حق استفاده بی‌رویه از منابع متعلق به نسل آینده را نداریم


حق استفاده بی‌رویه از منابع متعلق به نسل آینده را نداریم

خبرگزاری تسنیم: فرماندار شهرستان اردبیل گفت: منابع آبی و خاکی به نسل های آینده نیز تعلق دارد و ما اجازه نداریم از منابعی که به نسل های آینده تعلق دارد این چنین بی رویه استفاده کرده و هدر دهیم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، جواد زنجانی در مراسم جشن رویش که به مناسبت گرامیداشت هفته منابع طبیعی و روز درخت کاری در محل سالن ولایت اردبیل برگزار شد، اظهار کرد: بعضی مواقع ما با دید و جایگاه سازمانی نسبت به تخریب منابع طبیعی و منابع آبی اقدام می کنیم و برنامه های کلان باید با دید کلان و در مسیر منافع عامه باشد و ادارات و نهادهای دولتی نیز نباید در حفظ این منابع کوتاهی کنند.

وی کشت و زرع در زمین های با شیب تند را از جمله عوامل تخریب منابع طبیعی دانست و گفت: قابلیت های چنین زمینی به علت شیب تند پس از چند سال و در اثر فرسایش خاکی از بین می رود و نه کشاورز و نه دامدار دیگر نمی توانند از آن بهره ببرند.

زنجانی توجه به افزایش دامنه اقدامات در رابطه با جنگل کاری و حفظ منابع طبیعی را خواستار شد و افزود: افزایش سرانه فضای سبز شهر اردبیل از 3 به 7 متر مربع در سال 92 اقدامی قابل تحسین از سوی مجموعه شهرداری و شورای شهر بوده و طبق اهداف مشخص شده این رقم می تواند به بیش از 12 متر مربع نیز افزایش یابد.       

فرماندار اردبیل جایگزینی گونه های درختی از بین رفته و استفاده از درختان و گونه های مناسب اقلیم منطقه جهت پر پشت کردن پارک ها و کاشت به موقع بوته های گل در سطح شهر را از راهکارهای مهم در عرصه توسعه فضای سبز شهر اردبیل بیان کرد.

وی توجه دستگاه های مسئول به امر برنامه ریزی جهت استفاده بهینه مردم از طبیعت پارک ها و تفرجگاه ها در روز 13 بدر بدون آسیب رساندن به طبیعت را توصیه کرد.

زنجانی تشکیل اتاقی از سوی سازمان فضای سبز شهرداری و منابع طبیعی تحت عنوان اتاق طبیعت را پیشنهاد کرد و گفت: تشکل های مردم نهاد و NGO هایی که در زمینه حفظ طبیعت فعالیت دارند می توانند با حضور در این اتاق داوطلبانه به فعالیت های طبیعت دوستی خود ادامه دهند.

فرماندار اردبیل بر ضرورت حفظ و صیانت از منابع آبی، طبیعت و جلوگیری از تخریب جنگل ها و مراتع و نقش انکار ناپذیر این عوامل در کیفیت زندگی شهروندان تأکید کرد.

وی تصریح کرد: امروز با چالش ها و واقعیت های تلخی در رابطه با آب و خاک و جنگل و مرتع در کشور مواجه هستیم که یکی از مهمترین این چالش ها وضعیت فعلی دریاچه ارومیه است.

وی با بیان اینکه خشکی دریاچه ارومیه و مرگ آن یک تهدید عظیم زیست محیطی برای شمال و شمال غرب کشور است، افزود: پس رفت آب رودخانه کارون به عنوان پرآب ترین رودخانه ایران و یا خشکی زاینده رود نیز هر کدام تهدیدی برای محیط زیست کشور محسوب می شود و در منطقه و استان ما نیز اگر حق آبه رودخانه بالیقلو از سد یامچی داده نشود به سرنوشت زاینده رود و کارون دچار می شود.

زنجانی زندگی انسان ها را متکی به منابع آبی دانست و گفت: تهدید آینده زندگی بشر تهدید آب است و استراتژی آب از چنان اهمیتی برخوردار است که بیشتر کشورهای منطقه بر روی آن سرمایه گذاری کرده اند، این در حالیست که در سایه عدم برنامه ریزی های صحیح وضعیت منابع آبی ما در حد هشدار و وضعیت قرمز قرار دارد.

فرماندار اردبیل خاطرنشان کرد: آب اکثر چاه های منطقه تا عمق زیادی پس رفت داشته و اکثر چاه ها به آب غیرقابل مصرف می رسد به طوری که هم اکنون نزدیک به 80 درصد از آب شرب مصرفی شهرستان اردبیل از سد تأمین می شود در حالی که در گذشته این نیاز از آب های زلال زیرزمینی تأمین می شد.

وی بیان کرد: امروز مسئولان و دست اندرکاران برنامه ریزی می کنند تا منابع آبی مطمئن و سالم برای منطقه پیدا کنند که این برنامه ریزی به صرف بودجه های هنگفت نیاز دارد.

زنجانی استفاده از روش های نوین با بازدهی بالا در امر آبیاری زمین های کشاورزی را یکی از راهکارهای جلوگیری از هدر رفت منابع آبی خواند و گفت: این منابع به طور عمده تجدید ناشدنی بوده و در صورت تجدید شدن به مدت زمان بسیار طولانی نیاز دارد.

انتهای پیام/ آ

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon