روابط عمومی‌ها بازیگر نقش مکمل نمایشنامه نیستند


روابط عمومی‌ها بازیگر نقش مکمل نمایشنامه نیستند

خبرگزاری تسنیم: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امروزه روابط عمومی‌ها پذیرفته‌اند که بازیگر نقش مکمل نمایشنامه نیستند بلکه خود می‌توانند در تولید و پردازش مبتکر باشند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نخستین همایش سالانه روابط عمومی‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان‌های تابعه اظهار داشت: استحکام پیوند اجتماعی درون سازمانی با عناصر ذینفع خارج سازمان از مولفه‌های روابط‌عمومی است.

وی یکی از ویژگی‌های دنیا امروز وقوع تغییرات سریع و شتابان در حوزه فناوری‌ها به خصوص فناوری ارتباطات است و این تغییرات که در زندگی و ارتباطات اجتماعی و میان فردی ما نقش بی‌بدیل دارد در مناسبات اجتماعی و نحوه ارتباطات نیز تغییرات اساسی ایجاد کرده است. 

جنتی ادامه داد: در چنین شرایطی بدیهی است که روابط عمومی‌ها به عنوان درگاه مطمئن در سطوح مختلف نقش ایفا می‌کنند و طبیعتاً باید با تحولات اجتماعی و فناوری‌های نوین همراه شده و تغییراتی را در ابزار و رویکردهای نوین به محتواهای متناسب با نیازهای روز ساری و جاری کنند. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: ارزش روابط عمومی‌ها در دنیای امروز نه تنها در ویترین مباحث رسانه‌ای چشمگیر است بلکه جایگاه والایی در فرهنگ، هویت و ارزش‌های ملی دارد. 

جنتی گفت: یکی از مولفه‌های پرجاذبه روابط عمومی استحکام پیوند اجتماعی درون سازمانی با عناصر ذینفع خارج سازمان است و روابط عمومی باید بازگوکننده پژواک درون سازمان به بیرون سازمان باشد. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلام تصریح کرد: روابط عمومی یک درگاه دوسویه است که باید در برنامه‌‌ریزی‌ها به گونه‌ای عمل کند که در چینش پازل سازمان نقش موثری ایفا کنند. 

جنتی تصریح کرد: روابط عمومی می‌تواند پل ارتباطی میان بخش های درون سازمانی باشد و نیروهای درون سازمان به شکل یک واحد یکپارچه عمل کند. 

وی ادامه داد: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بخش‌ها و سازمان‌ها به طور عادی تمایل به جزیره‌های عمل کردن دارند و ایجاد یک شاکله برای ایجاد همصدایی و انعکاس حقیقی و بی‌واسطه اطلاعات به مردم ضروری است و این مهم توسط روابط عمومی می‌تواند به عنوان یک وظیفه عمل شود. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: زندگی در دنیای مدرن نیازمند درک پدیده‌هایی است که پایگاه اصلی آن در جامعه است؛ مخاطب هم پیام یک عنصر منفعل و بی تدثیر نیست و خود یک عامل موثر در روابط و هم‌افزایی متقابل است. در دنیای ارتباطات کنونی روابط عمومی در قابل یک پیام هزار لایه هستند که در طراحی برنامه‌های خود باید چاشنی تدبیر و مدیریت بحران را به یک پارچگی فعالیت ها اضافه کنند.

جنتی  افزود: جامعه امروز ایران به سوی گشودن پنجره های تدبیر و امید و شناخت راه‌های مشارکت مردم گام برمی‌دارد و ما نیاز به بهره گیری از منابع و نظریه‌ها و متون پژوهشی در فضای روابط عمومی‌ها هستیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر در گذشته دور روابط عمومی را شبکه هوشیار و مغز متفکر و پلی با افکار عمومی می‌انستند امروزه اثبات و عینت هر یک از ویژگی‌ها کاملاً مشاهده می‌شود و با رهیافت علمی به نوعی بلوغ فکری دست پیدا کرده‌ایم. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با مخاطب قرار دادن همکاران در حوزه روابط عمومی افزود: ایجاد فضای همدلی و همفکری در فضای رسانه‌ها به خصوص با تنوع سلایق نیاز به ارتباط و انسجام‌بخشی به روابط با رسانه‌ها دارد؛ رصد دائمی رسانه‌ها از مواردی است که باید به طور جدی به آن پرداخته شود.

جنتی بیان کرد: ما صدها سایت شناخته و نشناخته داریم که هر روز جریان می‌سازند و حتی برخی نهادها با ارسال پیامک افکار خود را به مردم منتقل می‌کنند که این مسئله نیاز به رصد دائمی دارد. واکنش صریح و اعلام موضع سریع به برخی تحریفات و شایعات نیاز به توضیح دارد که این از وظایف روابط عمومی است. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: روابط عمومی باید فعال بوده و تنها به توضیح و تکذیب اکتفا نکند. به خصوص در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که با گستردگی حوزه‌هایی که دارد با سلیقه‌ها و واکنش فرهیختگان و نخبگان سرکار دارد و در مواردی که پیش می‌آید واکنش نشان دهد.

جنتی همچنین گفت: یکی از پدیده‌های زشت شایعه‌سازی و تحریف مطالب است که هر روز شاهد آن هستیم و شاید این گونه فعالیت‌ها مشغول کردن مدیریت وزارتخانه به این گونه مطالب است تا از فعالیت‌های اساسی خود باز بماند. از این فعالیت‌ها نمونه‌های زیادی در طول چند ماه گذشته وجود داشته و متأسفانه اینها به عنوان خبر مطرح می‌شوند و برخی اخبار کذب در اختیار مدیران نهادها قرار می‌گیرد و ذهن آن‌ها را مخدوش می‌کند. در نتیجه یکی از وظایف روابط عمومی‌ها رصد این موارد و پاسخ صحیح و درست بدون وارد کردن اتهام به دیگران است.

وی افزود: برقراری ارتباط مستمر با رسانه‌ها در گروه‌های مرجع از ضروریات است. چرا که علاوه بر رسانه‌ها گروه‌های مرجعی مانند اساتید دانشگاه، جامعه روحانیت، نویسندگان و فرهیختگان، وجود دارند که صاحب نفوذ بوده و ارتبابط با آن ها و اعلام سیاست‌ها و فعالیت‌هایی که در دستور کار قرار دارد جزو مواردی است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

جنتی در پایان گفت: انتظار ما از شورای سیاست‌گذاری روابط عمومی تشکیل جلسات مداوم و منظم و ارائه راهکارهای مورد انتظار ما است که بتواند برای نهادهای دیگر نیز راهگشا و سازنده باشد.

انتهای پیام/ 

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon