مشارکت بینندگان در برنامه پایش از سال آینده

مشارکت بینندگان در برنامه پایش از سال آینده

خبرگزاری تسنیم: مدیرگروه اقتصاد شبکه یک در خصوص سابقه برنامه "پایش" گفت: تلاش می‌کنیم درسال ۹۳ نقش و حضور بینندگان را دربرنامه بیشتر کنیم و یک شبکه اجتماعی تأسیس کنیم تا مشارکت بینندگان در برنامه بیشتر شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، سیدامیر سیاح مدیرگروه اقتصاد شبکه یک در خصوص سابقه برنامه "پایش" گفت: این برنامه در بهار سال 91 به نام تولید ملی و کار و سرمایه ایرانی از طرف معاون سیما پیشنهاد شد و بعد از حدود 20 سال وقت قابل توجهی به یک برنامه اقتصادی در شبکه داده شد و ما ثابت کردیم برنامه‌های اقتصادی هم می‌تواند جذاب باشد. این برنامه دو هدف را دنبال می‌کند هدف اول این است که اقتصاد و کسب و کار را شفاف کنیم و به زبان عامه مردم صحبت کنیم تا همه با ان ارتباط برقرار کنند. بنا را در "پایش" براین اساس قرار دادیم که مخاطب مسئولان نیستند بلکه مردم هستند و به آنها اطلاعاتی سازنده در خصوص اقتصاد می‌دهیم. دومین هدفمان این بود که به جوانان با آوردن افراد موفق به برنامه امید بدهیم. 

وی درباره هدف برنامه پایش از طرح بخش قهرمان هفته گفت: هدف ما از طرح بخش قهرمان هفته این بود که بگوییم هنجارهای بسیاری وجود دارد که خلاف تصور عامه از بین نرفته و همچنان مسائل مثبت و انسان‌های درستکار وجود دارند تا بازی تبلیغاتی دشمن را از بین ببریم و امید را به مردم تزریق کنیم. در سال 93 بخش قهرمان هفته از برنامه "پایش" جدا می‌شود. به صورت یک برنامه جدا پخش‌خواهد شد و به جای آن آیتم قهرمان اقتصادی جایگزین می‌شود.

سیاح درباره اینکه چه اتفاقی قرار است در سال 93 برای برنامه پایش بیفتد، توضیح داد: تلاش می‌کنیم درسال 93 نقش و حضور بینندگان را دربرنامه بیشتر کنیم و یک شبکه اجتماعی تأسیس کنیم تا مشارکت بینندگان در برنامه بیشتر شود. سیاح درباره انتخاب حیدری به عنوان مجری گفت: ایشان را آقای دارابی انتخاب‌کردند و نقش ایشان در پایش برجسته‌است. ویژگی این برنامه آن است که سهم پژوهش در هزینه‌های برنامه بسیار بالاست و 26 درصد کل برنامه‌ها با پژوهش انجام‌می‌شود و به طور متوسط 52 موضوع را در پایش بررسی و تحلیل می‌کنیم. 

محسن تربیت‌دوست تهیه‌کننده برنامه "پایش" عنوان کرد: طراح این برنامه آقای سیاح بودند و من در بخش تولید آن در استادیو فعالیت می‌کردم. سعی کردیم از افرادی در بخش کارآفرینی استفاده کنیم که برای بیننده جذابیت داشته‌باشد و علاوه برآن برای شروع به کار امید بدهیم. تلاشمان برای ایجاد ارتباط با مردم بود و این ارتباط‌ها برایمان امیدبخش بود. 

مرتضی حیدری مجری برنامه "پایش" در خصوص کار اجرای برنامه و چگونگی همکاری‌اش با این برنامه خاطرنشان کرد: نطفه اصلی برنامه "پایش" قبل از پخش بسته شد و من هم دقایق آخر اجرای ان را برعهده گرفتم. دو سال پیش که مرا دعوت کردند، ذهنیت یک برنامه اقتصادی را داشتم. تا با مسئولان درباره اقتصاد کلان صحبت کنیم. اما در جلساتی که با مسئولان این برنامه داشتیم به این نتیجه رسیدیم که مخاطب این برنامه عموم مردم هستند و نه مسئولان.

حیدری ادامه داد: در اوایل برنامه براین تأکید شد که مفاهیم اقتصاد خرد و کلان را به زبان ساده و قابل فهم برای مردم بیان کنیم اما در عین حال دانشگاهیان هم مخاطب آن شدند. نمی‌خواستیم با دیدگاه های عامه‌پسند مردم را به هرقیمتی جذب برنامه کنیم. هیچ مسئله‌ای مانند گرانی و ابزاری برای حمله دولت قرار ندادیم. مثلا در فاز دوم هدفمندکردن یارانه‌ها و گران‌شدن حامل‌های انرژی هستیم و عموم مردم هم از این نوع بحث‌ها خوششان می‌آید. اما ما باید تمام جوانب امر را بسنجیم و چتر کارشناسی ما روی تک تک برنامه وجود دارد. 

وی با اشاره به تنوع آیتم‌ها در برنامه توضیح داد: به این نتیجه رسیدیم که گفتگو هرچقدر هم جذاب باشد، نباید بیشتر از 20 دقیقه طول بکشد و به همین دلیل به دنبال تنوع هستیم. بخش تحلیل بازار، بسته تحلیل خبری، و پیامک‌های مردم برای ایجاد تنوع و نشاندن مخاطب روبروی این برنامه است.

وی افزود: تلاش کردیم روحیه تعاملی برنامه را حفظ کنیم و علاوه بر آن مردم خودشان را در برنامه با شنیدن پیامک‌ها احساس کنند. سوژه‌های برنامه برامده از نظرات مردم است و در سایت پایش این نظرات وجود دارد. بخش کارآفرین ما یک اتفاق تازه در تلویزیون است. ارزش کارآفرینان به دلیل ایجاد اشتغال و بالا بردن فرهنگ کار کمتر از مشاهیر ورزشی و فرهنگی نیست و به همین دلیل هیچ قسمت از برنامه پایش به صورت مشارکتی و سرمایه‌گذاری نبوده و هیچ فردی هم با سفارش به برنامه دعوت نشده است. معیارهای ما برای انتخاب افراد این است که حتما باید صادرکننده، واردکننده نمونه ملی و یا از صفر شروع کرده‌باشد. 80 درصد هدف ما انتقال موفقیت این افراد به دیگران است. شاید جالب باشد که 50 درصد کارآفرینان ما کارشان را از دست فروشی شروع کرده‌اند و این احتیاج به یک سرمایه حداقل دارد و وقتی جوانان این افراد را در برنامه می‌بیننند برای ادامه کارشناس تشویق می‌شوند. 

حیدری با اشاره به زیرسوال نبردن مسئولان به صورت شخصی بیان کرد: یکی دیگر از تعهدات ما در پایش این است که بین شخصیت حقیقی و حقوقی مسئولان تفکیک قائل شویم. ما هیچگاه اهانتی به شخصی نمی‌کنیم و تنها درباره مسئولیت آنها صحبت می‌کنیم و به وضوح بینندگان تشخیص می‌دهند که مسئولی جوابگو نیست و ما هم  نگاهمان به این مسئله به صورت برد برد است که بینندگان خودشان درباره آن تصمیم بگیرند. در 95 درصد موارد امکان پیش‌برد برنامه به صورت دلخواه ما وجود دارد.

وی افزود: وقتی نفر اول کشور مثل رئیس جمهور درباره نقایص سبد کالا صحبت کرده و از مردم عذرخواهی می‌کند، مسئولان دیگر باید این فرهنگ را از رئیس‌جمهور یادبگیرند و پاسخگو باشند. دکتر روحانی با این حرکت نشان‌دادند دولت یعنی همه دولت و همگان در برابر مسائل مختلف باید پاسخگو باشند. 

حیدری با اشاره به اینکه لزوما چالشی بودن وجه مثبتی برای برنامه نیست تشریح کرد: چه کسی گفته است که با رئیس‌جمهور باید مصاحبه چالشی داشته‌باشیم هدف ما این است که سوالات درست و کارشناسانه مطرح کنیم و پاسخ‌های قانع‌کننده بشنویم و مخالف چالشی کردن گفتگو در جهت منفی هستم. مچ‌گیری هیچ نتیجه‌ای جز سست‌کردن امید مردم ندارد و از طرف دیگر وظیفه ما مداحی و آفرین‌گفتن به مسئولان نیست. اگر یک مصاحبه‌کننده سوالات خوب داشته‌باشد نیازی به تنگنا قراردادن مسئولان نیست. طرح سوالات غلط گاهی مسئولان را به هم به اشتباه می‌اندازد و مجبورمی‌شوند پاسخگو باشند اما بعدا برایشان مشکل‌آفرین می‌شود. 

وی در پایان گفت: نمودارهای تولید برنامه و تحلیل بازار ما به نوعی کار تولیدی است و به همین دلیل یک منبع بسیار خود برای صاحبان کسب و کار است و ما صرفا راوی این نمودارها نیستیم. گستره کسب و کار تمام زندگی مردم را شامل می‌شود و هر حرکتی انجام دهیم مابه‌ازای اقتصادی دارد. اگر پایش به رسالت خودش عمل کند از برنامه‌های نمایشی جذاب‌تر می‌شوند معتقدم بخشی از پروژه‌های ناتمام، محصول تصمیم مسئولان مجلس برای پایان بردن سریع پروژه به خاطر فشارهای بیرونی است.

کیاداوود اسفندیاری یکی از مجریانی که پیامک‌های "پایش" را می‌خواند درباره آنها گفت: ما شدیدترین اعتراض‌ها را از مردم خواندیم و تا به امروز هم کمترین پیام مثبت را دریافت کردیم. ما بیشتر پیامک‌هایی را می‌خوانیم که مردم در یک مسئله نسبت به آن اشتراک دارند. فقط بحث ما خواندن سوال نیست و حتی گاهی نظرات بینندگان هم در این پیامک‌ها اعمال می‌شود. قسمتی از اعتماد مردم به برنامه به علت دیدن نظراتشان است. 

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران