«نه فرشته‌ام نه شیطان» با صدای همایون شجریان در۵۰ هزار نسخه منتشر می‌شود

«نه فرشته‌ام نه شیطان» با صدای همایون شجریان در50 هزار نسخه منتشر می‌شود

خبرگزاری تسنیم: آلبوم «نه فرشته‌ام نه شیطان» با صدای همایون شجریان و با آهنگ‌سازی طهمورس پورناظری با تیراژ ۵۰ هزار نسخه منتشر شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست خبری آلبوم «نه فرشته‌ام، نه شیطان» با حضور همایون شجریان و طهمورس پورناظری ظهر امروز در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدای این نشست طهمورس پورناظری توضیحاتی را درباره آلبوم ارائه کرد و گفت: این مجموعه حاصل جمع شدن 8 موسیقی مختلف است. هرکدام از قطعه های این آلبوم با آهنگسازی، سازبند، تنظیم و فرم‌های مختلف آهنگسازی کار شده است. تمام قطعه‌های این آلبوم با کلام هستند و شعرها نیز از میان اثار شاعرانی چون محمدرضا شفیعی‌کدکنی، هومن زکائی، سیمین بهبهانی و حسین منزوی انتخاب‌ شده‌اند.

پورناظری درباره استفاده از نوازنده‌های خارجی در این آلبوم و وجه بین‌المللی بودنش اظهار کرد: هر موسیقی می‌تواند بین‌المللی باشد به شرط آن که مردم کشورهای مختلف آن را بشنوند. همین نکته یکی از شرایط نامزد شدن یک اثر برای دریافت جایزه «گرمی» است.

 

همایون شجریان خواننده آلبوم " نه فرشته‌ام، نه شیطان " درباره احتمال نامزد شدن این آلبوم در جایزه "گرمی" گفت: برای نامزد شدن هر اثری در جایزه گرمی باید یک شرکت اروپایی و یا امریکایی آن را تولید و منتشر کند. آلبوم‌هایی مانند " بی‌تو به سر نمی‌شود" و " فریاد " که در سالهای گذشته نامزد جایزه گرمی شده‌اند از سوی یک شرکت آمریکایی منتشر شده بودند. پس از انتشار این آثار از سوی شرکت‌های خارجی بود که وارد مسابقه گرمی شدند.

این خواننده موسیقی ایرانی درباره معیارهای برگزیده شدن در جایزه گرمی گفت: مسئولان این جایزه معیارشان نزدیکی موسیقی به اصالت‌ها است در حالی که ما در این البوم خیلی سنتی عمل نکرده‌ایم.در ادامه‌اش سعی ما ایجاد و تجربه‌ فضاهای تازه بوده است.

طهمورث پورناظری آهنگسازی این آلبوم درباره قطعه‌های این البوم توضیحاتی را ارائه داد و گفت: استانداردهای ضبط موسیقی را در هر 8قطعه این البوم رعایت کرده‌ایم به گونه‌ای که کار ضبط را در یکی از بهترین استودیوهای ضبط موسیقی در دنیا انجام داده‌ایم. 

وی به برخی از قطعه اشاره و اظهار کرد: قطعه "دل به دل" فضای ایرانی و سازبندی ایرانی دارد. قطعه " کولی " مجموعه ستار و آغاز است. قطعه "نه فرشته‌ام، نه شیطان" برای ساز تار به همراهی گیتار بی نوشته شده و در آن از گام‌های معمول موسیقی ایران استفاده نشده است.آواز دیگری در این آلبوم است به نام " شتک" و قطعه‌ای دیگر که براساس موسیقی تنبور و فلامنکو نوشته شده است.

صدرالدین حسین‌خانی تهیه کننده البوم " نه فرشته‌ام ، نه شیطان " درباره سرمایه تهیه این آلبوم گفت: 120 هزار دلار برای آغاز ضبط آلبوم سرمایه‌گذاری کردیم که مربوط به 3 سال پیش است و تاکنون حدود 200 هزار دلار برای این البوم شده است.

شجریان درباره هزینه‌های زیاد تولید آلبوم و مشکلات کپی رایت گفت: در شرایط نامناسب فشار آلبوم‌های موسیقی اقای حسین خانی پای انتشار این البوم ایستادند. متاسفانه در البوم قبلی که وارد بازار موسیقی ایران کردم تنها دو روز پس از انتشارش آلبوم را در سایت‌های مختلف برای دانلود رایگان گذاشته بودند. 

پورناظری در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره جایگاه بین المللی موسیقی ایرانی گفت: 15 سالم بود که در فستیوال اوی‌نیون در کنار گروه شمس ساز می‌زدم در آن زمان خواننده گروه ما شهرام ناظری بود. همزمان با حضور ما در این جشنواره گروه‌های دیگری اهم از ایران آمده بودند برای مثال شاه میرزا مرادی ، سورنا نواز لرستانی و حاج قربان سلیمان دوتار نواز خراسانی هم حضور داشتند.

وی ادامه داد: یک روز پس از اجرای شاه‌میرزا مرادی روزنامه لوموند در صفحه اولش تیتر ز:  "مروارید اقیانوس، نوازنده‌ای از روستا " .این گونه بود که سرنانوازی شاه میرزا را خیلی‌ها در دنیا شنیدن.

طهمورث با اشاره به جایگاه رسانه‌ها در معرفی موسیقی به جامعه گفت: خبرنگاران و نقدنویسان می‌توانند با مطالب کارشناسانه خود موسیقی را به جامعه معرفی کنند. 

پورناظری درباره استانداردهای لازم برای یک اثر موسیقیایی گفت: استاندارد برای هر اثری مجموعه‌ای از شرایط است یعنی خواننده ، نوازنده ، آهنگ ساز و ضبط موسیقی همگی باید در یک سطح باشد . اگر سطح همه آنها با هم هماهنگ باشند حاصل کار استاندارد خواهد بود ما هم در اثر " نه فرشته‌ام ، نه شیطان " سعی کرده‌ایم این استانداردها رعایت کنیم به همین دلیل از نوازنده‌های درجه یک دنیا استفاده کرده‌ایم و ضبط اثر را نیز در یکی از بهترین استادیوهای دنیا انجام داده‌ایم.

شجریان درباره انتخاب اشعار این آلبوم گفت:انتخاب شعرها در این آلبوم بر عهده طهمورث بوده است البته با هم نشست‌های مختلفی داشته‌ایم و در نهایت 8 قطعه برتر همکاری‌مان را برای این آلبوم انتخاب کرده‌ایم .

حسین‌خانی درباره مشکلات نشر آلبوم در ایران گفت: متاسفانه کالاهای  فرهنگی در ایران از سوی دولت و مردم حمایت نمی‌شود . پیش از این 60 درصد از تیراژ البوم‌ها به شهرستان‌ها می‌رفت و با استقبال فراوانی روبرو می‌شد اما اکنون مردم ترجیح می‌دهند اثر را در اینترنت دانلود کند و حاضر نیستند برای آن پولی بپردازند. 

پورناظری درباره احتمال برگزاری کنسرت این البوم در ایران گفت: برای برگزاری کنسرت به طور حتم از تک نوازهای خارجی برای حضور در ایران دعوت می‌کنیم.البته از نوازنده‌های ایرانی هم استفاده خواهیم کرد. 

در پایان این نشست همایون شجریان از پاسخ به پرسشی درباره پخش برخی از آثارش از صدا وسیما گفت: اگر پخش این آثار تنها با هدف شنیده شدن از سوی مردم باشد من استقبال می‌کنم. اما هرگز دوست ندارم از هنر استفاده ابزاری شود. 

شجریان پیش از این نیز در نشست آلبوم "چه آتش‌ها" درباره پخش آثارش از تلویزیون اظهارنظر کرده بود.

پیش از برگزاری نشست خبری آلبوم «نه فرشته‌ام، نه شیطان» مراسمی برای رونمایی از البوم با حضور برخی از چهره‌های موسیقی ایرانی در تالار وحدت برگزار شد.

عکاس: امیر حسینی

انتهای پیام /

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران