تصویب راهبرد مداخله‌جویانه اتحادیه اروپا در قبال ایران

تصویب راهبرد مداخله‌جویانه اتحادیه اروپا در قبال ایران

خبرگزاری تسنیم: کمیته روابط خارجی اتحادیه اروپا قطعنامه‌ای در مورد راهبردهای پیشنهادی مداخله‌جویانه اتحادیه اروپا در قبال ایران را تصویب کرد و برای تأیید نهایی به پارلمان اروپایی ارائه کرد.

به گزارش حوزه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی اتحادیه اروپا؛ کمیته روابط خارجی اتحادیه اروپا قطعنامه‌ای در مورد راهبردهای جدید مداخله‌جویانه اتحادیه اروپا در قبال ایران را تصویب کرده است و برای تأیید نهایی به صحن پارلمان اروپایی ارائه کرده است.

طبق سند منتشر شده از سوی این کمیته، ادعا شده است: درحالی که انتخابات ریاست جمهوری ایران بر اساس استانداردهای اتحادیه اروپا برگزار نشده است، با این حال روحانی اعلام آمادگی کرده است تا گشایش‌های بیشتر و سازنده‌ای با غرب برقرار کند؛ در این شرایط کنار توافق هسته‌ای مسائل دیگری از جمله موضوع حقوق بشر و امنیت منطقه‌ای نیز باید بین اتحادیه اروپا و ایران مورد گفت‌وگو قرار گیرد.

در ادامه این سند ادعا شده است: وضع حقوق بشر در ایران همچنان با نقض نظام‌مند حقوق اولیه ادامه دارد، و ایران همچنان با نهادهای حقوق بشری سازمان ملل همکاری نمی‌کند و به گزارشگر ویژه ویزای ورود نمی‌دهد.

در این سند با اشاره به موضوع روابط اتحادیه اروپا و ایران، تأکید شده است که تنها در صورت پایبندی کامل ایران به تعهدات خود در اجرای تام توافقنامه "برنامه اقدام مشترک" امکان بهبود روابط سازنده این اتحادیه با ایران میسر است؛ همچنین در ادامه آمده است که مذاکرات منتج به توافقنامه ژنو زمینه‌ساز روابط سازنده بیشتر اتحادیه اروپا و ایران در زمینه‌هایی همچون نگرانی‌های منطقه‌ای از جمله جنگ داخلی در سوریه، مبارزه علیه تمامی اشکال تروریسم و عوامل ایجاد کننده آن، و گسترش روابط در حوزه‌های دیگری مانند توسعه اقتصادی، موافقت‌نامه‌های تجاری، حاکمیت قانون و بهبود حقوق بشر است.

این کمیته در سند مصوب خود از "سرویس اقدام خارجی اروپایی" (تحت ریاست کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا) خواسته است تا تمامی مقدمات لازم را برای افتتاح (دفتر) هیئت نمایندگی اتحادیه در ایران تا انتهای سال 2014 میلادی انجام دهد. این کمیته در این بند تصریح کرده است که افتتاح این نمایندگی در تهران یک ابزار کارا برای تأثیرگذاری بر سیاست‌های ایران خواهد بود و (این اقدام) از (آغاز) گفت‌وگو در مورد موضوعاتی مانند حقوق بشر و حقوق اقلیت‌ها حمایت خواهد کرد.

در این سند همچنین از شورای اروپا دعوت شده است تا بسته به پیشرفت‌های صورت گرفته در مذاکرات هسته‌ای با ایران، زمینه را برای افزایش و بهبود همکاری‌های دوجانبه در موضوعات دوجانبه و بخشی همچون تقویت جامعه مدنی و بخش خصوص در ایران، مبارزه با مواد مخدر در شرایطی که اطمینان حاصل شود افراد مظنون از محاکمه منصفانه برخوردار بوده و با مجازات اعدام روبه‌رو نشوند، بخش آموزش، فرهنگ و ابتکارهای مشترک برای بهبود و حمایت از حقوق بشر را فراهم کند.

همچنین از کمیسیون اروپا و "سرویس اقدام خارجی اروپایی" (تحت ریاست کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا) دعوت شده است تا با به‌کارگیری تمامی ابزارهای در دسترس و ممکن برای اتحادیه اروپا به‌منظور شکل‌دهی به یک تلاش هماهنگ به‌منظور تقویت و توسعه جامعه مدنی در ایران به‌منظور افزایش تبادلات دانشجویان، هنرمندان، بازدیدکنندگان همچنین تبادلات فرهنگی و آکادمیک و بهبود مشارکت و درگیر شدن جوانان در فعالیت‌های مدنی تلاش کنند.

این کمیته در این سند با استقبال از آزادی تعدادی از آنان که "زندانیان عقیدتی"‌ نامیده شده‌اند و شامل نسرین ستوده برنده جایزه "ساخاروف" اتحادیه اروپا، از مقامات ایرانی خواسته شده است تا تمامی "زندانیان مدافع حقوق بشر، زندانیان سیاسی، فعالان صنفی تجاری و کارگری، و آنهایی که پس از انتخابات ریاست جمهوری (سال) 2009 بازداشت شده‌اند" آزاد شوند؛ همچنین ضمن اشاره به ابتکار رئیس جمهوری حسن روحانی در مورد تدوین منشور حقوق شهروندی، از تداوم نگرانی‌های عمیق در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران، به‌طور خاص ادعاهای گسترده موجود در مورد شکنجه، محاکمات غیرمنصفانه در مورد وکلا و مدافعان حقوق بشر،‌ و مصونیت نقض حقوق بشر از تعقیب و پیگرد قضایی سخن گفته شده است. در ادامه این کمیته در مورد تعداد بالای اعدام‌ها در دو سال گذشته هشدار داده شده و محدودیت (اعمال شده) بر آزادی اطلاعات،‌ تجمع، بیان، تشکیل انجمن، مذهب،‌ و فعالیت‌های آکادمیک (در ایران) را محکوم کرده است.

انتهای پیام/*

اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان