سرنوشت هواپیمای مسافربری گمشده مالزیایی 'معما' است

سرنوشت هواپیمای مسافربری گمشده مالزیایی 'معما' است

خبرگزاری تسنیم: رییس سازمان هواپیمایی مالزی می‌گوید سرنوشت پرواز «ام اچ۳۷۰» که کوالالامپور را به مقصد پکن در ساعت ۴۱ دقیقه بامداد شنبه ترک کرده بود هنوز "معما" است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از بی‌بی‌سی؛ «اظهرالدین عبدالرحمان» امروز (دوشنبه 19 اسفند) در کنفرانسی خبری در کوالالامپور گفت: "خانم‌ها، آقایان، متاسفانه هنوز چیزی پیدا نکرده‌ایم که به نظر برسد قطعه‌ای از هواپیمای گمشده است، چه برسد به اینکه خود هواپیما را پیدا کنیم".

آقای عبدالرحمان در این کنفرانس خبری تقریبا پاسخی برای پرسش‌های مطرح شده نداشت: "ما متوجه هستیم که شما از ما پاسخ می‌خواهید، ما هم به اندازه شما منتظر جواب سوالات هستیم".

پیش از این گفته شده بود احتمال دارد هواپیما در آسمان متلاشی شده باشد. به خانواده‌های 239 مسافر هوپیما هم گفته شده خود را برای "بدترین" اتفاق آماده کنند.

دیروز گفته شد دو شی شناور در هشتاد کیلومتری جزیره توچو دیده شده‌اند که شبیه قطعات هواپیما از جمله درهای آن هستند اما مقامات ویتنامی بعدا این موضع را نتوانستند تایید کنند. به گفته این مقامات، "اشیا مختلفی تا بحال مشاهده شده اما تا به حال هیچکدام بعنوان قطعه‌ای از هواپیمای گمشده تایید نشده‌اند."

در همان منطقه‌ای که دو شی مشکوک دیده شده دو لکه نفتی هم شناسایی شده است. این لکه‌ها به لکه ناشی از تانکرهای هواپیماهای سقوط کرده شباهت داشته است.

آقای عبدالرحمان گفت از دو لکه نفتی که در دریا شناسایی شده نمونه‌برداری شده تا روشن شود آیا متعلق به هواپیمای گمشده هستند یا نه، اما نتیجه کار آزمایشگاه امروز بعداز ظهر مشخص خواهد شد.

رییس سازمان هواپیمایی مالزی اما تایید کرد پنج مسافر که بلیط خریده و بار خود را تحویل داده بودند سوار هواپیما نشده‌اند.

او گفت بر اساس رویه استاندارد زمانی که روشن شد پنج نفر سوار هواپیما نشده‌اند بار آنها از هواپیما تخلیه شد. "ما باید بار آنها را از هواپیما خارج می‌کردیم و این کار را کردیم".

او تاکید کرد تمام احتمالات ممکن بررسی خواهند شد، با این حال احتمال هواپیماربایی هنوز منتفی نیست.

هم‌اکنون 34 هواپیما و 40 کشتی متعلق به مالزی، ویتنام، تایلند، استرالیا، سنگاپور، اندونزی، چین و آمریکا در جستجوی هواپیمای گمشده هستند.

مقامات نیروی دریایی آمریکا اعلام کرده‌اند که هیچ قطعه‌ای از هواپیما را در جستجوهای خود مشاهده نکرده‌اند.

«ویلیام مارکز» از فرماندهان ناوگان هفتم آمریکا که در عملیات جستجو مشارکت دارد اظهار داشت: منطقه‌ جستجو صدها کیلومتر مساحت دارد، "ما از آسمان می‌توانیم اشیایی به کوچکی کف دست یا یک توپ بسکتبال را ببینیم، موضوع این نیست که آیا می‌توانیم ببینیم، منطقه جستجو بی‌اندازه وسیع است."

گذرنامه‌های دزدی

در مورد ناپدید شدن این هواپیما احتمال هواپیماربایی و عملیات تروریستی هم مطرح است. بیشتر توجه در این باره به دو مسافری است که با گذرنامه دزدی سوار هواپما شده‌اند.

پلیس بین الملل (اینترپل) اعلام کرده هویت تمام مسافران هواپیما در دست بررسی است تا روشن شود کدام دو مسافر با دو گذرنامه دزدی سوار هواپیما شده‌اند.

«رونالد نوبل» رییس اینترپل در بیانیه‌ای اعلام کرد هنوز برای اینکه بین گذرنامه‌های دزدی و ناپدید شدن هواپیما رابطه مستقیمی در نظر گرفته شود زود است اما از اینکه هنوز مسافران می‌توانند با گذرنامه‌های دزدی که در پایگاه داده‌های اینترپل ثبت شده سوار پروازهای بین‌المللی شوند اظهار نگرانی کرد.

اینترپل با انتقاد از کوتاهی کشورها در کنترل گذرنامه‌های اتباع خود گفت با اینکه اطلاعات گذرنامه اتریشی دزدیده شده در سال 2012 و گذرنامه ایتالیایی ربوده شده در سال گذشته یک ساعت پس از سرقت در پایگاه اطلاعاتی اینترپل درج شده شده، اما هیچ کشوری برای استفاده از این اطلاعات به پایگاه داده های اینترپل رجوع نکرده بود.

به گفته کارشناسان تشخیص هویت واقعی دو نفری که با این گذرنامه‌های جعلی سوار هواپیما شده‌اند ممکن است اهمیت زیادی در روشن شدن سرنوشت هواپیما داشته باشد.

اینکه جستجو برای یافتن بقایای هواپیما چند روز طول بکشد، به خصوص اگر هواپیما در اقیانوس سقوط کرده باشد، اتفاقی نامعمول نیست، اما بی‌خبری مطلق از سرنوشت هواپیمای مالزیایی باعث شگفتی بسیار شده است، به ویژه آنکه هنوز هیچ علامتی از جعبه سیاه هواپیما دریافت نشده است.

پیش از این «رودزالی داود» فرمانده نیروی هوایی مالزی گفته بود رادارهای نظامی نشان می‌دهند هواپیما پیش از آنکه تماسش قطع شود به سمت مبدا دور زده است.

به گفته وی: "بر اساس اطلاعاتی که داریم هیچ تماس یا علامتی از وضعیت اضطراری پیدا نکرده‌ایم بنابراین ما هم به اندازه شما متعجب هستیم".

این هواپیما که از کوالالامپور عازم پکن بود یک دقیقه بعد از ورود به آسمان ویتنام ناپدید شد. در آن لحظات هواپیما در حداکثر ارتفاع پرواز می‌کرد و آسمان کاملا صاف بود و معمولا سانحه برای هواپیماها در چنین شرایطی بسیار نادر است.

وضعیتی که برای این هواپیما پیش آمده استفاده از سیستم ردیابی ماهواره‌ای را به جای جعبه سیاه مطرح کرده است. این سیستم همزمان اطلاعات را مبادله می‌کند اما استفاده از آن بدلیل هزینه و نیازمندی‌های لجستیکی کنار گذاشته شده بود.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت