرهنگی چنین رویکردی داشته‌ایم که برای صاحب نظران نیز روشن است ولی تا حال حاضر کسی نگفته چرا همچین موضوعی اتفاق افتاده است در حالیکه ضعف در الگو و مدل باعث چنین رویدادی بوده است.
خاندوزی افزود: در مباحثی هم که تولیداتی کرده‌ایم، در تعریف خواص برای الگو دچار ضعف بودیم.
وی درباره عیار نیز خاطر نشان کرد: در موقعیتی قرار داریم که می‌توانیم با تمرکز بر گفتمان انقلاب به سراغ مدل‌ها و روش‌هایی برویم که هم‌سو با این گفتمان باشد و از این جهت عیار محک خوبی برای ارزیابی این خواسته خواهد بود.

سطح شعور مردم بیش از شعارهای تبلیغاتی است

مهدی زریباف رئیس مرکز مطالعات مبانی و مدل‌های اقتصادی با اشاره به اینکه کاندیدها باید در سه سطح مورد ارزیابی قرار گیرند تا برترین آنان مشخص شود، اظهار کرد: باز شدن سطح معرفت شناختی و موضع کاندیدها نسبت به موضوعاتی چون لیبرالیسم، نگاه‌های استراتژیک شخص کاندید و مسائل عینی و روز جامعه از جمله مباحثی است که می‌تواند در این راستا مؤثر واقع شود.
وی گفت: این سطوح با دو رویکرد نقدی و اثباتی قابل حصول است. رویکرد نقدی می‌تواند گذشته را نقد کرده و رویکرد اثباتی به دنبال چرایی دستاوردهای رویکرد قبلی باشد به عنوان مثال با شاخص اثباتی باید دنبال دلایل تورم بگردیم.
وی با تأکید بر اینکه کاندیدهای ریاست جمهوری باید به چالش علمی کشیده شوند تا در سطح شعار نمانند، تصریح کرد: اقبال مردم و متأسفانه جامعه نخبه به سمت شعارهای کاندیدها و دیدگاه‌های حزبی آنان است در حالیکه سطح شعور مردم بیش از این است و آنان باید موضوعات اصلی را مطرح کنند.
زریباف با اشاره به اینکه پوشیثدن کت و شلواری پاره نشانه خاکی بودن نیست، گفت: رییس جمهور باید برنامه و راهکار داشته باشد؛ درد مردم نظام بروکراسی کشور و مشکلات سطح زندگی است و بر این اساس باید لیستی از چالش‌ها را مطرح کرد و از رییس جمهور خواستار پاسخی برای آن‌ها شد.

فهم کاندیدها را باید سنجید

علی اکبر ناسخیان پژوهشگر مرکز مطالعات مبانی و مدل‌های اقتصادی با اشاره به اینکه فهم کاندیدها از موضوعات در اولویت بالاتری نسبت به موضوعات دیگر قرار دارد، اظهار کرد: حمایت از تولید ملی یک سالی می‌شود که مطرح شده است اما باید دید سطح فهم کاندیدها از این موضوع در چه حدی است و چه راهکارهایی دارند.
وی گفت: تولید ملی نیازی به تسهیلات ندارد در حالیکه هنوز هم عده‌ای گمان می‌کنند باید بانک‌ها اعتبارات بیشتری برای این موضوع در نظر بگیرند.
او یادآور شد: سطح فهم مردم بسیار قوی است هرچند شاید تحلیل‌گران قوی نباشند؛ رییس جمهوری که در ارتباط با این موضوعات دارای رویکرد و برنامه نباشد از مردم پایین‌تر است و مسلما کارایی لازم را نخواهد داشت.

به زبان مردم باید سخن گفت

ابوجعفری معاون مرکز مطالعات مبانی و مدل‌های اقتصادی به عنوان سخنرانی دیگر اشاره‌ای به حکومت‌های طاغوتی داشت و گفت: حکومت‌های طاغوتی به واسطه استخفاف حقوق ملت، مذموم بودند. این حکومت‌ها به واسطه ظلم و ستم، عدم احقاق حقوق مردم و عدم دادن بهاء به مباحث ارزشی مورد نقد هستند.
وی گفت: وظیفه ما باید ارتقای سطح آگاهی مردم باشد و به قولی به زبان خود آنان سخن کنیم تا قابل فهم باشد.
وی با سخت دانستن چنین رویه‌ای عنوان کرد: تنها در این صورت است که موضوعات قابل فهم خواهد بود و به معیشت مردم کمک خواهد شد در غیر اینصورت شاید انحراف از اصل و برنامه را شاهد باشیم.

عیار حرکت مبارکی است

محسن مقصودی تهیه کننده برنامه ثریا با مبارک دانستن عیار اظهار کرد: در دهه پیشرفت و عدالت قرار داریم و در این راستا نیاز است جنبش رقابتی و انتخاباتی ما هم تغییراتی داشته باشد.
وی گفت: کشور نیازمند تغییری در سطح مناظرات و رقابت‌ها است. سطح آگاهی و انتخاب مردم از کف و حداقل معیارها باید خارج شود و به سمت معیارهای گزیده‌تری که نیازمندی‌های کشور است، رود.
او با تأکید بر اینکه عیار می‌تواند همچین زمینه‌ای را فراهم کند، ابراز کرد: عیار با رصد برنامه‌های کاندیدها در بخش‌های مختلف زمینه‌ای را فراهم می‌آورد که تجمیعی در این حوزه انجام شود و معیارهای مردم از حداقلی‌ها به سمت معیارهای گزیده‌تر کشیده شود.

نسبت آرمان و برنامه‌ها باید مشخص شود

محمد صادق شهبازی فعال فرهنگی با اشاره به اینکه همواره در آرمان‌ها و برنامه‌ها دچار افراط و تفریط بوده‌ایم، اظهار کرد: این موضوع باعث شده که هیچگاه به سمت نسبت این دو موضوع با یکدیگر نرویم.
وی عنوان کرد: دعواهای سیاسی دوره‌های اخیر مخصوصا در دهه پیشرفت و عدالت متفاوت‌تر از گذشته است.
او ادامه داد: در راستای گفتمان انقلاب باید سوالات و موضوعات تخصصی را پیش بکشیم در غیر اینصورت درگیر تکنوکراسی می‌شویم که در واقع همان روال گذشته است و در بین کاندیدها نیز نمی‌توان گزینش خوبی انجام داد.

گزارشات منظمی از برنامه کاندیدها ارائه می‌کنیم

مسعود براتی مسئول سایت عیار هم‌زمان با رونمایی از سایت عیار با اشاره به اینکه عیار کاندیدهای قطعی و مطرح در کشور را بیان کرده و برنامه‌های آنان را منتشر می‌کند، اظهار کرد: جهت‌گیری خاصی به سمت کاندیدهای خاصی نیست و تمرکز بر برنامه‌های هر یک از کاندیدها خواهد بود و سعی می‌شود در فواصل زمانی معین، گزارشاتی از برنامه‌های کاندیدها ارائه شود.
انتهای پیام/

دهۀ «رکود، عبرت، تجربه»
پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
رایتل
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
triboon
بانک ایران زمین