رشت با رکود ساخت و ساز رو به رو است


رشت با رکود ساخت و ساز رو به رو است

خبرگزاری تسنیم: معاون پژوهشی شورای شهر رشت با بیان اینکه شاهد کاهش چشمگیر تقاضا برای صدور پروانه ساخت و ساز در رشت هستیم، گفت: به دلیل وجود چالش در ساخت و ساز شهری، رشت با رکود ساخت و ساز رو به رو است.

فرانگ پیشگر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت، با اشاره به اینکه با حضور متخصصان  چالش‌ها در ساخت و ساز شهری بررسی شد، اظهار کرد: با نگاه به آمارهای موجود از سال 89 تا 92 روند ساخت و ساز تا سال 91 در رشت سیر صعودی داشت و در سال 92 شاهد کاهش چشمگیر تقاضا برای صدور پروانه هستیم که این روند رکود ساخت و ساز در شهر را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به موارد مطرح شده در کمیسیون ماده 100 و پنج، افزود: شاهد افزایش تعداد رای‌های مخالف در کمیسیون ماده پنج هستیم و در بررسی علت به سیاست‌های انقباظی در رسیدگی به پرونده‌ها، نبود طرح تفضیلی مصوب و به روز، کمبود اختیارات کافی شهرداری در کمیسیون‌ ماده پنج و تفکر حاکم بر حوزه‌ شهرسازی استان می‌رسیم.

معاون پژوهشی شورای شهر رشت با اشاره به افزایش آمار تخریب در کمیسیون ماده 100، گفت: اگر حکم تخریب صادر شود نارضایتی سازندگان را شاهد هستیم و اگر این جریمه‌ها سنگین شود مشکلات دیگری به دنبال دارد.

پیشگر با بیان اینکه اگر این حکم صادره نباشند هیچ بازدارندگی برای عبور از قوانین وجود ندارد، خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین اشکال‌های معماری در شهرسازی امروز نماهای شهری است که در شرایط فعلی در رشت هیچ حرفی برای دفاع از نماهای شهری نداریم.

وی یکی از اساسی‌ترین مشکلاتی که جوامع بشری با آن روبه رو هستند را ساخت و سازهای بدون پروانه بیان کرد و گفت: ساخت و سازهای شهر رشت هم 22 درصد بدون پروانه است که باعث شده سازه این بناها فاقد استحکام و ایمنی لازم باشد و مشکلاتی را در شهر ایجاد کند.

معاون پژوهشی شورای شهر رشت، رعایت نشدن اصول فنی و شهرسازی و معابر شهری را برخی از مشکلات این نوع ساخت و سازها دانست و تصریح کرد: در امر شهرداری برای خدمت‌رسانی به این مناطق با مشکلات زیادی رو به رو است.

پیشگر  با بیان اینکه تدوین طرح تفضیلی یکی از نیازهای اساسی در این زمینه است، گفت: معضل ساخت و ساز شهر به تنهایی به وسیله شهرداری‌ها مهار و کنترل نمی‌شود بلکه پدیده‌ای چند جانبه است و باید تمامی ارگان‌ها و نهادهایی که به نحوی در سیستم اداره شهر نقش دارند با همکاری هم نسبت به رفع آن اقدام کنند.

انتهای پیام/ ق

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon