نارضایتی کارخانه‌های لبنی از تصمیمات پشت درهای بسته وزارت صنعت

نارضایتی کارخانه‌های لبنی از تصمیمات پشت درهای بسته وزارت صنعت

خبرگزاری تسنیم: پس از ابلاغ مصوبه جدید وزارت صنعت درباره یارانه شیرخام،‌کارخانه‌ها و حتی دامداران نسبت به این تصمیم رضایت نداشته و به عدم مشارکت دهی در تصمیمات اتخاذ شده معترض هستند.

محمدرضا اسماعیلی رئیس اتحادیه تعاونی‌های تولید کنندگان فراورده‌های لبنی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم در مورد روند اجرای دستور العمل جدید پرداخت مابه‌التفاوت قیمت شیر از 1110 تا 1300 تومان گفت: این اعتبار در صورت ارائه مدارک و قرارداد های کارخانه ها در مورد حجم خرید شیر از دامداران پرداخت می شود به نوعی که پس از احراز حجم خریداری شده شیر توسط کارخانه ها مابه‌تفاوت قیمت از 1110 تومان تا 1300 تومان که 190 تومان است را دولت به کارخانه‌ها با توجه به آماری که ارائه می‌کنند پرداخت کرده و سپس کارخانه‌ها این رقم را به دامداران می‌پردازند.

وی با بیان اینکه کارخانه‌ها در حال حاضر به این مصوبه اعتراض دارند که چرا تنها این یارانه به دامداران تعلق می‌گیرد، گفت:علاوه بر قیمت شیر مواد بسته‌بندی و سایر موارد مصرفی کارخانه‌ها نیز افزایش یافته ولی دولت و وزارت صنعت این موارد را در نظر نگرفته است. طی جلساتی که در گذشته برگزار شد اعلام کردیم که باید در تصمیم‌گیری‌ها کارخانه‌ها و هزینه‌هایی که به آنها اضافه شده است را نیز در نظر بگیرند.

رئیس اتحادیه تعاونی‌های تولید کنندگان فراورده‌های لبنی ادامه داد:‌این تصمیمی که برای پرداخت یارانه به دامداران اتخاذ شده نه تنها کارخانه‌ها در نظر گرفته نشده‌اند بلکه زحمت دیگری نیز به کارهای آنها اضافه شده است و ممکن است برخی کارخانه‌ها رغبتی به بردن مدارک و دریافت پول نداشته باشند. البته مشکل دیگری که وجود دارد، مشخص نبودن تکلیف قیمت خرید شیر در سال آینده است زیرا این اعتبار برای 4 ماه پایانی سال جاری است و هیچ تصمیمی برای سال‌آینده اتخاذ نشده است.

اسماعیلی بیان کرد: اگر این یارانه در سال آینده ادامه نداشته باشند مجدد همین مشکلات رخ خواهد داد و وقتی یارانه 190 تومانی پرداخت نشود که کارخانه‌ها به دامداران بپردازند، دامدار حاضر به فروش شیر با نرخ 1110 تومان نخواهد بود و در نهایت کارخانه‌ها یا باید تعطیل شوند و یا برای ادامه فعالیت خود محصولات را گران کنند.

*عدم مشارکت تشکل‌ها در تصمیم‌گیری‌ها

وی با تأکید بر اینکه دولت و وزارت صنعت در تصمیمات خود هیچ نظری از تشکل‌ها و اتحادیه‌ها نمی‌خواهند در حالی که یک طرف قرارداد آنها هستند، گفت:‌ کارخانه‌ها نسبت به اینکه چرا وزارت صنعت در تصمیم‌های خود به نظرات اتحادیه‌ها توجه نمی‌کنند اعتراض داشته زیرا همه تصمیمات پشت درهای بسته اتخاذ می شود بدون در نظر گرفتن همه ابعاد موضوع.  در گذشته اعلام کرده بودیم که بخشی از این اعتبار را به کارخانه ها بپردازند ولی نپذیرفتند زیرا در مصوبه هیئت وزیران تنها این یارانه به دامدار پرداخت می شود.

 رئیس اتحادیه تعاونی‌های تولید کنندگان فراورده‌های لبنی تصریح کرد: مگر نه این که باید اصل 44 اجرا شود ولی چرا دولت همچنان بر روی برخی مسائل دست گذاشته و حتی اتحادیه‌ها را در تصمیمات خود مشارکت نمی‌دهد؟ 

*هشدار سازمان حمایت به چند کارخانه بزرگ 

وی در مورد تخلف برخی کارخانه‌ها در این مدت که قیمت محصولات خود را به دلیل خرید شیر گران‌تر افزایش داده اند گفت: بله چند کارخانه بزرگ بودند که در این مدت قیمت محصولات خود را افزایش داده بودند که در حال حاضر سازمان حمایت با ارسال نامه‌ای به آنها هشدار داده که باید قیمت‌ها را به روال سابق بازگردانند.

*اعتراض دامداران نسبت به تصمیم ابلاغیه وزارت صنعت در مورد شیر 

به گزارش تسنیم، با توجه به اعتراض کارخانه‌ها در مورد تصمیم و ابلاغیه جدید دولت، دامداران نیز به سه موضوع اعتراض داشتند، نخست اینکه قرارداد دولت با دامداران برای تحویل شیر با نرخ 1110 تومان به منظور جلوگیری از افزایش قیمت، از تیر ماه بوده نه آذر ماه،  دو اینکه طبق قرارداد باید نهاده به دامداران تحویل داده می شد نه اینکه اعتبار و یارانه تخصیص داده شود. نکته سوم نیز مربوط به این است که چرا از دامدران در تصمیم‌گیری‌های خود استفاده نمی‌کنند.

رئیس اتحادیه دامداران روز گذشته در گفت‌وگو با تسنیم اعلام کرد که این تصمیم کمک چندانی به دامداران نمی‌کند و طبق قرارداد دولت باید نهاده تحویل دهد و حتی معتقد بود، در حال حاضر قیمت شیر به دلیل افزایش نرخ نهاده‌های دامی به بیش از هر کیلو 1400 تومان رسیده و نرخ 1300 تومان منطقی نیست.

بر اساس این گزارش، تصمیم‌جدیدی که دولت در راستای کمک به دامدار و جلوگیری از افزایش قیمت اتخاذ کرده است، هیچ کدام از طرف قرارداد‌های خود یعنی کارخانه و دامدرا را راضی نگه نداشته است. با توجه به اخبار موجود کارخانه‌ها و دامداران نسبت به عدم توجه وزارت صنعت و به نوعی دولت در تصتیم‌گیری‌ها معترض هستند. زیرا اگر از این دو اتحادی نسبت به برنامه‌ها نظرخواهی می‌کردند، به نحوی عمل می‌شد که رضایت‌مندی بیشتری به همراه داشت. 

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه