«منذر» اولین کسی بود که اثری مستقل در رد اتهامات شیخ فضل‌الله نوری نگاشت

«منذر» اولین کسی بود که اثری مستقل در رد اتهامات شیخ فضل‌الله نوری نگاشت

خبرگزاری تسنیم: استاد و تاریخ‌پژوه برجسته کشور گفت: مرحوم ابوالحسنی کتاب مستقلی در رد اتهامات شیخ فضل‌الله نوری نوشته و کذب بودن آنها را افشا کرده است و هیچ کس قبل از ایشان به این مطالب نپرداخته بود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، دومین سالگرد درگذشت تاریخ‌پژوه فقید مرحوم علی ابوالحسنی(منذر) با عنوان «بیدارگر بصیر» با حضور حجج اسلام خسروشاهی و خسروپناه، محمد رجبی، موسی نجفی، موسی حقانی، محمدحسین دانایی، محمدرضا سنگری، خانواده مرحوم منذر و جمع کثیری از علاقه‌مندان آن مورخ و پژوهشگر فقید، به همت مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، امروز 5 اسفندماه در تالار اجتماعات حوزه هنری برگزار شد.

حجت‌الاسلام سیدهادی خسروشاهی، استاد و تاریخ‌پژوه برجسته کشور دیگر سخنران این مراسم بود که طی سخنانی گفت: منذر حدود 50 اثر تالیفی در کنار مقالات و مصاحبه‌ها دارد که اغلب آنها محققانه و ارزشمند است. از جمله کارهای ماندگار ایشان تالیف 12 جلدی درباره مشروطه و شخصیت شیخ‌فضل‌الله است.

وی طی سخنان خود به تشریح کتاب «کالبدشکافی چند شایعه درباره شیخ شهید» از آثار مرحوم منذر اشاره کرد و گفت: مرحوم ابوالحسنی کتاب مستقلی در رد اتهامات شیخ فضل‌الله نوری نوشته و کذب بودن آنها را افشا کرده است. هیچ کس قبل از ایشان به این مطالب نپرداخته بود و باید جمعی از پژوهشگران به بررسی آثار ایشان بپردازند.

این تاریخ‌پژوه برجسته ادامه داد: مسئله اتهام به بزرگان از زمان انبیا و ائمه بوده و اکنون نیز به شکلی دیگر ادامه دارد و شخصیت‌های تاثیرگذار هر کشور در تاریخ مورد اتهامات عجیب و غریب قرار گرفته‌اند. تهمت‌های شایع درباره شخصیت‌ها را می‌توان به دو بخش تقسیم کرد. نخست بخش علما و مراجع تقلید است که با سیاست کار ندارند، اما متهم به فساد عقیدتی می‌شوند. کاشف‌الغطاء، علامه سیدمحسن امین، سیدمحسن حکیم و... را از جمله مراجعی بوده‌اند که در زمانه خود مورد اتهامات بسیار و از جمله فساد عقیده واقع شده‌اند و مرتد و خارج از دین معرفی شده‌اند.

وی ادامه داد: این ماجرا در حوزه علمیه قم نیز وجود داشته است. پس از آغاز نهضت امام 7 رساله بر ضد مراجع از جمله امام خمینی نوشته شد که اعضای آن مصلحین حوزه علمیه قم بودند که به علت تدریس اسفار و جلسه اخلاق ایشان را متهم به تصوف کرده بودند، تا جایی که از لیوان فرزند ایشان آب نمی‌خوردند و آن را نجس می‌دانستند. بعد از امام نوبت به علامه طباطبایی رسید که ایشان را نیز به دلیل تدریس اسفار و برخی از آرای تفسیری ایشان، تکفیرشان کردند.

حجت‌الاسلام خسروشاهی اضافه کرد: بخش دیگری از اتهامات جنبه سیاسی دارد و متوجه عناصر تاثیرگذار در جریان سیاسی است. مثلا سیدجمال را جاسوس انگلیس و یا روس، فراماسون، جاه‌طلب و همگام با شاهان معرفی می‌کردند. بعد از سیدجمال، مرحوم آیت‌الله کاشانی که عمری به مبارزه با استعمار انگلستان در عراق و ایران پرداخته بود و حتی مدیریت این مبارزات را بر عهده داشت، از طریق ملی‌گرایان متهم به حمایت از انگلستان شد. به یاد دارم که در یکی از مجلات آن زمان کاریکاتور ایشان را کشیده بودند، در حالی که عمامه سر ایشان پرچم انگلستان بود. رژیم قبلی هم ایشان را در ارتباط با آلمان هیتلری معرفی می‌کرد و بعد از کودتای 28 مرداد نیز ملی‌گرایان گفتند که آیت‌الله کاشانی از آمریکا پول می‌گیرد.

وی اضافه کرد: امام خمینی(ره) نیز آماج چنین اتهامات سیاسی گستترده قرار گرفت. برای نمونه در مقطعی شایعه گسترده‌ای انداختند که امام از جمال عبدالناصر مصری پول گرفته است.

این تاریخ‌پژوه ادامه داد: مرحوم ابوالحسنی کتاب مستقلی در رد اتهامات شیخ فضل‌الله نوری نوشته و کذب بودن آنها را افشا کرده است. نام این کتاب کالبدشکافی چند شایعه درباره شیخ شهید است. برخی از اتهاماتی که کسانی چون کسروی، ملک‌زاده، ادوارد براون، دولت‌آبادی و... به ایشان زده‌اند عبارتند از: اینکه شیخ مدرسه چارل را به بانک استقراضی روس فروخته، 7 هزار تومان برای تقویت قاجارها از دربار پول گرفته، از اتابک اعظم برای تقویت وی پول گرفته و.... .

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران