تازه‌ترین اثر از نسل ۴۰ ساله‌های موسیقی ایران

تازه‌ترین اثر از نسل 40 ساله‌های موسیقی ایران

خبرگزاری تسنیم: «نه فرشته‌ام نه شیطان» اثری است از همایون شجریان و تهمورس پورناظری که برای نخستین بار در موسیقی ایرانی برای رونمایی‌اش با حضور برخی از بزرگان موسیقی مراسمی مفصل برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مراسم رونمایی از آلبوم موسیقی «نه فرشته‌ام نه شیطان» صبح امروز 20 اسفند 1392 در تالار وحدت برگزار شد.

این برای نخستین بار بود که مراسمی اینچنین گسترده برای رونمایی از آلبومی در موسیقی ایرانی برگزار می‌شد. برای برگزاری این مراسم که در سالن اصلی تالار وحدت برگزار می‌شد، هنرمندانی چون؛ کیخسرو پورناظری، علیرضا قربانی، بیژن کامکار، حسین پرنیا، مهیار شادُروان،‌ نجمه تجدد، سامان احتشامی، فرهاد هراتی، هادی منتظری، داود گنجه‌ای، داریوش پیرنیاکان، محمد اصفهانی و محمد رحمانیان حضور داشتند.

اجرای این مراسم را سحر دولتشاهی بر عهده داشت تا با اجرای نه چندان حرفه‌ای ولی صمیمی‌اش، به این مراسم جذابیتی خاص بدهد. دولتشاهی در اجرایش استرس داشت و تسلط کافی نداشت. گواه این مسئله هم اشتباه در خواندن رباعی بود که برای آغاز برنامه انتخاب کرده بود. اما هر چه از زمان برنامه گذشت، دولتشاهی هم در اجرایش آسوده‌تر و راحت‌تر عمل کرد.

نخستین هنرمندی که برای صحبت کردن و سخنرانی به روی صحنه دعوت شد هوشنگ کامکار بود. جالب این که کامکار هنگام فراخوانده شدنش به روی صحنه،‌ در سالن حضور نداشت.

دولتشاهی بلافاصله پس از این که از نبود هوشنگ کامکار در سالن مطلع شد، از سهراب پورناظری برای سخنرانی دعوت کرد.

سهراب پورناظری که در آلبوم «نه فرشته‌ام نه شیطان» نوازندگی کمانچه را برعهده داشته است، گفت: ضبط این آلبوم حدود دو سال طول کشید و هنرمندان بزرگی برای تولید آن همکاری کرده‌اند. قصد ندارم درباره آلبوم صحبت کنم، چرا که طهمورث برادرم و همایون دوست نازنین من است و در قضاوت درباره آلبوم به طور حتم با تعصب برخورد می‌کنم.

این نوازنده کمانچه در صحبت‌هایش به اهالی فرهنگ و هنر هشدار داد که نسل خودش به دهه چهارم زندگیشان رسیده‌اند و به اوضاع بهتری برای ارائه کارشان نیاز دارند.

پورناظری گفت: تولید این آلبوم مصادف شده است با دهه چهارم نسل جوان موسیقی ما که هنوز به عنوان فرزند شناخته می‌شوند، کسانی چون همایون شجریان، طهمورث پورناظری، علیرضا قربانی و اردوان کامکار، این یک هشدار برای جامعه فرهنگی ایران است و لازم است به این نسل فضایی برای کار کردن داده شود، این از هر امکاناتی بهتر است. ما بیش از هر چیز به فضای مناسب برای کار کردن نیاز داریم. همین که چوب لای چرخمان نگذارند خودش بهترین کمک است.

سهراب پورناظری که پیش از این سابقه همکاری با همایون شجریان را در چند آلبوم و چندین کنسرت دارد، با اشاره به روی کار آمدن دولت جدید، درباره فضای فرهنگی کشور تصریح کرد: رییس جمهور چندی پیش در تالار وحدت صحبت‌های امیدوارکننده‌ای ارائه داد که برای ما خوشحال کننده بود. اما واقعیت این است که هنوز برای موسیقی فضای مناسبی فراهم نشده است.

 

سخنران بعدی این مراسم محمد رحمانیان، نویسنده و کارگردان تئاتر بود. رحمانیان در سخنانش به صحبت‌های سهراب پورناظری اشاره کرد و گفت: یکی از مواردی که سهراب پورناظری در سخنانش به آن اشاره کرد درباره آن بود که با روی کار آمدن دولت جدید،‌ باز هم حمایت چندانی از هنرمندان موسیقی صورت نمی‌گیرد و من می‌خواهم بگویم قرار نبوده و قرار هم نیست که چنین اتفاقی بیافتد.

رحمانیان تاکید کرد: نباید انتظار چندانی از مدیران داشت. فعالیت اصلی باید از جانب شما هنرمندان صورت گیرد. همه مردم می‌توانند با بردن موسیقی به درون زندگی اجتماعی، چه در ماشین، چه در خانه و چه در خیابان، تمام محیط اطراف را به تالار موسیقی تبدیل کنند.

این کارگردان تئاتر که این روزها در تالار وحدت کنسرت تئاتر «در روزهای آخر اسفند» را به روی صحنه می‌برد، خطاب به هنرمندان هم نسل سهراب پورناظری گفت: همان‌طور که نسل شما در آستانه 40 سالگی قرار دارد، بهتر است زودتر دست به کار شوید و بچه‌های شما هم روی کار بیایند. اینکه دیگر دست خودتان است و بی‌خود تقصیر آن را به گردن دولت نیندازید.

رحمانیان در پایان صحبت‌هایش به شخصیت همایون شجریان اشاره کرد و اظهار کرد: همایون همان کیخسروی آواز ایران است.

آخرین سخنران‌های این مراسم همایون شجریان و تهمورس پورناظری بودند. 

همایون شجریان خواننده آلبوم «نه فرشته‌ام، نه شیطان» در سخنانی کوتاه گفت: سه سال قبل قرار شد با طهورس پورناظری این آلبوم را تهیه کنیم. به دلیل وسواس و اهمیتی که در این همکاری داشتیم، محدوده زمانی خاصی را برای آن تعیین نکردیم. بیشتر زحمت این کار بر دوش طهمورث پورناظری بود.

تهمورس پورناظری که آهنگساز آلبوم «نه فرشته‌ام، نه شیطان» است نیز در سخنانی گفت: من برای ساخت این کار فقط یک هدف داشتم و آن هم این بود که میان آنچه از دلم برمی‌آید، صدای همایون شجریان و مخاطبان، یک مثلث ارتباطی ایجاد کنم.

 

 

 

در لابه لای برگزاری این مراسم کلیپ‌هایی برای آلبوم «نه فرشته ام نه شیطان» پخش شد. هر کلیپ برای یک قطعه خاص از آلبوم ساخته شده بود که تهیه این کلیپ‌ها را باران کوثری به عهده داشت.

در یکی از این کلیپ‌ها و در ایده‌ای جالب و البته برگرفته شده از کارهای کیارستمی، برخی از شنونده‌ها قطعه‌ای از آلبوم را می‌شنیدند و عکس العملشان نسبت به این قطعه ثبت می‌شد. هم زمان نیز همان قطعه برای بیننده‌ها نیز پخش می‌شد.

عکس: امیر حسینی

انتهای پیام /

 

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران