سرمایه‌گذاری ۵۹ میلیارد دلاری در صنعت برق ایران تا ۵ سال آینده

سرمایه‌گذاری 59 میلیارد دلاری در صنعت برق ایران تا 5 سال آینده

خبرگزاری تسنیم: یک موسسه مطالعاتی پیش بینی کرد طی ۵ سال آینده ۳۱۶ میلیارد دلار در بخش تولید برق خاورمیانه و شمال آفریقا سرمایه گذاری شود که ۵۹ میلیارد دلار از این رقم مربوط به صنعت برق ایران خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه اینترنتی زاویا، بر اساس نتایج مطالعه یک موسسه مطالعاتی عربی، پیش بینی می شود در طی سال های 2015 تا 2019 در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا 316 میلیارد دلار برای تامین تقاضای برق، در پروژه های مربوط به این بخش سرمایه گذاری صورت گیرد که بیش از یک سوم این سرمایه گذاری توسط 6 کشور تولید کننده نفت در حوزه خلیج فارس انجام خواهد شد.
بر اساس نتایج مطالعه ای که توسط موسسه عرب پترولیوم اینوستمنت (آپی کورپ) عربستان انجام شده است، این سرمایه گذاری ها موجب افزوده شدن حدود 156 گیگا وات برق به ظرفیت تولید برق این منطقه در این بازه زمانی خواهد شد و 43 درصد نیز ظرفیت تولید برق کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را افزایش خواهد داد.
در بخشی از این گزارش آمده است: 59 درصد مجموع سرمایه گذاری صورت گرفته در تولید برق در بخش پروژه های تولیدی و 41 درصد باقیمانده در بخش انتقال و توزیع صورت خواهد گرفت.
بر اساس این گزارش، پیش بینی شده است که ایران 59.6 میلیارد دلار در بخش تولید برق سرمایه گذاری انجام خواهد داد. از این میزان 32.8 میلیارد دلار در بخش تولید، 7.2 میلیارد دلار در بخش انتقال و 19.6 میلیارد دلار در بخس توزیع مصرف خواهد شد.
در بخش دیگری از این مطالعه آمده است: «این سرمایه گذاری عظیم فرصت های فراوانی را به وجود می آورد، اما این فرصت ها فراهم نخواهد شد مگر آنکه برخی موارد کلیدی حل شود.در میان این موارد برخی از اهمیت زیادی برخوردارند، از جمله: بهبود فضای سرمایه گذاری، در دسترس بودن سوخت و دسترسی به منابع و اعتبارات. حل هر کدام از این چالش ها از توانایی ها و منابع هر نهاد عمومی یا خصوصی توسعه دهنده بخش نیرو خارج است.»
در این گزارش خاطرنشان شده است که این مشکلات جز با اعمال سیاست های حمایتی در حوزه های مربوطه قابل حل نیستند.
انتهای پیام/ 12

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه