قزوه: «چ» به مظلومیت چمران دچار شد

قزوه: «چ» به مظلومیت چمران دچار شد

خبرگزاری تسنیم: مدیر دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری «چ»‌ را به‌مانند سایر آثار حاتمی‌کیا نقطه عطفی در سینمای دفاع مقدس ایران دانست و گفت:‌ «چ» به‌مانند شهید چمران مظلوم واقع شد،‌ اما از آثار ماندگاری است که قدر آن را در سال‌های بعد خواهیم دانست.

علیرضا قزوه مدیر دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ با اشاره به فیلم سینمایی«چ» تازه‌ترین حرف ابراهیم حاتمی‌کیا در سینمای ایران گفت‌: «چ» یک کار باارزش در زمینه سینمای دفاع مقدس و معرفی شخصیت شهید چمران است،‌ این فیلم به‌نظر من بسیار پخته‌تر‌، پرمایه‌تر و پرافتخار‌تر است نسبت به فیلمی که به‌موازات آن در حال اکران است‌.

وی ادامه داد:‌ «چ» چند سر و گردن بالاتر از «معراجی‌ها»‌ است. با توجه به اینکه جامعه ما که بارها نشان داده رویکردش به فیلم‌هایی با محتوا و ساختار قوی است، انتظار می‌رفت در گیشه نیز فیلم حاتمی‌کیا مقام نخست را کسب کند،‌  اما آمارها حکایت از این دارد که معراجی‌ها در گیشه رقم بالایی دارد،‌ این فیلم نیز به‌نوبه خود فیلم بدی نیست،‌ اما در قیاس با «چ» بسیار عقب است،‌ «چ» یک استثنا در سینمای دفاع مقدس ما است،‌ فیلمی بسیار زیبا با روایتی قوی و پخته از شهید چمران.

قزوه گفت:‌ متأسفانه جامعه ما به‌گونه‌ای پیش می‌رود که قدردان آثار باارزش نیست،‌ جامعه‌ای شده که گویی رویکرد طنز را بیشتر وقع می‌نهد تا رویکرد واقعیت. هرچند نباید فضاهای تبلیغاتی، آنونس‌ها و فضاهایی را که هر دو فیلم در جریان آن‌ها اکران شد در فروش گیشه بی‌تأثیر دانست، ولی در مجموع باید بگویم  پس از تماشای «چ» همه حاضران در سالن را به‌مانند خود راضی دیدم، این رضایت مخاطب به‌گونه‌ای بود که بسیاری از اطرافیان من که مخاطبان خاص و عام هستند،‌ چندین بار به تماشای این فیلم رفتند،‌ بنده نیز اکنون آمادگی این را دارم که برای بار دوم به تماشای این فیلم بنشینم.

وی با بیان این مطلب که با توجه به اینکه یک منتقد ادبی است نه منتقد سینمایی، درباره نکات فنی فیلم نمی‌تواند چندان اظهار نظر کند،‌ گفت: من به سینمای ده‌نمکی احترام می‌گزارم اما باید بگویم که فیلم «معراجی‌ها» نسبت به فیلم‌های گذشته ده‌نمکی از جمله «اخراجی‌ها» حرکت تازه و رو به جلویی نبود،‌ سینمای ده‌نمکی نباید خود را تکرار کند،‌ تنها نباید ملاک را گیشه قرار داد‌.

قزوه «چ»‌ را به‌مانند سایر فیلم‌های دفاع مقدسی حاتمی‌کیا‌، نقطه عطفی در سینمای دفاع مقدس دانست و گفت:‌ حاتمی‌کیا با ساخت «چ» نشان داد‌، برای تولید فیلم‌های خود وقت صرف می‌کند‌، او به مخاطب و شعورش احترام می‌گزارد،‌ در نتیجه فیلمی فاخر تولید می‌کند. اما متأسفانه فیلم «چ»  نیز به مظلومیت شهید چمران دچار شد،‌ این فیلم هم در گیشه هم از سوی برخی کارشناسان سینما مورد مظلومیت واقع شد،‌ ولی باید بگویم‌، «چ» از جمله آثار ماندگار سینمای ایران است که سال‌های دور از امروز قدر آن را خواهیم دانست.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران