سازش ناپذیر؛ چرا این مرد، با غرب و آمریکا سازش نخواهد کرد


سازش ناپذیر؛ چرا این مرد، با غرب و آمریکا سازش نخواهد کرد

خبرگزاری تسنیم: نه تنها نمی توان به قدرتهای استکباری دنیا اعتماد کرد، بلکه باید همه راههای نفوذ آنها در کشور و ملت را نیز مسدود کرد.

به گزارش گروه "رسانه‌های دیگر" خبرگزاری تسنیم،"مریم نجیمی" در یادداشتی با موضوع تعامل با غرب نوشت: با گذشت 35 سال از عمر انقلاب اسلامی ایران، بازخوانی اسناد تاریخی به جا مانده از دسیسه ها و توطئه های ابرقدرتهای غربی بویژه آمریکا و واکاوی رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب اسلامی بیانگر آن است که نه تنها نمی توان به قدرتهای استکباری دنیا اعتماد کرد، که باید همه راههای نفوذ آنها در کشور و ملت را مسدود کرد. زیرا آنها با هوشیاری کامل از کوچکترین فرصتی برای نفوذ و رخنه در سطوح مختلف جامعه اعم از عوام و خواص بهره می گیرند تا به اهداف خود در مقابله با نظام اسلامی ایران دست یابند. آنچه در ادامه می آید، مروری مجمل بر مهمترین وقایع 35 سال توطئه، تهدید و انواع فشار بر جمهوری اسلامی ایران است.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، اندیشمندان و سیاستمداران آمریکایی برجسته از جمله هنری کیسینجر، وقوع انقلاب اسلامی را یک تراژدی برای غرب برشمردند و سقوط شاه را بزرگترین شکست آمریکا پس از جنگ جهانی دوم دانستند. دولت آمریکا در اولین اقدام خصمانه خود علیه جمهوری اسلامی ایران در سال 58، قطعنامه نقض حقوق بشر در کنگره این کشور را به تصویب رساند.

از جمله اقدامات دولت آمریکا در براندازی نظام جمهوری اسلامی می توان به موارد زیر اشاره کرد: طراحی جنگهای داخلی و حمایت از هر نوع مخالفت با حکومت ایران، اعمال تحریم های نفتی پس از تسخیر لانه جاسوسی در سال 58، بلوکه کردن دارایی های ایران در خارج از کشور، طراحی کودتا برای براندازی نظام جمهوری اسلامی در قالب آزادسازی گروگانها که به شکست این عملیات در صحرای طبس منجر شد، تحریم اقتصادی ایران از سال 59، طراحی کودتای نوژه، همراهی با عربستان سعودی در تشویق عراق به حمله نظامی به ایران و حمایت از صدام، خارج کردن عراق از فهرست کشورهای حامی تروریسم برای ارسال تسلیحات و کمکهای مالی به این کشور، تشدید تحریم های اقتصادی و تسلیحاتی در سال 61، طراحی کودتای قطب زاده و شریعتمداری برای ترور امام خمینی(ره)، مذاکره با منافقین، کاهش قیمت نفت از 27 دلار به 9 دلار در سال 64، حمله به کشتیهای تجاری و سکوهای نفتی ایران در خلیج فارس در سال 66، سرنگونی هواپیمای مسافربری ایران در خلیج فارس در سال 67، افشای کمک 5 میلیارد دلاری آمریکا به عراق در طول جنگ و افشای ارسال باکتریهای کشنده به منظور ساخت تسلیحات میکروبی و بیولوژیکی در سال 69.

با پایان یافتن جنگ تحمیلی و شکست عراقی که مدعی بود ظرف سه روز تهران را به تصرف خود درخواهد آورد، آمریکا علاوه بر اذعان به پیشرو بودن ایران در طول این 8 سال، با ارسال پیامهای محرمانه ای خواستار مذاکره با ایران شد. سیاست آمریکایی ها در دهه 70 از آنجا که راه های نفوذ مستقیم آنها در ایران از بین رفته بود، بر روشهای غیرمستقیم از جمله اعمال فشارهای اقتصادی و تحریمهای بیشتر، اختصاص اعتبار برای سرنگونی نظام اسلامی از طریق جاسوسان متمرکز شد؛ به طوری که 18 میلیون دلار برای سرنگونی ایران در اختیار سازمان سیا گذاشته شد و 20 میلیون دلار نیز برای کمک نظامی به مخالفان جمهوری اسلامی اختصاص داده شد.

در سال 76 با روی کار آمدن دولت اصلاحات، آمریکایی ها که پیش از آن بارها آمادگی خود را برای مذاکره با ایران اعلام کرده بودند، سه شرط برای مذاکره قرار داده و سرمایه گذاری شرکتهای خارجی در صنعت نفت و گاز ایران را 50 درصد کاهش دادند. می توان گفت از سال 76 به بعد رویکرد آمریکایی ها که بر تغییر فضای فرهنگی ایران استوار بود، با تاسیس رادیو فردا، راه اندازی بخش فارسی زبان اخبار رادیو آزادی، افزایش رفت و آمد وابستگان سیاسی و نظامی آمریکا به ایران، مانور پیرامون برقراری مذاکرات و عادی سازی روابط با ایران آمریکایی ها را به تغییر نظام در ایران امیدوار کرده بود. به طوریکه مقامات آمریکایی اعلام کردند زمان پایان تحریم علیه ایران فرا رسیده است. در سال 78 نیز تحریم پسته و فرش ایران لغو شد. اما هوشیاری ملت ایران در برخورد با نفوذ بیگانه رویای بازگشت آمریکا به این کشور را به کابوسی برای بیگانگان تبدیل کرد و بر شدت خشم و نفرت آنها از ایران انجامید. به طوری که ایران در سال 80 محور شرارت نامیده شد. همچنین تبلیغات سوء علیه برنامه هسته ای و موشکی ایران، سبب شد اختصاص بودجه های کلانی برای براندازی نظام ایران در دستور کار دولت آمریکا قرار بگیرد تا جایی که ایران به فهرست سیاه دولت آمریکا پیوست و در سال 84 به حمله نظامی تهدید شد. در سالهای پس از آن تا امروز نیز گزینه نظامی از روی میز دولت آمریکا کنار نرفته و علاوه بر آن شاهد تشدید تحریم ها از یک سو و درخواست مذاکره از سوی دیگر بوده ایم.

اما رهبر انقلاب با اشاره به عملیات خرابکارانه دشمن علیه ایران اینچنین مذاکره ای را مذاکره ندانسته و بدبینی خود را نسبت به مذاکره اعلام کرده و می فرماید: «...دشمن برنامه‌هایش اینهاست: فشار اقتصادى، تهدید نظامى، جنگ روانى براى اثرگذارى بر روى افکار عمومى؛ هم در داخل کشور، هم در سطح بین‌المللى؛ ... در کنار همه‌ این کارها، آمریکائى‌ها شعار مذاکره را هم از دست نمی دهند! حالا تحریمهاى یکجانبه هم هست، قطعنامه هست، تهدید نظامى هم هست، اما مذاکره هم مطرح می شود؛ هِى مکرر در مکرر: ما حاضریم با ایران بنشینیم مذاکره کنیم! اما در قضیه‌ مذاکره... رئیس جمهور محترم و دیگران می گویند ما اهل مذاکره‌ایم، بله، ما اهل مذاکره‌ایم؛ اما نه با آمریکا. علت هم این است که آمریکا صادقانه مثل یک مذاکره‌کننده‌ معمولى وارد میدان نمی شود، مثل یک ابرقدرت وارد مذاکره می شود. ما با چهره‌ ابرقدرتى مذاکره نمی کنیم. ابرقدرتى را بگذارند کنار، تهدید را بگذارند کنار، تحریم را بگذارند کنار، براى مذاکره یک هدف و نهایت مشخصى فرض نکنند که باید مذاکره به آنجا برسد... جمهورى اسلامى نه، زیر بار این فشارها نخواهد رفت؛ او هم به سبک خود به هر فشارى پاسخ خواهد داد. به زورگوئى متوسل نشوند، از نردبان ابرقدرتى که نردبان پوسیده‌اى هم هست، پائین بیایند، اشکالى ندارد؛ اما تا وقتى که آنجور است، امکان ندارد.» (1)

آیت الله خامنه ای، رهبر انقلاب اسلامی، همچنین در بیان علت عدم خوشبینی به مذاکره با آمریکا می فرمایند: «...من به این گفتگوها خوشبین نیستم. چرا؟ چون تجربه‌های گذشته‌ ما نشان می دهد که گفتگو در منطق حضرات آمریکائی به این معنی نیست که بنشینیم تا به یک راه حل منطقی دست پیدا کنیم؛ منظورشان از گفتگو این است که بنشینیم حرف بزنیم تا شما نظر ما را قبول کنید! هدف، از اول اعلام شده است؛ باید نظر طرف مقابل قبول شود. لذا ما همیشه اعلام کردیم و گفتیم که این، گفتگو نیست؛ این، تحمیل است و ایران زیر بار تحمیل نمی رود. من به این اظهارات خوشبین نیستم، اما مخالفت هم ندارم... بر اساس تجربه و نگاه به صحنه، با دقت و کنجکاوی، برداشت ما این است که آمریکا مایل به تمام ‌شدن مذاکرات هسته‌ای نیست. آمریکائی‌ها دوست ندارند گفتگو‌های هسته‌ای تمام شود و مناقشه‌‌ هسته‌ای حل شود؛ وگرنه چنانچه آنها مایل به اتمام این مذاکرات و حل این مشکل بودند، راه حل، بسیار نزدیک و بسیار آسان بود. ایران در مسئله‌ هسته‌ای، فقط می خواهد حق غنی‌سازیِ او ــ که حق طبیعی‌اش است ــ از طرف دنیا شناخته شود؛ مسئولان کشورهائی که مدعی هستند، اعتراف کنند که ملت ایران حق دارد غنی‌سازی هسته‌ای را برای اهداف صلح‌آمیز در کشورِ خودش و به دست خودش انجام دهد؛ این توقعِ زیادی است؟ این آن چیزی است که ما همیشه گفته‌ایم؛ آنها همین را نمی خواهند... هدف آنها طبق تلقی‌ و برداشتی که من دارم، این است که می خواهند این قضیه باقی بماند تا بهانه‌ای باشد برای فشار؛ که آن فشارها برای فلج ‌کردن ملت ایران است. البته به کوری چشم دشمن، ملت ایران فلج نخواهد شد.» (2)

رهبر انقلاب همچنین با اشاره به ژست تبلیغاتی آمریکا و دعوت همیشگی از ایران برای مذاکره، علت بدبینی به آمریکا را غیرمنطقی و غیر اعتماد خواندن آمریکاییها عنوان کرده و با انتقاد از دشمنی های پیاپی و رفتارهای غیرصادقانه آنها، دعوت به مذاکره را یک امر تبلیغاتی برشمرده و می فرمایند: «بحث مذاکره را پیش کشیدند، که ایران بیاید بنشینیم مذاکره کنیم. همین رفتار غیرمنطقى، در این دعوت به مذاکره هم وجود دارد. غرض آنها حل مشکلات و مسائل نیست؛ غرضشان یک کار تبلیغاتى است براى اینکه به ملتهاى مسلمان نشان دهند که ببینید این نظام جمهورى اسلامى بود با آن سرسختى، با آن ایستادگى، اما عاقبت مجبور شد بیاید باب مصالحه و گفتگو را با ما باز کند. وقتى ملت ایران اینجور است، شماها چه می گویید دیگر؟ این را براى خاموش کردن و ناامید کردن ملتهاى سربرافراشته‌ مسلمان که امروز در بسیارى از کشورهاى اسلامىِ اینها نسیم بیدارى وزیده است و به خاطر اسلام احساس عزت می کنند، لازم دارند. از اول انقلاب، این یکى از هدفها بود. امروز هم همین هدف را دنبال می کنند.... در تبلیغات وانمود می کنند که اگر ایران با آمریکا سر میز مذاکره بنشیند، تحریمها برداشته می شود. این هم دروغ است. هدفشان این است که با وعده‌ برداشتن تحریمها، ملت ایران را وادار کنند که اشتیاق به مذاکره‌ با آمریکا پیدا کند. تصور آنها این است که ملت ایران دیگر از تحریمها به ستوه آمده‌اند، پدرشان دارد در مى‌آید، همه چیز به هم ریخته است؛ پس ما بگوییم خیلى خوب، بیایید مذاکره کنید تا تحریم را برداریم، یکهو جمعیت ملت ایران راه بیفتند که بله، بیایید مذاکره کنیم. این حرف هم از همان حرفهاى غیر منطقى و همراه با فریب و یک وسیله‌اى براى زورگویى است.... مقصودشان از مذاکره، واقعاً یک گفتگوى عادلانه و منطقى نیست؛ مذاکره یعنى شما بیایید حرفهاى ما را قبول کنید، تسلیم شوید، تا ما تحریمها را برداریم. خب، اگر ملت ایران می خواستند تسلیم شوند، چرا انقلاب کردند؟ ملت ایران انقلاب کردند براى اینکه از زیر یوغ آمریکا خارج شوند؛ حالا بیایند بنشینند باز مجدداً تسلیم شما شوند؟ این، اشکال اول. اشکال بعد این است که تحریمها با مذاکره برداشته نخواهد شد؛ این را من به شما عرض بکنم. هدف تحریمها چیز دیگرى است. هدف تحریمها خسته کردن ملت ایران است، جدا کردن ملت ایران از نظام اسلامى است. مذاکره هم که انجام بگیرد، اگر ملت ایران باز در صحنه باقى باشد و بر حقوق خود اصرار بورزد، این تحریمها وجود خواهد داشت.»(3)

رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به نیات پلید آمریکا در تعامل با کشورها و ملتهای دنیا این بدبینی را منحصر به ایران ندانسته و تاکید می کنند: «...امروز ملت ایران بیدار است. چهره‌ آمریکا نه فقط در ایران، که در منطقه شناخته شده است؛ ملتها به آمریکا سوء ظن دارند و این سوء ظن قرائن متعددى براى آنها دارد؛ ملت ایران هم دست آمریکا را خوانده است، می فهمد که مقصود آنها چیست؛ ملت بیدار است. امروز اگر کسانى بخواهند سلطه‌ آمریکا را مجدداً در این کشور برقرار کنند، بخواهند از منافع ملى، از پیشرفت علمى، از حرکت مستقل صرف‌نظر کنند براى خاطر رضایت آمریکا، ملت گریبان اینها را خواهد گرفت؛ بنده هم اگر بخواهم بر خلاف این حرکت عمومى و خواست عمومى حرکت کنم، ملت اعتراض خواهد کرد؛ معلوم است. همه‌ مسئولین موظفند منافع ملى را رعایت کنند؛ استقلال ملى را رعایت کنند؛ آبروى ملت ایران را حفظ کنند. »(4)

آیت الله خامنه ای بارها با یادآوری تاریخ پر حادثه نظام اسلامی توطئه چینی غرب بویژه آمریکا علیه ایران را نشانه بارز خصومت و دشمنی آنها با اسلام برشمرده و تاکید می کنند مادامی که آمریکا نه تنها در لفظ بلکه در عمل رفتار و منش خود را با ایران تغییر ندهد، مذاکرات راه به جایی نخواهد برد. ایشان می فرمایند: «اولا تغییر در الفاظ کافى نیست، که حالا ما چندان تغییرى در الفاظ هم ندیدیم، تغییر باید تغییر حقیقى باشد... این تغییر نباید فقط لفاظى باشد، نباید با نیت هاى ناسالم باشد. یک وقت بگویند ما می خواهیم سیاست خودمان را تغییر دهیم، اما هدفها را عوض نمی کنیم، تاکتیکها را عوض می کنیم؛ این تغییر، تغییر نیست؛ این خدعه است. یک وقت تغییر، تغییر واقعى است؛ آن وقت باید در عمل مشاهده شود.... تا وقتى دولت آمریکا روش خود را، عمل خود را، جهتگیرى خود را، سیاستهاى خود را، مثل این 30 سال علیه ما ادامه دهد، ما همان آدم 30 سال قبل، همان ملت این 30 سال هستیم.... شما تغییر کنید، ما هم رفتارمان تغییر خواهد کرد.»(5)

منابع:

27/5/89  بیانات در دیدار کارگزاران نظام
1/1/92  بیانات در حرم مطهر رضوی
28/11/91  بیانات در دیدار مردم آذربایجان‌
19/11/91  بیانات در دیدار فرماندهان و جمعى از کارکنان‌ نیروى هوائى ارتش جمهورى اسلامى ایران‌
1/1/88  بیانات در جمع زائران و مجاوران حضرت امام رضا (ع)

منبع:نشریه افق آینده استان قزوین

انتهای پیام/
خبرگزاری تسنیم: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود.

بیشتر بخوانید...
بیشتر بخوانید...
پربیننده‌ترین اخبار رسانه ها
اخبار روز رسانه ها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
triboon