اسلامشهر سرزمین یادگارهای کهن

اسلامشهر سرزمین یادگارهای کهن

خبرگزاری تسنیم: اسلامشهر دارای قدمتی مقارن با هزاره پنجم پیش از میلاد است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از استان تهران، شهرستان اسلام‌شهر که با مساحت 208 کیلومتر مربع در 12 کیلومتری جنوب شهر تهران واقع شده است از شمال به تهران، از شرق و جنوب به ری، از غرب به رباط کریم و از شمال غرب به شهریار محدود شده و یکی از فرمانداری های استان تهران محسوب می شود.

اسلامشهر دارای قدمتی مقارن با هزاره پنجم پیش از میلاد است و در روزگاران کهن روستایی به نام قاسم آباد شاهی بوده است. تا کنون 12 اثر تاریخی و باستانی شهرستان اسلامشهر در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. محوطه باستانی مافین آباد اسلامشهر دارای کهن ترین دوره های تاریخی است که قدمت آن به هزاره پنجم پیش از میلاد می رسد.

محوطه های ارزشمند باستانی که هم دوره با محوطه های باستانی چشمه علی شهر ری، مرتضی گرد و تپه سیلک کاشان هستند مانند تپه مافین آباد با دارا بودن هفت هزار سال پیشینه تاریخی و فرهنگی از شهرت زیادی در مجامع علمی برخوردار بوده و از شاخص های تمدن های پیش از اسلام در جهان شناخته می شوند همچنین تپه های باستانی پراکنده در سطح منطقه را می توانید با محوطه های تاریخی مجاور آن در دشت بزرگ ری مقایسه کنید.

تپه باستانی واوان اسلامشهر علاوه بر نقش مهره های با ارزش در این محوطه، کشف تعداد سکه، ظروف چینی و سفالینه های آبی وسفید رنگ دوران صفویه،  کشف النگوهای زنانه و نیز وسایل کره گیری به یادگار مانده از دوران آل بویه این حدس را تقویت می کند که محوطه تپه مذکور در دوران آل بویه و نیز پس از دوران تاریخی مورد استفاده ساکنان خانوادگی بوده است.

تپه باستانی مافین آباد در حاشیه روستای مافین آباد اسلامشهر واقع شده است. حفاری های علمی و باستانی شناسی انجام شده طی سالهای قبل، از وجود آثاری مربوط به دوره پیش از تاریخ خبر می دهد هر چند که آثار دوره اسلامی نیز در سطوح تپه مشاهده شده که به اهمیت این منطقه از نظر باستان شناسی اشاره دارد. سفاینه های به دست آمده به همراه دیگر آثار و اشیاء تاریخی، این تپه را در شمار تپه های ارزشمند پیش از تاریخ (هزاره چهارم و پنجم پیش از میلاد) قرار داده است.

یخچال جعفر آباد در فاصله 1500 متری جنوب غرب روستای جعفرآباد جنگل شهرستان اسلام شهر، مجموعه ای از سازه های معماری،خدماتی در کنار یگدیگر و به فاصله بسیار نزدیک قرار گرفته اند. شاید کمتر نقطه ای از نظر باستانی یفت شود که چنین ویژگی داشته باشد. آسیاب، منبع آب و یخچال تشکیل دهنده این سازه های معماری اند و قدمت آنها به دوره قاجاریه باز می گردد.

امامزاده عقیل (ع ) در داخل قبرستان و گلزار شهدای اسلامشهر قرار گرفته و همواره مورد توجه مسئولین، هیات امناء امامزاده و مردم بوده و طی سال های اخیر، بنای فوق نوسازی و بخش های جدیدی به آن اضافه شده است. نای جدید شکیل و سطوح آن با کاشی های رنگی پوشیده شده است.

امامزاده محمد (ع)، امامزاده اسماعیل (ع) ، امامزاده طاهر(ع)، یخچال علی آباد، امامزاده ابراهیم (ع)، یخچال ترشنبه از دیگر آثار باستانی شهرستان اسلام شهر هستند. 

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon