رژیم شاه حسینیه ارشاد را تصرف نکرد ولی نظام و رژیم ما دانشگاه آزاد را تصرف کرد

رژیم شاه حسینیه ارشاد را تصرف نکرد ولی نظام و رژیم ما دانشگاه آزاد را تصرف کرد

خبرگزاری تسنیم: رئیس هیئت موسس دانشگاه آزاد گفت: اساسنامه دانشگاه آزاد را براساس اساسنامه حسینیه ارشاد در زمان شاه نوشتیم تا نتوانند آن را تصرف کنند. ما هم همان‌گونه عمل کردیم، اما نمی‌دانستیم نظام ما قوی‌تر از زمان شاه است و آن را تصرف می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی رئیس هیئت موسس و رئیس هیئت‌امنای دانشگاه آزاد امروز در دومین نشست دست‌اندرکاران حوزه علوم‌پزشکی دانشگاه آزاد که در مرکز‌ آموزشی پژوهشی و درمانی فرهیختگان برگزار شد، ضمن تبریک به مسئولان دانشگاه آزاد برای ایجاد سند توسعه علم پزشکی دانشگاه آزاد، گفت: از این حرکت ممنونیم و امیدوارم با همکاری که بزرگان دانشگاه با این مجموعه پرشتاب شروع کرده‌اند و با حضور آنها کمک جدیدی برای دانشگاه شده و بتوانیم اهداف عالیه خود را تحقق دهیم.

وی افزود: همه آنچه که امروز از سند توسعه پزشکی مشاهده می‌کنیم، آمال و آرزوهای دیرینه ما بود و امیدوار هستیم در این مقطع که آقای لاریجانی به کمک آمدند از این فرصت به خوبی استفاده شود.

رئیس هیئت‌امنای دانشگاه آزاد گفت: من بسیار خوشبین هستم که ایران با مغزها و استعدادهایی که در آن وجود دارد و در همه جای دنیا این استعدادها وجود دارد و باعث افتخار شده‌ و مورد توجه دنیا قرار گرفته‌اند، به پیشرفت دست یابند.

وی با اشاره به دیدار خود با وزیر امورخارجه سوئد، گفت: وزیر امورخارجه سوئد گفت که ما صد هزار ایرانی در سوئد داریم و بسیار راضی هستیم و نگرانیم از روزی که شرایطی در ایران به وجود آید و آنها به ایران بازگردند. البته او می‌گفت که برخی از آنها با شما خوب نیستند. یعنی منظورش این بود که آنها آنجا می‌مانند که اینها سرمایه‌های خوبی برای کشور است و در همه جای دنیا ایرانیان وجود دارند.

هاشمی‌رفسنجانی با اشاره به اینکه نیروی انسانی از ارزشمندترین مواهب هر کشوری است، گفت: نیروی انسانی از نفت و منابع طبیعی ارزشمندتر است. متأسفانه ما در این سال‌ها خیلی از آنها را خارج از ایران داریم و امیدوارم با شرایطی که دوباره در ایران ایجاد می‌شود آنها را در ایران داشته باشیم. گرچه در این فاصله نیز نیروهای خوبی تربیت شده که اگر میدان پیدا کنند خودشان را حتی بهتر از دیگران نشان می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه من یک مبنایی را برای این مرحله قائل هستم، گفت: یک اصل انسانی وجود دارد که موتور حرکت انسان‌هاست و آن احتیاج است. احتیاج منبع جوشش نعمت برای انسان است.

رئیس هیئت‌امنای دانشگاه آزاد با اشاره به راه‌اندازی و ایجاد دانشگاه آزاد در دوران اوایل انقلاب، گفت: دانشگاه آزاد براساس نیاز و احتیاج جامعه به وجود آمد. ما احساس کردیم با جمعیت کمی که در دانشگاه‌های دولتی جمع می‌شوند و با نیاز روزافزون جامعه خیلی از مردم ما از تحصیل محروم می‌شوند و این بدترین اتلاف منابع است.

هاشمی‌رفسنجانی خاطرنشان کرد: در آن زمان هم کار غیردولتی بسیار سخت بود و اینکه این مسئله این کار تعطیل شود، بالاخره یک نوع ریسک بود که ما وارد شدیم و آموزش عالی را در بخش غیردولتی فعال کردیم.

وی ادامه داد: ما از دولت هیچ کمکی هم نمی‌خواستیم چون خود دولت چنین توانایی نداشت. البته ما کار را بر مبنا و اصلی شروع کردیم که انقلاب‌مان نیز بر‌ آن اصل شروع شد و آن این بود که این کار، کار مردم است. اگر به اقیانوس مردم وصل باشیم و مردم راضی و آماده خدمت باشند همه کار انجام می‌دهند.

رئیس هیئت موسس دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: در اسلام هم به بحث مردم بسیار توجه شده و در قرآن می‌بینیم که کلمه ناس چقدر تکرار شده است.

وی گفت: در مدرسه‌سازی نیز می‌دیدیم با وجود اینکه دولت هر سال بودجه‌هایی را هزینه می‌کرد، اما هیچ وقت نیازها برطرف نمی‌شد و من در دولتم فکر کردم که باید نهضت مدرسه‌سازی خصوصی راه بیاندازیم و اساس آن را به مردم واگذار کنیم و مردم آن را بسازند و خیلی هم بهتر می‌سازند.

هاشمی گفت: بخش دولتی به شرطی که میدان واقعی آنها را به آنها ندهیم نه اینکه از آنها فقط بار بکشیم، قطعا کار جلو می‌رود.

وی ادامه داد: در دولت فکر کردیم و دیدیم مشکل ما در کشور ترافیک است و مسئله مترو نیاز آینده جامعه است و آن را با خطر شروع کردیم.

رئیس هیئت‌امنای دانشگاه آزاد گفت: در دولت آن زمان این مسئله را مطرح کردیم، اما وزرا مخالف بودند چون قانون آن بعد از انقلاب لغو شده بود و می‌گفتند وابستگی می‌آورد و کار سختی را در دولت انجام دادیم که با دو سه ساعت بحث موفق شدیم 13 رأی از 22 وزیر بدست بیاوریم و این طور شد و امروز می‌بینیم تراکم مردم در مترو چگونه است که اگر نبود در تهران مشکلات عدیده‌ای برای مردم به وجود می‌آمد.

وی گفت: البته مترو نیز با بخش غیردولتی ساخته شد و بانک‌ها وارد شدند و کمک کردند تا مترو ساخته شد.

هاشمی‌رفسنجانی خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد نیز براساس رفع نیاز به وجود آمد و به همین دلیل هم مورد استقبال مردم قرار گرفت و می‌بینید که امروز هیچ کس معطل کنکور نمی‌ماند و وارد دانشگاه می‌شود.

رئیس هیئت‌امنای دانشگاه آزاد با اشاره به مسائل پزشکی و بهداشت در کشور، گفت: به نظرم با اینکه پزشکان مختلفی در کشور تربیت شده‌اند، در این مقطع هم هنوز در مقطع سختی هستیم، به طوری که وزیر بهداشت قبلی و فعلی دادشان از کمی اعتبارات بهداشتی بلند است و البته حق هم با آنهاست. بیمارستان‌های ما خیلی از وسایل و تجهیزات را ندارند و یا مردم و بیماران بعضی از امکانات را از بیرون تهیه می‌کنند.

وی یادآور شد: در کشوری که ما روزی نگران بودیم برای پزشکانی که تربیت می‌کنیم چگونه شغل ایجاد کنیم، هنوز هم و در شرایط فعلی نیز وزیر بهداشت اعلام می‌کند که پزشک کم داریم. شاید مشکل در توزیع پزشک است، اما خیلی جاها احتیاج به پزشک متخصص داریم که وجود ندارد و از طرف دیگر ما باید از تمام تجهیزات پزشکی دنیا استفاده کنیم.

هاشمی‌رفسنجانی ادامه داد: ملت ایران همیشه در تاریخ خود در حوزه پزشکی از ملت‌ها و تمدن‌هایی بوده که آن را ایجاد کرده است. در جندی شاپور ایران در آن زمان پزشکانش در اعماق دنیا وجود داشتند و حتی از شهر مدینه پزشکان جندی شاپور پیامبر را درمان می‌‌کردند. پس از آن این افراد وارد خلافت بنی‌امیه شدند و دارالترجمه ایجاد کردند و با ترجمه کتب و تحقیق‌های فراوان این مسئله را در اختیار جندی شاپور قرار دادند و قدم‌های بعد از آن بعد از ترجمه برداشته شد. تا آنجا که شاهد حضور اشخاصی مانند رازی و ابن سینا بودیم که متون آنها از ایران و دنیای اسلام به اروپا رفت و مبدأ تحول پزشکی اروپا شد.

وی افزود: حالا ما این‌گونه شدیم و مشکلاتی داریم. هر چند امکانات و تجهیزاتی داریم و در منطقه وضع مان بهتر از بقیه است.

رئیس هیئت‌امنای دانشگاه آزاد گفت: من فکر می‌کنم این تفکری که الآن با این سند توسعه شکل می‌گیرد جواب این نیازهای واقعی ما و جواب آرزوی دیرینه ایرانیان را در حوزه پزشکی می‌دهد.

هاشمی‌رفسنجانی گفت: ما حق داریم و وظیفه داریم تا ملت ما در دنیا حرف‌های بلند پزشکی را بزند و خیلی هم آسان است.

وی گفت: اگر وزارتخانه‌ها با ما درست رفتار کنند ما که از‌ آنها چیزی نمی‌خواهیم. ما از دولت هیچ چیز برای دانشگاه آزاد نخواسته‌ایم. من خودم رئیس‌جمهور بودم. هیچ چیز به دانشگاه نمی‌دادم. تسهیلات می‌دادیم. می‌گفتند فلان زمین را می‌خواهیم. می‌گفتیم به دانشگاه بفروشند و یا اجازه تأسیس رشته‌‌ها را به آسانی به آنها می‌دادیم.

رئیس هیئت‌موسس دانشگاه آزاد گفت: دولت ما و همه دولت‌ها آرزوی‌شان این است که بخش خصوصی وارد عمل شود. اگر افرادی مدرسه می‌سازند، صدا و سیما آنها را معرفی و نشان دهد. دانشگاه آزاد امروز 600 مدرسه متوسطه با پول خودش بدون دخالت دولت ساخته و آن را اداره می‌کند. این یک مسئله کوچک نیست.

وی گفت: مدرسه خصوصی را می‌سازند و آن را دولت برای اداره می‌دهد. توقع ما از وزرایی که الان عضو هیئت‌امنا هستند این است که موانعی که هست را برطرف کنند. برای تأسیس رشته‌هایی که موانع دارد و تأسیس رشته را مشکل می‌کند و اینکه ما چند هزار رشته نیاز داریمف مجوز آن را بدهند یا چیزهای دیگری که می‌خواهیم و قدم‌هایی برداشته شده، کافی نیست.

هاشمی‌رفسنجانی گفت: همان‌طور که فرش قرمز زیر پای بخش خصوصی پهن می‌کنیم، ما که از بخش خصوصی کمتر نیستیم. یک مجموعه عظیمی هست که در اختیار اداره کشور قرار داده‌ایم. این همه پزشک تربیت کرده‌ایم.

وی گفت: ما می‌بالیم از اینکه 10 میلیون فارغ‌التحصیل از دانشگاه‌ها داریم و 5 میلیون آن را دانشگاه آزاد در اختیار دارد.

رئیس هیئت‌امنای دانشگاه آزاد ادامه داد: علاوه بر این ما مالیات هم می‌دهیم، بدون اینکه چیزی دریافت کنیم و مبلغ هنگفتی برای مالیات پرداخت می‌کنیم. در این شرایط ما یک باری بر دوش دولت نیستیم و بار برداریم. توقع داریم که دولت بفهمد ما چه نقشی داریم. البته در کشور منظور از ما دانشگاه آزاد و شما هستید. اینکه چه کار بزرگی انجام می‌دهید ممکن است نقد و اشکالی هم وجود داشته باشد که باید آن را هم با کمک خود شما از بین برد و اصلاح کرد.

هاشمی‌رفسنجانی گفت: ما در بحث پزشکی باید با بخش‌های پیشرفته دنیا به شکلی رفتار کنیم که بتوانیم در بحث تبادل افکار در تمام دنیا مراکزی داشته باشیم که از سراسر دنیا دانشجو و استاد جذب کنیم. اعتبار جهانی کسب کنیم. ما در یکی از کشورهای همسایه که آنها پیشنهاد کردند زمینه‌ای فراهم می‌کنیم تا زمین و امکانات دهند و یک دانشگاه بین‌المللی با کمک دولت و دانشگاه آزاد در آنجا ایجاد شود و در آن شرایط می‌توانیم در آنجا خیلی چیزها را با بحث بین المللی جذب کنیم و انجام دهیم.

وی گفت: آقای دکتر سمیعی پیشنهادی دادند که آقایان و آنها نیز امضا کردند و بنده هم در جریان هستم که یک حرکت دیگری انجام شود. من مطمئن هستم با نیروها و استعدادهایی که در کشور است ، اگر دست‌‌شان باز باشد کارهای بزرگی انجام می‌‌شود. همه می‌دانیم بودجه وزارت برای انجام وظایف آنها کم است. من هم قبول دارم و دولت نیز به این زودی نمی‌تواند آن را بدست بیاورد. نه الآن حتی چند سال پیش که دولت در پول و ارز غرق بود نتوانست و این کار را نکرد.

رئیس هیئت موسس دانشگاه آزاد گفت: خوب چه اشکال دارد در این شرایط سازمانی بیاید. بگذارید سازمانی که از شما هیچ چیزی نمی‌خواهد مالیاتش را هم می‌دهد و نیروی بیکار شما را هم مشغول می‌کند، بیاید دانشگاه‌هایش را فعال کند. بیمارستان‌هایش را فعال کند. ما 20 بیمارستان داریم که می‌توانیم آنها را در مدت کوتاهی به خدمت بیاوریم

وی گفت: من فکر می‌کنم یک نوع کوته نظری و کوته فکری در مقامات دولتی و یک نوع انحصارگری وجود دارد. به شکلی که انحصارگری وجود دارد و شاید یک نوع حسادت هم به وجود بیاید. ما در این چیزها بزرگ شده‌ایم. نباید این‌گونه باشد. اصلا بحث رقابت و این چیزها نیست و بحث همکاری و کمک است. دست گرفتن است و اگر عیبی هم باشد دولت خیلی جوابگو نیست و خود دانشگاه باید جوابگو باشد.

هاشمی‌رفسنجانی گفت: همان‌طور که احزاب باید ضربه‌گیر باشند، اگر در بحث‌های سیاسی درست عمل می‌کردیم و اجازه می‌دادیم که احزاب خودشان فعال باشند و مثل همه کشورهای پیشرفته دنیا حکومت تشکیل دهند، این دولت تشکیل می‌شد. حزب اگر خوب کار می‌کرد مردم دفعه بعد هم به آن رأی می‌دادند و نظام آسیب نمی‌دید و اگر هم باز بد کار می‌کرد مردم به آن رأی نمی‌‌دادند و نظام آسیب نمی‌دید.

وی افزود: سیستم دموکراسی برای این درست شده و سیستم کارهای خدماتی هم این‌گونه می‌تواند باشد. اگر در گذشته‌ها دولت‌ها بودند که کارآفرینی کردند، کار برای دولت نبوده و برای خود جامعه بوده است. دولت باید تسهیلات و امنیت تأمین کند. من فکر می‌کنم هنوز یک نوع حالت سوسیالیستی در خیلی از مسئولان ما وجود دارد که انشالله در عمل متوجه شوند که باید کار را به مردم بسپارند و محدوده وظیفه حکومت چیز دیگری است.

رئیس هیئت‌امنای دانشگاه آزاد گفت: اینکه شما می‌‌بینید چند تا شرور وارد مرزهای ما می‌شوند و مرزداران ما را می‌‌برند باید مرزداری خوب کنیم که الآن نمی‌کنند. من یک فیلمی دیدم که نمی‌دانم واقعی یا ساختگی بود. همین 5 مرزبانی که بردند و من واقعا دلم سوخت این طور بود که در اتاقکی که برای مرزداری بود همه خواب بودند و سه تا چریک آمدند و دم اتاقی که آنها بودند و آنها را از خواب بیدار کردند و دست و پای آنها را با چیزهایی که همراه داشتند بستند و هرچه که داشتند، بردند.

وی افزود: معلوم است ما آن طرف مرز خطر داریم. 5 سرباز را نمی‌توانیم با فاصله دور یک جا گذاشت. معلوم است که دستشان به جایی نمی‌رسد. این‌طور که مرزداری نمی‌کنند. به هر حال امنیت کشور باید در داخل کشور خیلی بالا رود. چطور این اشرار می‌توانند این قدر کثافت کاری کنند. این قاچاقچیان این کارهای زشت را انجام دهند. این کار دولت است و حکومت باید مراقب این چیزها باشد و باید مراقب بسیاری از چیزهایی که در بحث حکومت است، باشد اما بقیه‌اش دیگر دخالت در کار مردم است و حق مردم است که آنها را به مردم واگذار کنند.

وی گفت: ما این سیاست را در مجمع نوشتیم و رهبری نیز آن را ابلاغ کردند.

هاشمی‌رفسنجانی گفت: خصوصی‌سازی تبدیل شد به اینکه نهادهای غیرمسئول امکانات 50 ساله ذخیره شده کشور را به بخش‌هایی مانند مخابرات بدهند یا مثل جاهای دیگر و هرجا که می‌خواهند سودش را ببرند. اینها بد است. دولت یکی از چیزهایی که باید مراقبت کند اینهاست و خیلی چیزهایی که باید به آن توجه کند.

رئیس هیئت‌امنای دانشگاه آزاد با اشاره به اینکه من برای گفتن این حرف‌ها نیامده بودم، گفت: امیدوارم دانشگاه آزاد با حضور اشخاصی همچون آقای میرزاده که همه ایشان را به عنوان یک متخصص سطح بالا می‌شناسند و بنده هم ایشان را به عنوان یک مدیر اجرایی که تقریبا از پیروزی انقلاب تا امروز در خدمت مدیریت اجرایی کشور بودند، می‌شناسم، موفق باشد.

هاشمی‌رفسنجانی تصریح کرد: خوشبختی این است که آقای میرزاده در این بخش با آقای دکتر لاریجانی نیز مسئولیت پذیرفتند و امسال ما 500 میلیارد تومان برای تجهیز حوزه پزشکی اختصاص داده‌ایم که مبلغ کمی نیست. امسال 500 میلیارد تومان آقایان می‌خواهند در بخش توسعه پزشکی مصرف کنند. این رقم کمی نیست و دولت باید برای این کار جشن بگیرد. جاهای دیگر نمی‌توانند این کار را انجام دهند. از طرف دیگر هم دنیا با بخش خصوصی بهتر کار می‌کند. ما می‌توانیم این کارها را انجام دهیم. حداقل به ما به عنوان یک بخش خصوصی معمولی نگاه کنند و دست و پای ما را نبندند.

وی ادامه داد: نمی‌دانید در سال‌های گذشته و در این هشت سال چه کردند تا دانشگاه آزاد را تصرف کنند. کاش تصرف می‌کردند و توسعه می‌دادند، اما نکردند. برخلاف آن عمل کردند آن را به عنوان یک رقیب سیاسی تلقی می‌کردند. هرکس می‌تواند یک سند بیاورد که ما در این سال‌ها یک بار کوچک‌ترین استفاده انتخاباتی از این دانشگاه کرده باشیم. هیچ؛ بنایی هم بر این کار نداریم. اینجا یک مجموعه علمی و آموزشی است. کاری به سیاست و اینها ندارد. البته منعی هم نمی‌کنیم. دانشگاهیان دانشگاه آزاد باید در سیاست فعال باشند و هر کسی بنا بر سلیقه و فکر خودش حضور داشته باشد و همه بخش‌های تفکری هم در این دانشگاه راه دارند و می‌توانند استاد، دانشجو و کارمند باشند.

رئیس هیئت‌امنای دانشگاه آزاد اظهار داشت: در این فضا بی‌خودی رقابت کردند. اساسنامه دانشگاه آزاد را برخلاف قانون به کلی به هم ریختند. ما اساسنامه را ابتدا با اقتباس از اساسنامه حسینیه ارشاد نوشتیم. اساسنامه ارشاد در زمان شاه خیلی محکم نوشته شده بود تا رژیم شاه نتواند آنجا را تصرف کند. ما هم همین کار را کردیم، اما نمی‌دانستیم این نظام و رژیم ما قوی‌تر از رژیم شاه است و آن را تصرف می‌کند.

وی افزود: اولین مسئله این بود که هر تغییری در اساسنامه باید به پیشنهاد هیئت موسس باشد. بعدها هم همه دانشگاه‌های آزاد این کار را کردند. آنها خودشان رفتند پیشنهاد دادند و ما شکایت کردیم به دادگاه. قاضی اول کار را متوقف کرد تا رسیدگی کند. دستگاه قضایی به نظر آن قاضی عمل نکرد و نظر آن قاضی را خفه کرد. آنها می‌توانند این کارها را بکنند، اما نباید می‌کردند. می‌گذاشتند این دانشگاه به کار خودش به خوبی ادامه دهد. الآن هم نکنند و وارد بحث‌های این شکلی نشوند.

هاشمی ادامه داد: صدا و سیما در تمام آن دو سال معمولا خبر اولش درباره دانشگاه آزاد بود، اما الآن به سختی چنین مسئله‌ای هست و اگر هم باشد برای این است که آن را خراب کند. این درست نیست. این تفکر درست نیست. جایی که سرمایه‌ای برای کشور انقلاب و اسلام است. ما پسوندمان اسلامی است و دل‌مان می‌خواهد همه اخلاقیات اسلام را نه اینهایی که آنها به اسم اخلاق می‌گویند را در این دانشگاه مراعات شود.

وی افزود: از لحاظ مالی یک پول زیادی از شهریه دانشجویان وارد دانشگاه می‌شود و کم کم مصرف می‌شود. ما می‌توانیم مشتری خوبی برای بانک‌ها باشیم و آنها منابع زیادی از این ناحیه بدست بیاورند. در مقابل هم بانک‌ها که تا حالا با ما خوب رفتار می‌کردند الآن هم با آقای همتی بانک ملی این همکاری را جدی گرفتند.

هاشمی تصریح کرد: به هر حال یک امتیازاتی آنها می‌دهند و یک امتیاز بزرگی هم دانشگاه آزاد می‌دهد و پولش را در آن بانک نگه می‌دارد و این باعث می‌شود برای تسهیلات ما یک چیزهایی که ساخته‌ایم در سراسر کشور عمدتا با وام بانکی ساختند با بهره کم و بعد هم به تدریج از شهریه دانشجویان قسط هایش را پرداخت کردند الآن هم این کار باید بکنیم.

رئیس هیئت‌امنای دانشگاه آزاد ادامه داد: الآن از جمله مسائلی که در طرح‌ها داده شد این بود که حدود 150 میلیون دلار برای بحث توسعه پزشکی و انجام طرح های پزشکی از بانک ملی بگیریم تا صرف توسعه همین طرح‌هایی که داریم تجهیز شود البته با تجهیزات و امکانات خوب که امروز نیاز کشور است. از دولت هم هیچ چیز نمی‌خواهیم. در مقابل پولی که در بانک‌ها داریم تسهیلات ارزان قیمت  می‌گیریم.

وی درپایان گفت: آرزومندم با یک حرکت جدیدی که در دانشگاه آزاد بعد از دو سال (فترت) به وجود آمده بتوانیم به اهدافی که از اول ترسیم کرده‌ایم برسیم و از همه شما که در این زمینه همکاری می‌کنید صمیمانه تشکر می‌کنم.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon