رجبی:‌ ایرانیان کتاب را مانند اماکن مقدس‌شان حفظ کرده‎اند

رجبی:‌ ایرانیان کتاب را مانند اماکن مقدس‌شان حفظ کرده‎اند

خبرگزاری تسنیم: رئیس کتابخانه مجلس شورای اسلامی گفت: امروز بسیاری از کاخ‌های سلطنتی‌ و کاروانسراها از بین رفته‌اند،‌ اما مساجد و امامزاده‌ها به دلیل تقدسی که برایشان قائل بودیم،‌ باقی مانده‌اند،‌ کتاب هم برای ایرانیان حرمت داشته و محفوظ مانده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مراسم نودمین سالگرد تأسیس کتابخانه مجلس شورای اسلامی، صبح امروز سه‌شنبه 13 اسفند در تالار مشروطه با حضور حجت‌‌الاسلام والمسلمین ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی، محمدحسین نوش‌آبادی معاون پارلمانی وزارت ارشاد، سیدرضا اکرمی نماینده مجلس شورای اسلامی، داوری اردکانی، رئیس فرهنگستان علوم و محمد رجبی، رئیس این کتابخانه برگزار شد.

محمد رجبی، رئیس کتابخانه مجلس شورای اسلامی در این مراسم در سخنانی گفت:‌ کتاب در فرهنگ معنوی ایران و آسیا نقش مهمی دارد،‌ اجداد ما ایرانیان بیش از  3 هزار سال پیش، فرهنگ خود را بر مبنای کتاب مقدس اوستا شکل دادند و از 1400 سال قبل نیز کتاب قرآن  محور فرهنگ و تمدن‌سازی ما شد و در کنار این کتاب مقدس‌، کتاب‌های بزرگی چون شاهنامه که هویت بخش ایرانیان بوده و آثار سعدی و حافظ را داشته‌ایم که هیچ کس منکر تأثیرش بر شخصیت و فرهنگ ایرانی نبوده و نیست. کتاب در فرهنگ ما تا اندازه‌ای اهمیت پیدا کرده  است که دو مذهب بزرگ اسلامی نیز بر مبنای کتاب شکل گرفته‌ است. شیعیان بر پایه چهار اثر و اهل تسنن بر پایه 6 اثر.

رجبی با بیان این مطلب که حتی شکل‌گیری‌های اجتماعی و فرهنگی نیز برمبنای کتاب بوده‌است،‌ گفت: در انقلابی که به انقلاب مشروطه مشهور شد،‌ با فاصله کوتاهی از تأسیس مجلس، کتابخانه مجلس نیز شکل گرفت. تأسیس کتابخانه مجلس 105 سال قدمت دارد، اما ساختمانش 90 سال قبل افتتاح شد و این به معنای اهمیت موضوع کتاب در فرهنگ ایرانی است.

وی با بیان این مطلب که کتاب‌هایی که ما در طول تاریخ بر اثر تعصب و جاهلیت‌هایی که ناشی از تحریکات مذهبی بوده از دست داده‌ایم‌، تقریبا برابر کتاب‌هایی است که از ما باقی مانده است،‌ گفت:‌ در همین تهران امروزی و در جایی به نام ری که با شهرری امروز کمی فاصله داشته است، در زمان حمله سلطان محمود غزنوی چندصد هزار کتاب متعلق به شیعیان سوزانده شد و در تاریخ آمده که این کتاب‌ها یک ماه تمام در آتش می‌سوختند. این در حالی است که در اصول کافی یکی از کتاب‌های اساسی شیعیان تحت عنوان حرمت کتاب‌سوزی به نقل از پیامبر اکرم(ص) و ائمه(ع) بارها تأکید شده که نباید هیچ کتابی سوزانده شود.

رئیس کتابخانه‌، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی گفت:‌ در جنگ‌های صلیبی نیز شاهد بودیم  که کتابخانه‌های بسیاری در غرب عالم اسلام  سوزانده شد و در همین  سال‌های اخیر نیز در مالی 70 هزار کتاب خطی که متعلق به اهل تصوف و شیعیان بود، در آتش سوزانده شد. این رویدادها به معنی آن است که ما چگونه و با چه مشقتی توانسته‌ایم کتاب‌های خطی را در طول تاریخ حفظ کنیم و امروز هم اگر چیزی باقی مانده به دلیل نوعی تقدس است که برای این آثار قائل شده‌ایم.

وی گفت:‌ امروز بسیاری از کاخ‌های سلطنتی‌، بسیاری از کاروانسراها از بین رفته‌اند،‌ اما مساجد و امامزاده‌های ما به دلیل تقدسی که برایشان قائل بودیم،‌ و از آن‌ها نگهداری کردیم‌، باقی مانده‌اند،‌ بنابراین از آنجا که برای کتاب نیز حرمت قائل بودیم،‌ توانستیم کتاب‌هایمان را حفظ کنیم.

رجبی هم‌چنین در ادامه سخنان خود با ورود عبدالحسین حائری رئیس سابق کتابخانه مجلس شورای اسلامی به مراسم،‌ ضمن قدردانی از فعالیت‌های وی در طول سالیان مدیریت در کتابخانه مجلس گفت:‌ استاد حائری در فقه و اصول تا درجه اجتهاد پیش رفته‌اند و بسیاری از علمای دینی اذعان داشتند که اگر در صف روحانیت می‌ماند‌، قطعا‌ً از علمای بزرگ دیمی ما بود. وی در تاریخ،‌ نجوم و ادبیات نیز صاحب نظر بوده و در کتابخانه مجلس شورای اسلامی خدمات شایان توجهی ارائه کرده است.

وی با اشاره به فعالیت‌های این کتابخانه در عرصه بین‌الملل گفت:‌ کتابخانه مجلس شورای اسلامی، امروز با کتابخانه‌ها و سفارتخانه‌های بزرگ جهان رابطه دارد و برای اولین بار به پیشنهاد این کتابخانه،‌ در اتحادیه بین‌المجالس آسیایی مصوب شد که کتابخانه‌های پارلمانی کشورهای آسیایی با یکدیگر ارتباط گرفته و به سمت تشکیل یک اتحادیه حرکت کنند. این اتحادیه مشترک در تهران به میزبانی کتابخانه مجلس به زودی شکل می‌گیرد.

رجبی در پایان گفت: کتابخانه مجلس شورای اسلامی از سه هفته قبل به عنوان رئیس کنسرسیوم محتوای ملی که در واقع شبکه اطلاع‌رسانی مراکز کتابخانه و آرشیوی ایران است،‌ انتخاب شد که تا قبل از این این ریاست بر عهده دانشگاه تهران بود.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران