بیمه مرکزی:معدن را می‌شناسیم

بیمه مرکزی:معدن را می‌شناسیم

خبرگزاری تسنیم: بیمه مرکزی در واکنش به گزارش تسنیم مبنی بر اینکه "بیمه معدن را نمی‌شناسد" با ارائه توضیحاتی اعلام کرد: برای برخی از ریسک‌های بخش معدن پوشش بیمه‌ای وجود دارد که متقاضیان می‌توانند با مراجعه به شرکت‌های بیمه با آنها آشنا شوند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بیمه مرکزی در واکنش به گزارش منتشره در چهارم اسفند 1392 با شناسه خبر 291947 با عنوان " گزارش تسنیم از بی‌اقبالی شرکت‌های بیمه‌ای نسبت به معادن ایران؛ بیمه معدن را نمی شناسد" توضیحاتی را به این خبرگزاری ارسال کرد که در ادامه می خوانید؛

1- برای برخی از ریسک‌های بخش معدن نظیر ریسک ماشین‌آلات و تجهیزات معدنی و مسئولیت حرفه‌ای مهندسین و مسئولین معدن در قالب بیمه‌های مهندسی مرسوم، امکان ارائه پوشش بیمه‌ای وجود دارد که متقاضیان می‌توانند با مراجعه به شرکت‌های بیمه با چارچوب این بیمه‌نامه‌ها آشنا شده و پوشش‌های بیمه‌ای مورد نیاز خود را تامین نمایند.

2- البته عمده ریسک‌های این بخش مربوط به ریسک سرمایه‌گذاری در بخش معدن است که پوشش  اینگونه‌ ریسک‌ها ماهیت تضمینی- حمایتی داشته و عرضه  آن وفق مقررات و اصول بیمه‌های بازرگانی امکان پذیر نیست.

3- دولت به استناد ماده 31  قانون معادن مصوب 27/2/1377 مجلس شورای اسلامی، برای حمایت از این بخش و به منظور تحقق توسعه پایدار در بخش معدن، صندوق بیمه سرمایه‏ گذارى فعالیت‌هاى معدنى را ایجاد کرده‌ و  در صورت لزوم اعتبار مورد نیاز سهم دولت در این زمینه را در لوایح بودجه سالانه پیشنهاد می کند. صندوق بیمه مذکور با تحت پوشش قراردادن جبران تمام یا قسمتی از خسارات غیر ارادی مترتب بر فعالیت‌های معدنی در تمام مراحل اکتشاف، استخراج، کانه آرایی و فرآوری،کاهش  قیمت و توقف موقت در دوران بهره‌برداری معادن و واحدهای کانه‌آرایی و فرآوری مواد معدنی و همچنین تضمین تمام یا قسمتی از وام های دریافتی سرمایه‌گذاران بخش معدن، کلیه خطرات و خسارات ناشی از این ریسک‌ها را تحت پوشش قرار می‌دهد.

با عنایت به موارد فوق، در بررسی عملکرد شرکت‌های بیمه‌ بازرگانی در این عرصه، باید به تفاوت‌ ماهوی عملیات این شرکت‌ها با  اقدامات حمایتی دولت‌ از جمله تضمین بازده سرمایه‌گذاری  توجه داشت. به علاوه با توجه به ماهیت بازرگانی شرکت‌های بیمه این توقع که آنها وارد عرصه‌های حمایتی شوند موجه نیست چراکه آنها در پرداخت خسارت‌ها فقط به حق‌بیمه‌های دریافتی اتکا دارند و کمکی از دولت دریافت نمی‌کنند.

انتهای پیام/

اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه