گرایش اقتصاد مقاومتی برای مقابله با غرب و تحریم‌ها است


گرایش اقتصاد مقاومتی برای مقابله با غرب و تحریم‌ها است

خبرگزاری تسنیم:عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی مقابله با غرب و تحریم‌ها است، تصریح کرد: گرایش اقتصاد مقاومتی مقابله است ولی حالا اگر آنها خیلی فشار آوردند و ما هم نتوانستیم مقابله کنیم، اعلام بی‌نیازی می‌کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی فلاحیان نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در مورد راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی گفت: امروز غربی‌ها تحریم‌های خود را تشدید کردند ولی از اول انقلاب سیاستی که بر غرب حاکم بوده این است که به قول خودشان انقلاب را کنترل کنند و اجازه پیشرفت ندهند. همانطور که اوباما برای تحریم‌ها به کنگره نامه نوشت که بالاخره ایران با سیاست‌های ما در تضاد است‏‏‏.

وی افزود: از اول انقلاب به همین صورت بود و ما همیشه در صدد جستجو برای این بودیم که چه راه‌حل‌هایی پیدا کنیم که تحریم‌های آنان را دور بزنیم و یا اگر نتوانستیم دور بزنیم خودکفا باشیم که آن نتوانند حرکت ما را به سوی ترقی تضعیف کنند و  نتوانند جلوی آن را بگیرند. ما در بخش صنعت به این نتیجه رسیدیم و ساخت موتور را شروع کردیم، خیلی‌ها می‌گفتند که وقتی شما موتور هم بسازید سرمایه‌گذاری آن برای تولید انبوه خیلی زیاد است ولی در آن زمان آقای نجات حسینیان به ما گفت که حتما این کار را انجام دهید، زیرا وقتی آنها ببینند که می‌تواینم موتور بسازیم، هم موتورهای خود را نصف قیمت به ما می‌دهند هم اینکه دیگر ما را تحریم نمی‌کنند و می‌گویند که اگر ما این‌ها را تحریم کنیم‏‎ کارهای خود را ادامه می‌دهند.

وزیر اطلاعات دولت سازندگی ادامه داد: اگرچه اول موتور خیلی عالی نمی‌سازند ولی به تدریج ممکن است هم بتوانند خودکفا شوند و هم بتوانند صادرات کنند. در نتیجه غربی‌ها عقب‌نشینی می‌کردند. این در همه مسائل بود، مثلا همیشه توصیه ما به دانشگاه‌ها این بود که دانشگاه‌های ما که رهبر معظم انقلاب فرمودند باید تولید علم کنند، نه اینکه فوق لیسانس و دکتراها رساله‌ای بنویسند که معمولی است، بلکه نگاه کنند که نیازمندی‌های  کشور چیست و در مرزهای دانش مقاله بدهند.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطر نشان کرد: فرض کنید که ما می‌خواهیم یک کارخانه بخریم، ناچاریم اگر این‌ها بدانند ما در این زمینه مطالعات کرده‌ایم، همان کارخانه را به ما ارزان‌تر می‌دهند و بعد از آن ما در مقابل تحریم‌های که آنها در بخش‌های علمی و صنعتی تحمیل می‌کنند، مقاومت می‌کنیم.

حجت‌الاسلام فلاحیان با اشاره به اظهارات کلینتون مبنی بر اینکه من تحریم‌های آکادمیک را استثنا می‌کنم، اظهار داشت: این اظهارات به دلیل ان است که دانشگاه‌های آمریکا با ایران در مسائل پزشکی همکاری دارند. خب! وقتی ما خودمان پیشرفت داشته باشیم که آن‌ها احساس نیاز کنند، دیگر در آن بخش‌ها ما را تحریم نمی‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه مقاومت به این معناست که ما فشارهای آنها را یا خنثی یا بی‌تاثیر کنیم، گفت: در خیلی مسائل داخلی همین طور است. زمانی می‌گفتیم که ممکن است آنها در محصولات کشاورزی یا در مسائل نفتی به ما فشار بیاورند، مثلاً وقتی ایرانی‌ها به ساختن تجهیزات سر چاهی شروع کردند که با ساختن این‌ها، غربی‌ها سیاست خود را تغییر دادند ولی مثلا الان آنها می‌دانند که ما در خیلی از بخش‌ها مثلا در بخش گاز کار نکرده‌ایم و روی آن سرمایه‌گذاری علمی نکردیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: مثلا درباره بعضی از کنتراتورها سعی می‌کنند تا هر طور شده نگذارند این‌ها به دست ما برسد و تحریم‌های‌شان مؤثر واقع شود. منظور رهبری از مقاومت این نیست که ما کار نکنیم یا بی‌نیاز باشیم از پیشرفت‌های علم یا رفاه جامعه. البته آن هم که نوعی مقاومت هست که به مردم آن فرهنگی را القا کنیم که از بعضی چیزها که خیلی ضروری نیست و آنها فشار می‌آورند، اصلا استفاده نکنند ولی کلا حرکت و جهت‌شان این است که ما بتوانیم مقابله کنیم.

وزیر اطلاعات دولت سازندگی ادامه داد: الان آنها برای سرمایه‌گذاری در مسئله گاز به ما فشار آوردند ولی خودشان هم به خاطر مشکلاتی که با روسیه پیدا کردند، تحت فشار قرار گرفتند. الان فرصت طلایی است، برای اینکه ما بگوییم اگر شما می‌خواهید در آینده به شما گاز بدهیم و جای روسیه نیازمندی‌هایتان را در بخش گاز پر کنیم باید سرمایه‌گذاری کنید و تحریم‌ها را بردارید. الان موقع این کار است‏ تا قبل از اینکه خود آنها راه‌حل‌هایی پیدا کنند و ما باید در رفت‌و‌آمدهایمان فشار بیاوریم که فضا را به نفع ما تغییر دهند، این خود یک نوع مقابله است، همان طور که خود روسیه هم تهدید می‌کند که اگر شما این کار را نکیند من به شما گاز نمی‌دهم.

حجت‌الاسلام فلاحیان خاطر نشان کرد: اول آنها ما را در سرمایه گذاری گازی تحریم کردند ولی الان چشم دارند که بخشی از نیازمندی‌های آنها را تامین کنیم، اینجاست که نقش دیپلماسی و گفت‌وگو خیلی مهم است که از یک فرصت طلایی استفاده شود و خیلی از تحریم‌های بخش نفت و گاز شکسته شود یا فرض کنید که اگر آنها در یک موضوع خاصی روی ما فشار بیاورند ما هم از جای دیگر  دنیا به آنها فشار بیاوریم و از ظرفیت‌هایی که در دنیا داریم، استفاده کنیم. بالاخره ما هم به علت نفوذ زیادی که در منطقه داریم که آنها  از همین استفاده می‌کنند و به آنها بگوییم ما ادامه نمی‌دهیم.

وی افزود: مثلاً آنها در موضوع مواد مخدر خیلی از راضی هستند، حالا ما بگوییم این را رها می‌کنیم یا تهدید می‌کنیم که شما فلان کار  را باید انجام دهید، نه تنها این کارها را نکرده‌ایم بلکه آنها طلبکار هم شده‌اند، بنابراین معلوم است که دیپلماسی ما در سطح خیلی بالا و تیز و تند نیست ولی باید به موقع سرپیچ‌ها پیچید.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در رابطه با مدیریت جهادی نیز گفت: مدیریت جهادی یعنی اینکه با سرعت و دقت باید کار را انجام داد، بالاخره ما در این میدان مبارزه با آنها هستیم و آنها می‌خواهند رشد ما را کنترل کنند و نمی‌خواهند که نفوذ ما روز به روز در منطقه گسترش پیدا کند، ضمن اینکه ما هم نمی‌خواهیم که این‌ها در منطقه بمانند و توسعه دهند.

حجت‌الاسلام فلاحیان با تأکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی مقابله با غرب و تحریم‌ها است، تصریح کرد: گرایش اقتصاد مقاومتی مقابله است ولی حالا اگر آنها خیلی فشار آوردند و ما هم نتوانستیم مقابله کنیم اعلام بی‌نیازی می‌کنیم. هم مقام معظم رهبری بارها فرمودند و هم حضرت امام (ره) فرمودند که اگر شما خیلی فشار هم بیاوریم ما تسلیم نمی‌شویم و حتی یک وعده غذا می‌خوریم یا اصلا روزه می‌گیرم.

وزیر اطلاعات دولت سازندگی ادامه داد: در نهایت اگر در مواردی فشار آوردند و خواستند برای ما در دارو، غذا و ... مشکل ایجاد کند، یکی از راه‌های ما این است که سیلوهای بیشتری برای یک سالمان از مواد غذایی مثل گندم و برنج داشته باشیم که مجبور نشویم از بازار سیاه تهیه کنیم  تا فکر کنند که می‌توانند از این راه فشار بیاورند. باید دولت این کارها را انجام دهد و به صورت ریز در هر موردی کار شود.

وی با بیان اینکه بعضی‌ها سیاست مقاومتی را جایگزین دیگری در جاهای مختلف دنیا می‌دانند، اظهار داشت: وقتی بانک‌های ما را تحریم می‌کنند، ما باید راه‌حل‌هایی پیدا کنیم که هیچ تأثیری در موازنه پول پیدا نشود.  باید روی این‌ها مطالعه شود و می‌توان بانک‌هایی ایجاد کرد و روابط غیر بانکی را نه به صورت دلالی بلکه به صورتمنظم  سازماندهی کرد و مقابله را انجام داد، بنابراین در خیلی وقت‌ها وقتی این کارها را انجام دهیم، آنها مصرف می‌شوند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon