چرا حماسه اقتصادی در سال ۹۲ محقق نشد؟

چرا حماسه اقتصادی در سال 92 محقق نشد؟

خبرگزاری تسنیم: فقدان عزم جدی در دولت، وجود فساد اقتصادی، اعمال سیاست‌های ضد تولید، بهانه کردن تحریم، عدم پیاده سازی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، کاهش رشد اقتصادی و سطح رفاه مردم و موارد متعدد دیگر از عوامل و نشانه‌های عدم تحقق حماسه اقتصادی اعلام شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مقام معظم رهبری اواخر سال گذشته در چند سخنرانی تصریح کردند که حماسه اقتصادی در سال 92 محقق نشده است. خبرگزاری تسنیم در این باره در ایام نوروز 93 با تعدادی از کارشناسان اقتصادی درباره دلایل عدم تحقق حماسه اقتصادی در سال گذشته گفتگو کرده است که مشروح این گفتگوها در ادامه بازخوانی می شود:

هوشنگ شجری: 4 عاملی که مانع تحقق حماسه اقتصادی شدند
عضو سابق هیئت علمی دانشگاه اصفهان گفت: در حال حاضر 4 عامل اصلی از موانع تحقق حماسه اقتصادی هستند که بودجه نامتعادل از مهمترین آن هاست.
هوشنگ شجری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهارداشت: حماسه اقتصادی مجموعه تدابیر ، اقدامات و سیاستهای اقتصادی است که به تثبیت اقتصادی منجر می شوند.
وی افزود: در حال حاضر در مسیر بهبود و حماسه اقتصادی قرار داریم که مهمترین آنها، متعادلتر شدن بودجه، کنترل بیشتر نقدینگی، شفاف شدن رانتخواریها و فسادهای اقتصادی و حرکت نرخ ارز به سمت تک نرخی شدن است.
این اقتصاددان گفت: چنانچه درآمدهای دولت وصول شود که 50 درصد آن به درآمد نفت بستگی دارد، بودجه تعادلش را بیشتر حفظ خواهد کرد.
وی افزود: صادرات نفت نسبت به سال گذشته 30درصد بیشتر شده هرچند سطح آن تا 2میلیون و 200 هزار بشکه هنوز فاصله دارد.
شجری گفت: مسیری که در آن هستیم می تواند ما را به حماسه اقتصادی برساند.
وی تأکید کرد: کنترل نقدینگی از دیگر عواملی است که ما را به حماسه اقتصادی می رساند. هرچند این کنترل فشارهای رکودی را تحمیل می کند ولی باید همچنان این روند طی شود. در بحث رانت خواری و فسادها نیز با شفاف شدن وضعیت و کنترل بخش بسیاری از آنها، مسیر تحقق حماسه هموارتر خواهد بود.
این اقتصاددان گفت: نرخ ارز در حال حاضر منطقی تر شده، هرچند هنوز سیستم چند نرخی است. مسیر کنونی به طرف تک نرخی شدن است و امید می رود در 6 ماه آینده نرخ ارز ، تک نرخی شود.
شجری گفت: راهکارهای پیشنهادی در مسیر تحقق حماسه اقتصادی، حفظ تعادل بودجه، اتکای دولت به درآمدهای مالیاتی، صرفه جویی شدید در مخارج دولت، خروج سیستم بانکی از بارهای سیاسی و کاهش مطالبات معوق و... هستند.
وی در تشریح رابطه بین حماسه اقتصادی و اقتصاد مقاومتی گفت: این دو یک تعبیر بوده و آن سروسامان دادن به اقتصاد از طریق ایجاد تثبیت و رشد سرمایه گذاریهاست.

کوروش پرویزیان: حماسه اقتصادی با فرماندهی واحد اقتصادی تحقق پیدا می‌کند
مدیرعامل بانک سینا با تعریف و تبیین جنبه های مختلف حماسه اقتصادی گفت: این حماسه که به بهبود شرایط زندگی مردم و عدالت منجر می شود با مدیریت مسنجم و فرماندهی واحد اقتصادی تحقق پیدا می کند.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم ، کوروش پرویزیان، مدیرعامل بانک سینا است که پیش از این ریاست مؤسسه آموزش عالی بانکداری ایران را عهده دار بود. وی دارای دکترای مدیریت از دانشگاه تهران است و سوابق و فعالیتهای پژوهشی و تحقیقاتی متعددی در حوزه مدیریت و بودجه را نیز داراست. ریاست هیات مدیره و مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران، مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی و عضو شورای پول و اعتبار، عضو هیات انتظامی بانک‌ها و مشاور عالی رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از جمله سوابق اجرایی دکتر پرویزیان است.
عضویت در هیات علمی دانشگاه شاهد، مدرس دانشگاه های تهران، تربیت مدرس سمنان، امام صادق (ع) و مؤسسه علوم بانکی از سوابق آموزشی دکتر پرویزیان محسوب می شود.
وی بر این باور است، حماسه اقتصادی، بهبود شرایط زندگی مردم نسبت به گذشته است که وجه دوم آن نیز تحقق عدالت اجتماعی و اقتصادی و برقراری تعادل در جامعه  است.
پرویزیان معتقد است، تحقق حماسه اقتصادی به انسجام و وحدت فرماندهی بیش از گذشته نیازمند است. او براین باور است که اجرای سیاستهای 24 گانه ابلاغی اخیر مقام معظم رهبری می تواند به حماسه اقتصادی بیانجامد.
وی بر این باور است، بنیان بحث حماسه اقتصادی را باید در ظرفیت وسیع مردم شریف ایران جستجو کرد . با مدیریت مسنجم و فرماندهی واحد اقتصادی می توان شرایط جدیدی برای توسعه و عدالت اقتصادی و نیز رشد اقتصادی و ارتقای جایگاه اقتصادی کشوردر فضای بین المللی فراهم کرد.
دیگر نظرات این مدیربانکی را در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم و در ادامه می خوانید:
• حماسه اقتصادی، بهبود شرایط زندگی مردم نسبت به گذشته است
تسنیم : حماسه اقتصادی از منظر و دیدگاه شما به چه مفهوم است؟
به اعتقاد من، حماسه اقتصادی مدنظر مقام معظم رهبری این است که شرایط زندگی مردم بهتر از گذشته شود. مردم یک زندگی سالم و آینده مشخصی داشته باشند..زندگی سالم به مفهوم سلامت مردم در همه ابعادجسمی ٫روانی ٫روحی و معنوی زمینه سازی و اجرایی شود . همچنین اینکه مردم از تامین آتی بهرمند گردیده واز کسب و کار آتی  خود و فرزندانشان اطمینان داشته باشند.با خلق حماسه اقتصادی و اقتصاد مقاومتی از همه ابعاد به خصوص به لحاظ معیشت و زندگی ، اوضاع عموم مردم بهبود یابد. بدین ترتیب علاوه برامکان کسب و کار وبدست آوردن درآمد مشروع و حلال ونیز داشتن درآمد سرانه بالاتر نسبت به گذشته و در مقایسه با متوسط درآمد سرانه دیگر کشورهای ثروتمند، دسترسی به آموزش ،بهداشت، ورزش، امنیت وآرامش بیشتر و بهتری فراهم شده و با هر شوک و نوسان بیرونی و داخلی به راحتی دچار از هم گسیختگی و فروپاشی نمی شود.فلذا استقلال  و خود کفایی در  تأمین غذایی، بهداشتی، آموزشی و تأمین آتی خانوارها از جمله زمینه هایی هستند که با خلق حماسه اقتصادی بیش از گذشته  باید مورد اهتمام برنامه ریزان اقتصادی قرار گیرد .
• وجه دوم حماسه اقتصادی، برقراری تعادل اقتصادی و  تحقق عدالت اجتماعی و اقتصادی در جامعه  است.
تسنیم: به اعتقاد شما تأمین اینگونه نیازها به مفهوم تحقق حماسه اقتصادی است؟
موارد مذکور بخشی ازشرایط لازم برای خلق این حماسه است. اما این شرایط کافی نبوده وبخش دیگر از شرایط معطوف به تعادل های مهم در اقتصاد و نیز تحقق عدالت اجتماعی و اقتصادی و نیز کاهش نابرابریهاست. مردم نه تنها باید امکان ترقی ورشد اقتصادی داشته باشند ٫ بلکه می بایست از زمینه های و فرصت های رشد مبتنی بر عدالت و نیز بهره مندی و دسترسی عادلانه به نیازهایشان برخوردار باشند.همه مردم می باید امکان بروز خلاقیت و استعداد مادی و معنوی خود را در یک فضای امن و سالم پیدا کنند. این موضوع ، شامل عدالت درایجاد فرصت کسب و کار مشروع و قانونی.ارتقاءاقتصادی  ، درآمد سرانه بالاتر، غذا، بهداشت ، آموزش ،ارتباطات وسایر زمینه های زیر بنایی و زیرساختی مرتبط با حکومت است، عدالت اقتصادی به  شکوفا شدن توانمندی های مردم  در رفع نیازهای خودشان و نیز رفع نیازهای سایر مردم در داخل محدوده سرزمینی کشور و حتی به فراتر از مرز منجر می شود. در فرمایشات مقام معظم رهبری  بارها بر عدالت و به خصوص عدالت اجتماعی و اقتصادی تأکید شده است. با لحاظ تغییرو تحولات سریع در اقتصاد ، بحث تعادل در بازارها نظیرتعادل در بازار کالا وخدمت وتعادل در عرضه و تقاضا  و یا تعادل در بازار پول و ارز و  نیز تعادل در زنجیره تولید، توزیع و مصرف و ایجاد ارزش افزوده  اهمیت بیشتری یافته و با مدیریت تغییرات و برقراری تعادل در بازارها، به  ثبات اقتصادی منجر می شود. در نتیجه ثبات اقتصادی و ایجاد امکان برای حرکت به سمت تعادل های بالاتر در بازارها ، به استحکام پایه های اقتصادی  ودر نتیجه  مقاوم بودن اقتصاد ختم می شود. برای تحقق این امر انسجام و یکپارچگی راهبری و راهبردی اقتصاد  ضروری است.  در شرایط امروزی معتقدم تحقق حماسه اقتصادی نیازمند انسجام و وحدت فرماندهی بیش از گذشته است. نمی شود از مراجع و کا نال های  مختلف و نا هماهنگ  و با داشتن  پارادیم و برداشت متفاوت و متناقض از اقتصاد  و  نیز با اعمال سیاست های  گوناگون و متضاد و برنامه های سینوسی در حوز های مختلف اقتصادی ، انتظارخلق حماسه اقتصادی  را داشت. تکالیف کارآفرینان،فعالان اقتصادی ،تجار ،کسبه و صادرکننده گان و آحاد  مردم در ارتباط با موضوعات مهم کسب و کار ، مالیات، بیمه ، عوارض  ، روابط کاری و کارگری،فضای و محیط کار و پیشه ،تامین مالی ، ارز خارجی ، پس انداز و سرمایه گذاری و غیره  باید شفاف و روشن باشد٫ تا همه در یک فضای امن و با بهروری بالاتر اقتصاد کشور به  جایگاه شایسته خود برسانند.این موارد نیازمند راهبری استرتژیک و انسجام در فرماندهی و نظم پذیری بیشتر است. با ابلاغیه اخیر سازماندهی جدیدی از نظامات اقتصادی ضرورت داردو گرنه حماسه اقتصادی کما کان با تاخیر مواجه خواهد بود.
• تأکید بر مردمی شدن اقتصاد و مشارکت حداکثری مردم
تسنیم : به نظر شما با دسترسی آحاد بیشتری از مردم به عدالت اجتماعی و اقتصادی، آیا باید نقش آفرینی آنها در اقتصاد نیز افزایش یابد؟
پیش از این توضیح داده شد که با اجرای عدالت امکان شکو فایی استعداد همه آحاد جامعه در جای خود فراهم می شود . با شکوفا شدن استعدادها،مردم امکان ایفای نقش موثر تر و بهتری برای ایجاد جامعه ای آرمانی و آباد پیدا می کنند. بدون حضور مردم این امری بسیار دشوار و شاید محال باشد که اقتصاد در چرخه درست خود قرار گیرد.  در سیاست ها ی ابلاغی 29/11/1392 مقام معظم رهبری در مورد اقتصاد مقاومتی و در  سیاست های 24گانه آن این موضوع  مشارکت حد اکثری مردم در بند یک  تصریح شده است. تحقق حماسه اقتصادی پیوند نزدیک و عمیقی با مشارکت حداکثری آحاد جامعه در فعالیت های اقتصادی و تسهیل و تشویق همکاری جمعی و تاکید بر ارتقاء درآمد و نقش طبقات کم درآمد و متوسط با تامین شرایط و فعال سازی کلیه امکانات و منابع مالی و سرمایه های انسانی و علمی کشور دارد.
مباحث اساسی تأمین رشد پویا و بهبود شاخصهای مقاومت اقتصادی و دستیابی به اهداف سند چشم اندازبیست ساله ،و سیاست های اقتصاد مقاومتی  با رویکرد جهادی ، انعطاف پذیر، درون زا، پیشرو، برونگرا، که به لحاظ  اهمیت  از تراز بالایی برخودار است ٫ در مقدمه  ابلاغیه بند های بیست و چها گانه تاکید  شده است. در  واقع با ذکر این مقدمه کیفیت مدیریت و  نحوه عمل  به درستی اعلام گردیده و سپس موارد سیاستی یک به یک تصریح شده است. ، بحث رشد پویا و مبتنی بر دانش  با  بهره وری، کارآیی، کارآفرینی و مشارکت حداکثری د ر بند های یک تا سه به دقت تصریح شده که نشان دهنده کیفیت مدیریت اقتصادی است.
لازم به ذکر است به زعم  بنده ٫بحث مردمی بودن و  مشارکت حداکثری هرچند نفی خصوصی سازی نیست ( خصوصی سازی به مفهوم کاستن از  دولتی  شدن اقتصاد ) ولی الزاما با خصوصی سازی نمی تواند یکسان باشد. اینجا علاوه بر فعال شدن ظرفیت بنگا های خصوصی و تعاونی، موضوع افزایش نقش و سهم  مردم در  اقتصاد مدنظر است.  بیانات مقام معظم رهبری در جمع کارگزاران سه قوه و مدیران ارشد در روزهای پایانی سال 92  ٫ مردمی سازی اقتصاد به عنوان یک مولفه مهم مورد  تأکید قرار گرفته است.  هر چند پیش از این  در رابطه با  خصوصی سازی  در دولت ها کار شده  وحتی سازمان و سازو کاری برای خصوصی سازی  راه اندازی شده ولی این بیان تکمیل و تصریح سیاست دقیق تری از نقشه راه اقتصادی کشور است. آنچه اکنون به طور جدی تر مورد پیگیری است مردمی شدن اقتصاد است.
• سیاستهای کلی ابلاغی اخیر مقام معظم رهبری می تواند زمینه ساز تحقق حماسه اقتصادی باشد
تسنیم: آیا 24 بند ابلاغی تحقق اقتصاد مقاومتی می تواند به حماسه اقتصادی بیانجامد؟
با اطمینان می توانم عرض نمایم که  اگر سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی  ابلاغی اخیر مقام معظم رهبری و آنچه ایشان در جلسه  کارگزاران و مدیران در پیام سال 92  فرمودند و نیز فرمایشات ایشان در مشهد مقدس، به دقت مدنظر و اجرا قرار گیرد ، حماسه اقتصادی می تواند محقق شود .  البته به کارگیری  سازو کارها  جدید و تجدید ساختارو مدیریت  و فرایندها جزء الزامات و شرایط قطعی پیاده سازی این سیاست هاست.
در حماسه سیاسی مردم نقش آفرینی کردند و اگرنقش مردم در اقتصاد پذیرفته شده و سازوکارها براین منوال تغییر یابدو به عبارتی مردم در تولید٫ توزیع ٫و مصرف نیزایفای نقش موثر یابند دراین صورت زمینه تحقق این حماسه فراهم می شود. نهادینه شدن فرهنگ کار، ایجاد ثروت، پس انداز، سرمایه گذاری و... از ضروریات و الزامات مهم در این ارتباط  هستند. در حال حاضر عمده سپرده هایی که در شبکه بانکی موجود است مردمی است و بانکها از آنها در حوزه تولید و اقتصاد بهره می گیرند . این ها نیاز به تقویت و توسعه دارند.
زمانی نیاز است کالاهای خارجی کمتر مصرف شود، صرفه جویی باب شود. مردم هستند که می توانند نقش ایفا کنند. رابطه مردم در برابر دولت نیز اهمیت زیادی دارد. اگر مردم به ویژه فعالان اقتصادی به پرداخت مالیات و عوارض خود اقدام کنند و به عنوان یک شهروند مسئول عمل کنند، آثار رفتار آنها زمینه این حماسه را بیشتر از گذشته فراهم می سازد.
بنیان بحث حماسه اقتصادی را باید در ظرفیت وسیع مردم شریف ایران جستجو کرد . با مدیریت مسنجم و فرماندهی واحد اقتصادی می توان شرایط جدیدی برای توسعه و عدالت اقتصادی و نیز رشد اقتصادی و ارتقای جایگاه اقتصادی کشور در فضای بین المللی فراهم کرد.
• موانع داخلی  و خارجی تحقق حماسه اقتصادی
تسنیم: موانع پیش روی حماسه اقتصادی کدامند؟
موانع در حوزه اقتصاد بسیارند.  دو دسته اصلی عبارتند از موانع خارجی و موانع داخلی که اقتصاد و مدیران اقتصادی با آن ها روبرو هستند.کارشکنی هایی که از بیرون مرزها تحمیل شده و نماد  بارز آنها  فعلا تحریم هایی است که در طی سال های پس از انقلاب و به ویژه در سالهای اخیر به کشور ما تحمیل شده، است. هر چند در دل این تحریم ها فرصت هایی نیز وجود دارد ولی تحریم های ظالمانه غرب  از جمله این موانع برای نظام اقتصادی پویا و مرتبط با نظامات بین المللی  است. مهم ترین  جلوه های ٫تحریمهای اقتصادی و بانکی هستند که مانع جدی در صادرات و واردات و تنظیم تراز پرداخت های خارجی هستند.
دسته دیگر نیز موانع داخلی هستند. از جمله موانع، استراتژیهای اقتصادی هستند با تغییر دولتها دچار تغییرات متعدد و شدید می شوند. گرچه برخی از آنها طبیعی است ولی برخی از آنها نیز شوک آور هستند. تضاد در بین سیاستها و سیاستگذاریهای پولی و مالی، بازرگانی و تجاری، ناسازگاریها و عدم هماهنگی بین تصمیم گیران اقتصادی، کاهش رشد سرمایه گذاریها، قطع شدن ارتباط با اقتصاد جهانی و... از دیگر مشکلات و موانع در این زمینه هستند.
با ابلاغ سیاستهای اخیر با رویکرد برونگرا بودن اقتصاد و نیز تولید صادرات محور، فرصتهای جدیدی پیشروی اقتصاد قرار دارند که به رشد و توسعه و بالا رفتن جایگاه اقتصادی ملی منجر می شود.
• نقش موثر شبکه بانکی در تحقق حماسه اقتصادی
تسنیم: به نظر شما شبکه بانکی چطور می تواند به تحقق حماسه اقتصادی کمک کند؟
شبکه بانکی می تواند نقش مهمی در تحقق حماسه اقتصادی ایفا کند. این مهم در قالب تحقق سیاستهای پولی کشور، هماهنگ بودن نظام بانکی با نظام اقتصادی در حوزه تولید به خصوص تولید صادرات محور است.
اصلاحات قانونی در حوزه بازار پول و به خصوص اصلاح و تکمیل قانون بانکداری بدون ربا و قانون پولی و بانکی زمینه ساز اصلی برای تحقق اقتصاد مقاومتی در حوزه بانکی و مالی کشور است.
رعایت استانداردها و مقررات احتیاطی و به خصوص انضباط پولی یکی از محورهای مهم مورد تاکید  شبکه بانکی و مقامات پولی کشور است. جلوگیری از فعالیت موسسات غیرمتشکل پولی فاقد مجوز و سازماندهی آنها از محورهایی است که می تواند به تحقق اقتصاد مقاومتی و حماسه اقتصادی کمک شایانی نماید. تأمین مالی به موقع و دقیق و مناسب از مسئولیتهای سنگین شبکه بانکی است که نیازمند همراهی سایر نهادهای تصمیم گیر در حوزه های اقتصادی و سایر حوزه ها است. شبکه بانکی می تواند با جمع آوری مناسب سپرده ها، مدیریت تجهیز و تخصیص منابع کمک شایانی در این خصوص کند که خود از مولفه های مربوط به اقتصاد مقاومتی است. فعالان شبکه بانکی و کارکنان امین و صدیق این شبکه همواره و علی رغم ناملایمات و بعضی بی انصافی ها در خدمت رشد و توسعه کشور و تامین کننده سلامت اقتصادی کشور بوده٫ و برای پیاده سازی سیاست های اقتصاد مقاومتی مرتبط با حوزه بانک با عزمی راسخ تلاش خواهند داشت.

حسین‌علی حاجی: حماسه اقتصادی محقق نشد چون تحریم را بهانه کردیم

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: آنچه سبب شد تا در حوزه اقتصادی قادر به خلق حماسه اقتصادی نباشیم، این بود که تحریم را بهانه کردیم و در این زمینه همت نکردیم، از طرفی نیز زمینه حضور مردم در اقتصاد را فراهم نکردیم.
حسین علی حاجی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: برای رسیدن به حماسه اقتصادی باید با دو بال عزم ملی و مدیریت جهادی، حماسه خلق کرد.
وی افزود: اگر امروز در حوزه نظامی به یکی از کشورهای اول منطقه تبدیل شدیم به این دلیل است که روزگاری به این نتیجه رسیدیم اگر نخواهیم روی پای خود بایستیم در این حوزه دچار مشکل می‌شویم، به همین دلیل همت کردیم و روی پای خود ایستادیم و به یکی از برترین‌های منطقه در حوزه تسلیحاتی تبدیل شدیم.
حاجی گفت: اگر در حوزه اقتصادی نیز همچون حوزه نظامی عمل کنیم قطعاً به حماسه اقتصادی و استقلال در این حوزه می‌رسیم.
وی افزود: یکی از دلایلی که تاکنون سبب شده تا حماسه اقتصادی آغاز نشود و به وقوع نپیوندد، عدم ایجاد عزم و اراده مردمی و ملی است. هر زمان این اراده در مردم و همگان ایجاد شد، شاهد یک حماسه بودیم.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: هر زمان که بتوانیم عرصه‌ها و بسترهای لازم را برای حضور مردم و نقش‌آفرینی آنها در حوزه اقتصادی فراهم کنیم، می‌توانیم شاهد حماسه اقتصادی باشیم.
وی افزود: بخش اعظمی از این بسترسازی به‌عهده قوه مجریه است. اگر قوه مجریه در این حوزه همت کند و نقش مردم را در اقتصاد پررنگ‌تر کند، حماسه اقتصادی نیز رخ خواهد داد.
حاجی اظهار داشت: مردم حضور حماسی خود را در دوران دفاع مقدس، راهپیمایی‌ها، انتخابات و... نشان داده‌اند و اکنون با فراهم ساختن بسترهای لازم و ایجاد اراده و عزم ملی در مردم و مسئولان، دیگر نوبت حماسه اقتصادی است.
وی افزود: هرزمان تبلور حضور مردم را در عرصه اقتصادی شاهد بودیم آن زمان است که حماسه اقتصادی رخ می‌دهد.

5 نشانه عدم‌تحقق حماسه اقتصادی از زبان فارغ‌التحصیل دانشگاه کالیفرنیا

یک اقتصاددان با اشاره به 5 نشانه عمده عدم‌تحقق حماسه اقتصادی گفت: وابستگی بودجه به درآمد نفت، مجموع رکود و تورم بالای 50 درصد، عدم توجه به تولیدملی، بالابودن واردات نسبت به صادرات و ناامیدانه بودن فضای کسب‌وکار از جمله این نشانه‌هاست.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، ابوالقاسم حکیمی‌پور استاد اقتصاد و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی دارای فوق‌لیسانس اقتصاد از دانشگاه تگزاس و دکترای مدیریت توسعه از دانشگاه دولتی کالیفرنیا، مؤلف کتاب‌های تصمیم گیری در مدیریت از طریق زنجیره‌های مارکوف و فرآیند خط‌مشی گذاری در سازمان‌های دولتی است.
حکیمی‌پور بر این باور است که عدم‌تعامل با جهان از مهمترین موانع تحقق حماسه اقتصادی هستند و از 5 نشانه عمده عدم‌تحقق حماسه اقتصادی نیز خبر می‌دهد.
وی معتقد است مهمترین و جدی‌ترین گام در این مسیر، رقابت پذیر کردن تولید داخلی با حمایت‌های بازرگانی است.
دیگر نظرات این اقتصاددان را در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم در ادامه می‌خوانید.
• 5 نشانه عمده عدم‌تحقق حماسه اقتصادی
تسنیم: به‌نظر شما چرا حماسه سیاسی محقق شده ولی هنوز حماسه اقتصادی تحقق نیافته است؟
حکیمی‌پور: اینکه مقام معظم رهبری می‌فرمایند حماسه سیاسی محقق شده، به این دلیل است که ایران به‌عنوان یک کشور قدرتمند توانسته خود را در این حوزه در پهنه جهانی تثبیت کند. حکومت تأیید مردم را دارد و در عمل می‌تواند حرف خود را به کرسی بنشاند. در 22 کشور خاورمیانه چشم آنها به ایران است. بر این اساس حماسه سیاسی محقق شده ولی مبتنی بر دیدگاه مقام رهبری حماسه اقتصادی تحقق نیافته است، نشانه‌های آن نیز تورم و رکود بالاست.
ایران در منطقه خاورمیانه رتبه اول تورم و رکود را دارد و مجموع آنها با تورمی بیش از 35 درصد و بیکاری 15 درصدی، بالای 50 درصد است. این در حالی است که مجموع این دو در خاورمیانه حدود 15 درصد است. بر این اساس حماسه اقتصادی نه‌تنها تحقق نیافته بلکه نسبت به وضعیت اقتصادی نگرانی‌هایی نیز وجود دارد و به همین دلیل است که مقام رهبری حدود 6 سال است که بحث اقتصاد را مورد تأکید خود قرار داده‌اند. امسال فرهنگ نیز بر تأکیدات ایشان اضافه شده است. در یک نگاه ایدئولوژیک، فرهنگ زیربنا و اقتصاد روبناست. این دو عملاً باید مورد توجه قرار گیرند تا مبادا تبدیل به پاشنه آشیل کشور شوند.
مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی تأکید ویژه کرده‌اند و از مسئولان سه قوه خواسته‌اند تا این مهم را جنبه اجرایی ببخشند و در دستور کارشان قرار دهند. عده‌ای این اقتصاد را تبلور اقتصاد آزاد می‌دانند. مقام رهبری عاری از اسامی، در اقتصاد مقاومتی به‌دنبال این هستند که تکیه بودجه کشور بر درآمدهای نفتی کم شود. 35 سال است که این مسأله مورد پیگیری قرار گرفته رهبر اصرار دارند تا هرچه زودتر این مسأله جنبه عملی یابد، همچنین تأکید بر تولید ملی دارند. اینکه تولید ملی قابل رقابت با سایر کالاهای خارجی شود.
گرچه در سال 92 واردات 15 درصد کاهش یافت ولی همچنان واردات بیشتر از صادرات است. در کالاهای کشاورزی نیز به خودکفایی کامل نرسیده‌ایم و هنوز برنج و گندم وارد می‌کنیم. کشور به‌زودی در 10 استان خود با بحران شدید آب روبه‌رو می‌شود. این در حالی است که اصرار بر این است تا اقتصاد کشور هرچه زودتر روی پای خود بایستد و ایران به‌عنوان یک کشور دانش‌بنیان به یک کشور الگوی مدل اسلامی تبدیل شود.
در حال حاضر فضای کسب و کار در کشور ناامید کننده است، در حالی که باید این فضا مهیا شود و سرمایه گذاری‌ها توسعه یابد و ایرانی‌های مقیم خارج نیز برای سرمایه گذاری در داخل کشور تشویق شوند.
• حماسه اقتصادی نوعی تلطیف در فضای اقتصادی فعلی کشور است
تسنیم: در دیدگاه شما حماسه اقتصادی به چه مفهوم است؟
حکیمی‌پور: حماسه اقتصادی تلطیف در فضای اقتصادی فعلی کشور است، اقتصاد مقاومتی به بدنه اجرایی تزریق شود و بر تولید ملی تأکید شود و صادرات بیش از واردات شود.
• دولت به هیولایی در اقتصاد کشور تبدیل شده است
تسنیم: عمده دلیل عدم‌تحقق حماسه اقتصادی را چه می‌دانید؟
حکیمی‌پور: دولت فعلی متفاوت از دولت قبلی است. در این دوره، بهبود وضعیت اقتصادی در گروی اصلاح سیاست‌های خارجی و ارتباط و تعامل با جهان دیده می‌شود. در این حوزه نیز توافقاتی نیز صورت گرفته تا بخشی از تحریم‌ها برداشته شود. اندکی از دارایی‌ها نیز آزاد شده‌اند. تلاش می‌شود تا با بهبود فضای تعامل با جهان، فضای داخلی نیز بهبود یابد. یکی از عمده دلایلی که سبب شد تا حماسه اقتصادی محقق نشود عدم‌تعامل با خارج کشور بود. سیاست‌های اتخاذی نوعی بحران ایجاد کرده بود که در شرایط بحران نمی‌توان حماسه اقتصادی خلق کرد. با اصلاح سیاست‌های خارجی، می‌توان به اقتصاد رونق بخشید. واقعیت این است که دولت به‌تنهایی نمی‌تواند از عهده همه وظایف خود برآید. اقتصاد باید به مردم واگذار شود و دولت نیز از پنجه افکندن بر اقتصاد دست بکشد. عملاً دولت به هیولایی در اقتصاد کشور تبدیل شده است و این سیطره باید کاهش یابد.
اقتصاد باید به مردم واگذار شود آن‌هم با نظارت و کنترل. اینکه سرمایه گذاری‌ها بتوانند حداکثر بازدهی را داشته باشند و موجبات حل مشکل بیکاری و تولید را فراهم کند.
• مهمترین و جدی‌ترین گام در مسیر تحقق حماسه اقتصادی، رقابت‌پذیر کردن تولید داخلی است
• اکنون وقت اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها نیست

تسنیم: به‌نظر شما گامهای جدی برای تحقق حماسه اقتصادی چیست؟
حکیمی‌پور: مهمترین و جدی‌ترین گام در این مسیر، رقابت‌پذیر کردن تولید داخلی با حمایت‌های بازرگانی است. تولید باید رونق گیرد و از رکود خارج شود.
برخی سیاست‌های اقتصادی نسنجیده یا زودهنگام می‌توانند مانع تحقق حماسه اقتصادی شوند. اعلام شده که قرار است در اسرع وقت فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اجرا شود، این شتاب صحیح نیست. در حال حاضر دولت با کسری بودجه مواجه است. انتظار اینکه در شرایط تورمی مردم داوطلبانه از دریافت یارانه انصراف دهند نیز منطقی نیست. اخلاقیات اقتصادی در شرایط تورم بالا جواب نمی‌دهد. دولت باید سازوکار دیگری در این خصوص بیندیشد.
تا زمانی که بانک مرکزی خط فقر را اعلام نکرده و از سویی دهکها به‌طور شفاف مشخص نشده‌اند، حذف یارانه‌ها و اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها صحیح نیست.

جزئیات 11 عامل تحقق حماسه اقتصادی در گفت‌وگوی مشروح با حسینی‌هاشمی

یک کارشناس پولی و بانکی اظهار داشت: علی‌رغم پتانسیل‌های موجود، حماسه اقتصادی رخ نداده است ولی 11 عامل وجود دارند که می‌توانند ایران را به حماسه اقتصادی برسانند.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، سید بهاءالدین حسینی هاشمی معتقد است که حماسه اقتصادی، اتخاذ مجموعه تدابیر عقلی، علمی و بینش صحیح در جهت کسب استقلال یا جایگاه مهم در جامعه جهانی است.
وی با این باور که اقتصاد مقاومتی بخشی از حماسه اقتصادی است، اعتقاد دارد که نتیجه حماسه اقتصادی باید اقتدار ملی باشد.
حسینی هاشمی که دارای کارشناسی مدیریت بازرگانی، کارشناسی ارشد مدیریت عالی اجرایی MBA بوده و در حال تحصیل دوره تکمیلی در رشته پولی و بانکی و IT است و بیش از سه دهه از عمر خود را صرف فعالیت در سیستم بانکی کرده بر این باور است که حماسه اقتصادی بعد از آن اتفاق می‌افتد که تراز تجاری ایران مثبت شود، به‌میزان کافی تولید صورت گیرد و کالای ایرانی اولویت اول انتخاب مصرف کنندگان باشد و صادرات ایران بیشتر از واردات آن شود.
مشروح نظرات او را که تاکنون نقشهای مدیریتی بسیاری را در بانک‌های دولتی و خصوصی به‌عهده داشته که از جمله آنها مدیرعامل بانک‌های صادرات، سرمایه و تات است و همچنین به‌طور غیرموظف نایب‌رئیس هیأت مدیره فیوچر بانک بحرین، رئیس هیأت مدیره بانک صادرات .P.L.C لندن بوده، در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم  و در ادامه می‌خوانید.
• حماسه اقتصادی، اتخاذ مجموعه تدابیر عقلی، علمی و بینش صحیح در جهت کسب جایگاه مهم در جامعه جهانی
تسنیم: ذهنیت و تصور شما از حماسه اقتصادی چیست؟
حسینی هاشمی: حماسه اقتصادی، اتخاذ مجموعه تدابیر عقلی ، علمی و بینش صحیح در جهت کسب استقلال یا جایگاه مهم در جامعه جهانی است. این به این معنی نیست که در همه زمینه ها خودکفا شویم ولی این به آن معناست که ما بتوانیم با اتخاذ مجموعه تدابیر که بیشتر یک انقلاب علمی است به اهداف مورد نظر دست یابیم. اینکه بر علمی بودن روش تأکید می شود به این دلیل است که روش علمی کم هزینه ترین روش است برای دست یابی به هر هدفی است.
در واقع می توان گفت حماسه اقتصادی تولید ثروت و قدرت ملی است به این منظور که بتوان منافع کشور و مردم را بدون توسل به زور یا مخاصمه یا دفاع حتی در مقابل بیگانگان صیانت و پاسداری کرد. براین اساس، نباید تصور کرد که در حماسه اقتصادی باید خود همه چیز را تولید کرد. یعنی این طور نیست که گندم را خودمان تولید کنیم. شاید ما مزیت تولید گندم را نداشته باشیم. چرا که با هر گونه تلاش در این جهت، عملا هزینه ای به جامعه تحمیل می شود. ولی می توان محصولاتی تولید کرد که دیگران قادر به تولید آن نیستند. تا به این ترتیب یک احتیاج بین المللی به تولیدات و اقتصاد ایران ایجاد شود. متقابلا آنچه را که ما قادر به تولید آن نیستیم از دیگران تهیه کنیم. با یک قدرت مالی که از طریق صادرات کالا یا خدمات یا علم به دست می آوریم بتوانیم آن را تأمین کنیم.
• ایران از پتانسیلهای لازم برای حماسه اقتصادی برخوردار است
تسنیم:  به نظر شما ایران پتانسیلهای لازم برای حماسه اقتصادی را دارد؟
حسینی هاشمی: بله، ما به لطف خدا غنی به لحاظ مواد خام هستیم. جزء اولین ذخایر نفت وگاز هستیم. دهمین کشور منابع کانی فلزات گرانبها هستیم. جزء دهمین کشور دارای پتانسیل تولید محصولات کشاورزی جالیزی با روش خاک و آب و آفتاب است. از نظر جمعیتی کشوری قوی و بزرگ در منطقه خود هستیم. به لحاظ توزیع جمعیت، 40 تا 43 نفر در هر کیلومتر مربع زندگی می کنند. همچنین ایران دارای دسترسی به آبهای آزاد است و گرفتار در خشکی نیست. همچنین ایران پیشینه 2 تمدن بزرگ را دارد. یک تمدن ایرانی حداقل با پیشینه 2500 ساله و نیز یک تمدن اسلامی. تمدن یعنی اداره کشور بر مبنای علم و دانش. ایران زمانی بر دنیا مدیریت می کرد. این میراث مدیریت علمی وجود داشته است. در تمدن اسلامی نیز تأکیدش بر علم و دانش است.
از نظر بهره وری هوشی، هنر و... ایران به طور متوسط از دنیا جلوتر است. اینها همه امتیاز مثبتی هستند که ما بتوانیم با بهره گیری از علوم و فنون جدید و قدیم از مردممان یک ملت قوی بسازیم. در این صورت است که این باعث تمکین و احترام دیگران نسبت به خود می شویم. باعث تثبیت اهداف، آرمانها و برنامه ها می شود . همه اینها مشروط به این می شود که یک توزیع عادلانه از ثروت داشته باشیم. چون منشأ ثروت کشور ما خام است. مثل نفت خام، مواد خام و... که همه در آن سهیم هستند. اگر در محصولات آن، درآمدهای ناشی از این مواد کانی و...، یک روش عادلانه توزیع درآمد باشد آن وقت همه می توانیم به یک آرمان فکر کنیم. همه هم هدف، همسو و هم جهت شویم. با این تفاسیر، ایران از پتانسیلهای لازم برای حماسه اقتصادی برخوردار است.
• نتیجه حماسه اقتصادی باید اقتدار ملی باشد
تسنیم: به این ترتیب حماسه اقتصادی چگونه رخ می دهد؟
حسینی هاشمی: حماسه ایجاد موارد مذکور است. وقتی آنها به منصه ظهور درآید پدیده ای به وجود می آید که می توان نام آن را حماسه گذاشت. حماسه یعنی یک پدیده بالاتر از متداول و معمول. نتیجه حماسه اقتصادی باید اقتدار ملی باشد.
• حماسه اقتصادی رخ نداده است
تسنیم: آیا حماسه اقتصادی رخ داده است؟
حسینی هاشمی: قطعا خیر. اما پتانسیل آن را داریم. به حماسه اقتصادی نرسیده ایم. هرچند گامها و خیزهایی برداشته شده و کارهایی نیز انجام شده است ولی هنوز رخ نداده است.
• دلایل عدم رخ دادن حماسه اقتصادی
تسنیم: چرا رخ نداد؟
حسینی هاشمی: شاید عمده دلیل این مسأله این است که  اراده مسئولان اجرایی و باورشان بر این مهم نبوده است. بعضا بی تدبیرها، سیاستهای غلط و اشتباهی را اتخاذ کردند که در عمل از مسیر ایجاد این حماسه خارج شدیم. می توانیم با یک ارزیابی مجدد و اعتراف به اشتباهماتمان و کمک خواستن از همه مردم، نه فقط مسئولان و نه فقط بخش دولتی آن را محقق کنیم. یکی ازدیگر از علتها این است که در اقتصاد ما بخش دولتی بیشترین نقش را دارد. بیش از 70 درصد تولید ناخالص داخلی ما حاصل از سرمایه گذاری بخش دولتی است. ما از پتانسیل 70 میلیون نفر عملا استفاده نمی کنیم و تنها از توان دو سه میلیون نفر بهره می گیریم در حالی که باید بخش خصوصی و عموم مردم را در این امر مشارکت دهیم.
• آلمان با حماسه اقتصادی به موقعیت فعلی خود رسیده است
• برای تحقق حماسه اقتصادی مردم را نباید دست کم گرفت

تسنیم: نمونه حماسه اقتصادی را در چه کشورهایی سراغ دارید؟
حسینی هاشمی: حماسه اقتصادی در برخی کشورها رخ داده که از آن جمله آلمان است. آلمان پس از جنگ جهانی دوم با خاک یکسان شده بود، همه چیزش را از دست داده بود. از شرایطی که ما داریم بسیار بسیار پایین تر بود. کشوری اشغال شده ، کشوری که باید تاوان خسارت زیادی می پرداخت و چند کشور دیگر نیز بر آن مسلط شده بود. آلمان با حماسه اقتصادی قدرت فعلی خود را به دست آورد. با تلاش، تدبیر، برنامه و پشتکار.
آلمان اگر به جایگاه فعلی رسیده در پی بسیج اراده ملی برای رسیدن به یک جایگاه برتر جهانی به این جایگاه رسیده است. آلمان اگر امروز عضو 5 کشور دارای حق وتو در سازمان ملل نیست  ولی همیشه می گوییم 5 به علاوه یک. در حالی که آلمان اشغال همان 5 کشور بود.
فرانسه نیز در جنگ آسیب دید. می توان به انقلاب صنعتی آن اشاره کرد. انقلاب صنعتی همان انقلاب علمی است. انقلاب علمی حاصل رشد پایدار است ، رشدی که منجر به توسعه شود. با این تفکر باید برنامه ریزیهای مختلفی انجام داد در بخش نیروی انسانی، منابع طبیعی، صنعت، کشاورزی و... با این رویکرد باید برنامه ریزی کرد.
برای تحقق حماسه اقتصادی مردم را نباید دست کم گرفت.
تسنیم : اشاره کردید که از مسیر حماسه تا حدی منحرف شده ایم چرا؟
حسینی هاشمی: یکی از عواملی که تأثیرگذار بوده با اهمیت تلقی نکردن نیروی جوان است. عدم برنامه ریزی لازم برای بخش علمی کشور که بتوانند نقش تعیین کننده داشته باشند. عدم شایسته سالاری و عدم اهمیت قائل شدن برای افرادی که نخبه بوده و دارای توانایی های علمی هستند. عدم توجه به آموزش عالی و آموزش و پرورش، جدی نگرفتن آموزشهای کاربردی، عدم تربیت نیروی ماهر ، عدم توجه واقعی به خصوصی سازی، عدم اتخاذ سیاستهای خارجی مبتنی بر منافع ملی و... اینها باعث شده تا از مسیر حمساه انحراف پیدا کنیم.
• حماسه اقتصادی یک باور و استراتژی و یک دستاورد علمی است
تسنیم: حماسه اقتصادی را یک روند می دانید؟
حسینی هاشمی: من حماسه اقتصادی را یک باور و استراتژی و یک دستاورد علمی می دانم . حرکت صحیح در مسیر صحیح و استفاده صحیح از ابراز و امکانات و موقعیت.
تسنیم: آیا رابطه ای بین حماسه اقتصادی و مقاومت اقتصادی وجود دارد؟
حسینی هاشمی: اقتصاد مقاومتی بخشی از حماسه اقتصادی است.
• اقتصاد مقاومتی یعنی تلاش با برنامه
تسنیم: بخشی از حماسه اقتصادی یا پیش زمینه آن؟
حسینی هاسمی: اقتصاد مقاومتی یک اقتصادی که آنقدر بنانش قوی باشد که در برابر ناملایمات قوی و پشتیبان ملتش باشد. یعنی فرهنگ سازی در زمینه تولید بجا و مرغوب  بوده و پرهیز از هزینه های غیرضرور صورت گرفته باشد. اقتصاد مقاومتی یعنی تلاش با برنامه . اقتصاد مقاومتی یعنی اینکه نگاه به منافع ملی بر منافع شخصی ارجحیت دارد.
تسنیم: به نظر شما در بار معنایی، حماسه اقتصادی در خود نوعی ریسک و اقتصاد مقاومتی نوعی احتیاط را با خود به همراه ندارد؟
حسینی هاشمی: بحثی در اقتصاد به نام ریاضت وجود دارد. یعنی خودداری از مصرف فعلی به امید و انتظار حدی از رفاه مکفی آینده. ریاضت اقتصادی با مقاومت اقتصادی متفاوت است. معنی اقتصاد مقاومتی این نیست که گرسنگی بکشیم که پس انداز کنیم.بلکه به معنی تولید بیشتر برای پاسخگویی به مصرف است و عدم نگرانی از هرگونه کمبود در این خصوص است. حماسه اقتصادی نیز مجموعه برون داد یک سیاست اقتصادی است که بازدهی بیشتر از معمول داشته باشد که در هر هیچ یک نگاه احتیاطی به آن مفهوم وجود ندارد.
در واقع می توان گفت یک نوع فرهنگ سازی صحیح است که بتواند مراقبت کند از یک رفتار ملی. نمونه آن در ژاپن و آلمان است.
• اقتصاد مقاومتی می تواند به حماسه اقتصادی منجر شود
تسنیم: یعنی اقتصاد مقاومتی می تواند به حماسه منجر شود؟
حسینی هاشمی: اقتصاد مقاومتی یک تاکتیک است و می تواند به حماسه بیانجامد . اقتصاد مقاومتی یعنی اینکه بیایید برمبنای آن استراتژیهای خود را تعیین کنید. آنچه را می توانید خود تولید کنید به ویژه تولیدی که مبتنی بر نیاز جهانی باشد. تولیدی که باعث رفاه می شود و به افزایش ارزش پول ملی می انجامد. حماسه اقتصادی بعد از آن اتفاق می افتد که تراز تجاری ایران مثبت شود. به میزان کافی تولید صورت گیرد و کالای ایرانی اولویت اول انتخاب مصرف کنندگان باشد و صادرات ایران بیشتر از واردات آن شود.
تسنیم: الزامات تحقق اقتصاد مقاومتی چیست؟
حسینی هاشمی: برای تحقق حماسه اقتصادی باید استراتژیهایی به کار گرفت که نتیجه آن حماسه اقتصادی باشد. از جمله اقدامات لازم در این خصوص می توان به این 11 عامل اشاره کرد: توجه به نیروی انسانی از بعد آموزش کاربردی، اصلاح رژیم اداری  و گزینش نیروی انسانی بر مبنای شایستگی، توسعه هرچه بیشتر بخش خصوصی در اقتصاد ملی، اصلاحات اقتصادی، تغییر روش و نگرش مجلس برای حذف قوانین و مصوبات دست و پا گیر، تسهیل کردن تولید داخلی را، تعامل با جامعه جهانی، ورود سرمایه خارجی برای توسعه اقتصاد ملی،  پرهیز از خودرأیی، پرهیز از  شخصی گرایی  و گرایش به گروه گرایی.
تسنیم: احساس برانگیختی و امید در مردم تا چه حد در تحقق حماسه اقتصادی موثر است؟
حسینی هاشمی: قطعا موثر است. رونق اقتصادی یعنی افزایش درآمد، کاهش بیکاری، بهبود معیشیت مردم و افزایش رضایتمندی عمومی، مجموعه اینها یک پدیده ای است به نام نشاط ملی و تقویت اراده ملی. حاصل آن حماسه است. در این صورت این ملت دارای سرزندگی، نشاط، شادابی و قدرت است. این ملت هیچ وقت احساس ضعف نمی کند به راحتی از عهده هرمشکلی برمی آید.
این ملت در رویایی با جهان در مذاکرات با آنها از یک موقعیت برتر و توان چانه زنی برخوردار می شود. حاصل آن تعبیر می شود به حماسه.
تسنیم: به تعامل با جهان خارج اشاره کردید این تعامل چگونه به تحقق حماسه اقتصادی کمک می کند؟
حسینی هاشمی: در تعامل با جهان، چون منافع دیگران را در کشورمان پیوند  می زنیم اگر آنها بنا به هر دلیل مخاطراتی ایجاد کنند خودشان نیز ضرر  می بینند، بر این اساس تلاش آنها برای برای تحقق سود، مجموعه آن رونق اقتصادی به دنبال می آورد.
الان بخشی از حماسه اقتصادی را مشاهده می کنیم. هیأتهای اقتصادی خارجی که صف می کشند برای انعقاد قرارداد و توسعه تعاملات.
ما پتانسیلی داریم که آنها که می خواهند بازار هدفشان را پیدا کنند اینجا یک قابلیتی دارد که این همه استقبال شده است که برای همکاری مراجعه می شود. نتیجه آن سرمایه گذاری، اشتغال، درامد، رفاه برای ملت و همه اقشار است.
در یک دوره  است که حماسه اقتصادی چنین اتفاقی می افتد. در چرخه سرمایه گذاری، درآمد و پس انداز. رفاه یعنی از گردنه سختیها گذشتن. در این دوران است که به معنویت، اموزش، هنر و... بهای بیشتری داده می شود.
• اگر در مسیر تحقق حماسه اقتصادی همچون دوران جنگ تحمیلی عمل شود، موفق می شویم
تسنیم: با وجود انحرافاتی که از آن یاد کردید آیا بالاخره  ما در مسیر حماسه هستیم یا خیر؟
حسینی هاشمی: در مسیر حماسه هستیم، هرچند با مشکلات و موانعی نیز در این مسیر روبرو هستیم. در همه جای دنیا، گروههای داخلی و احزاب با هم مخالفند ولی در منافع ملی با هم همسو هستند. در کشور ما بخشهای داخلی خودمان در شرایط سخت، بیشتر از دشمن  به هم چنگ و دندان نشان می دهند. برای حماسه باید نگاه مشترک ملی پیدا کنیم.
در جنگ تحمیلی که تلاش همه جانبه برای نجات کشور بود ، شرایط بسیار از شرایط فعلی سخت تر بود ولی با حماسه ملی آنچه رخ داد پیروزی بود.
اگر در مسیر تحقق حماسه اقتصادی همچون دوران جنگ تحمیلی عمل شود، موفق می‌شویم.
ما منابع خدادادی بسیاری داریم، ما یک درصد جمعیت دنیا را داریم ولی امکانات ما بیش از 8 درصد دنیاست یعنی 8 برابر جمعیتمان امتیاز داریم، ولی از نظر درآمد سرانه و رفاه از این شرایط برخورداریم؟ خیر. این به سیاست و تدبیر ما برمی‌گردد و نیز به عزم ملی‌مان در مسیر تحقق حماسه اقتصادی.

عبدالرضا عزیزی: حماسه اقتصادی محقق نشد چون دولت سیاست ضد تولید اعمال کرد

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس لازمه تحقق حماسه اقتصادی را عملیاتی شدن ابلاغیه 24 بندی اقتصاد مقاومتی و اجرای سیاستهای حمایت از تولید دانست.
عبدالرضا عزیزی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهارداشت: حماسه اقتصادی در پی اقتصاد مقاومتی حاصل می شود و زمانی مظاهر تحقق آن قابل رویت است که با حمایت از تولید داخلی، اشتغالزایی ایجاد شود، تورم کاهش یافته و اقتصاد از حالت رکود خارج شود و رشد اقتصادی داشته باشیم.
وی افزود: با اجرای سیاستهای 24 بندی اقتصاد مقاومتی می توان در انتظار تحقق حماسه اقتصادی بود.
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس اضافه کرد: اقتصاد مقاومتی هم برای شرایط صلح و هم برای شرایط سخت است و منظور از آن ریاضت اقتصادی نیست. در اقتصاد مقاومتی میزان مشارکت مردم در اقتصاد و حمایت آنها از تولید ملی افزایش می یابد و به همان نسبت از صرفه جویی دفاع خواهند کرد.
وی افزود: حماسه اقتصادی نباید در شعار باقی بماند و باید محقق شود. بسیاری شعار دادند و عمل نکردند. هدفمندی یارانه ها باید زمینه حمایت از تولید را فراهم می کرد ولی در عمل واردات بیشتر شد.
عزیزی گفت: با سیاستهای ضد حمایت از تولید ملی هرگز نمی توان به اقتصاد مقاومتی و حماسه اقتصادی رسید. نمی توان گفت از تولید داخلی حمایت می شود بعد به وارد کردن برنج، مرکبات و دیگر محصولات به قیمت ارزانتر اقدام کرد.
وی تأکید کرد: بنابراین باید با اجرای 24 بند اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخلی، موجبات تحقق اقتصاد مقاومتی و حماسه اقتصادی را فراهم کرد.

عزت‌الله یوسفیان ملا:لازمه تحقق حماسه اقتصادی از بین بردن فساد اقتصادی بود

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره اینکه لازمه تحقق حماسه اقتصادی از بین بردن فساد اقتصادی بود، گفت: در اواخر سال 92 خیزها برای تحقق اقتصاد مقاومتی و حماسه اقتصادی برداشته شده است.
عزت الله یوسفیان ملا در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم در پاسخ به این سوال که چرا حماسه اقتصادی در سال گذشته محقق نشد، اظهار داشت: وقتی از کلمه حماسه یاد می شود یعنی شرایط و وضعیت از روال عادی خارج می شود و به صورت ملی و همه جانبه، صورت همجمه گروهی به خود می گیرد.
وی افزود: در حماسه اقتصادی ، شرایط اقتصادی متفاوت از شرایط عادی است. باید دیدگاهها را به آن سمت سوق داد که در شرایط حماسی، اقتصاد کشور در استثنایی و فراگیری قرار می گیرد. همه آحاد و دستگاهها و ارگانها را مخاطب قرار می دهد.
• حماسه اقتصادی در حد حرف و شعار باقی مانده است
یوسفیان ملا گفت: متأسفانه حماسه اقتصادی در حال حاضر رخ نداده است. حماسه اقتصادی در حد حرف و شعار باقی مانده است. در حالی که مقام معظم رهبری تأکید فرمودند بحث حماسه اقتصادی در حد سمینار و... بسنده نشود . البته با خیزی که برای اقتصاد مقاومتی برداشته شده در بطن آن حماسه اقتصادی با یک ویژگیهای جدید نهفته دارد.
• با تحقق اقتصاد مقاومتی ، حماسه اقتصادی نیز به وجود می آید
وی افزود: در حال حاضر حماسه اقتصادی به وقوع نپیوسته است. با تحقق اقتصاد مقاومتی ، حماسه اقتصادی نیز به وجود می آید. برای عبور از یک رودخانه نیز باید کمی به عقب بروی. آماده شوی و سپس اقدام به پرش از رود نمایی. در حال حاضر دولت و مجلس و قوه قضائیه در حال برداشتن خیز برای محقق کردن اقتصاد مقاومتی هستند. با تحقق اقتصاد مقاومتی، حماسه اقتصادی نیز حاصل می شود.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت:  اقتصاد مقاومتی و حماسه اقتصادی با هماهنگی دولت ، قوه قضائیه و مجلس و آماده سازی بستری سالم و از بین بردن فساد اقتصادی حاصل می شود.
• لزوم فراهم کردن بستر سالم برای تحقق اقتصاد مقاومتی و حماسه اقتصادی
وی افزود: برای تحقق اقتصاد مقاومتی، نیروهای حاکمیتی باید بستر سالم را در این مسیر فراهم می کنند و برنامه ریزی مدون و پشتیبانی لازم از سوی قوای سه گانه صورت گیرد. از سویی باید سهم مردم در اقتصاد و تولید افزایش یابد.
یوسفیان ملا تأکید کرد: سالم نگهداشتن بستر و فضای مختلف اقتصادی برای تولید، اشتغال زایی و... برای تحقق اقتصاد مقاومتی و حماسه اقتصادی با دولت و دیگر دستگاههاست.

ایرج ندیمی:عزم و تلاش دولت برای تحقق حماسه اقتصادی کافی نبوده است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: شرط اصلی و لازم در تحقق حماسه اقتصادی، عزم دولت و تصمیم آن به وقوع حماسه اقتصادی است ولی در سال 92 عزم و تلاش دولت در این راستا کافی نبوده است.
ایرج ندیمی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم درباره مفهوم حماسه اقتصادی و اینکه چرا این حماسه سال 92 محقق نشده است،‌ گفت: از لحاظ ترکیب، حماسه اقتصادی ، جهاد اقتصادی و یا اقتصاد مقاومتی را با خود به همراه دارد. حماسه اقتصادی تکاپو و تلاش و جهاد مجاهدت گونه را مدنظر دارد. کار عادی را حماسه نمی گویند.
وی اضافه کرد: حماسه اقتصادی کاری است که مجاهدانه در اوج صورت می گیرد. این حماسه باید به گونه ای باشد که به استقلال اقتصاد کشور منجر شود و از میزان وابستگی آن بکاهد و طمع دشمن را نیز کم کند.
وی افزود: حماسه اقتصادی در حقیقت به آن دسته از تلاشها، مجاهدتها و تکاپوها مربوط می شود که اوج یک فعالیت را نشان می دهد و به تصیمات و اعمالی منجر شود که نتایج مورد نظر و عملی آن، در همه مباحث اداره اقتصادی، به کاهش وابستگی اقتصاد بیانجامد و به تأمین نیاز داخلی منجر شود.
ندیمی گفت: در چندسال اخیر رهبر معظم انقلاب، با دیده بانی و به جمع بندی که از مسائل داشتد به تعیین راهبردهایی اقدام کرده اند که از جمله آنها همت مضاعف کارمضاعف، اصلاح الگو مصرف، حماسه اقتصادی و.. بود. این راهبردها، به لحاظ اجرایی نقطه شروعی دارند که پایان آنها معلوم نیست تا اینکه به نتیجه برسند.
وی افزود: در بحث حماسه اقتصادی ، نقطه اوج حاصل نشده است. دلیل اصلی آن این است که تلاشها متناسب نبوده و باید بیشتر کرد. سازماندهی بیشتری را باید ایجاد کرد.
ندیمی گفت: بیشتر از عمل در حوزه نظر فعالیت شده است. حماسه اقتصادی باید خود را در تمامی بسترهای اقتصادی بروز و ظهور دهد . در بودجه، هدفمندی یارانه ها و...، نگاهی به همه آنها نشان می دهد شکل آنها در عمل مجاهدانه نیست.
• در حماسه اقتصادی نیاز به یک جهاد همه جانبه است
وی افزود: در حماسه اقتصادی نیاز به یک جهاد همه جانبه است. این جهاد نیازمند دشمن شناسی، شناسایی اقدامات لازم، فرهنگ سازی، انجام عملیات لجستیکی و.. است. با نگاهی به آنچه حادث باید گفت که حماسه در حد نظر بوده و عملیاتی نشده است.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در مورد حماسه سیاسی نیز دولت یک ریل گذاری انجام داد که آنچه به وقوع پیوست اقدام مردم بود. مردم در حماسه ها و در دورانهای مختلف نتیجه بخش تر از دولت عمل کرده اند.
• مردم همیشه حماسه آفرین بوده اند
• حضور مردم در اقتصاد افزایش یابد

وی افزود: در بحث حماسه اقتصادی، باید پذیرفت که بخش عمده ای از اقتصاد کشور در دست دولت است و منافع درآمدی دولت نیز در اختیار دولت است. یکی از تفاوتهای وقوع حماسه ای که نقش مردم در آن پررنگ است با حماسه ای که نقش دولت، در همین نکات نهفته است.
ندیمی گفت: حضور مردم در حماسه ها تعیین کننده است به شرط آنکه که دولت تصمیم بگیرد تا مردم حضور جدی یابند. با اجرای واقعی اصل 44 قانون اساسی، نقش آفرینی مردم در اقتصاد نیز افزایش می یابد.
وی افزود: در عمده وظایفی که برای تحقق حماسه اقتصادی تعیین شده، وظایف اصلی متوجه سه قوه است. مردم پولی ندارند تا وارد میدان شوند. دولت باید این اجازه را به آنها دهد. اگر هم پولی داشته باشند در برابر سهم دولت ، سهم آنها ناچیز است.
• شرط اصلی و لازم در تحقق حماسه اقتصادی، عزم دولت است
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: شرط اصلی و لازم در تحقق حماسه اقتصادی، عزم دولت و تصمیم آن به وقوع حماسه اقتصادی است و با این تصمیم بقیه نیز به متناسب با آن تعریف خواهند شد.
وی افزود: اینکه بر نقش سه قوا تأکید شده برای این است که قوای مختلف متناسب با وظایف خود به شناسایی مشکلات پیش رو اقدام کنند و با بازنگری در دستورالعملها، آیین نامه ها، بخشنامه ها و... زمینه وقوع حماسه اقتصادی را فراهم کنند.
ندیمی گفت: آنچه شاهد آن هستیم اینکه این عزم وجود ندارد. در جنگ باید مقاومت کرد. با مقاومت است که حماسه رخ می دهد. با مقاومت حماسه آفریده می شود و با شناسایی دشمن به عمل اقدام می شود.
• در بحث حماسه اقتصادی به نوعی تردید در عمل وجود دارد
• رونق اقتصادی در گروی بیرون راندن دشمن از خانه به لحاظ اقتصادی است

وی افزود: در بحث حماسه اقتصادی به نوعی تردید در عمل وجود دارد. آسیب اقتصادی ما ناشی از دولت است تا زمانی که به نوعی به دشمن وابستگی وجود دارد این آسیب ادامه خواهد داشت.
این عضو کمیسیون اقتصادی گفت: بنابراین باید در نظر داشت که ما با نوعی جنگ روبرو هستیم. باید دراین جنگ بتوانیم مقاومت کنیم و این مقاومت نیاز به حماسه ای دارد تا طی آن بتوان دشمن را از خانه خود به لحاظ اقتصادی بیرون کنیم. با حماسه و بیرون راندن دشمن است که تولید کننده ما انگیزه خواهد یافت و اقتصاد دچار رونق خواهد شد.
انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه