چرخش موازنه قوا به‌نفع نیروهای دولتی در جنگ سوریه


چرخش موازنه قوا به‌نفع نیروهای دولتی در جنگ سوریه

خبرگزاری تسنیم: جنگ سوریه در حالی وارد چهارمین سال خود شد که سال گذشته حتی خوشبین‌ترین طرفداران حکومت دمشق خود را برای سقوط دولت این کشور آماده کرده بودند، اما پیشروی ارتش در چند ماه فرضیه سقوط سوریه را کاملاً منتفی کرده است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، با ورود جنگ سوریه به چهارمین سال خود در آستانه سال جدید شمسی موازنه قدرت در این جنگ داخلی نسبت به یک سال قبل چرخشی قابل توجه ای به نفع نیروهای دولتی داشت. همزمان با سومین سالگرد جنگ سوریه ( 15 مارس 25 اسفند) ارتش این کشور اعلام کرد شهر استراژیک یبرود، واقع در منطقه قلمون را آزاد و آن را از وجود گروه های مسلح تروریستی پاکسازی کرده است. رزمندگان حزب الله لبنان همانند نبرد قصیر نقش کلیدی و پیشروی در آزادسازی یبرود به عهده داشتند.

پس از آزادی یبرود، ارتش سوریه به همراه رزمندگان حزب الله عملیات خود را برای پاکسازی کامل منطقه القلمون و مناطق مرزی لبنان و سوریه ادامه دادند. در همین راستا واحدهای ارتش سوریه  بر فلیطا و راس المعره مسلط شدند. اهمیت فلیطا کمتر از یبرود نبود زیرا نقطه تلاقی گروه های مسلح به لبنان و سوریه است. به این ترتیب ارتش سوریه و حزب الله همه گذرگاه های مرگ که از آن خودروهای بمب گذاری شده به لبنان ارسال می شدند را بستند.

پس از این پیشروی ها روزنامه الاخبار لبنان گزارش داد ارتش سوریه تهدید اساسی در حومه دمشق را از بین برد و شریان اساسی امداد رسانی برای گروه های مسلح در حمص را قطع کرد و تهدید جاده دمشق-حمص را از بین برد. ارتش سوریه و گارد ریاست جمهوری بر سلسله جبال شرقی متمرکز شده اند تا همه مرزهای شرقی با لبنان امن شود. هم اکنون عملیات ارتش سوریه برای پاکسازی منطقه رانکوس در قلمون در جریان است.

پس از این تحولات، روزنامه لس آنجلس تایمز گزارش داد، با ورود جنگ در سوریه به سال چهارم خود یک موضوع کاملا آشکار شده و آن باخت مخالفان سوری مورد حمایت آمریکا در این جنگ است و ارتش بشار اسد پیروزی های متوالی کسب کرده است.

در محور دیگر در 29 اسفند  المیادین گزارش داد که  نیروهای دولتی سوریه در ادامه پیشروی های خود بر قلعه تاریخی الحصن در حومه حمص مسلط شدند. پیشتر نیروهای دولتی سوریه بر منطقه "شفوید" واقع در شهر حمص مسلط شده بودند. 24  ساعت پس از بازپس‌گیری قلعه تاریخی الحصن، یک افسر ارتش سوریه اعلام کرد، نیروهای دولتی هم اکنون کنترل بخش غربی استان حمص را در دست دارند.

امن‌سازی این مناطق متعاقب پیشروی‌های نیروهای دولتی در سه ماه اخیر و با دو هدف عمده صورت گرفته است. هدف اول قطع خطوط کمک‌رسانی به شورشیان از لبنان و هدف دوم ایمن‌سازی یک بزرگ‌راهی است که پایتخت را به سواحل مدیترانه‌ای سوریه وصل کرده است.

این پیشروی های نیروهای دولتی در حالی صورت می گرفت که گزارش های نگران کننده ای درباره فعالیت گروه مخالف در شمال سوریه منتشر شد، در همین زمینه المنار گزارش داد، اقداماتی به‌طور کاملاً محرمانه در شمال سوریه در داخل اردوگاه‌های نظامی بسته ترکیه انجام می‌شود، به‌طوری که اطلاعاتی از طرحی برای حمله بزرگ پرده برداشته است که هدف از آن اشغال منطقه شمال غربی تا ساحل سوریه است.

یک منبع در گفت‌وگو با المنار اطلاعاتی را بیان کرد که ورود تجهیزات و ماشین‌آلات سنگین و تجهیزات نظامی پیشرفته از سمت انطاکیه را به‌منظور آماده سازی برای حمله کوبنده به‌سمت مناطق ساحلی سوریه که هم اکنون در امنیت کامل به سر می‌برد، مورد تأکید قرار می‌دهد. همچنین اطلاعاتی از قصد گروه‌های مسلح برای حمله به سامانه موشکی سوریه در این منطقه و دیگر مناطقی پرده برمی‌دارد که انبار اقتصادی و پناهگاه انسانی امن برای آوارگانی به شمار می‌رود که از مناطق تحت سیطره گروه‌های تروریستی تکفیری آواره شده‌اند.

پس از این گزارش ها بود که  "محمد سرمینی" معاون رئیس دولت خودخوانده در تبعید سوریه مدعی شده است که بیش از 4 هزار تن از معارضان مسلح با هدف تصرف مناطق و پایگاه‌های ارتش و دولت سوریه در مناطق شمالی لاذقیه و در نوار ساحلی این کشور وارد نبرد شده‌اند. به گفته وی نیمی از این عناصر مسلح از بین گروه‌های مسلح وهابی و سلفی و نیمی دیگر از اعضای ارتش آزاد سوریه هستند.

اواسط هفته اول فرودین بود که برخی گروهک‌های تروریستی سلفی همچون حبهه النصره از اغاز دو عملیات به نام‌های "الانفال" و " امهات الشهداء" با هدف حمله به مناطق تحت سیطره دولت سوریه در مناطق شمالی لاذقیه خبر دادند. با این حال ارتش سوریه با حمایت جنگنده‌های خود توانسته است تا حدود زیادی مانع از پیشروی تروریست‌های شده و با عقب راندن آنها، به تعقیب تروریست‌ها تا نقطه صفر مرزی با ترکیه اقدام کند.

در همین زمان منابع سوری اعلام کردند ترکیه یک فروند جنگنده سوریه را که در حال تعقیب تروریست‌ها در داخل خاک سوریه بوده است، سرنگون کرده است. طبق گزارش‌های منتشر شده عملیات اخیر گروه‌های تروریستی عملاً از درون خاک ترکیه آغاز شده و در مرحله اول منطقه "کسب" در نقطه مرزی سوریه و ترکیه مورد هجوم تروریست‌ها قرار گرفته است. در واکنش وزارت خارجه سوریه با صدور بیانیه ای اعلام کرد که اقدامات تجاوزکارانه نظامی دولت ترکیه طی دو روز گذشته در منطقه مرزی کسب نشان می‌دهد که آنکارا در درگیری‌های سوریه نقش دارد. «احمد داود اوغلو» وزیر خارجه ترکیه نیز عنوان کرد ترکیه برای مقابله با تهدیدهای امنیتی بعدی از جانب سوریه، برای اتخاذ همه تدابیر لازم از جمله عملیات نظامی آمادگی دارد. عبدالله گل، رئیس‌جمهور ترکیه نیز به نیروهای ارتش این کشور دستور آماده‌باش داده است.

در پی تشدید تنش و بحرانی شدن روابط سوریه و ترکیه بان کی مون دبیرکل سازمان ملل از دو کشور خواست از خود خویشتنداری نشان دهند.

در محور دیگر جنگ داخلی سوریه در شهر شمالی حلب، روزنامه ورلد تریبیون آمریکا گزارش داد ارتش سوریه بیشتر مناطق حلب را به کنترل خود درآورده است. این رسانه آمریکایی به نقل از منابع دیپلماتیک غربی نوشت: ارتش مورد حمایت حزب الله و شبه نظامیان مردمی مواضع خود را در حلب تثبیت کرده و بر هشتاد درصد آن مسلط است. نیروهای طرفدار بشار اسد رئیس جمهوری سوریه از سه محور به سوی حلب پیشروی کرده اند و به منطقه قدیمی رسیده اند و گروه های مسلح سوری در موضع دفاعی قرار گرفته اند و حملات گروهک دولت اسلامی عراق و شام نیز ضربات زیادی به گروه های مسلح وارد کرده است.

ادامه عملیات ارتش سوریه در مناطق مختلف کشور در حالی صورت می گیرد که تلاش های برای از سرگیری مذاکرات سیاسی برای یافتن راه حلی سیاسی برای پایان دادن به بحران این کشور در جریان است. در همین خصوص بان کی مون  دبیرکل سازمان ملل در تاریخ 13 فرودین گفت که جامعه بین المللی مقدمات برگزاری کنفرانس «ژنو 3» را به منظور حل بحران سوریه آغاز کرده است.

در تحولی دیگر سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی در اواخر هتفه اول فرودین اعلام کرد، بیش از 49 درصد سلاح های شیمیایی سوریه تاکنون از مرزهای این کشور خارج شده است. سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی که مسئول اصلی اجرای قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در خصوص امحای سلاح های شیمیایی سوریه است، همچنین پیش بینی کرد که بقیه سلاح های شیمیایی سوریه نیز تا پایان آوریل از این کشور خارج خواهد شد. این سازمان افرود، تاکنون 53/6 درصد سلاح های شیمیایی سوریه از این کشور خارج شده یا پیش از این نابود شده است.

در همین حال بشار جعفری نماینده سوریه در سازمان ملل نیز تاکید کرد، مهاجمان قصد دارند بندر لاذقیه را به تعطیلی کشانده و بر روند انتقال سلاح های شیمیایی سوریه به خارج از مرزهای این کشور تاثیر منفی بگذارند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار ویژه نامه‌ها
اخبار روز ویژه نامه‌ها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی