«حاتمی‌کیا» همان‌طور مانده که «آوینی» می‌خواست

«حاتمی‌کیا» همان‌طور مانده که «آوینی» می‌خواست

خبرگزاری تسنیم: شهاب اسفندیاری کارشناس سینما و رسانه گفت: حاتمی‌کیا با دفاع از «شیار۱۴۳» و ساخت فیلم «چ» جایگاه علمداری سینمای انقلاب را برای خودش تثبیت کرد. جوانانی که می‌خواهند در این حوزه فعالیت کنند می‌دانند که یک نفر هست که از آن‌ها حمایت کند.

روز پنجم جشنواره سی و دوم در نشست مطبوعاتی فیلم «شیار 143» ابراهیم حاتمی‌کیا، کارگردان مطرح سینمای ایران حاضر می‌شود و فیلم «چ» را تقدیم «شیار 143» می‌کند. اقدامی که در عرف سینمای این روزهای ایران جایگاهی ندارد. حاتمی‌کیا ضمن انتقاد از جریانی که می‌خواهد فیلم‌هایی چون «شیار 143» را مهجور کند در گفت‌وگو با رسانه‌ها اظهار کرد: این یک هشدار بزرگ برای سینمای ایران است که چرا و چگونه این فیلم نمی‌تواند به جشنواره راه پیدا کند. این یک تراژدی برای سینمای ایران است که فیلمی با این قدرت نمی‌تواند از همان ابتدا به جشنواره راه پیدا کند. من نمی‌دانم هیئت انتخاب چگونه این فیلم را دیده‌اند و چه سلیقه‌ای برای این جشنواره حاکم است که چنین فیلمی را نمی‌بینند، و حتماً باید لابی شود تا این فیلم به جشنواره راه پیدا کند.

از همان روز برخی از منتقدین در مقابل این اظهار نظر حاتمی‌کیا موضع گیری کردند و برخی از رسانه‌ها گاهی با الفاظ خارج از ادب وی را متهم کردند که حاتمی‌کیا برای سیمرغ جشنواره چنین برخوردهایی را انجام می‌دهد. برخی هم دغدغه‌های حاتمی‌کیا را دغدغه‌های شخصی دانستند. در مقابل همه حاشیه‌هایی که برای این روزهای کارگردان محبوب سینمای انقلاب ایجاد شده شهاب اسفندیاری کارشناس سینما و رسانه، در مورد این اقدام حاتمی‌کیا و حرکتی که آغاز کرده، نظرات دیگری دارد که آن را در ادامه می‌خوانید.

شهاب اسفندیاری کارشناس سینما و رسانه در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم  اظهار داشت: فضیلتی که برای فیلم «چ» قائل هستم بیشتر به این دلیل است که آقای حاتمی‌کیا برای ساختن آن خطر کرده است و پیشاپیش خودش را آماده بسیاری از حملات و تیرها و تازیانه‌های نقد کرده است و از خودش مایه گذاشته برای دفاع از انقلاب و امام.

وی در ادامه اضافه کرد: گاهی اوقات برخی افراد هستند که به‌خاطر انگیزه‌های مادی و اقتضای زمانه و شغلی فیلم‌های دفاع مقدسی می‌سازند که هیچ اثر و حس مثبتی را برای مخاطب ایجاد نمی‌کند و هیچ تعالی را برای مخاطب به وجود نمی‌آورد. این‌گونه فیلم‌سازی که همچون بقیه فقط پول بگیری و فیلم‌هایی در این زمینه‌ها بسازی هیچ‌گونه فضیلتی ندارد. وقتی می‌توانیم برای این آثار ارزش قائل شویم که کسی در راه دین و انقلاب هزینه بدهد. حاتمی‌کیا هم با ساخت فیلم «چ» و هم با دفاعی که در طول جشنواره  از «شیار143» کرد و هم با حرف‌هایی که بعد از جشنواره زد؛ در واقع سینه سپر کرده و برای انواع تیرها و سیلی‌های نقد صورت و گردن برافراشته است.

اسفندیاری افزود: به‌نظر من این همان رویکردی است که حاتمی‌کیا را متوجه جایگاه اصلی خودش در سینمای ایران کرد. شاید در دورانی برخی‌ها تصور می‌کردند که حاتمی‌کیا از جریان سینمای انقلاب و دفاع مقدس فاصله گرفته  ولی به‌نظرم هم فیلم «چ» و هم مواضع آقای حاتمی‌کیا بعد از فیلم نشان داد که این برداشت و ارزیابی صحیح و دقیق نبوده است.

این کارشناس سینما و رسانه اضافه کرد: حاتمی‌کیا با حضور دوباره‌اش در میدان اصلی هنر و سینمای انقلاب ثابت کرد که به آن وصیت شهید آوینی در آن نامه معروف پس از اکران فیلم «از کرخه تا راین» عمل کرده و همان‌طور مانده است. آن نامه معروف پایانش با عبارت «همین‌طور بمان» تمام می‌شود. شهید آوینی به حاتمی‌کیا تأکید کرده بود: ملاحظات زمانه را رها کن و همان‌طور که دلت می‌گوید عمل کن، و حاتمی‌کیا این روزها بر اساس آن‌چه دلش می‌گوید عمل می‌کند.

اسفندیاری ادامه داد: امروز حاتمی‌کیا هر تیر نقد و هر تازیانه تمسخری که از جانب منتقدان تحمل کند ارزش و ثواب حرکتی را که شروع کرده است بیشتر می‌کند. البته نویسندگان و هنرمندان انقلاب و اهل قلم باید در این شرایط از ایشان دفاع کنند و نگذارند این غربت تحمیلی که بر او وارد می‌کنند، اتفاق بیفتد. حاتمی‌کیا با دفاع از فیلم «شیار143» و ساخت فیلم «چ» جایگاه علمداری سینمای انقلاب و دفاع مقدس را برای خودش تثبیت کرد و جوانانی که می‌خواهند به عرصه ساخت فیلم‌های سینمای دفاع مقدس وارد شوند، می‌دانند که یک نفر هست که از آن‌ها در مقابل ناملایمات و بی‌مهری‌های دستگاه فرهنگی پشتیبانی و حمایت کند.

اسفندیاری با اشاره به اینکه حاتمی‌کیا حتی با حضور خود پشت صحنه فیلم‌های نسل جدید سینمای انقلاب این حمایت را بارها نشان داده، ادامه داد: حاتمی‌کیا با توجه به پیشکسوت بودنش در عرصه سینمای انقلاب و دفاع مقدس این‌گونه با نسل‌های جوان فرهنگ و هنر انقلاب ارتباط برقرار کرده است و این رابطه را هم حفظ می‌کند. راه و موقعیت جدیدی که حاتمی‌کیا در سینمای ایران پیدا کرده است به‌نفع سینمای ایران و جوانان سینمای انقلاب خواهد شد.

وی در آخر اضافه کرد: وقت آن رسیده است که آقای حاتمی‌کیا به‌عنوان یک استاد مدرسه سینمای انقلاب و دفاع مقدس عمل کند و جوانان بسیاری مشتاق این هستند که از مکتب حاتمی‌کیا در حوزه سینمای دفاع مقدس بیاموزند. مسئولان فرهنگی باید تمهیداتی را بیندیشند که شاهد مکتب سینمایی باشیم که حاتمی‌کیا در آن تجربیات خود را به نسل جدید منتقل کند.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران