گرفتاری‌های مسکن مهر با وزارت نیرو و تعهداتی که زیربارش نرفتند


گرفتاری‌های مسکن مهر با وزارت نیرو و تعهداتی که زیربارش نرفتند

خبرگزاری تسنیم: مدیرعامل سابق شرکت عمران پردیس در یکی از آخرین گفت‌وگوهای رسانه‌ای خود که قبل از برکناری انجام داد، از گرفتاری‌های خاص خود و مسکن مهر با وزارت نیرو گفت و به تعهداتی اشاره کرد که پول آن را گرفتند ولی از اجرای آن شانه خالی می‌کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در بخش نخست گفت‌وگوی تفصیلی با مهدی هدایت مدیرعامل برکنارشده پردیس که چند روز مانده به نوروز 93 در تسنیم منتشر شد، مهدی هدایت مدیرعامل شرکت عمران پردیس از مصائبی گفت که پروژه‌های مسکن مهر این شهر مدت‌هاست گرفتار آن شده‌اند، گرفتاری‌هایی که شرکت عمران پردیس را در تحقق اهداف خود یعنی به سرانجام رساندن پروژه‌های مسکن مهر و تحویل آنها به متقاضیان دچار موانع متعددی کرده است.

در بخش دوم این گفت‌وگو جدیدترین روند پروژه‌های مسکن مهر این شهر تشریح شد. هدایت از اجرای زیرساخت‌های خدماتی مرحله دوم پروژه‌های مسکن مهر پردیس توسط وزارت راه و شهرسازی به‌عنوان راهکاری مناسب برای جبران کم‌کاری‌های وزارت نیرو یاد کرد. وی با تأکید بر این‌که وزارت نفت در نصب انشعاب گاز بسیار بهتر از وزارت نیرو عمل کرده از تغییر رویکردها پس از روی کار آمدن دولت یازدهم در حوزه مسکن مهر به‌عنوان یکی از امتیازات برجسته در پردیس نام برد.

وی این را هم گفت که بیشترین مشکل مسکن مهر پردیس مربوط به وزارت نیرو و عدم پایبندی این وزارتخانه به تعهداتش است، تعهداتی که پول آن را در دولت قبلی دریافت کرده، اما به‌دلیل آنچه افزایش هزینه‌ها اعلام می‌شود، امروز از نصب انشعابات آب، برق و فاضلاب شانه خالی می‌کند. هدایت همچنین از تأسیس مؤسسه‌ای خیریه برای کمک به نیازمندان در شهر پردیس خبر داد.

البته بخش دوم گفت‌وگو با مهدی هدایت در حالی منتشر می‌شود که مراسم تودیع وی و معارفه ولی‌پور به‌عنوان سرپرست شرکت عمران شهر پردیس هم‌اکنون در حال برگزاری است.

 

مشروح گفت‌وگو با مهدی هدایت را در ادامه می‌خوانید؛

*تسنیم: قیمت مسکن مهر در پردیس چقدر است؟

هدایت: قیمت در فاز 3 از 100 تومان به بالاست و به متراژ بستگی دارد، حدوداً نزدیک دو میلیون تومان.چون فقط ما آن جا را تحویل دادیم از آن اطلاع دارم. جاهای دیگر را تحویل ندادیم شاید آنجا هم خرید و فروش انجام شود، اطلاعات لازم را نداریم. اما در فاز 3 میانگین قیمت روی یک میلیون و پانصد و نزدیک دو تومان است.

*تسنیم: 70هزار واحد جدید چه‌زمانی تحویل می‌شود؟

هدایت: تحویل این واحدها مشروط بر تأمین آب و برق است. ما از شهریور سال آینده تحویل ها را شروع می کنیم به آنهایی که اولین ثبت نامی ها بوده‌اند. معتقدیم پروژه‌های قدیمی تا اواسط سال بعد یعنی سال 93و پروژه های جدید تا آخر 94 تحویل می شود.

*تسنیم:یعنی پرونده مسکن مهر پردیس تا آخر سال 94  بسته می شود؟

هدایت:بله،البته مسکن مهر پردیس شهریور 91 شروع شده اما جاهای دیگر از سال 88 شروع شده است. بیشترین چالش ها را در پردیس داشتیم یعنی قیمتی که با پیمانکاران بستیم قبل از افزایش قیمت ها بود؛ مثلا هر کیلو میلگرد 800تومان بود ولی دو ماه بعد 2400تومان شد. ما با این شرایط این کار را به اینجا رساندیم. پیمانکاران هم خوب کار کردند.امتیازی که ما در پردیس داشتیم،آوردن آورده متقاضیان بود که خیلی از این فرصت استفاده کردیم. اگر می خواستیم فقط این کار را با تسهیلات انجام دهیم،هنوز فوندانسیون ساختمان ها هم ریخته نشده بود. این آورده را در جهت تکمیل این واحدها آوردیم و به صلاح متقاضی استفاده و مدیریت کردیم و باعث پیشرفت کار بود. با گرفتن تضمین معتبر این پول را به پیمانکاران دادیم که مصالح را به صورت انبوه بخرند و بتوانند زودتر نیاز خود را خریداری کنند تا با افزایش قیمت به مشکل بر نخوردند به این خاطر در پردیس این موضوعات خوب مدیریت شده و اگر آب و برق تامین شود،می توان واحدها را به زودی تکمیل کرد، اگر نشود نمی توان گفت کی تکمیل می شوند؛ ولی ما جلساتی با وزارت نیرو داریم که اگر تصویب شود که دوستان پای کار بیایند و به تعهدات وزیر محترم وقت نیرو و وزیر راه و شهرسازی عمل کنند، می توانیم در آن تاریخی که گفتم تحویل ها را شروع کنیم.

*تسنیم: خودتان زیر ساخت ها را انجام می دهید؟

هدایت:بله، دو خط انتقال  از تصفیه خانه داریم که یکی خط کنونی و دیگری هم از چاه های پایین دست سد تامین می‌شود، اگر بخواهند آب پروژه های جدید ما را تامین کنند باید به علاوه خط انتقالی که از خود سد هست خطی دیگر انتقال دهند که آب از سد لتیان به تصفیه خانه رسیده و از آن جا به مخازن آبی که در سایت هایمان داریم،وارد شود. هم‌اکنون مخازن آب را می سازیم ،شبکه ها را ساخته‌ایم و هم خط انتقال آب از تصفیه خانه به تمام فازها را انجام داده‌ایم. الان وزارتخانه کاری که ما انجام داده ایم را تحویل گرفته ولی معتقدیم که تا یکی –دو دیگر ماه آبگیری انجام می شود چون همه جماعت با هم به پردیس نمی آیند در بعد زمانی دو سال می آیند در این مدت اداره آب و فاضلاب با رقمی که تعیین می کنیم،تکمیل می کند تا در زمان افق ما یعنی تا سال 94 که همه می آیند و مستقر می شوند،مقدار آب مورد نیاز فازها تامین شود.شبکه ها را خودمان را انجام می دهیم و اداره برق هم باید پست های فوق توزیع را بسازد الان در پردیس ظرفیت تامین 16هزار وجود دارد،ولی باید این پست های انتقال تا شهریور سال بعد کامل شود.

*تسنیم:حرف حساب وزارت نیرو چیست؟

هدایت:این ها که بحثی در انجام این کارها ندارند ما بخشی از اعتبارات را تامین کردیم،به استناد صورتجلسه ای که بین وزاری وقت بود،بخشی هم باید از طریق اعتبارات خود وزارتخانه تامین شود.استاندار تهران تدبیر خوبی در شرایط مسکن انجام داده قرار بر این هست که ما بتوانیم از ظرفیت زمین های دولتی و بعضا از محل تغییر کاربری اراضی دولتی هزینه را تامین کرده و به وزارت نیرو کمک کنیم که بتواند در تامین امکانات تسهیل کند.

*تسنیم:کل هزینه تامین آب تصفیه خانه و پست های برق چقدر است؟

هدایت: این هزینه حدود 10میلیارد،یک دوم تصفیه خانه و 100میلیون پست های انتقال و 10-20میلیارد پست های فوق توزیع است و به‌طور کلی سهم هر واحد 4میلیون تومان می شود.

*تسنیم: 150میلیارد؟

هدایت: خیر بیشتر از این می شود. معتقدیم که کل زیربناها بیش از 150میلیارد تومان باید هزینه شود بخشی را ما و بخشی را وزارت نیرو و شرکت گاز انجام می دهند. انصافا اداره گاز نسبت به وزارت نیرو کارش را خوب انجام می دهد و انصافا شرکت گاز هم پای کار است و هم در فاز 8و 11 و 9فعالند و دارند کارها را تکمیل می کنند.

*بسیج وزارتخانه برای تحویل واحدهای مسکن مهر

*تسنیم:اگر این مقدار را در نظر بگیریم،7میلیون تومان می شود.

هدایت:بله عرض کردم بخشی را مردم و بخشی را خودمان از طریق فروش زمین هایمان تامین می کنیم.در هر صورت مسکن مهر همان طور که شما به حق اشاره کردید یک چالشی است یعنی  تکمیل کردن آن می تواند امتیازی برای دولت باشد و تکمیل نکردن آن هم می تواند تهدید شود. چون واقعا این طرح نظام به مردم است مردم که دولت را نمی شناسند،حکومت را می شناسند.رئیس جمهوری هر کس است باشد فرقی نمی کند،مردم می گویند ما به دولت اعتماد کردیم. نظر آقای اخوندی هم این است که ما باید به تعهداتمان در مسکن مهر عمل کنیم چون این خانه ها برای مردم است و هدف و نیت ما و رویکردی که وزارت راه دارد این است که این پروژه ها را به سرانجام برساند و تحویل بدهد.  انصافا مدیر عامل شهرهای جدید ایران بازدیدهای مستمری از پروژه های مسکن مهر دارد. آقای نریمان مدیر پیگیر و شریفی است. واقعیت این است که مسکن مهر چالشی است و باید جمع شود،راهکار دیگری به غیر از جمع کردن آن نیست و همه به این موضوع اذعان دارند و باور دارند که باید این کار را انجام دهیم.

*تسنیم:بحثی که بیشتر در شهر پرند مطرح شده ناامنی های آنجاست. هم‌اکنون در پردیس چند تا کلانتری داریم؟

هدایت:بر اساس برنامه در تمام  فازها کلانتری می سازیم.

*تسنیم:یعنی هر فاز حداقل یک کلانتری دارد؟

هدایت:بله،ما با نیروی انتظامی جلسه گذاشته ایم و نیازهای اولیه امنیتی را گرفتیم و گفتیم که در هر فاز باید حتما یک کلانتری داشته باشیم. در حال حاضر نیز داریم می سازیم و پیگیریم که دوستان تجهیزات را بیاورند. قبل از حضور مردم در این فازها،حتما این برنامه ها را کامل می کنیم.اصلا مردم بدون کلانتری نمی توانند زندگی کنند، خوشبختانه فاز ما در بافت پر شهرداری است.یعنی همه امکانات روبنایی آن جا تکمیل شده بود و مردم به راحتی ساکن شدند ولی در فاز 9 و فازهای جدید حتما باید امکانات روبنایی تامین شود که مردم مستقر شوند.

*تسنیم:بیمارستان چه؟

هدایت: در پردیس که چندین درمانگاه داریم که بخشی توسط بخش خصوصی و بخشی هم توسط بخشداری ساخته شده ولی در فازها ما حداقل امکانات درمانی مورد نیاز را تامین می کنیم. 3 درمانگاه 10 تختخوابی در هر فاز در مرحله احداث داریم و از طریق بخش خصوصی پیگیریم که بتوانیم از آن ها استفاده کنیم البته وزارت بهداشت هم باید پای کار بیاید در هر صورت ما امکانات اولیه را برای ورود مردم تامین کنیم.

*پردیس؛ شهر مردم محور

*تسنیم: با توجه به آب و هوای خوب پردیس امکان توسعه این شهر برای پذیرش جمعیت بیشتر وجود دارد؟

هدایت:با توجه به محدودیت منابع آبی بعید می دانم. موضوع تامین آب چالشی است که در مجموعه شهری شمال شرق تهران یعنی پردیس، بومهن، رودهن، دماوند و جاجرود وجود دارد و از حساسیت بالایی هم برخوردار است. با وجود نزدیکی به سد لتیان بنده معتقدم که بارگذاری بیش از این ممکن است مجموعه را به مخاطره بیندازد و نتوان آب مورد نیاز مردم منطقه را تامین کرد.

*تسنیم:پردیس به لحاظ سطح و زمین هموار ظرفیت بالایی دارد.

هدایت:زمینه توسعه دارد؛کنار گذر آزاد راه تهران_پردیس به شمال می توان این کار را کرد ولی من معتقدم که عملا بارگذاری بیش از این علی الخصوص پردیس،کل شهر را به چالش می کشاند و این کار را به مصلحت نمی دانم. ما از این به بعد باید در پردیس دنبال تامین امکانات و فضای سبز باشیم و بتوانیم تعاملات اجتماعی ایجاد کنیم و باید شهری مردم محور بسازیم،نظر آقای آخوندی هم همین است که ما بیشتر باید شهر را بسازیم.

تسنیم:پردیس شهرداری ندارد؟

هدایت: 3 فاز را به شهرداری تحویل دادیم،1و 2و 3و که فعال است و در حال خدمات‌رسانی به مردم است. مابقی فازها را هم به محض تکمیل تحویل می دهیم که شهرداری بتواند خدمات مورد نیاز را به شهروندان بدهد.

تسنیم:یعنی پایان سال 94 کل شهر را به شهرداری تحویل می دهید؟

هدایت:بله،مشروط به این که بتوانیم خدمات را تامین کنیم.

*تسنیم:در پایان کار،شرکت عمران پردیس منحل می شود؟

هدایت:می دانید که وظیفه شرکت عمران این است که شهر را بسازد،آخر کار نیز این شرکت به اداره راه و شهرسازی تبدیل می شود.

*تسنیم:الان اداره راه در پردیس دارید؟

هدایت:داریم،ولی در حاشیه است.اداره راه  پردیس،عملا کار مسیر و راه محورهای بین بومهن و تهران را انجام می دهد,در راه داخل شهر،اختیاری ندارد. در پردیس ما نماینده دولت هستیم و تمام اراضی به نام دولت و نمایندگی شرکت عمران در اختیار ماست.

*تسنیم:فرمانداری چه؟

هدایت:فرمانداری حضور سیاسی و حاکمیتی خود را دارد،در شهرهای جدید دست فرماندر بازتر است چون اراضی دست دولت است،یعنی دست ماست و فرماندار هم بعنوان نماینده حاکمیت در شهرستان می توانند اثرگذارتر از شهرهای دیگر باشد از موقعی که پردیس،شهرستان شده کارها بهتر شده و ادارات مستقر شدند و حضور فرماندار اثربخش است.

*مردم باید در مسکن مهر حق انتخاب داشته باشند

*تسنیم: دولت قبلا اعلام کرده بود خرید و فروش مسکن مهر ممنوع است ،اما به صورت رسمی و مصوبه ای هیچ وقت خرید و فروش ممنوع نبوده .

هدایت:در مصوبه هئیت دولت خرید و فروش مسکن مهر آزاد است.

*تسنیم:به هر حال رسما اعلام می شد ممنوع است ولی تصویب نامه ای در این زمینه که حق فروش نیست، وجود ندارد.

هدایت:آن موقع بیشتر بحث امتیاز مطرح بود،ما در مسکن مهر مصوبه دولت داشتیم که خرید و فروش آزاد است ولی یک سری شرایطی داشت مثلا خریدار باید شرایط مسکن مهر را داشته باشد.

*تسنیم:مثل چه؟

هدایت:ما همیشه گفتیم که خرید و فروش امتیاز مسکن مهر غیر قانونی است. زمان آقای احمدی نژاد خرید و فروش آزاد شد اما شرایطی داشت. قرار بر این بود که خریدار مهر واجد شرایط خرید مسکن مهر باشد اما اگر خودش شرایط را داشت می رفت ثبت نام می کرد و دیگر مسکن مهر را نمی خرید،این دولت دنبال این است که بتواند ضوابطی به ما ابلاغ کنند و خرید و فروش را در کلیت آزاد کنند. معتقدم اگر این اتفاق بیفتد،خیلی بهتر است یعنی باید ساز و کاری تعریف نکنیم که این کار محقق نشود مثلا آقایی که مسکن مهر دارد بتواند آنرا به دیگری بفروشد.

*تسنیم:این ضوابط ابلاغ شد.

هدایت:ابلاغ شد ولی کافی نیست باید ساز و کاری باشد که نسبتا راحت تر شود

*تسنیم:ایراداتش چیست؟

هدایت: معقدم کسی که صاحبخانه است باید به راحتی بفروشد و دیگر ما شرایط نگذاریم که مثلا فرم (ج)سبز شود یا از دولت تسهیلات گرفته باشد و نتواند مسکن مهر را خریداری کند. خریدار آزاد باشد و اگر واجد شرایط هم نباشد مشکلی پیش نیاید باید محدودیت های مسکن مهر را حذف کنیم.آخرین ابلاغیه با همان شرایط قبلی است ولی من شنیدم که در آخرین ابلاغ آقای جهانگیری نگرانی ما دیده شده است. ما هر قدر خرید و فروش را آزاد کنیم تنوعی برای مردم ایجاد می شود؛ شاید کسی دوست ندارد در این بلوک زندگی کند، به تنوع و انتخاب مردم اهمیت دهیم و ارزش بگذاریم. بعضی صاحبان واحدهای  پروژه هایی که به علت نیاوردن آورده متقاضیان تعطیل است، بتوانند واحد خود را به فرد دیگری بفروشند که می توانند آورده را تامین کرده د در نتیجه بلوک ها کامل شود.

*تسنیم: شما معتقدید باید اجازه داد واحدهای در حال ساخت ها را هم خرید و فروش شود؟

هدایت: پیش‌فروش‌ها را طبق ضوابط آماده می‌کنیم تا مردم بتوانند با سود منطقی بفروشند به کسی که می‌تواند آورده بیاورد و پروژه را تکمیل کند با این کار مسکن های مهر به سرانجام می شود و روند تکمیل تسهیل می شود.

*تسنیم:چه انگیزه‌ای برای این کار هست؛ کسی که پروژه‌اش در حال ساخت است و بخشی از آورده را داده و بخشی را هنوز نداده تنها انگیزه‌ای که می‌تواند برای این کار داشته باشد این است که نتواند مابقی آورده را تامین کند.

هدایت: الان پروژه هایی در سطح کشور داریم _البته در پردیس کمتر است_که مردم آورده نمی آورند. این که ممنوع شده برای این‌که از سوء استفاده  دلال‌ها جلوگیری شود.
دلالان یک مسکن با ارزش 50میلیون تومان را 20میلیون تومان می خرند چون فروشنده می بیند با فروش واحدش سود کمی می برد نمی فروشد و عملا پروژه راکت می ماند،وقتی خرید و فروش آزاد شد طرف در فضای شفاف می تواند بگوید که این واحد را دارم و خریدار هم مطمئن خریداری می کند. الان خریدار هم ریسک می کند چون هم افتتاح و حساب هم قرارداد به نام فروشنده است، من بارها دیدم که خریدار بعد از تحویل واحدش را به فروشنده نداده،می بیند که قبلا 10میلیون سود داشته الان 100میلیون سود می کند و بعد مشکلی پیش می آید که پرونده های حقوقی بسیار زیادی برای قوه قضائیه و وزارت راه ایجاد می شود. شاهد بودیم که یک نفر یک واحد را به ده نفر فروخته،چون جایی ثبت نمی شود چرا؟چون وقتی به 10 نفر فروخت همه 10 نفر برای رسیدن به پولشان بی انگیزه می شوند.من شاهد بودم طرف دوبار دادگاه رفته و بعد گفته که دیگر نمی آیم چون باید از کارم اخراج شوم دیگر نخواستم.

*تسنیم:چه جوری فروخته؟

هدایت:به یک بنگاه می رود و به یک نفر می فروشد و در بنگاه دیگر به دیگی می فروشد چون امکان ردیابی نیست و ثبت نمی شود
هر امتیاز مسکن مهر 40 تا 50 میلیون تومان
*تسنیم:رئیس سابق اتحادیه مشاوران املاک تهران گفته بود با کد رهگیری خرید و فروش مسکن مهر انجام می‌شود؟

هدایت: خیر، هچ کدی در کار نیست.

*تسنیم:بنگاه با چه اطمینانی این کار را می کند؟

هدایت:می گوید که من یک امتیازی دارم،امتیاز را به آقای فلانی وکالت می دهم،چون ما هیچ ساز و کاری نداریم ولی اگر قانونمند شود ما در سیستم می آوریم که آقای X امتیاز یک واحد در فلان فاز را دارد،افتتاح حساب به نام آقای X عوض می شود یعنی یک ساز و کاری برای کنترل این موضوع تعریف می کنیم.

*تسنیم:تمام کسانی که متقاضی اند قرارداد ندارند؟

هدایت:بعضی دارند و بعضی ندارند.

*تسنیم:آنهایی که قرارداد دارند چه؟

هدایت:کار آن ها راحت تر است ولی از آنهایی که قرارداد دارند کم تر سوءاستفاده می کنند،سوء استفاده بیشتر در امتیاز است .امتیاز را از سامانه پرینت می گیرد و می گویند که این مستندات بانکی است و امتیاز می فروشد. در هر صورت آزاد بودن خرید و فروش هم به نفع متقاضیان است و هم به نفع دولت و مردم.

*تسنیم:در حال حاضر امتیاز  چقدر خرید و فروش می شود؟

هدایت:بستگی دارد مثلا در فاز 8، حدود 50میلیون تقریبا در پردیس حداقل 40-50میلیون است.

*تسنیم: یکی از مشکلات مسکن مهر وعده‌های متعددی است که برای افتتاح واحد داده می‌شود.

هدایت: بله، از بس گفته شده که تحویل می دهیم ولی ندادند دیگر مردم می گویند که خدا می داند کی تحویل دهند. مردم هم می‌دانند که در بحث ساخت و ساز مشکلی وجود ندارد و مسئله اصلی وزارت نیرو است که انشعابات را نصب نمی‌کند.

*تسنیم:به این ترتیب مردم آورده خود را تکمیل نمی کنند.

هدایت:بله،ولی وقتی که زیربناها کامل شود مردم آورده خود را تکمیل می‌کنند، ولی وقتی زیربناها کار نشده می گویند که برای چه پول بدهم.

*تسنیم: این مسئله برای واحدهای فاز 9 حادتر است، چون چند سال از زمان اتمام ساخت آنها می‌گذرد.

هدایت: متاسفانه همین‌گونه است، اما معتقدم که فاز 9 پس از تحویل به مردم تا آخر سال بعد حداقل به 130یا 140میلیون می رسد.

*تسنیم:یعنی تا آخر سال 94 صاحب خانه می‌شوند؟

هدایت:بله، ولی باید از این پیامک های که به ما می‌دهند به وزارت نیرو نیز بزنند.

*وزارت نیرو نیروگاه‌هایش را بفروشد

*تسنیم: وزارت نیرو به خاطر چند گزارش که در تسنیم منتشر شد از ما خیلی شاکی شده‌اند.

هدایت: کمک رسانه‌ها و انتقادهای سازنده خیلی در پیشبرد کارها موثر است. استاندار تهران به ما تاکید کرد برای این کار زمین بفروشید. به حق هم هست چون مردم دیگر در این فضا مقصر نیستند باید دولت این منابع را از محل فروش اراضی این اعتبارات را تامین کند،خود وزارت نیرو می تواند نیروگاه هایش را بفروشد.آن موقع هدف این بود که بخشی از نیروگاه ها را به بخش خصوصی بسپارند و در بخش مسکن مهر هزینه کنند. به هر حال فازهای مسکن مهر پردیس به‌خصوص فاز 9 در مکان خیلی خوبی قرار دارد، چراکه برای دسترسی های آن کارهای مناسبی انجام شده است.

تسنیم:این فاز به اتوبان دسترسی دارد؟

هدایت:بله،اول فاز 9 است، یعنی هر کس می خواهد به پردیس بیاید اول باید به فاز 9 بیاید و بعد وارد فازهای دیگر شود.

تسنیم: در بحث خریدو فروش مسکن مهر باید اطلاع‌رسانی قوی از سوی دولت انجام شود.

هدایت: بله قطعا و ما هم منتظر ابلاغ ساز و کارهای جدید خرید و فروش مسکن مهر هستیم.

تسنیم:مخصوصا در مورد ارزش واقعی مسکن مهر؟

*افزایش 30 میلیون تومانی ارزش مسکن مهر

هدایت:بله می گویم که وقتی آزاد شد طرف به قیمت واقعی می فروشد. در همین فاز 3 که 2000 واحد را در بهمن ماه تحویل  دادیم تا امروز حدود 30 میلیون تومان به قیمت‌ها افزوده شده است.

در گذشته متقاضی نمی دانست چه زمانی واحد تحویل می شد، ولی وقتی تحویل داده می شود و چند خانواده آن جا زندگی می کنند،30میلیون فرق کرد.آدم های فرصت طلب هستند رانت اطلاعاتی دارند و می فهمند و،5تا می خرد به محض افتتاح می فروشد.

*تسنیم: رشد عجیب و غریب و قارچ گونه بنگاه‌ها به معضلی برای شهر پردیس تبدیل شده است.

هدایت: در پردیس 200بنگاه داریم.

*تسنیم:کسی روی اینها نظارت ندارد؟

هدایت:واقعیتش باید شهرداری و قانون نظام صنفی شورای اصناف نظارت کند.

*تسنیم:و اتحادیه املاک...

هدایت: بارها با آقای خسروی درباره تخلف بنگاه‌های املاک در حوزه مسکن مهر صحبت کردیم و بارها در این زمینه با قوه قضائیه هماهنگ کردیم ولی عملا خروجی حاصل نشده،قوه قضائیه برخورد هم کرده ولی بهترین راهکار همان نظری که شما دادید هست؛ما باید فضا را باز کنیم طرف به قیمت واقعی واحد خود را بفروشد و فروشنده و خریدار با خیال راحت و با اطمینان کامل در فضایی شفاف و حقوقی خرید و فروش انجام شود.

*تسنیم:الان که آقای عقبایی جانشین قلی خسروی شدند...

هدایت:پس آقای قلی خسروی رفتند؟

*تسنیم: در قانون جدید اصناف چیزی به‌عنوان اتحادیه کشوری نداریم.

هدایت: پس ما با آقای عقبایی هستیم؟

*تسنیم: بله ایشان در همین جایی که شما نشسته‌اید می گفت فقط 2 شکایت از بنگاه‌ها مربوط به شهر پردیس است.

هدایت:اصلا باور نکیند چند روز پیش فردی در پردیس نزد من آمد،گفت یکی از این بنگاه ها از من 7میلیون گرفته و گفته تو را ثبت نام می کنیم.گفتم که اگر بنگاه توانست شما را ثبت نام کند، 50میلیون هم من به شما می دهم. اگر قبلا که سیستم باز بود من باور می کردم چون طرف می رفت در کارگذاری و می‌گفت این را هم ثبت نام کنید. اما امروز سامانه ثبت‌نام مسدود است و هر روز آنرا را رصد می کنیم و می بینیم که ثبت نام صفر است اصلا امکان ندارد. امکان ثبت‌نام را از کارگزاران گرفته‌ایم. همان شخص پس از 10 روز آمد و گفت ثبت نام نشد. حالا این می تواند پولش را بگیرد؟

* تسنیم:اتحادیه املاک تهران در بهمن‌ماه طرحی را با هدف برخورد با بنگاه‌های بدون پروانه کسب اجرا کرد.

هدایت: امکان ندارد، چون منافع مشترکی دارند.

*تسنیم: بنگاه هایی که مجوز ندارند را تعطیل کردند.

هدایت: مجوز هم دارند ولی برخورد نمی کنند.

*تسنیم: این بنگاه‌ها چه جوری مجوز گرفتند؛یک بنگاه حداقل 5-6ماه طول می کشد تا ساز و کار اجرایی  اش را طی کند و مجوز بگیرد.

هدایت: مجوز ندارند.در پردیس 200 بنگاه داریم. واقعیت این است که می‌خواهیم که بنگاه ها ضابطه مند،فعالیت قانونی کنند،به این تعداد بنگاه نیاز نیست.

*تسنیم:این مسئله نشان از آن دارد که سود غیر متعارفی وجود دارد.

هدایت: اگر هر کسی ماهانه 3 بار سر مردم کلاه بگذارد، 30 میلیون تومان می‌شود. یک نفر واحدش را به 4نفر فروخته بود و پولش را برداشت کرده بود ما متوجه نشدیم. وقتی به آن 4 نفر که گفتیم طرح دعوی کنید،نمی آمدند.آخر سر من هر 4نفر را صدا کردم و گفتم که این واحد را به یک نفرتان می دهد هر چهار نفر که صاحبخانه نمی شوید به زور آمدند طرح دعوی کردند ما توانستیم پول‌های آنها را پس بدهیم یکی از بنگاه‌ها این کار را کرده بود.

*تسنیم: خیلی از متقاضیان مسکن مهر که بخشی از آورده خود را واریز کرده‌اند می‌گویند چرا شرکت عمران از این پول برداشت نمی‌کند، دلیل این کار چیست؟ به‌عنوان مثال در پروژه‌ 10 هزار واحدی پرند این مسئله صدق می‌کند.

هدایت: واقعیت این است که بعضی از پیمانکاران عملکرد خوبی در مسکن مهر نداشتند.

تسنیم: از این دست پیمانکاران هم در پردیس وجود دارد؟

هدایت: بله ساخت 188واحد را یکی از همین پیمانکاران بر عهده داشت که خوشبختانه با پیگیری‌ها چند ساله موفق به اتمام و تحویل این تعداد واحد مسکونی شدیم. برخی از شرکت‌ها از هر قراردادی یک درصدی از پیمانکاران مسکن مهر گرفتند. در مقطعی که مسکن مهر سود مرزی داشت درصدی از پیمانکاران دریافت کردند و این مسئله باعث شد تا پروژه‌های مسکن مهر به سرانجام نرسد.

*تسنیم: یکی از همین شرکت‌ها 50هزار واحد مسکن مهر در کشور دارد.

هدایت: حضور چنین شرکت‌هایی بازدارنده است. اینها از رقمی که به حساب واریز می‌کنیم مبلغی را بر می‌دارد و به پیمانکاران می دهد و بخشی کم می کند.
همانگونه که گفتم در پردیس کمتر از 200 واحد این‌گونه بود که علاوه بر تحویل آنها توانستیم 1800 واحد مشکل‌دار را به مردم تحویل دهیم.

*تسنیم: در کدام فاز بود؟

هدایت: فاز 3. پیمانکار این فاز پای کار بود. یکی از دلایلی که آورده متقاضیان را به پیمانکار نمی دهند به خاطر این است که پیمانکار نمی رود با آن ها بنشیند صحبت کند و در واقع پیمانکار دست دوم است. در این صورت شرکت یا پیمانکار دست‌اول باید این کار را انجام دهد.

*تسنیم: این پول را باید شرکت عمران برداشت کند؟

هدایت:یعنی شما قانونا به مدیر عامل شرکت پرند اجازه برداشت پول را داده اید.

*تسنیم:یعنی آورده هنوز در حساب متقاضی است.

هدایت: بله پیمانکار باید کارکرد ارائه دهد وقتی پروژه راکد است از حسابتان برداشت نمی شود، در حال حاضر هم ما پولی در حساب متقاضیان نداریم.

*تسنیم: اما در حساب برخی متقاضیان پول وجود دارد که برداشت نشده است.

هدایت:بایستی به اندازه ای باشد که به پیمانکار بدهیم. از حساب ها به‌صورت روزانه برداشت می‌کنیم.

*تسنیم: به‌عنوان مثال تعدادی از متقاضیان مسکن مهر در فاز 11ثبت نام کرده اند و 6ماه از واریز پیش قسط دومشان می‌گذرد اما تا امروز برداشتی از حساب آنها نشده است.

هدایت: ما به صورت تناوبی و تناسبی از حساب ها برداشت می کنیم. پروژه ما متوقف نیست همین الان شرکت کوزو در فاز 11روزانه  100واحد را سقف می زنند. تعدادی از واحدهای مسکن مهر این شرکت اردیبهشت ماه سال آینده تحویل می‌شود.

*تسنیم:افزایش قیمت مسکن مهر شامل چه پروژه‌هایی در پردیس می شود؟

هدایت:کل پروژه های تحویل نشده.

*تسنیم: حتی آنهایی که تکمیل شده اند، اما به دلیل نبود انشعاب قابل واگذاری نیستند؟

هدایت:برای آن ها عدد خیلی کم است.

*تسنیم:سقف آن چقدر است؟

هدایت: پروژه هایی داریم که این افزایش قیمت شمامل آن نمی شود پروژه‌ای هم داریم که متری70هزار تومان گران می‌شود؛ اما در مجموع این افزایش قیمت بیشتر شامل پروژه هایی می‌شود که از  91 عملیات اجرایی آنها آغاز شده است.

*تسنیم:یعنی افزایش قیمت آخر فقط شامل پروژه های 91به بعد می شود؟

هدایت: در فاز 9 پروژه ای بتن‌نما تمام شده ولی پروژه ای در مرحله اسکلت یا فندانسیون است که آنها شامل می شود. چاره ای جز این نیست وقتی شما می خواهید برای خودتان خانه بسازید اگر آهن گران شود،شما پروژه را متوقف نمی کنید آن را تامین می کنید،چون کار را شروع کرده اید.چون مسکن مهر سود حداقلی دارد و آن موقع آقای وزیر برای این که بتواند از ظرفیت همه پیمانکاران انبوه ساز استفاده کند ضمانت کار را از همه پیمانکاران نگرفت. یعنی ما نمی‌توانیم با پیمانکاری که کار را تعطیل کند برخورد کنیم یعنی یک انبوه سازی که 200واحد را می سازد ضمانت انجام قرارداد  ندارد،می گوید با این قیمت کار نمی‌کنم، واقعا هم نمی‌صرفد. اگر بخواهیم حقوقی وارد شویم و کار را به دیگری واگذارکنیم با فراهم شدم همه شرایط حداقل 6ماه طول می کشد.جالب اینجاست که پروژه ای در فاز 9 بود خواستیم پروژه را از پیمانکار بگیرم او هم از خدا می خواست،پیمانکار می گفت 100هزار تومان  کامل کنم،برای پیمانکار جدید هیچ کس از 300تومان کمتر نخواست،مجبور شدیم با همان پیمانکار توافق کنیم؛یعنی صلاح متقاضیان در این است که پول منطقی به پیمانکار داده شود که فقط بتواند کار را به سر انجام برساند،چاره ای جز این نیست.مسکن مهر یک ایراد که نه؛یک شاخصی اصلی دارد این است که بالاخره تامین اعتبار برای ساخت و محوطه سازی از محل تسهیلات بانکی و آورده است،هر قدر ما  اعداد قیمت های ساخت در این بخش ها را بالا ببریم باید این ها از مردم تامین شود. معتقدم هر پروژه به جایی برسد و مردم امیدوار شوند،پول می دهند,برای مسکن 5یا 10میلیون رقم زیادی نیست اگر من به شما بگویم که تا 20 روز بعد واحدت را با امکانات تحویل می دهیم،مطمئنم شما 5 تومان را میدهی ولی الان نمی دانید که ساخته می شود یا نه.

*تسنیم:در سایت مسکن مهر و در صفحه مربوط به متقاضیان یک ستون جدیدی به نام «وضعیت مالکیت» ایجاد شده، این برای چیست؟

هدایت:بعضی پروژه ها بله.ما در پردیس یک پروزه ملکی داشتیم سرمایه گذار در پردیس زمین داشت چون مسکن دولتی بود بانک مسکن مکلف است در این مسکن مهر مشارکت کند،شرکت سرمایه گذاری مسکن گفته شما باید زمین متری100هزار تومان به مردم دهید و وام 24میلیونی 4درصد می دهم .این پروژه ملکی شد یعنی زمین رابه مردم واگذار کردیم این با خودمالکی و پروژه های ملکی فرق دارد.در پردیس هدف این است که در مسیر کار اگر بتوانیم بحث خرید و فروش را آزاد کنیم در بعضی از پروژه ها زمین ها را با قیمت کارشناسی به مردم واگذار کنیم،بگوییم که هر کس خواست ، سهم زمینش را به او واگذار می کنیم تا پروژه او ملکی شود.

*تسنیم: الان زمین را متری چند می فروشید؟

هدایت:بستگی دارد در این فازها چون فعلا فروش نداشتیم معتقدم شاید اگر ملکی شود به نغع است.ارزش زمین شاید واحدی 5میلیون بیشتر نشود.برای متقاضی که خوب است برای دولت هم خوب است چون دیگر از خیر این زمین ها گذشته.این پول به تکمیل زیربناها کمک می کند.

*تسنیم: مثلا در یک مجتمع 10 واحدی شرایط ملکی کردن،چگونه می شود؟

هدایت:می توانند تقسیم کنند و سهم الاقدر زمین را مشخص کرد و بعد به هر نفر ابلاغ کرد که شما پول زمین را در اقساط سی یا چهل ماهه پرداخت کنید.به نظر من هر کس ملکی می خواهد به نفع دولت است،الان در پردیس خیلی ها می خواهند ملکی شود چون اجاره 99ساله که به درد ما نمی خورد؛اجاره هم که نمی دهند.

تسنیم:چه انگیزه ای برای این کار وجود دارد چون نفعی ندارد؟

هدایت:معمولا مردم از اسم اجاره خوششان نمی آید.

*تسنیم: در یک بلوک50واحدی اگر یک نفر متقاضی باشد می شود؟

هدایت: می توان راهکار تعریف کرد.

*تسنیم:اگر یک نفر زمینش ملکی باشد چه تاثیری به حالش دارد؟روی قیمت آن آپارتمان اثر می گذارد؟

هدایت: بله اگر بتوانیم این مساله را حل کنیم از این به بعد،آن هایی که ملکی می خواهند را در بلوک های ملکی قرار دهیم.تا امروز این کار را نکردیم ولی اگر اعلام کنیم خرید و فروش مسکن مهر آزاد است، همه پرداخت می کنند.

می توان واحد جا به جا کرد مثلا در فاز 11بیست هزار نفر اگر لازم است ملکی شوند جابجا کرد و بلوک های ملکی را کنار هم قرار داد و مشخص کرد اگر ما زمین را با رقم حداقل به مردم واگذار کنیم همه به این سمت می آیند و با آزاد شدن خرید و فروش کمک می شود که مردم زمین ها را از ما بخرند،با رقم کم با اقساط سی یا چهل ماهه.از این وضعیت که بهتر است.

*تسنیم: الان چند درصد واحدهای مسکن مهر پردیس ملکی است؟

هدایت: مسکن ملکی نداریم همه 99 ساله است,ولی هدفمان این است که بعد آزاد شدن به عنوان اولین شرط به ما اجازه دهند که در زمین ها با مردم وارد تعامل شویم و بتوانیم با مجوزی که از آقای وزیر می گیریم پروژه هایی که مردم می خواهند را ملکی کنیم. پروژه های تمام کشور هم در آخر کار همه ملکی می شوند.بعد از مدتی دولت می گوید که با یک شرایط بهتر زمین ها را به خودتان بدهیم

*تسنیم: چقدر کیفیت ساخت مسکن مهر در پردیس با جاهای دیگر فرقی می‌کند مقلا با پرند یا نه از لحاظ کیفیت مثل هم هستند؟

هدایت: در پردیس آن چیزی که می گفتند کیفیت مسکن مهر پایین است,یک سری مشاورینی را در کنار ناظرهای پروانه ای قرار دادیم,قبلا در پروژه ها فقط ناظرین پروانه ای بودند و گاهی این طور بود که مهندس مقیم نبود فقط گزارش مرحله ای می داد.

یعنی یک بار می دید و می رفت ما در جهت نظارت بیشتر و کنترل مضاعف پروژه ها با مشاورینی قرارداد بستیم که در پروژه مستقر هستند؛هم ناظران و هم مهندسان و هم نظارتی که ما و شرکت عمران داریم،به عملکرد پیمانکاران نظارت می کنند و معتقدیم که کیفیت ساخت پردیس در کشور بالاتر است.

سیاست دولت قبل بر این بود که بتواند دهک هایی که پایین بود را صاحبخانه کند مهم بود اگر ما آورده را از 5تومان به 8تومان افزایش می دادیم یک تعداد دیگر نمی توانستند صاحبخانه شوند،هدف دولت قبل آن قشر بود و می گفت یک کاری کنیم این قشر صاحبخانه شوند_هدفش سیاسی بود خودشان می دانند _ به این خاطر آقای وزیر می دید که اگر در پروژه پکیج و کولر را حذف کند و سرامیک نکند و برخی اقلام نازک کاری مثل کابینت را حذف کند،بعضا می دیدم که درهای داخلی را حذف می کردند که این آورده 5تومان باشد تا مردم تهیه کنند حالا خودشان می آیند یک کاری می کنند.

بیشتر هدف این بود که آن گروه ها را صاحبخانه کنند, بارها به وزیر سابق گفتم اگر شما قراردادها را به جای 300 هزار تومان،400 هزار تومان می بستید علاوه بر 100 برابر شدن کیفیت مسکن مهر، پروژه های این طرح خیلی زود به اتمام رسیده و تحویل می شد. اما آنها هم این دلایل را داشتند که اگر آورده را بیشتر می کردیم دهک هایی که منظور داشته ایم که صاحبخانه شوند،نمی شدند.

در هر صورت در سازه های مسکن مهر عموما نظارت ها شده،تقریبا از لحاظ پایداری مثل سازه های دیگرند ولی در نازک کاری زیاد به نظرم به این اندازه حساسیت وجود نداشته، اصل کار سازه است و مورد توجه همه است و نمی شود از لحاظ اخلاقی کسی را وادار کرد که در جای زندگی کند که سازه اش محکم نیست.

خوشبختانه این نظارت ها حداقل در پردیس خیلی بهتر انجام شده و حتی آقای مهندس تعاونی که عمرانی ها کتابهای او را خوانده اند یکی از مشاورین ما در فاز 11 است و نظارت مستمری در کار دارند،،ولی واقعا دیگر قیمتی که با سیصد تومان هست دیگر نمی‌شود کف آن را سنگ ایتالیایی کنند.

*تسنیم:در بحث سند چه اقداماتی انجام داده اید؟

هدایت: الان بخشی از سند آن پروژه هایی که تحویل داده ایم را آماده کرده ایم.نیروهای اداره ثبت را ما در اختیار مرکز قرار داده ایم.چون آن ظرفیت را نداشتند،دارند آماده می کنند که سند را به مرم بدهند.

*تسنیم: به نظرتان کی همه اسناد را تحویل می شوند؟

هدایت:اداره ثبت گفته تا یک سال آینده همه سندهای 99 ساله را می دهند.

*تسنیم: تا حالا چقدر سند تحویل شده؟

هدایت:حدود 1000 سند تحویل شده است.یعنی 1000 سند اعیانی 10هزار واحد تحویل شده را به مردم  داده ایم. اصل کارها انجام شده مثلا پایان کار و تفکیک را ما به مردم با اداره ثبت تعامل کردیم،الان در مرحله صدور اسناد اعیلانی قرار دارند.چون فقط به واحدهای مسکن 99 سند اعیان تعلق می گیرد.

*تسنیم: اداره استاندارد استان تهران اعلام کرده آسانسورهای مسکن مهر پایتخت کیفیت ندارد؟

هدایت: فقط در یک بلوک یک آسانسور داشتیم که ایراد جزئی داشت و پیمانکار در حال برطرف کردن آن است. به همه اعلام کردیم که آسانسورها باید استانداردهای لازم را داشته باشند، در 6 هزار واحد از پروژه هایی که تحویل شده از آسانسورهای بسیار استانداردی استفاده کردیم،چون خود شرکت سرمایه گذاری مسکن یک برند است که نباید در مسکن مهر از بین برود.

پس از آن ابلاغیه ای استاندار تهران داشت که بر اساس آن  با یک مشاوری قرارداد بستیم که کارش آسانسور است آدم خیلی با تجربه ایست در نظارت ،قبل از اینکه آسانسور این پروژه ها خریداری شود اینها بررسی می کنند مثلا طرف می گوید من می خواهم از اسپانیا آسانسور وارد کنم نمونه ی آن را دوستان بررسی می کنند موتور و گیر بکس ... اگر تاییدیه بدهد وارد می کنند؛یعنی هر کس آسانسور بخرد باید تاییدیه را از موسسه استاندارد و مشاور ما بگیرد بعد نصب شود.

*تسنیم: وضعیت آسانسورهای نصب شده چگونه است؟

هدایت: آنها هیچ مشکلی ندارند، تاکنون 9هزار واحد را تحویل داده‌ایم و آسانسورهای این واحدها استاندارد است. یک بلوک مشکل داشت،در برهه ای خیلی حساسیت انجام شد و حتی شما هم با من تماس گرفتید. امتیازی که پردیس دارد این است که ایرادات در آمده ،بعد شروع کردیم.

وقتی که به ما گفتند که در هشتگرد آسانسور این طور شده ما سریع به همه پیمانکاران ابلاغ می کنیم که این مشکل پیش آمده؛ما از تجریبات مسکن مهر سراسر کشور استفاده می کنیم.

آسانسور هم جزو خطوط قرمز ماست و حتی از پیمانکاران خواستیم که اگر تاییدیه نگیرید نمی توانید تحویل دهید.یک آقای معلولی از من خواست  که اجازه بدهم ولی چون تاییدیه را به ما نداده بود گفتم نمی شود واحد را تحویل دهیم،طبقه هشتم هم بود در ملاقات مردمی هم آمده بود،الان در آن جا مستقر شده هر روز می آید و می رود،امروز تاییدیه آسانسورش را گرفتیم،تا تاییدیه نگیریم واحد را به مردم تحویل نمی دهیم چون تا به مردم تحویل ندهی می گویند نمی دهند ولی اگر تحویا دهیم و اتفاقی بیفتد همه شاکی می شوند.

هدایت: قرار بود عوارض این آزادراه اواخر سال گذشته 2500 شود، البته عوارض گران شد که ما جلوی آن را گرفتیم.

*تسنیم: قبل از سال هم عوارض همان 2500 شد.نمی‌توانید برای ساکنان پردیس که به‌صورت روزانه از این آزادراه تردد می‌کنند تسهیلاتی را در نظر بگیرید؟

هدایت:این امکان پذیر نیست، ما یک بانک مسکن را داریم و یک بخش خصوصی و وزارت راه و شهرسازی،وزارت راه که یک ریال سود برداشت نمی کند چون تا اصل هزینه ای که بانک مسکن و بخش خصوصی انجام داده حاصل نشود، سود تقسیم نمی‌شود. بانک مسکن و بخش خصوصی در این آزادراه سهام دارند و رقم 2500 تومان نیز برای آنها اقتصادی نیست. دولت به آنها اول قول داده بوده عوارض 3500شود ولی به خاطر بحث های سیاسی این‌گونه نشد.

با وجود این که این مسیر 21 کیلومتر است، اما برای ساخت آن خیلی هزینه شده بیشتر مسیر یا پل است یا تونل، تونل های بسیار طولانی که هزینه‌های زیادی برای ساخت آن صرف شده است. شاید یک اتوبان 200کیلومتر است در منطقه‌ای ساخته شود اما هزینه ان به اندازه این 21 کیلومتر نباشد.

باید در جهت جذب سرمایه گذار های خصوصی در زمینه ساخت آزادراه ها حرکت کنیم، باید کاری کنیم که بخش خصوصی انگیزه ادامه کار را داشته باشد. هر چه تلاش کردیم نه بانک مسکن و نه هیچ سرمایه‌گذار بخش خصوصی حاضر نشدند شاخه شمالی آزاد راه تهران پردیس را که از شمال بومهن عبور کرده و به تونل مشاع وصل می شود، بسازد. اگر کسی از تهران حرکت کند می تواند از شمال شروع کند و نه رودهن، نه بومهن و نه پردیس را ببیند.

*تسنیم: این شاخه شمالی چند کیلومتر است؟

هدایت: 12 کیلومتر.

*تسنیم:تا کجا می رود؟

هدایت: تا تونل مشاع،اگر 12 کیلومتر را کار کنند شما نه بومهن را می بینید نه رودهن را و مستقیم به ورودی تهران-شمال وصل می شوید. ولی چون اقتصادی نیست هیچ کدامشان نمی آید.آقای نریمان، معاون وزیر راه و شهرسازی خیلی پیگیر این مسئله است که ساخت 12کیلومتر را شروع کند.

*تسنیم:اگر این اتفاق بیفتد فاصله تهران-شمال کمتر می شود.

هدایت:هم فاصله کم می شود و هم ترافیک هایی که معمولا وجود دارد خیلی حل می شود هدف ما این است که سرمایه‌گذاران را برای ساخت باقیمانده آزادراه قانع کنیم و می‌خواهیم از کانال وزیر راه استفاده کنیم که تکلیف کند.

*تسنیم :خب یک سرمایه گذار دیگر پیدا کنید.

هدایت: نمی آیند، می‌گویند عوارض باید 4هزار تومان شود.

*تسنیم: با تعاونی ها چه کار می کنید؟

هدایت: در پردیس تعاونی نداریم.

*تسنیم:اصلا؟

هدایت:نه تعاونی رسمی نداریم شاید غیر رسمی می آیند یکی از عوامل بهتر بودن کار ما نبود تعاونی است اگر آنها در این طرح حضور داشتند بیچاره می شدیم.

*تسنیم:یعنی در تمام قراردادها؟

هدایت: همه قراردادهای مسکن مهر پردیس به‌صورت سه جانبه با مردم است. حتی یک بار 20 نفر تعاونی آمده بودند،گفتم من شما را نمی شناسم.

*تسنیم:اواسط سال گذشته دو-سه  تعاونی این کار را کرده و پول‌های زیادی از مردم برای ثبت‌نام در مسکن مهر پردیس دریافت کرده بودند.

هدایت:همه این پول‌ها پس داده شد. برخی تعاونی‌ها از یک سری افراد پول گرفته و گفته بودند ما در فاز 8  واحد داریم در حالی که واحدهای ما در فاز 8 تمام شده بود،مجبور شدند پیامک داده و پول های مردم را پس دادند.شایعه شده بود که شرکت عمران پول ها را پس می دهد، اما تعاونی هایی بودند که از مردم پول گرفته بودند.

*تسنیم: همچنان واحدهای مسکن مهر فقط با شرط خرید و نصب پکیچ تحویل می شود؟

هدایت: تسنیم ما را بیچاره کرد(خنده). همان گزارشی که درباره برآورد قیمت برای سکونت در پردیس منتشر شده که خیلی علمی بود.

*تسنیم: در خصوص آن گزارش از متقاضیان مسکن مهر سئوال کرده بودیم.

هدایت:نوشته بودید هزینه اسکان در پردیس 13میلیون است. هزینه اسکان در واحدهای مسکن مهر پردیس فقط خرید پکیج است که آن هم زیر 2 میلیون تومان هزینه دارد.

*تسنیم: البته تمام هزینه‌ها را حساب کرده بودیم. با توجه به این که  شماری از متقاضیان با مشکلات مالی روبرو هستند، گویا شما موسسه خیریه‌ای را برای کمک به این قبیل افراد تشکیل داده‌اید؟

هدایت: بله همین طور است چندی پیش سردار جانبازی به پردیس آمده بود و راننده‌اش می‌گفت باید مدیرعامل پردیس پایین بیاید و او را ببیند. رفتم دیدم جانبازی بود که به همراه 2 سرباز آمده بود. خوشبختانه آذری زبان  بود و دیدیم خیلی عصبانی است.

روزانه بیش از 100 نفر برای درخواست کمک به پردیس می‌آیند طرف وسایلش را می ریزد و می گوید من هیچی ندارم!طرف می گوید من 5 میلیون دارم و  دیگر  یک ریال ندارم. هر روز از این اتفاقات زیاد می افتد و باید با حوصله و صبر تحمل کرد.هر وقت عصبانی شوی باید دو برابر انرژی بگذاری و مشکل را حل کنی پس باید برایش وقت بگذاری مثلا با او گریه کنی، به همین دلیل یک موسسه خیریه هم درست کردیم که هر چند محدود، اما به نیازمندان کمک می‌کنیم.

*تسنیم: برای متقاضیانی است که وضع مالی خوبی ندارند؟

هدایت: بله، چند روز پیش شخصی به شرکت عمران آمده بود و می‌گفت نمی‌تواند اجاره سالانه مسکن مهر را هم پرداخت کند، از این دست افراد زیاد هستند و باید به آنها کمک کنیم. البته مردم بعضا انتظارات زیادی دارند. با این حال در بین آنها آدم های شاکری هم هست و آدم می بیند لذت می برد مثلا یک خانمی به همراه حدود 20 خانم دیگر آمده بودند تا بابت خانه‌دار شدن در طرح مسکن مهر تشکر کنند.

گفت‌وگو از بهمن نظری

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه