گفت‌وگوی منتشر نشده هاشمی و پاسخ متکی


گفت‌وگوی منتشر نشده هاشمی و پاسخ متکی

خبرگزاری تسنیم: در حالی پایگاه اطلاع رسانی هاشمی رفسنجانی مدعی شده وزیر امور خارجه وقت تلاش کرده که نتایج سفر هاشمی به عربستان را تحت‌الشعاع قرار دهد که متکی چند سال قبل به این اظهار نظر منتسب به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام واکنش نشان داده بود.

به گزارش گروه "رسانه‌های دیگر" خبرگزاری تسنیم، پایگاه اطلاع رسانی هاشمی رفسنجانی نوشت؛ ملک عبدالله، پادشاه عربستان سعودی در آخرین دیدار خود با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در سال 87 ضمن تأکید بر تدبیر دو طرف برای گسترش روابط و خنثی کردن تفکرات افراطی، به رفتار خارج از عرف دیپلماتیک آمریکا نسبت به جمهوری اسلامی معترض شد و قول داد این موضوع را برای اصلاح آن به آمریکایی‌ها گوشزد کند.

به گزارش این پایگاه، متن این گفت‌وگوی منتشر نشده بدین شرح است:

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی: عربستان سعودی و ایران دو کشور مهم اسلامی در منطقه هستند که منافع و مصالح جهان اسلام و منطقه ایجاب می‌کند توسعه همکاری‌های دینی و سیاسی دوجانبه را بیش‌تر و جدی‌تر دنبال کرده و علمای دو کشور برای مقابله با برخی رفتارهای افراطی باید راهکارهای مناسب‌تری را برای تشریک مساعی بیشتر ارائه نمایند.

پادشاه عربستان سعودی: ما از نقش جناب‌عالی در اهتمام به این موضوع مهم قدردانی می‌کنیم چرا که عربستان سعودی نیز خواستار و توسعه هرچه بیش‌تر روابط با ایران است و امیدواریم با تدبیر و مدیریت سنجیده دو طرف بتوانیم با خنثی کردن برخی تفکرات افراطی ضد وحدت و انسجام مسلمانان به اهداف خود برسیم.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی: عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران دارای نقش کلیدی برای کمک به حل بحران‌های منطقه و جهان اسلام هستند و اگر ما امروز اینجا هستیم به‌خاطر اراده سیاسی ایران توسعه روابط و همکاری‌های همه‌جانبه با ریاض است چرا که عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران دارای نقشی کلیدی برای کمک به حل بحران‌های منطقه و جهان اسلام هستند و امیدواریم در آینده با توسعه هرچه بیشتر روابط دوجانبه کشور، مسیر پیشرفت جهان اسلام هموار و جلوی خسارات ناشی از اختلافات و تنازع کشورهای اسلامی گرفته شود.

پادشاه عربستان سعودی: نقش جمهوری اسلامی ایران در معادلات منطقه و جهان اسلام، مهم و سازنده است و روند مورد نظر جناب‌عالی برای برخورد با افراطی‌گری‌ها که ما نیز خواهان آن هستیم مستلزم ایجاد نظم و مکانیزم خاصی است که امیدوارم به‌تدریج این مهم محقق شود. ما از رایزنی و تبادل نظر علمای برجسته ایران و عربستان با نقش‌آفرینی جناب‌عالی برای نزدیک‌تر کردن دیدگاه‌ها و تقویت مشترکات مذهبی دو کشور حمایت می‌کنیم و خواستار حفظ و تقویت این رایزنی‌ها هستیم، ضمن آنکه حتماً درباره اصلاح رفتار خارج از عرف دیپلماتیک ایالات متحده آمریکا نسبت به جمهوری اسلامی ایران به آنها گوشزد خواهیم کرد.

پایگاه اطلاع رسانی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در خاتمه روایت موضوع فوق اضافه می‌کند: گفتنی است به‌محض بازگشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از این سفر، وزیر امور خارجه وقت جمهوری اسلامی ایران با انتشار خبری کذب مبنی بر تفتیش بدنی نماینده وقت ولی فقیه در امور حج و زیارت در فرودگاه عربستان، فضای روابط دو کشور را متشنج کرد و بعدها نیز در توجیه این کار گفته بود: از سوی رئیس جمهور وقت برای انجام این کار مأمور بوده و معذور!

پاسخ متکی به ادعاهای هاشمی

منوچهر متکی چند سال قبل و در مقطعی که این سخنان مطرح شده بود در واکنش به گفت و گوی آیت الله هاشمی رفسنجانی و نقل قولی که از آیت الله ری شهری رئیس بعثه مقام معظم رهبری کرده بود گفت: شکایت حج گزاران عمره و تمتع از برخورد نامناسب مأمورین سعودی در فرودگاههای آن کشور به ویژه جده و رفتار اهانت آمیز آنان در اماکن زیارتی به خصوص در بقیع از فروردین ماه 1387 شدت گرفت. جناب آقای ری شهری امیر الحاج وقت ایرانیان در گزارشات مکتوب و شفاهی خود ضمن نقد این رفتارها از مقامات عالی کشور می خواهند که وزارت امور خارجه پیگیری جدی تری در این زمینه داشته باشد. شدت این اعتراضات تا حدی بود که برخی از مراجع عظام تقلید بر تعطیلی حج عمره در صورت ادامه رفتار ناشایست عربستان تأکید نمودند.

وی در ادامه ضمن اشاره به حساسیت بالای افکار عمومی نسبت به برخورد نامناسب سعودی ها با زائران ایرانی و حتی طرح این موضوع توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی با وزیر امور خارجه اظهار داشت: شخصا سفیر عربستان در تهران را به وزارت امور خارجه احضار کرده و از وی خواسته شد مراتب اعتراض جدی ایران را به مقامات کشورش منعکس نماید.

وزیر امور خارجه سابق کشورمان با بیان اینکه اینجانب در مصاحبه ای در جده که خبر آن در تاریخ 16 مرداد 1387 منتشر شده، رفتار نامناسب با نماینده مقام معظم رهبری در جریان سفر به عربستان سعودی و همچنین رفتار ناشایست با زائران ایرانی را غیرقابل قبول خوانده و آن را تقبیح کردم افزود: در این خبر که صرفا بخش مربوط به نماینده محترم رهبری آن در اظهارات اخیر برجسته گردیده است هیچ صحبتی از بازرسی بدنی وی به میان نیامده است.

منوچهر متکی با بیان اینکه هرگز به جناب آقای ری شهری نگفته است به خاطر فشار سیاسی چنین مصاحبه ای صورت گرفته و این ادعا خلاف حق و انصاف است، افزود: در تبعیت از سیره بزرگان دین، طی سالیان طولانی خدمت در نظام مقدس جمهوری اسلامی و در مسئولیت های مختلف هرگز دین خود را برای دنیای دیگران نفروخته ام.

وزیر سابق امورخارجه گفت: به همگان خصوصا به بزرگان توصیه می کنم در ثبت خاطرات یا بازگویی آنها، حق و انصاف را رعایت نمایند.
آیت الله هاشمی رفسنجانی گفته بود:«چند سال پیش من در سفر به عربستان و دیدار با ملک عبدالله از برخورد بد مسئولان عربستانی با حجاج ایرانی در فرودگاه‌ها و به خصوص در قبرستان بقیع گله کردم و ایشان هم پذیرفت که این مسئله به نفع ما و آنها نیست و دستور رفع آن برخوردها را داد که حضور آزادانه زنان در بقیع یکی از آثار آن بود و به خواست شورای عالی امنیت و مسئولان حج با بحث‌های زیاد، ساختاری برای همکاری دو کشور در مسائل فیمابین عراق و افغانستان و لبنان و فلسطین تنظیم شد که مسئولان ذیربط نخواستند عملی کنند.

پس از برگشت من به ایران، هر روز در روزنامه‌های وابسته به آنان خبرهای دروغی درباره پشت صحنه برخورد آنان با حجاج ایرانی منتشر می‌شد تا جایی که وزیر امور خارجه ما در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که عربستانی‌ها هنگام ورود آیت‌الله ری‌شهری، در فرودگاه برخورد بدی داشتند و حتی ایشان را بازرسی بدنی کردند.
این موضوع برایم خیلی تلخ بود. چون برخلاف توافقات ما در عربستان بود. از آقای ری‌شهری پرسیدم که موضوع چه بود؟ ایشان گفت: اصلاً چنین نیست. خود آقای ری‌شهری تلفنی از آقای متکی پرسید که چرا این حرف را زدی؟ ایشان در جواب گفت: من تحت فشار بودم که این حرف را بگویم.

ببینید ما که نباید سیاست خارجی را که با منافع ملی ما ارتباط دارد، وارد اختلافات داخلی کنیم. آقایان برای کم‌رنگ کردن آثار سفرم به عربستان و مذاکراتم با مسئولان آن کشور، حاضرند روابط خارجی را تا این حد مخدوش جلوه دهند.»

انتهای پیام/*
خبرگزاری تسنیم: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود.

پربیننده‌ترین اخبار رسانه ها
اخبار روز رسانه ها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon